Det er svært at genskabe følelsen af, at åbne din indboks og se e-mailen med: “Your Google Ads account has been suspended.”
Hvorfor ved jeg så meget om om Google suspenderinger?
Mit navn er John Horn og jeg er CEO i StubGroup, en Premier Google Partner med hovedkvarter i Fort Worth, Texas.
Jeg har talt med tusindvis af virksomhedsejere hvis Google Ads og/eller Google Merchant Center konti er blevet supenderede af Google.
Jeg har set konti, der har brugt $20 millioner eller mere per måned blive suspenderet, uden den mindste advarsel.
Datterselskaber til nogle af de største virksomheder i verden har kontaktet mig efter de har været suspenderet på Google i over et år, uden de vidste hvilke politikker de havde overtrådt eller hvordan de skulle komme online igen.
Jeg har også hjulpet virksomheder, der troede, de havde udtømt alle deres muligheder for at komme online på Google igen og generere millioner af dollars i omsætning.
Tilbage til toppen eller få en GRATIS Shopping Feed opsætning og optimering
Hvis Google har suspenderet din konto, så er du sandsynligvis kollideret med en af deres politikker:
Det er den politik jeg oftest ser refereret til, når det kommer til suspenderinger af Google Merchant Center konti.
Desværre kan “Urigtige oplsyninger” betyde tusinde forskellige ting.
Her er et par eksempler på problemer jeg har hjulpet med at korrigere i forhold til denne politik:
Google kræver, at de informationer du kommunikerer ud omkring udgifter til afgifter og forsendelse på din Google Merchant Center konto matcher priserne på din hjemmeside.
Hvis priserne ikke matcher, så vil Google ofte suspendere kontoen.
Jeg ser det hele tiden ske fordi:
Det hjælper ikke just, at skatte- og fragtraterne for nogle virksomheder kan være ekstremt komplicerede og udfordrende at kommunikere til Google inden for de parametre, som Google har defineret.
Google har restriktioner og begrænsninger på visse typer af virksomheder.
Du har større mulighed for at løbe ind i disse politikker, hvis du er indenfor traditionelt følsomme varer og services som:
Det gælder også varer og services hvor Google har set alvorlige tilfælde af bedrageri, såsom:
Hvis Google tror, at der er noget mistænkleigt ved din betalingsaktivitet eller betalingsmetode, så kan de suspendere din Google Ads konto.
Almindelige ting der udløser alarmer kan inkludere:
Dette er formodentligt den mest seriøse grund til en suspendering af en Google Ads konto, fordi Google siger, at de tror at du prøver at omgå deres systemer og oprette ulovlige annoncer.
Selvom suspenderingen (i teorien) kan omstødes, så er en overtrædelse af denne politik utroligt svært at få Google til at ophæve.
Tilbage til toppen eller få en GRATIS Shopping Feed opsætning og optimering
Når Google suspenderer en konto er det fordi Google forsøger at gøre det rigtige.
Jeg ved godt, at det ikke føles sådan, når du ikke kan annoncere på den mest brugte søgemaskine på planeten.
Men det hjælper at huske, at Google bruger milliarder af dollars på at bekæmpe “brodne kar” online, som prøver at snyde folk, og de har bygget utroligt komplekse algoritmer, der identificerer disse nattens engle og suspenderer deres konti.
Google har et robust katalog over politikker, som definerer hvad Google anser som acceptable virksomhedspraksis for annoncører, der bruger Googles platform.
Når Google mener, at en annoncør overtræder en eller flere af deres politikker, så udsteder Google en konto “suspendering”, som betyder, at annoncøren ikke længere kan vise annoncer på Google.
Desværre findes der ingen perfekt algoritme. Googles algoritmer markerer ofte konti til suspendering fordi de fejllæser eller misforstår noget på virksomhedens hjemmeside eller på virksomhedens Google konti.
Og ofte har legitime annoncører ingen ide om, at de, fejlagtigt, overtræder Googles politikker (som både er komplekse og vage).
Tilbage til toppen eller få en GRATIS Shopping Feed opsætning og optimering
Jeg har sagt det til utallige kunder: Det eneste, der er konsekvent ved Google, er deres inkonsekvens.
Det er frustrerende, men sandt. Jeg har set kunder blive suspenderet fordi de tilsyneladende har overtrådt politikkerne, mens 10-12 af deres konkurrenter gør nøjagtigt det samme. Jeg har set et politik-team sige “nej” til en appel og et andet politik-team sige “ja” til nøjagtigt den samme appel.
Faktum er, at Googles systemer er langt fra perfekte. Hvis du bruger din tid på at brokke dig over Googles inkonsekvens, kommer du ikke nogen steder. Og hvis du bruger brokkeriet i din appel til Google, kan du skade dine chancer for en vellykket løsning på din suspendering.
Mit råd er, baseret på års arbejde med Google og tusindvis af annoncører, at fokusere din energi på det du kan kontrollere. Og det er, at lave din hjemmeside og konti så perfekte som muligt, og så være strategisk i hvordan, hvornår og gennem hvem du indsender din appel.
Nej, Google baserer ikke din hjemmesides organiske placeringer på din Google Ads konto. Så en suspendering af din Google Ads eller Google Merchant Center konto vil ikke påvirke dine organiske placeringer.
Men når det så er sagt, så er det sådan, at hvis Google Ads algoritmen tror, at der er et problem med din hjemmeside (f.eks. uklare informationer, en utroværdig side etc.), så er det en reel mulighed, at Googles organiske algoritmer vil identificere de samme problemer.
Da COVID-19 reglerne fik kunderne til at flokkes online for at købe ind, var der et parallelt boom i antallet af nye e-handels virksomheder der dukkede op, og mange af de brands var afhængig af dropshipping til at levere produkter til deres kunder.
