Joshua Uebergang
Indholdsfortegnelse
Hvad Konverterings Tracking betyder for Detailhandlere
Hvordan du opsætter Konverterings Rapportering med Basket Data
Test af Basket Data
Hvad er der af nyt?
Hvad Betyder den Nye Konverterings Tracker for Annoncører?
Hvad Konverterings Tracking betyder for Detailhandlere
“Conversion” (konvertering) kan betyde adskillige forskellige ting, afhængig af sammenhængen. I dette tilfælde refererer konvertering til den andel af besøgende i en butik eller på en webside som foretager et køb. Værktøjet Google Ads conversion tracking (GACT) giver dig transaktions og revenue data på indkøb.
Cart data tilføjer nu endnu et lag af information på toppen af hver konvertering. Annoncører kan se, hvilke varer der er købt via annonce kliks, hvilke produkter der konverterer bedst, hvilke varer der er top sælgere og hvilken profit der er.
Med en standard GACT tracking, hvis du havde segmenteret produkt grupperne i din shopping kampagne, var det meste du kunne se, hvilke produkter der var klikket på og hvor meget revenue der kom fra hvert salg. Nu med cart data, kan det også afsløre hvilket produkt der blev købt, selvom det var et andet end det SKU der blev klikket på i shopping annoncen.
Hvis du viser cost_of_goods_sold feltet i dit shopping feed, så kan du også se profitten. Brug af disse data giver detailhandlere en meget bedre ide om hvor profitable deres shopping kampagner er, hvilken så hjælper dem med at optimere kampagnerne endnu mere.
Tilbage til toppen eller download den Ultimative Guide til Data Feed Optimering
Hvordan du opsætter Konverterings Rapportering med Basket Data
Under processen med at opsætte konverteringer med cart data (data fra indkøbsvognen), vil du have muligheden for at modtage data fra indkøbskurven og måle en række af de parametre der relaterer til dine Shopping Annoncer.
Før du kan modtage dine informationer om indkøbskurven, skal du enten installere Google Tag Manager eller bruge Google’s global site tags. Google’s Tag Manager gør det lettere at styre tags på din side. I stedet for at du manuelt skal tilføje og opdatere tags på din webside, så kan du gøre det gennem Google Tag Manager. GTM vil automatisk producere korrekt formaterede tags du kan bruge.
For at opsætte din konvertering med cart data, så er du først nødt til at få en standard konverterings tracking kode for dine salg:
-
Log ind i Google Ads.
-
Klik på værktøjsikonet øverst til højre.
-
Vælg “Measurement” fra drop-down menuen og klik så på “Conversions” funktionen.
-
Vælg den konverterings handling du ønsker at bruge, eller opret din egen tilpassede handling.
-
Enten skal du installere den globale site tag på din webside, eller installere Google Tag Manager og bruge den.
Når først du har en standard kode, er du nødt til at sende en købs begivenhed (for kun på den måske kan der generes basket data) der indeholder 7 andre parametre:
Parametre 1-3 Varer: En række af 3 stykker vareinformation som er items.id, items.price, og items.quantity
Parameter 4. Rabat: Rabatten, hvis der er en, i hele tal
Parameter 5. aw_merchant_id: dit Google Merchant Center ID
Parameter 6. aw_feed_country: Det land der er i dit feed, i dit Google Merchant Center
Parameter 7. aw_feed_language: Sproget i dit feed, i dit Google Merchant Center
Her er et eksempel på et fuldt output af en Google Ads Conversion Tracking med Cart Data udløst af et succesfuldt salg:
<code>
<script type="text/javascript">
gtag('event', 'purchase', {
“send_to": "AW-1111111/xxxxxxx",
"transaction_id": "100000",
"value": 109.97,
"currency": "USD",
"discount": 5,
"aw_merchant_id": 1234567,
"aw_feed_country": "US",
"aw_feed_language": "EN",
"items": [{ "id": "PRO-ABC", "quantity": 1, "price": 50.97 }, { "id": "PRO-XYZ", "quantity": 2, "price": 24.5 }]
}); /* ]]> */
</script>
</code>
Udover tracking kode justeringen, så bør du lave en feed justering ved at inkludere værdien af kostprisen på de varer du har solgt (COGS) i dit shopping feed. Du kan tilføje cost_of_goods_sold i dit feed, hvis du ønsker at bruge dine data til at udregne dine profitmarginer.
Shopify udgav ved udgangen af 2018, et “Cost per item” felt på alle produktsider, og det er DataFeedWatch i stand til at downloade. Hvis din Shopify DataFeedWatch app ikke er blevet opdateret siden 2019, så kan du opdaterede den ved at klikke på din app og give tilladelse til at få adgang til dine cost data. Herfra, i din DataFeedWatch for your Google Shopping channel, kan du forbinde cost_of_goods_sold feltet til Shopify’s “Cost per item”:
Du kan finde det under sektionen “Optional Fields”.
Tilbage til toppen eller download den Ultimative Guide til Data Feed Optimering
Test af Basket Data
Hvis du er i stand til at oprette test ordrer, så kan du checke de parametre du har opsat:
- Åbn din webside i Chrome og tast Ctrl+Shift+I for at åbne “Inspect Element” funktionen. Nederst på skærmen vil du se DevTools vinduet.
- Her skal du vælge “Network” funktionen.
- Afslut din test ordre som normalt. (I stedet for at lave et test køb, fordi det nogle gange kan give problemer afhængig af hvilken platform du bruger, så foretrækker vi i stedet at følge enhver side med konverterings tracking med cart data koden udfyldt. Resultatet er det samme, så længe variablerne er oplyst.)
- Når først du har udfyldt din test ordre, kan du søge efter forespørgslen med dine konverteringsdata ved at søge efter “/conversion”. Der burde være nogle ekstra værdier inkluderet i din streng. For eksempel:
mid: 1234567
fcntr: US
flng: EN
dscnt: 5
bttype: purchase
item: (50.97*1*PRO-ABC**)(24.5*2*PRO-XYZ**)
Hvad hver af disse værdier svarer til følgende i din tracking code:
mid = aw_merchant_id
fcntr = aw_feed_country
flng = aw_feed_language
dscnt = discount
bttype = event type
item = varer (rækkefølgen) henviser til (items.price * items.quantity * items.id)
Tilbage til toppen eller download den Ultimative Guide til Data Feed Optimering
Hvad er der af nyt?
Detailhandlere der benytter sig af Google Ads Shopping kampagner kan se en række af statistikker der relaterer til cart data i standard interfacen. Disse statistikker inkluderer:
- Ordrer: Måler antallet af salg der kan henføres til annoncerings klik.
- Gennemsnitlig indkøbsstørrelse: Totalsummen af alle de varer dine shoppere placerer i deres indkøbskurv, divideret med det samlede antal ordrer. En indkøbskurv der er højere end gennemsnittet indikerer at brugerne elsker at samle andre produkter, når de klikker på produktet eller produktkategorien. Den indsigt kan drive tilbud i din samling af produkter.
- Gennemsnitlig ordreværdi: Den totale revenue du genererer fra brugere der klikker på dine annoncer, divideret med det antal ordrer der kan henføres til dine annonce klik.
- Udgifter til solgte varer: Den totale sum af alle de udgifter der er forbundet med at producere de varer du sælger. Du kan vælge at bryde de produkter ud, der har en COGS med en relativ høj revenue, så de får deres egen kampagne - så kan du lettere tilpasse en budstrategi der gør dem profitable. Produkter der har en lav COGS, men som sælger godt, kan boostes ved at køres i deres egen kampagne og budget.
- Revenue: Den sum af indkomst du modtager der kan henvises til annonce klik.
- Bruttofortjeneste: Den totale værdi af alle de transaktioner du har genereret gennem annonce klik, minus udgiften til de varer der er solgt. I perioder med lille kassebeholdning vil du, som forretning, som regel undgå at promovere de produkter som har en lav profit margin. Du vil klart kunne se hvilke produkter og produktgrupper der giver mest profit. For høje profit kategorier, kan du overveje at byde mere aggressivt end bare med et enkelt ROAS (udgift per annonce) mål.
Her er en eksempel på en ny beregning for en af vores kunder. Husk at beløbene ikke stemmer fuldstændigt fordi kunden opdaterer COGS for hundreder af produkter:
Med disse ekstra data, så kan du som detailhandler få en bedre føling med hvilke af dine produkter der driver de fleste transaktioner, og hvilke dele af dit varelager der er mest profitabelt. Mens det er vigtigt at undgå overload af data, så hold fokus på de målinger der betyder mest. Det er disse nye målinger der fylder hullerne i Google’s tidligere statistikker og som er værdifulde tilføjelser til deres dataindsamling. De vil blive den nye e-commerce standard for shopping kampagner.
Tilbage til toppen eller download den Ultimative Guide til Data Feed Optimering
Hvad betyder den Nye Konverterings Tracker for Annoncører?
Hver gang Google laver en vigtig ændring i deres infrastruktur og algoritmer, har de for vane ikke at kommunikere det særligt godt ud. Resultatet er, at mange webside ejere går glip af nye muligheder og værktøjer, simpelt hen fordi de ikke ved de findes. Heldigvis er det, med denne update, ret svært ikke at have hørt om de nye beregninger som Google giver dig mulighed for at måle og følge.
På overfladen, eller hvis du stadigt er lidt ny i forhold til tracking af konverteringer og Google annoncekampagner generelt, så er tilføjelsen af den nye funktion ikke en stor ting. Der er dog nogle vigtige fordele for annoncører, der gør dem i stand til at tjene penge på disse nye muligheder.
En Bedre Forståelse af Profit og Udgifter
Som forretning er det altid vigtigt at vide hvor dine penge forsvinder hen. Det er relativt let at styre dine udgifter og indtægter når du er en lille forretning. Men som din forretning og vareudvalg vokser, og din supply chain bliver mere kompleks, så er det let at tabe overblikket over disse vigtige data.
De nye muligheder som Google tilbyder, giver dig mulighed for at få en bedre oversigt over hvor profitable dine kampagner rt, og hvordan du kan optimere dem til at øge overskuddet.
Få en Bedre Forståelse af dit Produktsortiment
Du kan også bruge cart data til at se, hvor ofte en bruger klikker på ét produkt, og ender med at købe et andet. Med denne type af indsigt, finder du måske ud af at nogle af dine tilsyneladende mindre attraktive produkter faktisk øger salget af dine mest profitable produkter.
Jo bedre du kender dit produktsortiment, jo lettere er det for dig at sælge dem til andre. Med de nye cart data som Google tilbyder, kan du få vigtig indsigt i hvilke af dine produkter der driver din profit og hvilke der driver salget af andre produkter. Det vil selvfølgelig også afsløre hvilke produkter der er det svageste led i din portefølje, og give dig en indsigt i hvad du kan erstatte dem med.
Jo bedre du forstår dit produktsortiment og dine kunder i forhold til det, jo lettere er det at tage de rigtige beslutninger i forhold til din marketingstrategi.
For yderligere insider hemmeligheder, der gør dine Google Shopping kampagner profitable, kan du downloade din gratis kopi af Google Shopping på Shopify: Den Definitive Guide.