DataFeedWatch Blog | Data feed optimeringstips

Sådan overvinder de store brands konsekvenserne af COVID-19 pandemien

Skrevet af Anna Hanarz | 15-03-2021 11:34:59

Spredningen af COVID-19 har forstyrret produktions landskabet på verdensplan. Mange kendte organisationer er gået sammen om innovation. Målet for alle er, at minimere påvirkningen af Coronavirus - menneskeligt, økonomisk og i forhold til supply chain. 

 

De fysiske butikker fortsætter med at flytte fokus over på online salg, og e-handels platformene er begyndt at række ud til detailhandlere og annoncører for at hjælpe med deres anderledes behov lige nu. Modeindustrien har omlagt produktionen til hjælpemidler til personlig beskyttelse. Tech- og bilindustrierne er i  proces med at producere medicinsk udstyr. Fra Amazon til Coca-Cola, så hjælper de store spillere i verden med kampen mod COVID-19.

Relateret: eCommerce versus Coronavirus (Latest Data Digest)

 

Lad os taget et kig på hvordan giganterne har reageret på det fortsatte udbrud af COVID-19. Hvilke skridt har de foretaget i forhold til kunderne, samfundet og deres egen forretning?

 

 

Googles reaktion på COVID-19

 

 

 

 

Håndhævelse af annonceringspolitikker

 

Platformen håndhæver sin event politik ved at “blokere for alle annoncer der tjener penge på corona virussen”. Det inkluderer et forbud mod annoncer der promoverer ansigtsmasker. Hundreder af tusinder af annoncer er blevet afvist af firmaet. De tog endda skridtet videre og begyndte at forbyde annoncer for alle typer af masker. Selv annoncer for snorkelmasker er i risikozonen, for Google ikke tillader at nogen “slipper gennem maskerne”.

 

Google tillader dog oplysningsannoncer for regeringskontorer og WHO.

 

 

Annonce kreditter til små og medium-størrelses virksomheder

 

For at hjælpe små og medium-størrelses virksomheder, så gav Google sine SMB kunder verden rundt $340 millioner i annonce kreditter. De kunne bruges på fremtidige annoncer indtil udgangen af 2020 på tværs af Google Ads platforme. For at finde mere detaljerede informationer om kvalifikations kriterierne for annoncekredit, så check Googles støtte ressourcer.

 

For at mindre virksomheder kunne tilpasse sig til udfordringerne så udsendte Google nogle tips. Formålet med disse tips var at sikre sikkerheden for alle. De inkluderede forslag til at opdatere virksomhedernes profiler for at holde shopperne opdaterede. Google har også anbefalet, at virksomheder reviderer deres annoncekampagner med remindere til kunderne om forsendelsesmuligheder.


Du vil måske også finde dette interessant: Google Shopping CSS [op til 20 % rabat på kliks]

 

“Forhastet” udrulning af de gratis annoncer

 

Eftersom ramte virksomheder ikke har råd til Google Shopping annoncer i øjeblikket, har Google oplevet nedgang i omsætningen på annoncer. Online detailhandlere vil derfor være i stand til at få deres del af den gratis annoncerings plads, uanset om de har en Google Ads konto eller ej. Udrulningen af netop den ændring er helt sikkert sket under påvirkning af Coronavirussens udbrud.

 

 

Hjælp og ressourcer til samfundet

  

Firmaet har udtalt, at Coronavirus har en lammende effekt på både liv og samfund. De har derfor forpligtet sig til at hjælpe med de udfordringer som COVID-19 er årsag til over hele verden. Derfor har Google oprettet en hjemmeside dedikeret til COVID-19 hjælp og ressourcer. 

 

Derudover har mastodonten lovet at udrulle gratis adgang til “avancerede” funktioner i Hangouts, G Suite, og G Suite for Education til kunder på globalt plan. Der er gratis adgang mindst indtil 1. juli. Normalt opkræver Google $ 13 ekstra per bruger per måned for disse funktioner, ud over adgang til G Suite.

 

Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog

Facebooks svar på Coronavirus udbruddet

 

Håndhæver forbud mod udnyttelse af købere

 

Firmaet var hurtig til at forbyde alle annoncer, der giver sælgere mulighed for at udnytte køberne. Det inkluderer annoncer for ansigtsmasker, håndsprit, desinficerende servietter og COVID-19 testudstyr. De fortsætter med at håndhæve forbuddet medicinsk udstyr, der overtræder deres politikker, og også annoncer, der prøver at inkludere begrænset lager, for på den måde at skabe en følelse af, at købet haster.

 

Kampen mod fejlinformation

 

For at begrænse misvisende og falske informationer, har Facebook øget antallet af partnere der arbejder med check af facts. De er også begyndt at vise pop-ups, som linker til officielle sundhedskilder.