Det er en af grundene til, at varelageret hos e-handelsplatformen Shopify eksploderede i 2020.
Sammen med det øgede antal af nye dropshipping sider fulgte et øget antal Google suspenderinger, og i forskellige forums verden rundt blev der hurtigt spekuleret i, om Google “havde noget imod” dropshippers.
Jeg tror ikke det er sandt. I stedet for en årsagssammenhæng (dropshipping = suspendering), så tror jeg vi har et tilfælde af sammenhæng fordi mange af disse helt nye dropshipping sider ikke følger Googles politikker i forhold til returregler, “om os”-sider, kontaktinformation og så videre.
Vi har kunder, som vi har arbejdet med i årevis, der sender ordrer via dropshipping, og de har aldrig haft problemer med Googles politikker. Vi har også, med succes, hjulpet andre annoncører, der tilbyder dropshipping og er blevet suspenderet, med at få den hævet.
En Google Ads konto er der hvor du opretter og styrer annoncekampagner på Google. Det er stedet hvor du kan slå din annoncering til eller fra, og hvor du indtaster dine betalingsinformationer for at betale for de kliks dine annoncer får.
Du får adgang til Google Ads konti på ads.google.com.
En Google Merchant Center konto er stedet hvor e-handelsvirksomheder uploader informationer om deres produkter, som så kan bruges i Google Ads kampagner. De kan bruges til Google Shopping og Dynamic Remarketing, såvel som i Google’s gratis værktøj til produktannoncer.
Du får adgang til Google Merchant Center kontoen på merchants.google.com.
Du kan køre Google Ads kampagner uden en Google Merchant Center konto, og hvis ikke du sælger produkter gennem dine hjemmeside, så har du ikke brug for en Google Merchant Center konto.
Men hvis du sælger produkter gennem din hjemmeside, og du ønsker at bruge Google Shopping og/eller dynamiske remarketing kampagner, så har du brug for Google Merchant Center.
Nej, ikke altid. Der er mange scenarier hvor kun en af de to konti bliver suspenderet.
Hvis eksempelvis Google suspenderer din Google Ads konto fordi de tror, at den betalingsmetode du bruger er mistænksom, så vil de formodentlig ikke suspendere din Google Merchant Center konto. Men du kan dog ikke bruge produkterne fra din Google Merchant Center konto i annoncer indtil du får løst din Google Ads suspendering.
På samme måde, hvis Google suspenderer din Google Merchant Center konto fordi du ikke har korrigeret de udestående problemer, der er med de produktdata du uploader, så vil Google måske ikke suspendere din Google Ads konto, og du kan muligvis stadigt køre kampagner på Googles søgenetværk. Men igen, du kan ikke køre Google Shopping eller Dynamiske Remarketing kampagner før din Google Merchant Center konto ikke længere er suspenderet.
Nej, det kan du ikke.
Google har mange forskellige teams placeret verden rundt, som håndterer politikker. Der er konsekvent vandtætte skodder til de Google teams, der håndterer politikker og annoncører. Det betyder, at du aldrig vil komme til at interagere direkte med et medlem af teamet bag politikerne om din suspendering.
Det skyldes, at Google ønsker at undgå enhver mulighed for, at annoncører kan påvirke eller presse politik-team medlemmerne i forhold til deres beslutninger.
Når du indsender en appel, hvis du er heldig og overhovedet kommer igennem det fuldstændigt automatiserede system, så vil du skrive med en person på Googles supportteam, der fungerer som din mellemmand til Googles politik-team.
Eller, hvis du arbejder med en Premier Google Partner som StubGroup, så kan du have et dedikeret team inde i Google, som kæmper for dig.
Tilbage til toppen eller få en GRATIS Shopping Feed opsætning og optimering
Den umiddelbare reaktion fra legitime virksomheder, der finder ud af at deres Google konto er suspenderet, er ofte, at indsende en appel så hurtigt som muligt.
Det er IKKE den rigtige måde at gøre det på.
En Google suspendering er en særdeles alvorlig ting. Vi har set mange, mange scenarier hvor Google simpelthen ikke vil omstøde en suspendering. Og det påvirker ikke bare din nuværende hjemmeside/virksomhed men enhver virksomhed/konto du ønsker at oprette senere, så det er VIGTIGT at du tilgår din suspendering så forsigtigt som muligt.
Tilbage til toppen eller få en GRATIS Shopping Feed opsætning og optimering
Jeg hører ofte fra annoncører, at de føler at de er løbet tør for muligheder og ikke kan se, at de kommer til at annoncere deres virksomhed på Google i fremtiden.
Hvis jeg skal være ærlig, så er det nogle gange sandt. Nogle gange vil Google simpelthen ikke omstøde deres beslutning og, om det er godt eller ej, så er det deres platform og de kan beslutte hvem der bruger den.
Men jeg har også set mange situationer hvor en annoncør kommer til os som sidste udvej, uden håb tilbage, og vi chokerer dem ved at få dem tilbage online efter alle andre forgæves har forsøgt.
Vores bedste chancer for succes er, hvis vi ikke er sidste udvej, men det første sted du går til når du er suspenderet. Før du indsender appeller, opretter nye konti eller gør noget andet, der kan ødelægge dine chancer for succes.
Jeg kan slet ikke sige hvor skønt det er at høre de gode nyheder fra Google, når en konto ikke længere er suspenderet og jeg kan få lov at dele de gode nyheder med en kunde.
Hvis du har løbet hovedet mod muren, eller endnu bedre, hvis du ikke har appelleret din suspendering endnu, fordi du vil gøre det på den rigtige måde, så er du meget velkommen til at kontakte os hos teamet på StubGroup. Så vi kan gennemgå din særlige situation og se om vi er et godt match for hinanden.