DataFeedWatch Blog | Data feed optimeringstips

Hvordan sælger du på Vivino?

Skrevet af Jagoda Adamik-Borowska | 05-07-2021 13:08:24

Vin er en af de to mest populære typer alkohol i Danmark (ved siden af ​​øl) og tendensen fortsætter. Hver fjerde på 55-74 år og hver ottende på 35-54 drikker vin dagligt til maden. Ifølge de seneste statistikker, er vinsalget steget med 7,5 % i 2020 sammenlignet med 2019, og der blev solgt 161 millioner liter vin i Danmark sidste år. 

 

Tallene taler for sig selv. Danskerne kan godt lide vin og det er et voksende marked i vores land. Vivino prøver at leve op til behovene og forventningerne med sin fantastiske vinscanner og en webshop med vin i over 15 lande (udvidelse i gang). 

 

Sælger du vin? Læs, hvordan du kommer i gang med at sælge på Vivino!

 

 

Hvad er Vivino?

 

Vivino er en vinapp og markedsplads, som blev stiftet i Danmark af iværksætteren Heini Zachariassen i 2009. I dag har Vivino kontorer i Danmark, Ukraine, USA og Indien og er verdens største app med vin. 

 

Først var Vivino kun en mellemled mellem vinsælgere og shoppere, men siden 2016 begyndte Vivino at gå ind på diverse markeder for at sælge sine vine direkte til Vivino-brugerne. I øjeblikket kan folk fra flere end 15 lande købe vin direkte fra Vivino. De lande er: 

 

USA, Canada, Brasilien, Tyskland, Frankring, Danmark, Sverige, Italien, Spanien, Belgien, Storbritannien, Schweiz, Holland, Australien, Singapore, HongKong, Monaco og Irland.

 

Omkring 52 millioner mennesker i verden bruger Vivino til at oprette forbindelse til andre vinelskere, tjekke anmeldelser/bedømmelser af diverse vine, samt deres typiske priser og købe favoritflasker, enten i onlinebutikken på deres hjemmeside eller via appen eller gennem eksterne butikker (som Vivino app anbefaler).

 

Vivino Danmark

 

I Danmark kan du både bruge Vivino appen (scanne vinetiketter og læse om forskellige vine) og købe dine yndlingsvinflasker direkte via Vivino, fordi der findes en dansk Vivino-markedsplads.

 

Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog

 

Hvordan fungerer Vivino?

 

1. Vivino hjælper med at få alle oplysninger om vin

 

Ved hjælp af Vivino-appen kan brugerne:

 

  • Lave et billede af en vinetiket
  • Lave et billede af en liste over diverse vine (i en butik/på en restaurant)
  • Søge på en bestemt vin

 

Og så får de adgang til den valgte vins anmeldelse, bedømmelse, smagsnoter, forslag til madparringer og pris. Vivino-vinbasen vokser hver dag.

 

 

2. Vivino giver mulighed for at købe vin

 

Vivino gennemfører direkte salg via sin hjemmeside og Vivino app i de lande, der blev nævnt i det ovenstående afsnit. I andre lande hjælper Vivino via appen med at købe de specifikke vinflasker ved at føre brugeren til nogle eksterne online vinbutikker, hvor de kan fortage et køb.

 

Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog

 

Hvilke produkter kan du sælge på Vivino?

 

På Vivino kan du kun sælge vine. Desværre er det ikke muligt at sælge andre alkoholer eller noget vintilbehør.

 

Vivino vintilbud

 

Der er følgende kategorier af vin hos Vivino:

 

  • Rød
  • Hvid
  • Mousserende
  • Rosevin
  • Dessert
  • Hedvin

 

Uanset hvilken type vine du sælger og hvilke lande de kommer fra, kan du sælge alle af dem på Vivino. Så længe de er vine, passer de helt bestemt ind i en af ​​kategorierne. Bare sørg for, at dine vinoplysninger er fuldt optimerede i dit datafeed (også i henhold til Vivinos krav), så dine kunder finder nøjagtigt den slags vin, de holder af, og får komplette oplysninger.

 

Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog

 

Fordelene ved at sælge på Vivino

 

1. Vivino hjælper dig med at øge dit salg

 

Vivino er den største markedsplads for vin på verdensplan. Lige om tiden (2021) bruger 52 millioner brugere Vivinos websted og app. Hvis du er en online forhandler og sælger vin, er Vivino det første sted på nettet, du bør overveje. Forskellige mennesker kan godt lide forskellige vine, men alle sammen bruger Vivino, hvis de er vinelskere. Du vil helt sikkert finde modtagere af dine vine blandt et så stort vin samfund og dermed få din business til at køre og øge dit salg!

 

2. Eventuel udvidelse til andre lande

 

Sender du kune dine vine til kunder i Danmark? Med Vivino kan du finde nye modtagere og afprøve nye markeder for din vin. På den måde kan du markant udvide dit salg! 

 

3. Adgang til Forhandler-Dashboard

 

Hvis du beslutter dig at sælge dine vine på Vivino, får du en ekstra fordel. Du vil få mulighed at bruge en special Vivino-dashboard for forhandlere, hvor du finder et par analyseværktøjer. Ved hjælp af dem vil du bedre forstå din trafik på Vivino og være i stand til at foretage nogle ændringer i f.eks. dine produkttitler. 

 

4. Skaffelse af en ny samarbejdspartner

 

Vivinos supportteam gennemfører en kvalitetskontrol over alle ordrer, som bliver placeret på hjemmesiden eller via appen. De er ikke tilfældige medarbejdere, men vinentusiaster og ægte specialister inden for vinverden. Ved at sælge på Vivino får du en velkvalificeret og erfaren salgspartner i form af Vivino-team.

 

5. Vivino udfører den største del af arbejdet for dig

 

Vivinos omdømme taler for sig selv. Du behøver ikke at investere meget penge og tid i at promovere og sælge dine vine. Alt du skal gøre, er at udføre de order, som Vivino sender til dig. Platformen står for modtagelsen af dine ordrer og betalingen og de gør det meget nemt og hurtigt for kunderne. Derfor resulterer det i høj konverteringsrate og rigtig mange ordrer (stor fortjeneste for dig). 

 

Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog

 

Hvordan bliver du partner med Vivino?

 

Er du vinproducent? Har du din egen vingård? Vivino er åben for at arbejde med vingårde rundt om i verden. 

 

Fordele ved at blive Vivinos partner

 

  • Vivinos mailkampagne - Når du tilmelder dig Vivinos partnerskabsprogram, beder platformen dig om at fortælle din historie bag oprettelsen af din vingård. Hver gang en bruger scanner et vinetiket ved hjælp af Vivino appen, får hun/han en e-mail med din unikke historie (beskrevet med dine egne ord). Dette er en stor fordel, fordi den slags kampagne forlænger kunderejsen og øger brandloyalitet og brand engagement. 

 

  • Øget synlighed - som Vivinos partner kan du tilføje billeder, videoer og ekstra indhold til din vingårds historie direkte i appen.

 

  • Adgang til robuste data -  Vivino samler data om, hvor mange og hvor ofte dine vine bliver scannet i appen, hvilket land de potentielle kunder kommer fra, hvordan dit salg på Vivino udvikler sig osv. Ved hjælp af disse data, kan du planlægge en yderligere strategi med fokus på øget brandbevidsthed og salg.

Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog

 

Hvordan går du i gang med at sælge via Vivino?

 

For at begynde at sælge dine vine på Vivino, skal du tilmelde dig på deres websted

 

Den mest effektive måde for Vivino at indsamle dine vinoplysninger på, er via et produktfeed. Efter du har oprettet et fuldt optimeret feed, som indeholder din aktuelle vinbeholdning, kan Vivino altid vise de mest opdaterede informationer om dine produkter, både på sin hjemmeside og i Vivino appen.

 

Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog

 

Hvordan skal dit Vivino-produktfeed se ud?

 

Vivino understøtter 2 formatter af datafeeds: XML eller DSV med en pipe (|) afgrænser. Både typer feeds skal bruge en tabsfri indkodning UTF-8. Vivino anbefaler dog, at du vælger at indsende dit produktfeed i en XML-fil, som kan rumme flere datapunkter.

 

  • Hvis du bruger et feed optimeringsværktøj som
DataFeedWatch, behøver du overhovedet ikke at bekymre dig om, hvordan du skal optimere dit produktfeed, så det bliver godkendt af Vivino. Deres salgsteam kan gøre mapning for dig under videoopkaldet eller du kan bestille en feed opsætning-ydelse.

 

  • En anden fordel af at anvende et sådant værktøj er, at du kan opsætte kampagner for dine vine og justere priserne i henhold til dem direkte i det (uden at skulle ændre noget i selve feedet).

 

Bemærk: Det eneste produkt, Vivino sælger, er vin. Hvis du allerede har et produktfeed, men det indeholder også produkter såsom vintilbehør (f.eks. proptrækker) eller andre alkoholer (f.eks. øl), skal du ekskludere dem fra feedet. Dit datafeed skal kun indeholde vine. Du kan slette alle andre produkter manuelt, men det er igen super nemt, hvis du bruger et feed management værktøj. Ved hjælp af dette kan du oprette en særlig regel og ekskludere alle uønskede produkter med bare ét klik

 

Hvis du alligevel vil oprette dit feed selv eller vil bare vide, hvad du skal forvente, og hvilke oplysninger du skal have om dine vine, læs vores opsummering nedenfor. Vi har samlet information om alle obligatoriske og anbefalede felter i dit Vivino-produktfeed.

 

 

Obligatoriske felter i dit Vivino-produktfeed

 

  • Navn - det perfekte navn skal være en kombination af de følgende egenskaber:

 

​​[Producent] og [Vinnavn og betegnelse] og [Vintage]

 

  • Pris -  i EU skal alle priser være inklusive moms. Du skal ikke tilføje valutaer. Brug kun priknotation til decimaler i stedet for kommaer. 

 

  • Produktlink - i dit produktfeed skal du tilføje links, der fører direkte til produktsider på dit website. Hele linkadresserne skal medtages.

 

  • Vinflaske mængde - du skal angive, hvor mange flasker en kunde får for produktprisen

 

  • Vinflaske størrelse - du skal angive, hvor store flasker, en kunde får for produktprisen. For at beskrive volumen, brug milliliter.  

 

  • Inventarantal - produkfeedet skal også indeholde antallet af produkter, som er tilgængelige på dit lager. Vivino kræver, at din beholdning opdateres mindst en gang om døgnet. Takket være et feed optimering værktøj kan du hurtigt foretage ændringer i dit feed og hyppig opdatering er ikke noget problem (endda oftere end 1 gang hver 24. time).

 

Nogle EU-lande (f.eks. Tyskland) kræver også de følgende felter i dit feed

 

På Vivino kan du sælge dine produkter i mange lande på samme tid og der er nogle EU-lande, som har indført nogle ekstra obligatoriske felter til Vivino-feed. Selvom du måske nu tror, at du kun vil operere i Danmark, ved du aldrig om der ikke kommer et tidspunkt, hvor du får lyst til at udvide dit salg. Derfor er det godt at medtage alle de nedstående felter i dit produktfeed fra starten af. 

 

  • Alkohol - hvilken procentdel af alkohol din givne vin indeholder
  • Producentens adresse eller land
  • Importørens adresse eller land 
  • Indeholder sulfitter - Ja eller ej
  • Mælke allergener - Ja eller ej
  • Ægg Allergener - Ja eller ej

 

Andre anbefalede felter i dit Vivino-feed

 

  • Produkt-ID
  • Producent
  • Vinnavn
  • Appellation
  • Vintage - høst af årets druer/ vin af druer fra ét bestemt høstår/ vins bestemte årgang
  • Land
  • Farve
  • Beskrivelse
  • Og andre: Varietal, Aldring, Lukning, Winemaker, Sødme, Ikke-alkoholisk, Restsukker, Produktionsstørrelse (flasker), Aciditet, PH, Bedste drikkeår, Drikketemperatur, Decanting Hours, Biodynamisk certificering, Organisk certificering, Veganvenlig, Mevushal, Kosher

 

Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog

 

Konklusion

 

Hvis du sælger vin, er Vivino dette sted online, hvor du kan finde den største gruppe af modtagere. Appens popularitet vokser kontinuerlig og Vivino udvider også gradvist sin webshop til nye markeder. Alt du skal gøre, er at sørge for at levere det perfekt optimeret produktfeed til Vivino, og så kan du begynde at sælge flere vine online ved hjælp af verdens største markedsplads for vin.