 

Tusindvis af misvisende opslag om Covid-19, der kan lede til fysisk skade, er blevet fjernet af Facebook. Virksomheden er begyndt at advare brugerne, hvis de har liket, reageret eller kommenteret på opslag der udnytter fejlinformationer om Covid-19.

 

“Disse meddelelser vil informere mennesker om COVID-19 myter, der er punkteret af Verdenssundhedsorganisationen, herunder dem, vi har fjernet fra vores platform fordi de kan føre til overhængende fysisk skade” siger Guy Rosen, Facebook’s vicepræsident for integritet, i en blog post.

 

Derudover har Zuckerberg intentioner om at udrulle en Coronavirus informationscenter funktion, der skal placeres i toppen af brugernes nyhedsfeeds. Formålet er at opmuntre folk til, at tage social afstand mere seriøst.

 

Ingen konsekvenser for fald i performance

 

Facebook Marketplace og Instagram straffer ikke sælgerne for fald i deres performance standarder. For at matche forventningerne fra købere og sælgere har Facebook intention om at tilføje en billedtekst om mulige forsendelses problemer/forsinkelser.

 

 

Facebook reagerer på små virksomheder i nød

 

For at hjælpe virksomhederne med at reagere på udbruddet af COVID-19 har Facebook givet små virksomheder mulighed for at annoncere midlertidige service ændringer. Disse ændringer vises på virksomhedernes Facebook sider og i søgninger på platformen. Virksomhedsejere kan også oprette en personlig fundraiser på Facebook og bede deres loyale kunder om support i disse vanskelige tider.

 

 

Den sociale mediegigant har holdt tempoet oppe

 

Facebook har aktivt hjulpet med Coronavirus situationen. Side 14. februar har de brugt hovedkvarteret i Menlo Park til at være vært for WHO (World Health Organization) foruden ledere fra andre virksomheder som Google, Amazon og Salesforce. De har diskuteret hvordan tech industrien skal agere og har arbejdet sammen om løsninger på Coronavirus-udbruddet. 

 

Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog

Markedspladser versus Coronavirus

 

Amazon


Amazon sagde 21. marts 2020, at de ville stoppe med at sende ikke-essentielle produkter til kunder i Italien og Frankrig, hvor antallet af ramte med coronavirus konstant voksede. Amazon FBA accepterede kun, at deres varehuset sendte “husholdningsartikler, medicinske forsyninger og andre produkter med høj efterspørgsel” på det tidspunkt.

 

Amazon har ikke helt forbudt salg af varer som ansigtsmasker og håndsprit, men overvåger annoncerne for priskrig. Sælgere der noteres for at overtrædelse af deres regler forhindres i at sælge igen. Amazon accepterer heller ikke nye forespørgsler på tilbud i de samme kategorier.

 

På grund af den voldsomme stigning i online shopping, så besluttede Amazon at hyre 100.000 nye fuldtids- og deltidsansatte. 


De har sat sat suspenderinger af ordre performance på pause og forlænget perioden for returneringer. Siden udbruddet af COVID-19 har Amazon udrullet adskillige opdateringer for detailhandlere.



eBay


International standard levering er nu tilføjet til alle sælgere. Det er gjort i håbet om, at gøre levering på verdensplan billigere og mere konsekvent under COVID-19. Det inkluderer en forenklet prissætning, tracking af alle leverancer og fragt support.

 

Sælgere bliver nu informeret om postnummeret, hvor deres forsvundne varer er placeret. Formålet er hurtigere at løse udfordringerne for kunderne.

 

FedEx har samarbejdet med eBay om at reducere sælgernes pris på 2-dages levering. 

 

Foretrukne fragtfirmaer er nu forpligtet til at beskytte købere mod påstande om, at varerne ikke blev modtaget, da alle disse forsendelser går direkte via eBay.

 

eBay reserverer nu også rettigheden til at tilbagebetale kundernes udgifter efter 3 dage, uden at de søger om det. Derfor anbefales tracking af produkter på det kraftigste. 

 

Forlænget tid til returneringer vil give kunden mere tid til at sende en vare tilbage. Sælgere kan ikke længe forespørge på, at en returnering kan afsluttes tidlig. eBay har besluttet dette for at give køberne “nok tid” under Coronavirus krisen. Den tidligere returnering periode var mellem 30 og 60 dage, afhængig af sælgeren.

 

Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog

Mode- og luksus brands mod COVID-19

 

Mode- og skønheds brands omstiller deres produktion til at håndtere COVID-19. Mange har set på muligheden for at producere masker og håndsprit. Fabrikker, der normalt producerer parfumer, omstiller også produktionen og deltager i kampen mod COVID-19.


Zara


Inditex, ejeren af Zara, har set på måder at omstille dele af tøjproduktionen i Spanien til at producere hospitalstøj.

