Anna Hanarz
Indholdsfortegnelse
Spring på Multikanalerne: Sælg alle de steder dine kunder er
Multikanals salg: Mulighederne og udfordringerne
Konklusion
Spring på Multikanalerne: Sælg alle de steder dine kunder er
Hvorfor nu det?
Multikanal salg tager skridtet længere end annoncering, og tillader dig at brede dine produkter ud over forskellige kanaler. Det er måske ikke nogen let opgave, men det er i dén grad det det hårde arbejde værd, at være til stede i dit marked. Det inkluderer markedspladser, sociale medier, marketing apps og online fællesskaber. Den bedste måde at opdage din målgruppes marked på, er at finde ud af hvor de allerede bruger deres tid.
Der er mange steder, hvor dine potentielle kunder kan være. En undersøgelse af amerikanske shoppere viste at:
- 54% shoppede på eCommerce markedspladser
- 74% shoppede hos store detailhandlere
- 44% shoppede i webbutikker
- 36% shoppede hos kategorispecifikke online detailhandlere
Du kan også have hørt om “omnichannel retail”. Selvom det ligner, så er forskellen at formålet med omnikanal salg at skabe en forenet oplevelse for dit publikum, uanset hvor de kommer i kontakt med dig.
Multikanal strategierne er lidt anderledes, siden de behandler hver købers rejse som deres egen separate oplevelse. Du kan vælge at vise priser, tilbud og annoncering forskelligt afhængig af den kanal de vises på. For eksempel så kan du have et produkt til en lavere pris på din hjemmeside, men vise det til en højere pris på Amazon for at konkurrere i markedet.
De forskellige typer af Salgskanaler
Shopify tillader dig ikke bare at sælge gennem deres indkøbskurv, men den er også integreret med andre salgskanaler. Ved at sælge gennem et bredt spektre af kanaler er det også mere sandsynlig at shoppere vil komme i kontakt med dig mange steder.
Markedspladser
Det er sider som Amazon og eBay, som giver dig adgang til et etableret publikum. Et studie lavet af Digital Commerce 360 viste at i 2019 udgjorde markedspladser 58 % af alt online salg.
Salg på sociale medier
Disse inkluderer Instagram posts med salg, en Facebook butik og Pins der kan købes. Brugere der scroller igennem disse platforme vil møde dine produkter og være i stand til at købe direkte fra dine posts.
Indkøbskurve
Brugen af eCommerce indkøbskurve tillader dig at sælge dine produkter direkte fra din hjemmeside. Teknisk set, er det softwaren der forbinder overgangen mellem detailhandleren og shopperen. Gennem dem kan du køre hele operationen ved et salg, fra at vise dine varer til at håndtere betalingen. Shopify og BigCommerce er to kendte eksempler på den service.
Sammenligning af shopping sider
De forskellige kanaler gør det muligt for det at se mange produkter på én gang og sammenligne informationerne mellem de forskellige detailhandlere, såsom pris og forsendelse. Den maskine du sikkert kender bedst er Google Shopping.
Topsælgende kanaler til eCommerce
Dette er nogle af de største spillere indenfor eCommerce, som du skal være opmærksomme på:
Amazon
I USA har et studie udført af NPR vist at 44 % af alle shoppere starter deres søgninger efter et produkt på Amazon. Til sammenligning så lå Google på andenpladsen med 33 %.
For at komme i gang med at sælge på Amazon, så skal du vælge hvilken løsning der er bedst for dig. Hvis du sælger mindre end 40 varer per måned, så kan du vælge løsningen med at betale per salg, eller et månedligt abonnement. De har endda en udgiftsberegner der estimerer, hvordan udgifterne fordeler sig for dig.
Shopify
Shopify gør det let at sælge dine produkter fra din egen hjemmeside. De giver dig alt det du skal bruge for at komme i gang og vedligeholde din online butik. Du kan endda vælge fra deres skabeloner, der kan rettes til. Du kan så bruge det til at sælge dine produkter på sikker vis. Brug en URL du allerede har, eller opret en ny.
eBay
eBay har 167 millioner aktive brugere. Og mens de er mest kendte for deres auktioner over brugte ting, så er omkring 80 % af alle deres solgte varer nye. Du kan skille dig ud på eBay ved at oprette den perfekte annonce.
Hvordan starter du - flyt dine Shopify produkter ud på flere kanaler
Det starter alt sammen med at fokusere på din forretning. Ved at have ét product feed som din base, kan du oprette et katalog til mange forskellige salgskanaler som Google Shopping, Amazon eller Facebook. Dit product feed er det dokument der indeholder alle de informationer du har om de varer du tilbyder. Det inkluderer unique identifiers (skræddersyede oplysninger), titler, priser, billeder og så videre. Typiske gemmes det hele i en tekstfil eller et regneark.
Hvis dine produkter allerede er registrerede hos Shopify, så kan du eksportere dit product feed:
- Gå til din admin page/side
- Klik på Products > All Products
- Exporter
- Vælg hvilke produkter du vil inkludere
- Vælg hvilken filtype du ønsker at bruge
Denne løsning anbefales dog ikke på langt sigt, for det kan ikke lade sig gøre at få filen opdateret automatisk. Så hvis du skal sørge for at dine produkter er opdaterede, kræver det, at du manuelt genindlæser filen regelmæssigt, hvilket kommer til at tage tid.
I stedet kan du, for at sørge for at dine produkter bliver opdaterede, forbinde dem med en tredjeparts app. Du kan for eksempel, hvis du bruger DataFeedWatch, let oprette en forbindelse ved at tilføje en butik eller indsætte din Shopify URL. Du får ro ved at vide at dine udsolgte produkter og andre ændringer opdateres regelmæssigt. Dine data bliver downloadet på dagligt basis og sendt til de kanaler du bruger, så de altid er friske.
En anden måde at generere dit Shopify feed, er ved at bruge en direkte API forbindelse. Den metode lader også dine nuværende produkt data blive sendt regelmæssigt til de kanaler du bruger. Den eneste ulempe er, at du ikke kan optimere dine feeds til specifikke kanaler på forhånd. De bliver derimod sendt direkte som de er fra i din Shopify butik.
Du ønsker måske ikke at vise alle dine produkter på alle kanaler. Et praktisk tip er, at specificere for hver kanal hvilke produkter du ønsker at inkludere eller ekskludere. Afdæk, hvilke produkter der vil sælge på hvilke kanaler og om du er i stand til at konkurrere på prisen i forhold til de andre sælgere.
Der er nogle få principper du skal holde dig for øje, når du går i gang med en multikanal strategi. De inkluderer:
- Afdæk, hvilke kanaler dine kunder vælger
- De generelle indkøbsmønstre på disse kanaler
- Hvordan platformen bruges
Ved at indsamle de informationer kan du sammensætte kundernes købsrejse. De er alle unikke, så du kan bruge det til at møde dine shoppere på en personlig måde.
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Multikanal salg: Mulighederne og udfordringerne
Varelager og Logistik
Udfordringen
Når du skalerer de platforme du sælger på, så kan nogle aspekter også blive stadigt vanskeligere. De to største forhindringer du efter al sandsynlighed løber ind i, er styring af varelager og prognose.
Det kan blive et potentielt problem, hvis du sælger mere end et sted, og der ikke er kommunikation mellem dine kanaler. Du løber risikoen ved at sælge en vare der ikke er på lager, mens du stadigt annoncerer for det produkt.
Et andet problem er simpelthen at dit varelager løber tørt. Mens du venter på dit produkt, så finder shopperne i mellemtiden måske et andet sted, som så betyder at du går glip af et salg.
Løsningen
Det er her Shopify’s “tracking inventory” (følg varelager) funktion er praktisk. Den lader dig gemme udsolgte varer helt automatisk.
Det er vigtigt at notere, at mens du bruger Shopify POS så kan du fortsætte med at sælge udsolgte varer fordi systemet antager at du har produkterne med dig.
Som en sikkerhedsforanstaltning kan du oprette regler inde i dit feed for hver kanal, der forebygger at varer der enten er udsolgte (eller tæt på) bliver vist. Det forhindrer dig i at spilde dit annoncebudget og at du oversælger dine produkter. I DataFeedWatch kan du opnå det ved at oprette en simpel ekskluderende regel:
Fordi du sælger på mange kanaler, så ønsker du ikke at vente til dine varer er helt udsolgte før de holder op med at blive vist. En eller anden kan foretage et køb på en anden kanal på samme tid som dine produktdata synkroniserer, så det giver dig lidt manøvrerum. Når først du har varerne på lager igen, vil de automatisk begynde at blive vist.
Med varelager forecast kan du også forudsige hvilke varer og produkter du skal genbestille og hvornår. For at gøre det, skal du overveje følgende:
- Tidligere data på kvantiteten af salget
- Tilbud du planlægger i fremtiden
- Forudsigelser på trenden for dit produkt i fremtiden
Priser
Udfordringen
Kunderne er blevet vant til at se forskellige priser på de forskellige kanaler de besøger. Men det kan give udfordringer set fra detailhandlerens side. Hver kanal du bruger har sit eget sæt af udgifter og konkurrenter, så de kræver hver især deres egen strategi.
For eksempel så skal man på nogle kanaler dele en højere del af omsætningen end på andre, hvilket betyder at du skal betale mere per produkt du sælger.
Du kan også opdage at der er større efterspørgsel efter et produkt på en bestemt kanal. I sådant et tilfælde bør du oprette en konkurrent-baseret strategi. For at konkurrere med de andre sælgere, så skal du sælge dine produkter til lidt lavere pris end konkurrenterne for at sende flere kunder i din retning.
Løsningen
Det er let at tilpasse priserne til hver kanal du sælger på. Husk at det ikke er muligt for alle kanaler på grund af de specifikke krav de har. For eksempel vil dine varer blive afvist på Google Shopping, hvis ikke prisen matcher nøjagtigt det der vises på din hjemmeside. Men med Amazon eller eBay er det ikke noget problem.
Her har vi hævet prisen for produkterne på Amazon med 10 % for at udligne udgiften til betalingen, som har tendens til at være højere end på andre kanaler:
Tilbud
Muligheder
Kend det rigtige tidspunkt, hvor du skal vise det rigtige tilbud for den rigtige shopper. Et eksempel på dette, er at bruge “entry and exit overlays” på din hjemmeside. Når en kunde kommer ind på din side, kan du vise en pop-up med et tidsbegrænset tilbud der opfordrer dem til at afslutte deres bestilling i den samme browsersession. Det giver dem en unik oplevelse baseret på de handlinger de foretager sig.
Shopify har en sektion af deres hjemmeside kaldet “Automations”. Det indeholder et stort udvalg af gratis og betalte planlægnings apps der kan automatisere din marketing.
For at finde dem:
- Gå til “Marketing” modulet
- Klik på “Automations”
- Klik på boksen med “Create Automation”
- En skærm dukker op. Klik på “Visit Shopify App Store”
- Søg alt det du har lyst til! Som du kan se, så er der tonsvis af muligheder.
Salg på de forkerte kanaler
Udfordringen
Det er ikke alle kanaler der er det rigtige valg for dig og din virksomhed. Før du binder dig til en ny kanal, så lav noget research og evaluer. Du kan stille spørgsmål som:
- Vil denne platform give eksponering for det rigtige publikum?
- Hvor lang tid tager det at sætte kanalen op og vedligeholde?
- Passer platformen til mit budget?
- Passer kanalen ind i din eksisterende ordre udfyldelse plan?
Feeds
Muligheder
Dit product data feed fungerer som den fundamentale byggesten, hvorpå du bygger din multikanal marketing strategi. Kanaler har typisk lidt forskellige feed formater og krav. For eksempel så kræver Facebook Product Ads en “condition” egenskab, mens det er frivilligt på Google Shopping for nye produkter. Ved at oprette et master feed, så kan du reducere det arbejde der kræves fra dig. I stedet for at oprette et helt nyt feed fra bunden hver gang, så kloner du simpelthen dit feed og laver små-ændringerne der.
Ved at bruge DataFeedWatch kan du oprette dit master feed ved simpelthen at bruge interne felter. Så er det bare et spørgsmål om at optimere det klonede feed, og sørge for at dine data vises rigtigt. Alle de krævede felter vises, så du er sikker på ikke at gå glip af noget der er påkrævet.
Sådan kopierer du din oversigt fra en kanal til en anden:
- Gå ind i det kanal feed du ønsker at oprette og optimere
- Klik på sektionen “Mapping”
- Klik på “Copy from Other Channel” (kopier fra en anden kanal)
- Vælg den kanal du ønsker at kopiere fra
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Konklusion
Besøgende finder måske vej til din side fra social medier, gennem et organisk søgeresultat eller fra betalt annoncering. Uanset hvordan de finder dig, så fortæller hver kanal sin forskellige historie. Ved at bruge en multikanal eCommerce software kan du organisere og styre alle dine kanaler i én oversigt, så det ikke bliver for overvældende.
Herfra kan du opdatere dine annoncer, ændre varebeskrivelserne og - vigtigst af alt - måle resultatet på bundlinjen. Ved at forbinde DataFeedWatch og Shopify, kan butiksejere udbrede deres product feed og problemfrit sælge og annoncere på mange kanaler.
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog