Jimmy Rodriguez
1. Revurdér det du tilbyder
Det er ingen hemmelighed at udbruddet af COVID-19 har ændret vores dagligdag. Det er dén ene ting du ikke kan ignorere, når det kommer til dine kunder. Nogle af de produkter du sælger kan være irrelevante i forhold til deres behov, men andre kan være vigtigere end nogensinde. Stil dig selv de følgende spørgsmål for at afgøre, hvad du stadigt skal sælge under og efter pandemien:
Hvilke produkter sælger du, som måske ikke længere er relevante?
Under pandemien har du måske solgt produkter der ikke er relevante for dine kunder længere. For eksempel kan det være du sælger tilbehør til rejser eller events - og rejser og live event har været ekstremt begrænsede på grund af pandemien, så du har måske ikke solgt noget. For at tilpasse dig til situationen og afbøde det tabte salg er det muligt at du er nødt til at fjerne disse produkter eller tilpasse dem på en måde så de kan bruges derhjemme.
Kilde: Vend HQ
Et rigtigt godt eksempel på tilpasning af produkter til kundernes behov er iHeartRaves. Virksomheden sælger hovedsageligt produkter til raves og live events, så for at tilpasse sig til lockdownet udgav de en ny “Cute & Cozy” kollektion.
Alternativt, når først tingene begynder at vende tilbage til en slags normal, vil du opdage at nogle produkter som du har tilføjet til dit sortiment ikke længere er efterspurgt af dine kunder. Mange online butikket begyndte at sælge medicinsk tilbehør såsom håndsprit og ansigtsmasker da efterspørgslen meldte sig i begyndelsen af pandemien. Når først pandemien begynder at klinge af, så skal du se på om de produkter stadigt giver mening at sælge, eller om de skal blive en permanent del af dit varelager.
Hvilke produkter kan du sælge, der er mere relevante for dine kunder?
Tænk over hvordan pandemien har påvirket dine kunder og hvordan deres behov kan have ændret sig. Som vi nævnte, har mange online butikker følt at de var nødt til at tilføje medicinske- og rense produkter, for det var svært at ignorere det massive behov der er set efter de produkter online. Men du bør kun tilføje de produkter til dit varelager, hvis det giver mening for din virksomhed. Hvis din online butik sælger bøger, så giver det ikke nødvendigvis mening at tilføje håndsprit til dit sortiment.
Ansigtsmasker er dog ekstremt lette at indpasse og kan endda annonceres som modetilbehør. På den måde gøres ansigtsmasker til en god måde at mødes kundernes nye behov på, mens du stadigt holder fast i dit brand.
Kilde: CNET
Arm the Animals, et aktivistisk modebrand, har kombineret trenden med ansigtsmasker med deres dyre-fokuserede budskaber.
Hvor kan du flytte din fysiske forretning til at sælge online?
Hvis din virksomhed har en fysisk tilstedeværelse, er det vigtigt at du begynder at flytte den til online salg, hvis ikke du har gjort det allerede. Tag dig tiden til at bygge en online butik der gør det let for dine kunder at få det de har brug for fra din butik, uden at sætte deres helbred på spil. En online butik kan også være en hjælp på den lange bane. Faktisk forventes, e-Commerce salget at stige til $4.88 trillioner i 2021. Med en online butik behøver du ikke bekymre dig om et mindre antal strøgkunder eller at en lockdown har en negativ effekt på din virksomhed.
Du kan også bruge en online butik til at tilbyde afhentning i eller ved butikken til dine kunder. Det giver kunderne mulighed for at købe fra din butik men på mere sikker vis, mens de stadigt får deres varer hurtigt og uden at betale for leveringen. Ifølge Invesp så foretrækker 65% af kunderne allerede at købe online og afhente i butikken for at undgå at betale forsendelsesomkostningerne.
Hvordan kan du genjustere din service så den bedre passer til kunderne?
Det er vist klart for de fleste at vi lever i en forvirrende tid. Derfor er det af stor værdi for dine kunder at du bringer klarhed over din service. Uanset om kunderne har brug for hjælp til at få en vare returneret eller finde de produkter de leder efter, så kan det være en stor hjælp, hvis din kundeservice rækker ud og hjælper. I en undersøgelse fra American Express viste det sig at 7 ud af 10 kunder i USA oplyste, at de har brugt flere penge for at lægge deres forretning hos et firma der tilbyder fantastisk kundeservice.
Her er et par måder du kan forbedre din kundeservice på, under og efter pandemien:
- Tilbyd længere åbningstid i kundeservice. Det kan hjælpe med at opveje det faktum at kunderne ikke kan se dig rent fysisk.
- Brug flere kanaler til at øge din online support. Sørg for at være tilgængelig flere forskellige steder inklusiv telefon, live chat, e-mail og selv på sociale medier.
- Sæt flere ressourcer af til hjælp til selvhjælp. Sæt en uddybende vidensbase sammen (FAQ), lav en ordbog, hvordan-gør-jeg-film og andre tiltag til at hjælpe kunderne.
Vær ærlig, når det kommer til forventelige vente- og leveringstider. Det er især vigtigt, hvis dit personale har været begrænset eller arbejder hjemmefra pga. pandemien. Leveringstiderne har generelt set været forsinkede verden rundt – informér kunderne om hvordan du håndterer den udfordring.
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimatie Google Merchant Center Håndbog
2. Kommunikér med kunderne
Under og efter pandemien er det helt essentielt at din virksomhed konstant kommunikerer med dit publikum. Både virksomheder og kunder oplever mange ændringer i deres daglige liv, uanset om det er økonomiske udfordringer eller ændringer i rutiner.
Ifølge en undersøgelse lavet af 4 A’s, finder 43% af forbrugerne det betryggende at høre fra brands de kender og stoler på i disse tider.
Kilde: 4 A’s
Gør brug af dine kanaler til at sende beskeder, inklusiv gennem sociale medier, for at informere kunderne om ændringer (og det der er som det plejer) i din forretning. Det inkluderer følgende:
- Er alle produkter stadigt tilgængelige?
- Er der forsinkede leverancer til visse lande eller områder?
- Vil der være forsinkelser i produktionen?
- Hvad er den opdaterede forventede leveringstid for varerne?
- Hvordan sikrer du kunderne og personalet?
- Hvilke services returnerer til normalt som pandemien svinder ind?
Ved at åbne en dialog med dine kunder kan du være på forkant med hvilke ændringer de vil komme til at se at din virksomhed foretager og svare med værdifuldt feedback. Sørg for at gøre det klart at du bekymrer dig om mere end bare kundens pengepung og du er dedikeret, når det gælder om at hjælpe dem på bedst mulig vis. (Statistikken viser, at kunderne ønsker at føle sig taget hånd om).
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimatie Google Merchant Center Håndbog
3. Begynd at planlægge fremad
Hvis ikke du havde en kriseplan på plads før pandemien, så kan din virksomhed være blevet taget med bukserne nede og tabt omsætning på den bekostning. Der er intet bedre tidspunkt end nu til at begynde at planlægge, hvordan du håndterer resten af tiden med pandemien, og hvordan du vender tilbage til normalt, når engang den er ovre.
Effekterne af Corona virussen har været stort set umulige at forudse med hurtige nedlukninger og åbninger. Det har været umuligt at planlægge nøjagtige datoer til genåbninger, så gør plads i din plan til at tilpasse den efter situationen. Mens vi alle ønsker at øge salget, så ønsker vi heller ikke at tabe det - så se på hvad din virksomhed gør lige nu og lokaliser de svage led.
For at komme i gang med din plan, så foretag en gennemgang af din forretning. Hvor taber du salg, hvor vinder du salg og hvor er der stilstand? Fastslå hvordan COVID-19 har påvirket din virksomhed og industri som et hele og tag dine forholdsregler i forhold til at begrænse skaderne. Fokusér på disse nøgleelementer:
- Samarbejde og produktivitet ved at personalet arbejder hjemmefra
- Forstyrrelser i arbejdsgange og procedurer
- Skat og handels udfordringer der skyldes lockdowns i hele lande(t)
- Hvordan reagerer vi som virksomhed på COVID-19
- Udsatte projekter og kampagner
- Ny projekter der tager hensyn til personalet og kundernes behov
- Støtteordninger og statsgaranterede lån
Du bør også være opmærksom på, hvordan dit land håndterer økonomi og rejserestriktioner da det kan have en direkte effekt på din virksomhed under og efter pandemien. De beslutninger der tages af din regering kan have indflydelse på de beslutninger der skal tages i din virksomhed, så hold dig orienteret om alle ændringer.
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimatie Google Merchant Center Håndbog
4. Justér din marketingstrategi
En af de første ting du skulle have gjort da Corona virussen brød ud var at gennemgå dine eksisterende marketing budskaber og fjerne alt der enten var irrelevant eller upassende. Hvis ikke du allerede har gjort det, så gennemgå alle dine planlagte kampagner, posts på sociale medier og e-mail marketing for at afgøre, hvad der skal fjernes eller ændres. Det er også en god ide at overveje hvordan du kan integrere social afstand, sundhed og sikkerhed i din nuværende marketing mens det stadigt holder fast i sin relevans.
