DataFeedWatch Blog | Data feed optimeringstips

Hvordan du kan udnytte Google Shopping feeds til at annoncere på Facebook and Instagram

Skrevet af Mads Søndberg Larsen | 02-06-2020 09:42:04

 

Facebook og Instagram er gået hen og er blevet nogle utroligt populære annonceringsplatforme - især for små og mellemstore detailhandlere. Det skyldes både det store antal af brugere på platformene, og de forskellige annonceringsmuligheder der findes. 

De seneste statistikker fra Instagram Business viser at over 60% af brugerne opdager nye produkter takket være platformen. 

 

Her på Green.Click A/S samarbejder vi med mange forskellige kunder indenfor mange forskellige forretningsområder. En udfordring vi ser ret ofte er, at vores e-commerce kunders product feed ikke stemmer overens med Facebook’s krav til deres produktkatalog.

 

Vi håndterer den udfordring med en kombination, hvor vi udnytter vores eksisterende Google Shopping feeds og tilføjer specifikke optimeringer på tværs af Facebook feeds.

 

Vores måde at skabe hurtige gevinster på

 

Langt den største procentdel af vores kunder begynder deres samarbejde med os gennem Google Ads kontrakter. Resultatet er som regel, at vi ender med at udvide vores samarbejde til Facebook og andre sociale medier. Det er en helt naturlig udvikling for et marketingbureau der har langvarig erfaring med Google Ads og SEO.

 

 

Udnyt Google Feeds til Facebook Produktannoncer

Feed Justeringer og Optimeringer

Forbedring af dine Instagram shopping tags

Konklusion


Udnyt Google Feeds til Facebook Produktannoncer

 

Når vi skal udvide til nye sociale kanaler, så beslutter vi i de fleste tilfælde at arbejde med et eksisterende feed - især hvis vores Google Specialister arbejder med det allerede. Som de fleste ved, er der adskillige sammenfaldende faktorer på tværs af Facebook og Googles feeds. Men der er også mange der har brug for at blive rettet til, før de kan tilpasses en platform.  

 

For eksempel så forlanger Facebook product_ID i deres Dynamiske Produkt Annonceringer, for at sikre at det annoncerede produkt er nøjagtigt det produkt som brugere har set i kundens webshop.

Hvis dit feed ikke indeholder et produkt_id, så kan vi ikke køre dynamisk annoncering. 

Tabellen nedenfor skitserer nogle af de vigtigste forskelle mellem Google Shopping og Facebook feeds:

 

 

Siden vi ikke ønsker dobbeltarbejde, og vi ønsker at undgå en negativ påvirkning på hinandens arbejde, så opretter vi en kopi af det eksisterende feed i DataFeedWatch. Vi tilpasser så dit feed til den specifikke platform bagefter.

 

Takket være den her løsning, så har vi sparet en masse tid på at omskrivninger, mapping, fejl i feeds og så videre.

 

 

På samme tid giver det mulighed for at lave ændringer via automatiserede processer. Der er ingen grund til at en kunde skal bruge timer, eller endda dage, på at optimere hvert enkelt feed og gøre det mere konverterings venligt.

 


Tilbage til toppen eller Få din Komplette Guide til Data Feed Optimering

 

Feed Justeringer og Optimeringer

 

Vi modtager ofte feeds med manglende informationer. Det kan være manglende GTIN (stregkoder), MPN værdier eller brands. I stedet for at matche disse feed egenskaber med tomme shop felter, så kan vi manuelt tildele passende værdier igennem “tilføj statiske værdier”

 

Som et eksempel, hvis et feed ikke indeholder et brand, så kan vi definere det ved at udnytte produkt titlen. Her er et eksempel på hvordan en regel vil se ud, hvis produkt navnet indeholder “Tommy Hilfiger”:

 

 

På den måde kan vi sikre at dit feed inkluderer alle brands, og på denne måde er det muligt for os at oprette brand-baserede produkt-sæt på Facebook. Det giver også mulighed for at vise dit brand i vores annoncer på Facebook.

 

En anden vigtig optimeringsmulighed der ikke udbydes af mange andre feed-leverandører er, at der er frit valg i forhold til at tilrette produkt titlerne i dit feed. Fra at tilføje ekstra data til at forkorte titlen, til at erstatte visse navne med højkvalitets søgeord. Denne mulighed giver en enorm fordel i forhold til at oprette mere målrettede annoncer der rammer præcist i forhold til publikum og optimering af engagementet.

 

Vi har haft adskillige kunder, der kun har brand og model i deres produkt titel. Det kunne være “Tommy Hilfiger Kjole”. Her tilpasser vi feedet så det fortæller lidt mere om produktet end bare navnet og typen af produktet:

 

Før:

Måden vi gør det er på, at kombinere brandet med produkttype, farve og størrelse i stedet for at bruge den standard der er tilgængeligt i dit feed. 

 

Efter:

 

Det betyder at produkt titlen er ændret fra “Tommy Hilfiger Kjole” til “Tommy Hilfiger Kjole størrelse 36 Blå”.  Den fremhævede titel fungerer godt i forhold til mere specifikke forespørgsler med en højere købsintention. Derfor øger det chancen for et salg.

 

Vi kan også inkludere eller ekskludere forskellige elementer i dit feed for at skabe højere konverteringer og et meget bedre ROI. Mulighederne for at modificere dit feet er ubegrænsede.

 

 

Tilbage til toppen eller Få din Komplette Guide til Data Feed Optimering

 

Forbedring af dine Instagram Shopping Tags

 

Flere og flere webshops er begyndt at bruge Instagram shopping som en måde at give brugeren et direkte shortcut fra dit post til produktet. Meget ofte i sådanne tilfælde vises der kun prisen og titlen. 

Vi inkluderer flere egenskaber og mere information i titlen, hvilket kan have en effekt på brugeres købsproces. Det skyldes at brugeren nu kender brand, farve, type af produkt og dets størrelse.

 

 

I eksemplet ovenfor havde kunde inkluderet “A-shelf hylde”, men med simple ændringer via:  “kombiner titel” kan vi nu vise både farve og model, så titlen i stedet bliver til “A-shelf hylder i egetræ medium”.

 

 

Tilbage til toppen eller Få din Komplette Guide til Data Feed Optimering

 

Konklusion

 

Som et marketingbureau så er vi altid på udkig efter måder at optimere og levere fremragende resultater til vores kunder. Samtidigt er vi også opmærksomme på at spare vores kunder tid og penge. Vi evaluerer processerne kontinuerligt og ser på parametrene hvor vi kan optimere og forbedre vores workflow. 

 

En af måderne at optimere vores arbejdsprocedurer på og spare penge, er ved at bruge DataFeedWatch. Ved at kopiere et Google feed og bruge det som en base for andre feeds, som Facebook for eksempel, er en måde, hvor vi let kan udvide vores kunders behov til nye kanaler. Takket være denne løsning, har vi mere tid til at fokusere på at optimere selve kampagnerne.