DataFeedWatch Blog | Data feed optimeringstips

Sådan udnytter du marketing automation og øger salget i din virksomhed

Skrevet af Jagoda Adamik-Borowska | 04-08-2021 14:23:31

Automatisering og nye teknologier er uundgåelige og de spiller en integreret rolle i fremtiden for markedsføring. Det er klart, at de har skabt større muligheder og flere roller for marketingfolk. 

 

Hovedmålet med marketing automation er at forenkle arbejdsprocesser, men nogle gange kan automatiseringer virke komplicerede. Du behøver dog ikke at automatisere hele din organisation med det samme og det er helt okay med systematisk at implementere mindre marketingteknologier, trin for trin. Du kan godt starte med nogle automatiserede værktøjer, der kan befri dig for de gentagne, langvarige og rutineprægede opgaver og med tiden introducere flere og flere løsninger i din virksomhed. Hvis du ønsker at undgå at falde bag konkurrenter skal du konstant arbejde med at forbedre og optimere dine arbejdsflows.

 

 

Hvad er marketing automation?

 

Marketing automation er en software, der har som formål at automatisere og systematisere forskellige marketingprocesser og -aktiviteter i din virksomhed. Med andre ord giver marketing automation dig mulighed for at udøve de aktiviteter uden behov for manuel handling. 

 

Derudover kan man godt sige, at takket være marketing automation kan du følge op og hjælpe dine potentielle kunder ved at levere personaliseret og relevant content til dem, som automatisk sendes på det helt rigtige tidspunkt, og i sidste ende opfordre dem om at tage den endelige købsbeslutning. Al kommunikation er baseret på brugernes adfærd, derfor får dine potentielle kunder præcis de oplysninger, som de har behov for. Marketing automation letter bare deres købsproces og øger din chance for flere konverteringer. 

 

Marketing automation kan også forenkle og optimere dine salgs- og annonceringsaktiviteter samt reducere deres eksekveringstid, og på den måde øger du salget ved at bruge færre ressourcer (såsom tid og penge).

 

Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog

  

Mål for implementering af marketing automation i din virksomhed

 

Hvis du spekulerer på, hvilke mål virksomheder ønsker at opnå gennem implementering af forskellige automatiserede processer og værktøjer i deres organisation, nævner vi de mest populære af dem. 

 

Får virksomhederne succes med marketing automation?

 

Jordie van Rijn, som er freelance online marketing konsulent, har gennemført en undersøgelse af marketing automation og resultaterne på den er ikke overraskende. 

 

75% af marketingfolk siger, at de i øjeblikket bruger mindst en type marketing automation værktøjer. Det gør marketing automation accepteret af de fleste folk i branchen.

 

 

Når det gælder marketingbureauer siger næsten 90% af marketingbureauer, at deres marketing automation strategi er vellykket, mens kun 2% betragter den som "meget mislykket."

 

 

Derudover ser 32% af virksomhederne øget omsætning et år efter marketing automation blev introduceret. For disse virksomheder, der har brugt marketing automation værktøjer i mere end to år, er tallet 40%.

 

Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog

 

Typer af marketing automation - hvordan kan du bruge automatiseringer?

 

Marketing automation giver dig mulighed for at give dine kunder produkter, som er personaliserede og relevante samt imødekommer deres behov ud fra adfærden. Den hjælper at gøre din virksomhed og dine produkter eller ydelser synligere. Med marketing automation er du også i stand til at opretholde konstant kontakt med kunderne så de husker din virksomhed hver gang de mangler en type produkt, du sælger. 

 

Feed automatisering 

 

Hvis du har mange produkter i dit sortiment bruger du sandsynligvis allerede produktfeeds i dit daglige arbejde. Hvad hvis du starter med at automatisere det, så du ikke får nogen feedrelaterede fejl, uanset hvilken platform du sælger på? De muligheder, et datafeed kan låse op for i markedsføringen, er vokset markant. Feeds bruges primært, når en online kanal (f.eks. Google, Amazon, Facebook, Prisjagt) anmoder om dit produktkatalog for at oprette annoncer eller fortegnelser. 

 

Du eller din IT-afdeling kan forberede alle dataene selv men jo flere produkter du sælger jo sværere det bliver at undgå fejl. Det samme hvis du kører en multichannel strategi og sælger på mange forskellige kanaler på samme tid. Hver platform har desværre sine egne krav til et påkrævet produkt feed og det tager tid til at optimere hvert eneste produkt til hver eneste kanal. Eventuelle fejl kan forårsage afvisning af dine produkter eller forsinkelse ved at lave forskellige annoncekampagner online. 

 

Et feed management værktøj, såsom DataFeedWatch forenkler arbejdsprocessen. Det kan automatisere oprettelsen af feeds til remarketing, annoncer på sociale medier, displayannoncer og mange flere. 

 

Ved at automatisere dit feed vil du:

 

  • Øge dit marketing ROI
  • Spare en masse tid
  • Øge din annoncerelevans og reducere dine annonceudgifter 

 

Sociale medier automatisering

 

Sociale medier er blevet det bedste online sted til at nå dine ønskede målgrupper. De giver dig mulighed for at kommunikere direkte med dit publikum på daglig basis og øge dit brandkendskab. Ved hjælp af forskellige værktøjer kan du planlægge specifikke opslag, så du kan forberede dem på forhånd og fortsætte med andre opgaver i mellemtiden. Der er blandt andet et værktøj som hedder Buffer, der kan hjælpe dig med det. Der er også værktøjer, der kan give dig indsigt i content på sociale medier baseret på influencers og din konkurrence, f.eks. BuzzSumo. 

 

Sidst men ikke mindst kan du automatisere produktannoncer til sociale mediekanaler. Det kan f.eks. være kampagner på Facebook, hvor du kan opsætte dynamiske annoncer baseret på brugernes adfærd. På den måde kan du forberede mere målrettet annonceindhold og målrette din annoncering til de personer der udviser en rigtig interesse i dit budskab og har måske intention om at blive din virksomheds kunde. 

 

Til Facebook dynamiske annoncer skal du du faktisk have et feed management værktøj, fordi platformen kræver, at din produktkatalog er i deres specifikke feedformat og mangler ikke nogen obligatoriske produktdata. Ved dynamiske annoncer henter Facebook dine produktdata direkte fra dit feed og opretter annoncer baseret på det. Så det er vigtigt, at dit datafeed er fuldt optimeret.  

 

E-mail marketing automatisering

 

En af de mest populære måder at bruge marketing automation på er at anvende automatiserede e-mails. Alt du skal gøre er at skrive dem én gang og indstille, til hvem, og hvor ofte de specifikke e-mails skal sendes af sted. Gennem automatiserede e-mails skaber du engagement og øger brand awareness. 

 

Ved hjælp af e-mail automatisering kan du:

 

  • sende e-mails til dine eksisterende klienter
  • minde dine gamle kunder om, at de stadig kan bruge dig
  • nå ud til nye potentielle kunder

 

Med automatisering af e-mails får du mulighed for at sende en bestemt e-mail på et planlagt tidspunkt til en bestemt grupper af modtagere. Du kan segmentere dine kontakter på mange forskellige måder og specificere meddelelser fra e -mailen i henhold til, hvem skal læse hvad. Til sidst kan du også oprette en e-mail-serie, så en bruger modtager opfølgende e-mails, som du kun var nødt til at konfigurere én gang. Dette er meget nemt at gøre, hvis du bruger en CRM-system.

 

Eksempel på en automatiseret e-mails arbejdsgang

 

Som sagt kan du oprette en sekvens af e-mails, som bliver sendt til de specifikke brugere på et specifik tidspunkt. Nedenfor kan du se et eksempel på en sådan e-mail-arbejdsgang:

 

  1. En bruger besøger dit website, klikker på en call-to-action knap, udfylder en formular med sine data og downloader en e-bog.
  2. Dit marketing automation system sender en automatiseret e-mail med en tak-besked til brugeren, der downloadede din e-bog.
  3. Nogle dage senere sender dit system en endnu en automatiseret opfølgningsmail til den samme person og tilbyder ham/hende en anden e-bog, der vedrører det lignende emne.
  4. Den næste automatiseret e-mail sendes kun til dem, der ikke åbnede den anden e-mail med en ekstra e-bog. Det er en påmindelse e-mail. 
  5. Når brugeren downloader din anden e-bog, vil du få en automatiseret e-mailnotifikation, så du ved, at denne specifikke person har en stor potentielle til at konvertere til kunde og du kan følge op med det. 

 

Kort sagt ved hjælp af en-mail automatisering kan du programmere systemet til at sende nye e-mails baseret på denne handling som brugeren har foretaget i forbindelse med din tidligere e-mail.

 

Det samme, hvis brugeren ikke foretager nogen handling i forbindelse med din e-mail, kan du oprette helt andre e-mails målrettet mod disse specifikke personer. 

 

Uanset hvad brugeren har eller ikke har gjort kan du opsætte de rigtige automatiserede e-mails baseret på adfærden. 

 

 

Typisk indhold til automatiserede e-mails

 

Automatiserede e-mails kan skabe en meget personlig relation mellem din virksomhed og dine kunder, da de holder bare jeres kommunikation i gang. Sådanne e-mails kan være:



  • velkomst-e-mails
  • e-mails med en tak-besked
  • specialtilbud til eksisterende kunder
  • specialtilbud til nye potentielle kunder
  • dine produktanmeldelser
  • påmindelse om efterladt kurv
  • spørgeskema om brugeroplevelser
  • nogle ekstra beskeder, f.eks. “Det er længe siden du har handlet”-mails, fødselsdagshilsner osv. 

 

Chatbots

 

En chatbot er et automatiseret system, der opsættes til at kommunikere med brugerne og besvarer deres simple eller ofte stillede spørgsmål via tekst eller tale. Hvis der blev lavet en research af kundernes forespørgsler og chatbotten er korrekt opsat, kan den være et meget effektivt marketing automation værktøj. 

 

Ved at bruge chatbots på dit website, kan du spare meget tid på besvare forespørgslerne fra dine besøgende manuelt samt indsamle mange oplysninger om dine potentielle kunder og målrette dine markedsføringsaktiviteter mod dem. På den måde kan du skabe nye værdifulde leads. Chatbots er aktive 24 timer i døgnet, så de kan derudover give en konstant hjælpende hånd og dermed en yderst god kunderejse til dine besøgende. 

 

Besvarelse af kundernes spørgsmål er ikke altid den eneste opgave en chatbot udfører. Oftere og oftere bruges chatbots til at booke et bord på en restaurant eller et værelse på at hotel. Nogle gange kan brugere også betale en regning eller fremsætte en klage og få løst deres problem. 

 

Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog

 

Vælg de rigtige marketing automation platform og eventuelle ekstra værktøjer

 

En marketing automation platform er et system, der styrer din markedsføringsindsats på tværs af mange diverse kanaler og medier og hjælper dig med at forenkle processer. Der er mange af disse platforme på markedet og prisen for at anvende dem varierer meget. Der findes også mindre marketing automation værktøjer, som er lidt mindre avancerede systemer, der kan gøre dine enkelte markedsføringsaktiviteter lettere. 

 

Inden du beslutter dig for at investere dine ressourcer i en marketing automation software skal du overveje nogle aspekter. 

 

Dit behov

 

De grundlæggende overvejelser, du skal tage, refererer til din virksomheds behov. Tænk over, hvilke funktioner du har brug for for at forbedre dine markedsføringsprocesser. Hvilke afdelinger i din organisation er involveret processerne? Hvis du har en B2C-virksomhed, har du sandsynligvis behov for at integrere både marketing, salg og kundeservice. Hvis du har en B2B virksomhed er integrationen med kundeservice måske ikke så vigtigt. Så hvorfor skulle du betale for noget, din virksomhed ikke har behov for? Måske er det bedre at bruge en marketing automation platform med mindre funktioner, men i stedet købe adgang til nogle ekstra marketing værktøjer, som virkelig vil gøre dit job lettere. 

 

Overvej grundigt, hvad dit system skal kunne. Vil du anvende automatiserede e-mails på daglig basis, integrere sociale medier, opbygge fuldt optimerede landingssider, køre en multichannel strategi? 

 

Om du skal investere i en udvidet marketing automation platform eller et mindre platform eller måske nogle eventuelle marketing automation værktøjer afhænger af dit behov. Så du skal forstå godt, hvad du som virksomhed har brug for. 

 

Økonomiske ressourcer

 

Du har helt sikkert opsat et mindre eller større budget til dine markedsføringsaktiviteter. Måske vil du gerne have en komplet marketing automation software, der integrerer alle mulige typer af marketing, men har du råd til det?

 

Derfor ved siden af analysen af dine reelle behov skal du analysere, hvor mange penge du kan og vil bruge på marketing automation platform og værktøjer.

 

Man kan godt blive lidt skræmt af omkostninger på forskellige marketing platforme og værktøjer. Du kan dog også finde lidt billigere løsninger, især hvis du kun ønsker at automatisere en specifik del af din virksomhed.

 

Mange marketing systemer og værktøjer tilbyder derudover en gratis prøveperiode, så du kan afprøve dem og se, om de virker med den ønskede effekt, inden du investerer i dem.

 

Dine kunders behov

 

Den sidste og rigtig vigtige overvejelse er en analyse af din målgruppe. Det giver ikke nogen mening at automatisere din virksomhed hvis dine markedføringsaktiviteter ikke er tilpassede dine kunders online adfærd og deres behov.

 

Ud fra din analyse, skal du få oplysninger om, hvilke kanaler, dine potentielle kunder anvender og dermed bestemme, hvilke kanaler du vil bruge din marketing automation på. Du kan godt starte med automatiserede e-mails som er en lettilgængelig og ofte meget effektiv måde at automatisere din markedsføring på. 

 

Men for at udnytte marketing automations fulde kraft bør du virkelig overveje automatisering af dine annoncer på et udvalg af eksterne kanaler såsom Google, Facebook, Instagram, Pinterest osv. Det er lige dér, hvor folk bruger mest af sin tid nu om tiden og med platformenes algoritmer er det rigtig nemt at nå ud til den rigtige målgruppe. Hvis du derudover investerer i en feed management værktøj, bliver det pludselig meget let at oprette dynamiske annoncer på sociale medier og øge din virksomheds synlighed og dermed indtægter. 

 

Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog

 

Kom i gang med marketing automation i din virksomhed

 

Hvis du allerede har valgt en marketing automation platform, du vil bruge, kan du langsomt begynde at teste dens funktionaliteter.

 

De vigtige faktorer: trafik og content

 

For at få det optimale ud af dit marketing automation-setup skal du have tilstrækkelig trafik i din webshop. Derfor skal du sørge for, at du har skabt nødvendig trafik til dit website før du begynder at bruge marketing automation i din virksomhed. Det kan du gøre ved at optimere dit website i henhold til SEO eller anvende betalt annoncering på forskellige kanaler, herunder sociale medier, som tiltrækker masser af brugere.

 

Content, som du har på dit website, og som vil udsendes i dine automatiserede e-mails, er en anden meget vigtig faktor. Trafik alene vil ikke give dig de forventede resultater, hvis du ikke er i stand til at konvertere dine besøgende til kunder. Du skal sørge for, at du har indhold, der er relevant og skaber værdi for dine besøgende eller kunder. Du kan opspore, hvilken slags content det er gennem tracking a brugernes adfærd. 

 

Du skal selvfølgelige skabe nyt content og justere det eksisterende content hele tiden ved at følge på kunderejsen og ændringer i dine brugernes interaktioner.

 

Start ud med små og simple automatiseringer

 

Rom var ikke bygget på en dag og det samme gælder for automatisering af din virksomhed. Du behøver ikke at implementere store automatiseringsplaner med det samme. Start med en analyse af dine behov og dine ressourcer samt dine kunders behov og derefter overvej mindre automatiseringer, der gradvist kan forbedre dine arbejdsprocesser. 

 

Den mest typiske og simple eksempel af marketing automation, som du kan starte med er trigger e-mails, f.eks. e-mails med tak-besked, velkomstmails, tabt-kurv mails osv. Med tiden kan trigger e-mails blive mere og mere komplicerede, når du efterhånden starter med at tilføje nogle specifikke betingelser, der vil udløse dine automatiserede e-mails. Det behøver du dog ikke at gøre fra starten af, derfor er det en god automatisering når du lige starter med transformationen i din virksomhed. Mange marketing automation platforme har nogle e-mail skabeloner, du kan bruge, så det bliver endnu nemmere for dig at oprette automatiserede e-mails.

 

Du kan også starte med nogle mindre marketing automation værktøjer, der hjælper dig med at håndtere dit produktfeed og automatisere annoncer for dine produkter og ydelser på forskellige kanaler. Sådan et værktøj er også godt til at starte din automatisering med, fordi det kræver ikke, at du foretager nogen ændringer i din organisation. Ved at bruge et feed management værktøj som DataFeedWatch automatiserer du din annoncering uden for din organisation på mange forskellige platforme. Stadigvæk er det din virksomhed, der gavner fra denne automatisering. 

 

Integration mellem marketing automation platform og CRM

 

Når du har investerer i en marketing automation platform og du allerede bruger et CRM-system til at håndtere din virksomheds leads, er det yderst vigtig, at de to systemer og deres data kan integreres. Der findes også CRM-systemer, der allerede indeholder det hele, herunder en marketing automation platform. Du skal derfor undersøge, hvor avanceret dit nuværende CRM-system er. Når dit CRM-system får integreret med din nye marketing automation software er det tid for dig til at importere dine kontakter og leads (med alle deres tilhørende data) ind i din  platform. Det vil være de samme kontakter, du vil sende dine automatiserede e-mails til. Importprocessen vil variere, afhængigt af hvilken platform, du vælger at bruge. 

 

Optimer marketing automation baseret på din kunderejse

 

For at øge effektiviteten af din marketingindsats og få bedre resultater af din marketing automation skal du fokusere på den online kunderejse. På den måde finder du ud af, hvad dine besøgendes og kunders tanker og behov er og kan målrette dine markedsføringsaktiviteter mod den rigtige målgruppe med det rette indhold og på det rette tidspunkt. 

 

Du skal opsætte dine marketing automation løsninger ud fra kunderejsen såvel som dens specifikke stadier for at undgå at udsende generiske og irrelevante e-mails og indhold og i stedet give dine kunder en god brugeroplevelse.

Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog

 

Forskellige stadier i kunderejsen og tilhørende marketing automation-aktiviteter

 

Opmærksomhed - automatisk udsendelse

 

Det er et stadie, hvor din kunde bemærker dit brand og du identificerer din kundes behov. Godt og relevant indhold kan vække opmærksomhed og lokke dine potentielle kunder. 

 

Det kan dog være besværligt og tidskrævende systematisk at levere nye opdateringer og værdifuldt indhold på forskellige tidspunkter af dagen. Derfor kan det være meget nyttigt at bruge marketing automation, hvor du planlægger e-mails, blogindlæg og endda kampagner på forskellige salgs- og marketingskanaler, så de udsendes på det aftalte tidspunkt. Du behøver ikke at sørge for at være foran computeren hver gang der skal dukke noget nyt op på dit website eller på din virksomheds profil på de sociale medier. 

 

Interesse - modning af dine leads

 

På dette stadium udviser dine besøgende et behov og begynder at lave en research af produkter, sammenligne dem osv.. Du skal fastholde denne interesse, som din besøgende allerede har udvist, f.eks. gennem kvalitetsindhold.

 

De marketing automation løsninger som du kan bruge på Interesse-stadiet er f.eks. lead anskaffelse og modning af leads. Den slags værktøjer kan tracke dine kunders adfærd, så du ved, hvad dine besøgende kigger eller klikker på, hvilket indhold de downloader osv. Baseret på de data kan du modne dem med at sende relevante materialer, give rabatkoder osv.. De udsendes alle sammen automatisk på det rette tidspunkt i kunderejsen. Uden marketing automation softwares ville den type markedsføring være mest sandsynligvis umuligt. 

 

Ønske - gør din besøgendes interesse til et ønske

 

På ønskestadiet skal du prøve at overbevise dine besøgende, at dine produkter eller ydelser er nødvendige eller endda uundværlige. Det kan du gøre ved hjælp af  f.eks. gode beskrivelser, der siger, hvordan dit produkt kan skabe et værdi for dem.

Du fastholder ikke kun interresen hos dine kunder, men gør denne interesse stærkere, så den bliver et ønske. Du kan opnå det ved hjælp af relevante indhold baseret på dine besøgendes adfærd såsom e-mails, der viser dine populære produkter, ydelser som dine besøgende tidligere har kigget på osv. 

 

Køb - få din besøgende til at købe

 

Det er et tidspunkt i kunderejsen, hvor du skal konvertere din kundes ønske til et køb. Det betyder, at du skal gøre gennemførelsen af et køb hos din virksomhed nem og tryg for dine kunder.

 

Marketing automation kan også bruges på købsstadiet. På dette tidpunkt har du allerede sendt et par automatiserede mails med målrettet og relevant indhold til dine leads. Du har også målrettet annoncering mod dem. De kender dit brand og dit produkt. Nu er det tid til at hjælpe dine potentielle kunder med at tage den endelige købsbeslutning. 

 

Du kan gøre det gennem automatiserede e-mails med et meget tydeligt budskab, f.eks. i form af  Call to Action, hvor du tilbyder dem noget ekstra til købet: fri fragt, levering næste dag, gratis prøveperiode el.lign. Hvis de ikke gør brug af dit tilbud, kan du opsætte gentagne trigger-e-mails ved hjælp af marketing automation værktøjer. 

 

Loyalitet - få dine kunder til at købe igen

 

Kunderejsen er længere end bare, indtil købet er foretaget. Ønsker du at have kunder, der vender tilbage og køber igen og igen hos dig, skal du sørge for, at de bliver loyale til dit brand.

 

Du skal lytte til det, de har at sige og hjælpe dem med at få den bedst mulige købsoplevelse, f.eks. gennem indhold, der kan løse deres problem. På den måde kan de tilfredse kunder blive til loyale kunder og endna sprede et godt ord om dine produkter eller ydelser til andre.

 

Marketing automation kan selvfølgelig også være med på loyalitet-stadiet. Som eksempel kan vi give livechats eller chatbots - værktøjerne, der hjælper dine kunder med at få et rigtig hurtigt svar på deres spørgsmål og løse deres problemer. 

 

Automatisk udsendte e-mails kan også hjælpe dine kunder. De kan indeholde spørgsmål om feedback vedrørende kundens senest køb eller dit brand generelt. Det giver også fordel at tilføje personlige rabatkoder eller et helt unikt indhold baseret på seneste køb i disse e-mails. På den måde lader du ikke dine kunder glemme om din virksomhed og giver dem noget ekstra, så de føler sig lidt forkælede. 

 

Spredning af budskabet - opfordr dine kunder til at sprede et godt ord

 

Når din kunde har fået en god brugeroplevelse og er tilfreds, er der en stor chance for, at han eller hun vil dele sine følelser omkring din virksomhed med sine venner, familie og andre mennesker på forskellige fora el.lign. På den måde får du et godt omdømme og kan skaffe helt nye kunder. Anbefalinger har stor kraft!

 

Hvis du allerede ved, hvem dine loyale kunder er kan du nemt målrette din marketing automation aktiviteter mod dem, og ud over at give dem meget specielle tilbud, kan du også opfordre dem til at sprede budskabet om din virksomhed.

 

De gode medier, hvor et godt ord kan blive hurtigt spredt, er sociale medier og anmeldelsessider som f.eks. Trustpilot. Du kan spore dine loyale kunder, og gennem automatisk udsendt e-mails, opfordre dem til at skrive en anmeldelse af dine produkter eller din virksomhed enten på din hjemmeside eller på eksterne platforme.

 

Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog

 

Fordele ved marketing automation

 

Her prøver vi at nævne nogle af de mange fordele, som introduktion af marketing automation i din virksomhed medfører. 

 

På markedet findes der mange forskellige marketing automation værktøjer, der kan hjælpe dig med at optimerede dine ressourcer brugt på virksomhedens markedsføring. Her er der tale om både store marketing automation platforme, som samler mange mindre automatiseringer på tværs af kanalerne, f.eks Hubspot eller små værktøjer, der hånderer en specifik automatisering, f.eks. automatisk udsendelse af e-mails eller optimering af produktfeeds, så du kan sælge dine produkter på mange platforme på samme tid.

 

Besparelse af tid

 

Besparelse af tid er en af hovedårsagerne til, at marketing automation implementeres i virksomheder. Du undgår jo at udføre mange gentagne daglige opgaver, og i stedet kan du planlægge e-mails, opslag eller annoncer på forhånd og langt ud i fremtiden. På den måde kan du gøre en stor del af din marketingsindsats til en opgave, du kun arbejder med en eller to gange om måneden.

 

Statistikkerne viser, at du kan du spare op til 6 timer om ugen ved at automatisere dine annoncer og opsætte automatisk udsendelse af dit content online på forskellige sociale medier. Derudover kan du samtidig være sikker på, at du altid leverer opdateret indhold til alle dine besøgende og kunder.

 

Håndtering og modning af leads (lead nurturing)

 

Marketing automation spiller en afgørende rolle i leadgenerering og lead nurturing i businesslivet i dag. 

 

Ved hjælp af forskellige marketing automation værktøjer kan du først og fremmest tiltrække dine potentielle kunder meget tidligt i købsrejsen. Det gør du blandt andet gennem hjælpsomt og værdifuldt indhold (på dit website, i dine e-mails, chatbots osv.) som svarer på dine besøgendes spørgsmål.

 

Derudover kan du tilbyde et relevant indhold, som kan downloades eller i de mindste læses af dine besøgende efter de har udfyldt formularen på dit website. Du kan også opsætte automatiserede e-mails med tak-beskeder til de personer, der har udfyldt din formular, hvor du tilføjer mere indhold, som måske også skaber værdi for dem.

 

Mange besøgende på dit website er ikke klare til at købe første gang, de ser dit produkt. Gennem en e-mail arbejdsgang kan du modne dine leads og systematisk opfordre dem til at købe. Marketing automation værktøjer hjælper dig med automatisk at udsende relevant indhold til dine potentielle kunder.

 

Generelt fører marketing automation dine leads langt nok i købsprocessen til, at de er klare til at blive overtaget af din salgsafdeling. Systemet afgører selv, hvornår det sker, baseret på deres  interaktioner med dit website og dine e-mails. 

 

Konsistent kommunikation 

 

Hvis du bruger marketing automation behøver du ikke at bekymre dig, om alle dine målgruppe modtager den samme konsistente og relevante kommunikation, der er baseret på deres interaktioner med dit website og indhold. Det gør de altid!

 

Har en besøgende eksempelvis downloadet en af dine e-bøger, så kan du opsætte, at den person helt bestemt vil modtage efterfølgende en e-mail med artikler, tips og case studies der også refererer til e-bogens emne. 

 

Du behøver ikke længere at huske at håndtere og pleje dine leads. Marketing automation gør det hele for dig. 

 

Bedre effektivitet af dit CRM-system

 

Et CRM er et system, der bruges til at håndtere dine leads og kunders kontaktoplysninger samt ofte den kommunikation, i har haft mellem hinanden. Hvis du investerer i en marketing automation platform, skal den integreres med dit CRM-system. Det er fordi marketing automation er fokuseret på, hvilke landingssider dine besøgende har besøgt, hvad de har downloadet, om de har åbnet dine automatiserede e-mails osv. og integrationen kan markant øge effektiviteten af dit CRM-system.

 

Pludselig kan e-mails automatisk udsendes baseret op det indhold, der blev downloadet eller e-mailen, der blev åbnet. Det kan endda være personaliserede e-mails, hvis du har skaffet dine leads personlige oplysninger. 

 

Med marketing automation kan du have en større styr på dit CRM-system. Du får en bedre indblik i kunderejsen og dine leads interesser og budskaber med meget mere relevant indhold kan udsendes på det helt rigtige tidspunkt i salgsprocessen.

 

Tilpassede og relevante budskaber

 

Med mange marketing automation værktøjer kan du nemt personalisere dine e-mails, så de modtages mere positivt af dine leads og kunder. Det er allerede blevet bevist, at personaliserede e-mails giver nemlig bedre åbningsrater. Som standard bruges modtagerens fornavn i sådan en automatiseret e-mail.

 

Du kan også sikre, at det indhold der sendes via e-mail eller vises på din hjemmeside, er personaliseret, baseret på, hvilket indhold en besøgende har interageret med. Det hedder dynamisk indhold, fordi det ændrer sig dynamisk, på baggrund af, hvad din potentielle kunde laver.

 

Eksempelvis kan en ny læsning automatisk anbefales baseret på hvad dine besøgende tidligere har interageret med eller set. Hvilken læsning det vil være vil afhænge af, om det er en eksisterende kunder eller en ny besøgende eller en eksisterende kunde osv. På den samme hjemmeside kan også forskellige call-to-action knappe vises til forskellige målgrupper på samme tid.

 

Generelt skal dit budskab være tilpasset dine kunders behov, løse deres problemer og give dem tilstrækkelig viden, på det de leder efter.

 

Bedre resultater af din annoncering

 

Med marketing automation, og mere præcis, automatiserede annoncer kan du markant øge dit salg ved at bruge mindre annonceomkostninger. Her er der tale om dynamisk annoncering på Google eller Facebook. Dynamiske annoncer bliver automatisk oprettet på baggrund af de handlinger, som en besøgende foretager på dit website (eller søger på Google). Alle produktdata samt billede hentes fra produktfeedet som du uploader til Facebook eller Google. Du skal anvende feed automatisering, så dit datafeed altid indeholder opdaterede oplysninger. Til at få hjælp med det, kan du altid kontakte et af de feed management værktøjer f.eks. DataFeedWatch. 

 

Dynamiske annoncer anvendes eksempelvis i remarketing. Dine besøgende vil eksponeres for annoncer for produkter, de allerede har interagereret med. Sådanne marketingaktiviteter minder dine besøgende om produkter eller ydelser, som de har udvist interesse for, men ikke foretaget et køb.

 

Lettere interne processer og arbejdsgange

 

Marketing automation kan hjælpe med at forbedre og optimere interne workflows og generel planlægning i din organisation. 

 

Lettere arbejdsgange kan du opnå ved at planlægge blogindlæg og opslag på sociale medier i forvejen. Dit marketing automation system vil automatisk indsende eller publicere det ønskede indhold på de rigtige kanaler og på det ønskede tidspunkt. 

 

Det er også en stor hjælp at have real-time opdaterede kundelister. Hvis du har et defineret segment (ud fra industri, antal af besøg, størrelse på virksomhed e.lign.) kan du bare sætte nogle kriterier op og alle dine kontakter, der opfylder dem vil automatisk samles og din liste vil opdateres med det samme.

 

Anvender du et feed automation værktøj kan du automatisere dit produktfeed og optimere det til kravene i alle salgskanaler direkte i det. Du kan også foretage ændringer (tilføje nye produkter, nedsætte priser osv.) ved at anvende det samme værktøj. Det gør håndtering af dine produkter meget lettere.

 

Alle de forenklede processer gør dit arbejde lettere og sjovere. Meget af dit arbejde overtages af automatiserede værktøjer og du og dine medarbejdere kan fokusere på vigtigere emner.  

 

Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog

 

Risiko ved marketing automation - hvad du skal undgå

 

Marketing automation kan virkelig hjælpe din virksomhed med at lette din virksomheds arbejdsgange, bedre at forstå dine nuværende kunder og skaffe mange nye leads. Du skal dog være forsigtig og undgå nogle aktiviteter. 

 

Undgå ikke at tracke og analysere resultater af din marketing automation

 

Efter du er startet med at anvende nogle marketing automation værktøjer i din virksomhed, skal du begynde at teste og spore resultaterne af dine aktiviteter. Det er den eneste måde, hvorpå du kan finde ud af, om din automatisering bringer de forventede effekter. Du vil være nødt til at lave analyser og nogle gange justeringer af dine marketing automation aktiviteter.

 

Undgå at spamme

 

Sørg for ikke at presse dine leads på med at sende e-mails, der ikke er målrettede mod dem og ikke skaber nogen værdi for dem. Sådanne e-mails vil føles som spam.

 

Undgå at levere generisk indhold

 

Mange, der starter med automatiserede e-mails sender bare den samme e-mail til alle sine kontakter. Det skal du ikke gøre. Dine besøgende og deres behov er forskellige. Derudover befinder de sig ofte på forskellige stadier af kunderejsen. Dine e-mails bør altid være baseret på de oplysninger, som dit marketing automation system samler. 

 

Undgå kun at fokusere på at skaffe nye leads 

 

Husk at modne dine leads, ikke kun skaffe dem. Mange af nye besøgende ikke er klare at foretage et køb med det samme. Derfor skal du skabe en langvarig relation til dem og opfordre dem gradvist til at tage den endelige købsbeslutning. Det samme skal du gøre med dine eksisterende kunder for at fastholde kontakten og muligvis skabe mersalg.

 

Undgå kun at bruge én kanal

 

En god markedsføringsstrategi indeholder anvendelse af flere end én kanal. For at blive succesfuld skal du også køre en multichannel strategi i din virksomhed.

 

Derfor også bør du anvende flere kanaler end bare e-mails. Det kan være f.eks. sociale medier såsom Instagram, Facebook eller Pinterest. Ved at bruge dem er du i stand til at få endnu flere værdifulde oplysninger om dine brugeres adfærd og dermed skabe endnu mere målrettede content og automatiserede annoncer, der er perfekt tilpasset. For at lettere at operere på flere kanaler kan du automatise dit feed.

 

Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog

 

Hvor meget koster marketing automation?

 

Omkostningerne ved forskellige marketing automation platforme og værktøjer varierer.

 

Du vil sandsynligvis betale for tjenester forbundet med implementering - det betyder den første opsætning af din marketing automation software.

 

Derudover vil du sandsynligvis blive faktureret månedligt for forskellige marketing automation værktøjer eller den hele marketing automation platform, og du kan spare noget budget ved at betale årligt.

 

Uanset hvilken måde du vælger at betale, betaler du alt fra kr. 10 000 til over en halv million årligt, afhængigt af, hvilken platform/ værktøj du bruger, eller hvad der er inkluderet i en bestemt marketing automation pakke. Der kan også være nogle ekstra omkostninger såsom mandetimer e.lign.

 

Du kan også beslutte at implementere små automatiseringer i din organisation i starten. De koster ikke så meget hvis du er en lille virksomhed. 

 

Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog

 

Konklusion

 

Marketing automation kan hjælpe dig med at øge salget og skaffe nye leads samt bedre pleje dine gamle kunder. Du behøver ikke at automatisere din hele virksomhed med det samme, men starte med at teste hvilke værktøjer der kan være effektive præcis for dine kunder.  

 

På markedet findes der mange marketing automation platforme og mindre værktøjer, som du kan anvende. Virksomheder der benytter marketing automation softwares har en meget højere konverteringsrate. Du kan helt sikker finde noget passende for din organisation og gøre dine daglige markedsføringsaktiviteter lettere.