Online markedsføring har opnået massiv succes i løbet af de sidste 10 år. Dette skyldes primært dets målbarhed. Faktisk kan markedsføre i dag spore, hvilken del af omsætningen der er drevet af deres online-annoncering aktiviteter.
Dette kan gøres via "konverteringssporing". Med henblik på denne artikel vil vi fokusere specifikt på Google Ads-konverteringssporing.
Lad os først og fremmest præcisere, hvad en "konvertering" er.
En konvertering er enhver handling, som brugerne foretager på dit websted eller din app, som du anser for at være værdifuld for din virksomhed. Dette kan være et onlinekøb, men også en webinar-tilmelding, download af dokumenter og så videre.
For at Google Ads kan spore konverteringer, skal du placere et stykke kode på din hjemmeside. Dette stykke kode skal specifikt placeres, når en konvertering sker. For eksempel kan den implementeres på siden med købsbekræftelse på hjemmesiden eller på tilmeldings knappen ved at klikke på et webinar.
Google Ads-konverterings sporingskoden består af to uddrag. Globalt sitetag og Event Snippet. Du finder let dem begge, når du opretter din første konverteringshandling i Google Ads.
<strong> Globalt sitemærke </strong> skal placeres på alle sider i <head> -sektionen i HTML. Dette tag kan også bruges til andre Google-produkter, f.eks. Google Analytics.
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
For at optimere dine Google Ads-konverteringer skal du sætte dig ind i konverteringsindstillinger.
Konverteringer kan have forskellige værdier. Dette gælder især for e-handelsvirksomheder. Faktisk kan hvert køb være forskelligt, afhængigt af hvilke produkter der blev solgt.
At tildele en anden værdi til hver konvertering er afgørende for at måle dit afkast på annonce udgifterne (ROAS). Denne metric er sandsynligvis den vigtigste for e-handelsvirksomheder, og du kan ikke optimere en Google Ads-konto korrekt, hvis du ikke kan måle ROAS.
For at spore konverteringsværdien skal du tilpasse uddraget af konverteringshændelsen. Se denne artikel i Google Hjælp for at lære mere.
Du skal tilføje parametrene 'værdi' og 'valuta'.
Dette er også en meget vigtig indstilling for at sikre, at din konverteringssporing er optimeret.
Google giver dig mulighed for enten at tælle hver konvertering, der er sket efter et annonceklik eller kun en pr. Hvert klik. Denne indstilling passer sammen med parameteren 'transaction_id', jeg nævnte ovenfor.
Generelt, hvis du er en e-handelsvirksomhed, og du sporer onlinekøb som konverteringer, skal du vælge "Every" og sørge for, at egenskaben "transaction_id" videregives korrekt. Hvis du er en B2B-virksomhed der sporer tilmeldinger, skal du vælge "Én" for ikke at spore den samme bruger, der tilmelder sig flere gange.
Dette er et vigtigt koncept, som enhver marketingmedarbejder skal forstå for at optimere konverteringer.
Konverteringsvinduet giver dig mulighed for at bestemme, hvor lang tid det tager for dine kunder at konvertere efter et klik på dine annoncer. Du kan vælge standard konverteringsvinduet, så kun konverteringer, der er sket indenfor den tidsramme, tælles. For eksempel, hvis dit konverteringsvindue er 30 dage, tælles kun konverteringer indenfor 30 dage siden den sidste interaktion med dine annoncer.
Du skal vælge konverteringsvinduet afhængigt af din virksomhedstype. Jo dyrere de produkter, du sælger, jo længere er konverteringsvinduet. Folk kan tage længere tid om at beslutte, hvilken bil de skal købe, end hvilket mærke sko de skal købe.
Du kan finde ud af, hvor lang tid det tager for dine kunder at konvertere. Afhængigt af dit valgte konverteringsvindue kan du se flere eller færre konverteringer for en given periode.
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Hvis du bruger Smart Bidding, skal du være opmærksom på denne indstilling. Faktisk kan du have flere konverteringshandlinger på din Google Ads-konto, men du kan beslutte kun at bruge nogle af dem til din Smart Bidding Optimization.
For eksempel vil du måske spore, hvor mange gange brugere tilføjer et produkt i kurven, men du vil ikke have, at disse data påvirker din Smart Bidding-algoritme. Faktisk ønsker du kun, at transaktionsdata skal bruges til Smart Bidding-optimering.
Dette er også en vigtig indstilling, du skal sætte dig ind i.
Afhængigt af den tilskrivningsmodel, du vælger, kan du se, at konverteringer tilskrives forskellige kampagner, søgeord osv.
Husk, at denne indstilling også vil påvirke din Smart Bidding-algoritme.
F.eks. Er brand søgeord generelt nede i købstragten og er blandt de sidste interaktioner, som potentielle kunder foretager inden de køber. Med en tilskrivningsmodel med et sidste klik giver du al kredit til disse søgeord / kampagner. Dette skjuler værdien af andre ikke-brandede kampagner. Hvis din strategi er meget brand fokuseret, kan dette være en god mulighed. Men hvis du ønsker at vokse og erhverve nye kunder, er det måske ikke ideelt at fokusere så meget på mærkeord. I dette tilfælde skal du se på forskellige modeller, muligvis "positionsbaseret" eller "datadrevet".
Den måde, du konfigurerer dit konverteringstag og dine konverteringsindstillinger på, har en direkte indvirkning på din Google Ads-strategi. På den ene side vil det ændre antallet af rapporterede konverteringer for hver kampagne, annoncegruppe, søgeord osv. På den anden side vil det fodre dine Smart Bidding-strategier med forskellige data og derfor opnå forskellige resultater.
At vide, hvordan du konfigurerer dine konverteringer i Google Ads, er det første skridt til konverteringsoptimering.
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Når du har konfigureret din konverteringshandling i Google Ads og placeret tagget på din hjemmeside, skal du kontrollere, at alt fungerer som forventet.
Google giver dig et værktøj til at kontrollere, om du sporer konverteringer korrekt. Det kaldes Google Tag Assistant, og det er en simpel browserudvidelse.
Installer det, klik på "Optag" og lav en testkonvertering på din hjemmeside.
Du kan derefter se dine optagelser og sørge for, at konverteringen blev sporet som forventet.
Kontroller også konverteringssporingsstatus på din Google Ads-platform
Ud over at spore konverteringer med Google Ads kan du også beslutte at spore konverteringer med Google Analytics. Dette giver dig et bredere overblik over dine kunders rejse og hvordan de navigerer sig på din hjemmeside, før de udfører en konvertering.
Sporing af konverteringer med Google Analytics erstatter ikke din Google Ads-sporing og omvendt. Vi anbefaler, at du implementerer begge dele.
De er to forskellige sporingsmetoder, og derfor viser de forskellige data. Forvent ikke, at Google Analytics og Google Ads-konverteringsdata stemmer overens.
Uden at komme for meget i detaljer vil jeg fremhæve de største forskelle mellem transaktions sporing i Google Analytics og konverteringssporing i Google Ads.
Få flere oplysninger om sammenligning af Analytics- og Google Ads-konverterings metrics.
Google Analytics analyserer det tidspunkt/den dato, hvor transaktionen fandt sted på din hjemmeside, mens Google Ads analyserer datoen / tidspunktet for det klik, der førte til transaktion. Dette er der en stor forskel på.
For eksempel "lad os sige, at en bruger foretager et køb den 20. juli, men klikkede på annoncen tre dage tidligere, den 17. juli. I Google Ads tilskrives konverteringen den 17. juli, dagen hvor annoncen blev klikket. Omvendt i Analytics, tilskrives konvertering den 20. juli, den dag konverteringen faktisk fandt sted. "
Mens du på Google Ads kan vælge tilskrivningsmodel, bruger Google Analytics tilskrivningsmodellen Sidste ikke-direkte klik som standard. Dette kan desværre ikke ændres. Du kan dog bruge værktøjet til sammenligning af modeller til at sammenligne konverteringer baseret på forskellige modeller.
Afhængigt af den tilskrivningsmodel, du bruger i Google Ads, kan du muligvis se meget forskellige data på tværs af de to platforme.
Plus, glem ikke, at Google Analytics tager højde for enhver interaktion med kanaler, betalte og ikke-betalte. På den anden side tager Google Ads kun højde for Google Ads-klik.
"Lad os f.eks. Sige, at en bruger klikker på en annonce fra din Google Ads-konto og derefter vender tilbage den næste dag via et Google-organisk søgeresultat og når din ønskede side eller udløser en transaktion. Analytics tilskriver dit mål eller transaktionen til google/organisk. Som standard tilskriver Google Ads konverteringen til Google Ads-kampagnen "
Mens Google Ads inkluderer konverteringer på tværs af enheder i kolonnen "konverteringer", kan Google Analytics ikke spore transaktioner på tværs af enheder, i det mindste ikke som standard for øjeblikket. Dette kan også være en årsag til data overensstemmelse.
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Når du med succes har konfigureret begge konverterings sporingsmetoder, forstået konverteringsindstillinger og forskellene mellem de to værktøjer, så er det tid til at samle nogle indsigter og handle på det.
I digital markedsføring definerer vi "konverteringsfrekvens" forholdet mellem konverteringer og antallet af interaktioner, som brugere tog, inden de gennemførte den samme konvertering.
Som standard tælles interaktioner som annonceklik i Google Ads og som besøgende i Google Analytics.
For eksempel, hvis din hjemmeside får 5000 besøgende om måneden og 150 konverteringer, er hjemmesidens konverteringsfrekvens 3%. (150/5000 x 100).
Det er meget svært at fortælle, hvad en god konverteringsfrekvens er. Det afhænger virkelig af, hvilke konverteringer du sporer, og hvilken branche du arbejder i.
Forudsat at du agter at have online transaktioner som konverteringer, kom Hubspot med nogle benchmarks, du kan bruge til din branche.
Udover at sikre, at du dækkede alle de emner, der er nævnt ovenfor, er der flere andre handlinger, du kan tage for at optimere din hjemmeside til konverteringer.
1. Gør kundens rejse nemmere
I dag forventer internetbrugere, at et e-handels hjemmeside er hurtigt, og købsprocessen er hurtig og nemt, både på en stationær computer og mobil. Sørg for, at rejsen fra et klik på en annonce til en transaktion er så kort og så nemt som muligt.
2. Forbedre merchandise
Vis dine bedst sælgende produkter på den bedste plads på din hjemmeside, så du er mere tilbøjelige til at foretage et salg
3. Forbedre produktsøgning funktionen
Sørg for, at brugerne let kan finde de produkter, de leder efter. En hurtig og nøjagtig søgefunktionalitet på din hjemmeside er nøglen til en høj konverteringsfrekvens.
4. Mobiloptimeret hjemmeside
Vi lever i en verden hvor mobilen er noget af det vigtigste for os. Din hjemmeside skal være fuldt optimeret til mobile enheder. Faktisk udfører flere og flere mennesker transaktioner fra deres smartphone. Hvis din hjemmeside ikke leverer en god mobil oplevelse, vil brugerne gå et andet sted hen.
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
For at optimere dine kampagner og din hjemmeside til konverteringer skal du først og fremmest sørge for at spore konverteringer nøjagtigt. Indsaml nogle data og implementer derefter tekniske og UX ændringer på din hjemmeside!
Læs næste: Google Annonce Konverterings Tracking med Cart Data