Udover indholdet skal du også se på tonen i dine budskaber. Som vi nærmer os slutningen på pandemien, kan det være vi kan skifte tilbage til vores normale tone, men du skal stadigt være opmærksom på hvordan du taler til potentielle og eksisterende kunder. Du kan gøre brug af disse metoder:
- Dine beskeder bør være præcise og klare, når det gælder pandemien.
- Brug en sympatisk tone, for mange kunder kan også gennemgå en svær tid.
- Undgå at lave sjov med situationen eller tilgå pandemien med upassende humor.
- Du behøver ikke være seriøs hele tiden - mange mennesker har brug for et smil i de her tider. Hvis din virksomhed kan levere det, så husker kunderne dig.
Dine kunder vil forvente at dit brand tager stilling til COVID-19. Det er vigtigt at du ikke bruger pandemien som en undskyldning for at annoncere for dine produkter. I stedet kan du brainstorme på hvordan du kan tilbyde assistance gennem dine services, snarere end at tjene kassen på en uheldig situation. Det kan være fristende at øge dit salg på den måde, men kunderne er kloge nok til at gennemskue hvis du udnytter en svær tid.
Hvis du kører betalte annoncer, så har du brug for at holde dem alle opdaterede i forhold til dit varelager. Det sidste du ønsker er at annoncere for produkter der er nedsat eller ikke er på lager. Det kan være en god ide at sætte dem på pause eller reducere budgettet på nogle af dine betalte kampagner, hvis du har økonomiske udfordringer under pandemien. Heldigvis kan du stadigt annoncere for din virksomhed helt gratis ved at bruge SEO. Lad os se lidt nærmere på det.
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimatie Google Merchant Center Håndbog
5. Din SEO skal forbedres
Din virksomhed bør allerede være optimeret i til søgemaskinerne, hvis du er online. Under Corona pandemien er det endnu vigtigere at din virksomhed placeres højt på søgemaskinerne, når interesserede kunder søger efter dine produkter. Du kan ikke regne med at kunderne går for din fysiske butik under pandemien, så du er nødt til at kompensere for de tabte strøgkunder med øget online trafik.
Flere personer har shoppet online under Corona virussen end nogensinde før, og der er ikke noget der tyder på at den trend stopper, når først pandemien er forbi. Med SEO ser meget anderledes ud for små virksomheder der sælger ikke-essentielle varer under pandemien. Søgerne leder nemlig efter svar på nyheder og sundhedsrelaterede spørgsmål snarere end produkter. Dermed ikke sagt, at SEO fortsat ikke er vigtigt for små butikker – det betyder bare, at du skal have en anden indgangsvinkel til optimeringen, så du ikke drukner i strømmen.
SEO er et ekstremt kompleks emne med mange variable aspekter og metoder, så vi gennemgår kun de vigtigste ting du bør optimere under og efter pandemien.
- Du skal forbedre hastigheden på side. Det gør det lettere for kunderne hurtigt at navigere rundt i din butik og finde de produkter de skal bruge. Det hjælper dig også til at rangere højere, for Google bruger indlæsningshastigheden som en faktor, når de beslutter placeringer.
- Hav fokus på søgetermer der er relaterede til COVID-19, hvis de er relevante for din forretning. Der er mange flere personer der stimler sammen om søgemaskinerne for at finde informationer om pandemien, end på andre kanaler.
- Opret og opdater “evergreen content” (tidsløst indhold) inden for din niche. Det vil holde sig relevant over tid, uanset den nuværende trend og opbygger tilliden til dig, som så over tid kan konvertere interesserede besøgende til betalende kunder.
Opdater din Google My Business registrering og optimér den i forhold til lokale søgninger. Hvis du har en fysisk forretning der er åben, så hjælper det søgende med at finde din virksomhed, fordi den vises som “near me” og “open now” under søgninger. Alternativt, hvis du har været nødt til at lukke din fysiske butik, så kan du bruge den lokale søgning til at omdirigere kunderne til din online butik.
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimatie Google Merchant Center Håndbog
Se Fremad
Som smittetilfældene stiger i nogle lande og falder i andre er det svært at forudsige, hvornår COVID-19 ikke længere er en udfordring for verden. Der er dog ændringer som din virksomhed kan foretage for at forebygge tab og øge salget under og efter pandemien. Ved at imødegå behovene fra nye kunder, kommunikere regelmæssigt, planlægge effektivt, tilpasse marketingstrategierne og ved at fokusere på SEO, kan din virksomhed få det bedste ud af en vanskelig situation.