 

Adidas

 

Athletic leviathan har, i samarbejde med Carbon, besluttet at producere deres eget personlige beskyttelsesudstyr (PPE). De bruger samme 3D-print teknologi, som den der står bag deres 4D sneakers serie. Adidas producerer mere end 18.000 ansigtsskærme til sundhedspersonale og frontlinjemedarbejdere om ugen. 

Maskernes strukturer printes i 3D hvilket reducerer materialeforbrug, og print tiden speedes op samtidig med, at det sikrer komfort og effektivitet.


Nike


På samme tid genbruger Nike dele af deres sneakers produktion til at producere ansigtsskærme til sundhedspersonale. Firmaet producerer full-face masker og luftrensende respirator linser til at hjælpe sundhedsvæsenet. Pandebåndets polstring skulle egentligt bruges i sko, og snore, der oprindeligt skulle bruges til tøj, bruges nu i kampen mod Coronavirus.


 

Balenciaga & YSL


Kering SA, koncernen bag luksusmodemærkerne Balenciaga og Saint Laurent, omstillede deres fabriksdrift til at producere kirurgiske masker til franske hospitaler. Dette blev gjort med godkendelse fra sundhedsmyndighederne.


Louis Vuitton Moet Henessy 


Luksus powerhuset LVMH, som ejer Louis Vuitton, Bulgari, TAG Heuer, Tiffany, Dom Pérignon og mange andre high-end brands, har nu vovet sig ud i håndsprits sektoren. 

 

Og virksomheden stopper ikke der. LVMH har også forpligtet sig til et samarbejde med en kinesisk industri leverandør for at sikre 10 millioner kirurgiske ansigtsmasker, der vil blive afleveret til de franske sundhedstjenester.

 

Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog

Bilbranchens teknologi understøtter produktionen af medicinsk udstyr


Volkswagen Group


Volkswagen Group udruller deres svar på COVID-19 ved at distribuere materialer i Tyskland. Det inkluderer åndedrætsmasker, disinfektionsmidler, handsker, termometre, beskyttelsesbriller og overtræksdragter.

 

Virksomheden bruger også deres egne anlæg til produkt af medicinsk udstyr for dem i nød - blandt andet 3D-beslag til printning af ansigtsskærme.

 

Det spanske SEAT har omdannet deres montagelinje til produktion af åndedræts hjælpemidler.


Ferrari


Ferrari fortsætter kampen mod Covid-19 pandemien og er begyndt at producere åndedrætsventiler og udstyr til beskyttelsesmasker. Afdelingen, der normalt bygger bilernes prototyper, producerer nu termoplastiske komponenter ved hjælp af en additiv fremstillingsteknologi.

 

Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog

Spiritusproducenter skifter til håndsprit


Pernod Ricard, der ejer brands som Champagnen G.H Mumm, Absolut Vodka og Jameson Irish Whiskey oplyser, at de har konverteret deres faciliteter til at producere håndsprit, som de vil donere hvis der opstår mangel.

 

Eftersom USA har udsigt til massiv mangel på håndsprit har virksomheder som Pernod Ricard prøvet at hjælpe med efterspørgslen. De er derfor begyndt at producere håndsprit på alle deres destillerier i USA.

 

Pernod Ricard siger, at de har samarbejdet med den amerikanske regering for at få certifikat til at producere håndsprit. De næste trin omfatter at finde ud af fordelingen af håndspritten, som vil blive doneret.

 

Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog


Konklusioner

 

Nogle sender medicinsk hjælp, andre donerer kontanter. Spredningen af aktiviteter er bred og i sandhed inspirerende. Store brands reagerer på disse hidtil usete udfordringer på mange måder og er trådt til hvor der er brug for det i bestræbelserne på at håndtere Coronavirus.

 

Svaret er stadigt: Lad os arbejde sammen om at komme igennem dette. Som vi alle bevæger os ud gennem COVID-19’s ukendte farvande har vi opdaget, at fortsat støtte er essentiel, hvis vi skal holde balancen i denne nye situation.

 

Hvis din virksomhed er blevet ramt af Covid-19, så vil vi gerne hjælpe med at afbøde slaget. Til de DataFeedWatch brugere, der beslutter at sætte deres annoncering på hold under epidemiens udbrud, tilbyder vi: Et gratis konto pusterum, hvor du holder pause med de shops du har på din konto, ganske gratis.

 

Når du er klar til at genoptage din annoncering - så vil dine feeds vil vente, uskadte og klar til at erobre kundernes hjerter!


Og for de af jer, som fortsætter med annoncering og som overvejer at udvide: DataFeedWatch Customer Success teamet er altid klar til at dykke ned i optimeringsprocessen sammen med dig. Tal med os, vi er kun pixels væk.

Lær mere om COVID-19’s påvirkning og hvordan du justerer din strategi:

 


 

Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog