E-handel i Danmark vokser kontinuerligt. Coronakrisen har boostet den endnu mere og i 2020 nåede den danske e-handel en ny rekordomsætning på 154 milliarder kroner (det giver en vækst på 6 % i forhold til året før).
97% af alle danskerne har adgang til internet og to tredjedele bruger det til at shoppe online. Hvis der er så stor efterspørgsel efter forskellige produkter på internettet, virker det nemt for e-handlere at få success. Det handler bare om at nå de rigtige kunder via de rigtige salgskanaler.
Danmark er en moden e-handelsnation med regelmæssige online shoppingvaner. Den mest populære kategori af shopping på nettet er tøj og sko. Denne tendens har stået på i Danmark allerede i lang tid. Elektronik og medieprodukter er også højtrangerende. Næsten 90 % af den danske befolkning bruger en smartphone og det er det højeste antal i verden. Det afspejles i e-handelsbranchen - en ud af fire onlinekøb i Danmark foretages ved hjælp af en mobiltelefon. Det betyder, at det bør være vigtigt for danske e-handlere at skabe veldesignede og attraktive mobile oplevelser hvor navigerbarheden i indkøbsprocessen er let. På grund af nedlukningen og mange restriktioner i 2020 er mad- og dagligvaresalget vokset markant. Som du kan se på diagrammet nedenfor, er en stor del af alle onlinekøb madvarer, færdiglavet mad fra spisesteder og ting til hjemmet.
På grund af nedlukningen har oplevelsesindustrien oplevet en stor tilbagegang i de sidste 1,5 år. Især rejsebranchen har lidt meget, hvor der var et fald på 45 % i forhold til 2019. Danskerne er dog ivrige efter at tage i byen og rejse. Når coronarestriktionerne ophæves, vender forbruget i oplevelsesindustrien nok tilbage til det normale.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Det er spændende at observere, hvordan store amerikanske og kinesiske giganter konkurrerer mod mindre danske webshops i kampen for danskernes hjerter. Der er nogle salgskanaler som har faste pladser på ranglisten over 20 største netbutikker, men hvert år er også plads for nye navne.
Før pandemien voksede danskernes forbrug i udenlandske netbutikkere hurtigere end i indenlandske netbutikker. I 2018 viste statistikkerne, at hver tredje bestilling blev lagt i udenlandske online butikker og de 5 første pladser på ranglisten over de bedste webshops blev taget af de følgende verdensgiganter: Zalando, Amazon, H&M, Wish.com og Ebay.
Hver tredje af alle bestillingerne i en udenlandsk online butik var smykker, tøj eller sko. 50 % af alle køb af den slags varer skete udenfor Danmark. Det viser, hvor populært det er at købe tøj online i udenlandske butikker og hvor meget pres der lægges på danske tøj netbutikker. Danskerne er vilde med tøj og det forventes at tendensen vil fortsætte efter coronakrisen.
Der blev også observeret en fremgang hos kinesiske netbutikker i Danmark. Wish.com og Aliexpress var blandt de største 20 danske netbutikker i 2018 og de ville formodentlig stadig være der, hvis ikke for pandemien. Netbutikkerne fra Kina skal ikke betale moms, hvis bestillingsværdi er under 80 kr. De har en rabat på fragten på grund af en forældet postaftale. Alt det resulterer i lave priser for kunderne. Det forventes, at kinesiske netbutikker vil vinde sin popularitet igen efter pandemien.
Coronakrisen har haft en markant indflydelse på den måde danskerne shopper på og mange webshops har oplevet en stor vækst i salget. Især digitale butikker som sælger værnemidler og medicin og online dagligvarebutikkerne har oplevet en fremgang. Ligesom i alle verdens lande, havde danskerne et stort behov for værnemidler, mundbind og håndsprit og de søgte efter dem på nettet. De danske Med24 og Webapoteket.dk er i 2021 blandt de mest populære netbutikker i Danmark på grund af masser af bestillinger under corona og også Matas har bevæget sig op på ranglisten. De seneste statistikker fra FDHI viser, hvilke netbutikker har tiltrukket de fleste danskere i de sidste år.
De danske internetbutikker har domineret over de udenlandske netbutikker i 2021, men der kan være flere grunde til det. Det kan godt være, at danskerne troede, at det var nemmere at handle inden for grænserne for sit land da Danmark var lukket. Eksperterne vurderer, at tendensen kan ændre sig lige efter coronasituasionen har stabiliseret sig og de store shopping platforme vil overtage det danske marked igen. Kun tiden vil vise, hvilke digitale butikker danskerne vil vælge i den nærmeste fremtid.
“Det bliver spændende at se, om det blot er en enlig svale, eller om mere af forbruget rykker hjem permanent. Det kan godt tænkes at være forbrugernes måde at vise samfundssind på,” lyder det fra Niels Ralund, som er FDIH’s direktør.
Kilde: FDIH
Ranglisten toppes af Zalando som er en rigtig gigant i tøjbranchen og har haft den første placering allerede i lang tid. Endda coronakrisen kunne ikke røre den på førstepladsen. 4 % af respondenterne i opgørelsen fra FDIH siger, at den sidste butik, de handlede i, er Zalando. Nemlig.com sikrede sig andenpladsen og H&M tog tredjepladsen. Amazon, Ebay og Wish.com har bevæget sig lidt ned på listen, men ligesom der allerede blev sagt - der forventes, at populariteten af de udenlandske shopping platforme vil vokse. Især er der et godt udsigt for Amazon at blive mere synlig i Danmark, når en dansk webside dukker op. Niels Ralund forventer, at når det sker, kan Amazon vinde danskernes hjerter og slå sine konkurrenter i Danmark.
Man kan godt tro, at da netbutikkerne startede at opleve en markant stigning i antallet af ordrer, måtte det gå ud over kundeservicen. Men det skete bare ikke. Statistikker fra FDIH viser, at kundeoplevelsen er stabil og endda har forbedret sig. NPS (Net Promoter Score), som måler kundernes tilfredshed og loyalitet, er på en rigtig høj niveau i Danmark. Internetbutikkerne har klaret sig fint under coronakrisen og shopperne har haft en god kundeoplevelse. Det betyder, at e-commerce har det rigtig godt i Danmark og der er store perspektiver for udviklingen!
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Svaret på dette spørgsmål er meget nemt. Du skal sælge dine produkter på de salgsplatforme, der er mest populære i Danmark. Det kan være store markedspladser eller andre e-handelsplatforme som sociale medier eller prissammenligningstjenester. Ingen af shopping-kanalerne kan garantere et højt salg af dine produkter. Den eneste måde at finde ud af hvilken salgskanal der tiltrækker de fleste af dine kunder, er at tage en risiko og prøve flere af dem i begyndelsen. Efter et stykke tid får du se hvilken salgskanal du har solgt mest på.
De fleste salgskanaler kræver, at du uploader dit produktfeed. Du kan skabe det selv eller bruge et af produktfeed optimering værktøjerne som DatafeedWatch. Den slags værktøj hjælper dig med at forberede et fuldt optimeret produktfeed (som mangler ikke nogen oplysninger) og tilpasser det til ikke kun en, men mange forskellige salgskanaler.
Nedenfor anbefaler vi nogle shopping-kanaler som er populære i Danmark:
Krav, der skal opfyldes:
Kilde : Dansk Erhverv
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Udsigten til udviklingen af e-handel i Danmark ser meget optimistisk ud. Baseret på Niels Ralunds undersøgelse af markedet forventer hver fjerde forbruger at handle mere i 2021 end de gjorde i 2020. Det viser, at der er en efterspørgsel efter online shopping. Derfor er det ikke usædvanligt, at flere og flere danskerne vil oprette et webshop eller leder efter netbutikker til salg for at starte endnu hurtigere. Nøglen til at sælge mere ved hjælp af forskellige salgskanaler er at fokusere på de salgskanaler, hvor de fleste af dine kunder er. Du kan prøve en af salgskanalerne som vi har anbefalet i denne artikel (som er populær i Danmark) eller finde et andet sted på nettet som er mere egnet til din målgruppe.