Hvis ideen om at flytte din fysiske butik online har trukket i dig før, så findes der næppe noget bedre tidspunkt end nu. Selv hvis du ikke har overvejet det, er det stadigt en mulighed du seriøst bør overveje.
Hvis din virksomhed har en online del, vil du få glæde af den både nu og fremover. Der er gode chancer for, at dine eksisterende kunder allerede kigger på muligheden for at købe dine produkter online. Vi har alle haft vores udfordringer midt i den nuværende epidemi, og den forhindrer dig sikkert i at kunne åbne din fysiske butik som normalt.
Lad os gennemgå de forskellige muligheder, så du kan brænde lidt varm på de nye muligheder. Hvis du før har skubbet det lidt til side, så er det nu at tidspunktet er kommet til at overveje det igen. Er du stadig ikke sikker?
Vi gennemgår hvilken platform du kan sælge på, ved at udstyre dig med de rigtige spørgsmål du skal stille. Vi hjælper dig med at guide dig gennem processen med at flytte butikken online, skridt for skridt, så du har en stensikker plan, og vi afdækker de forskellige marketing strategier så dit salg kan vokse.
Det er altid en god ide at kigge på statistikker, når man overvejer en ændring i sin virksomheden strategi, som eksempelvis at øge din online tilstedeværelse.
Europa:
USA:
Asien:
Kilde: founderU - Selz, Statista
Du kan godt tage det helt roligt, for det er ikke nødvendigt at du bygger en hel hjemmeside for at sælge dine produkter online.
Uanset om du har helt basale eller mellem gode evner på internettet, så er der en shopping kanal der passer til dig. De opretter en platform til dig, hvor du kan sælge dine produkter. Og der er ingen tid at spilde! Den forretning du generelt set går glip af i din fysiske butik, i denne krise, kan let opvejes af dit online salg.
De forskellige platforme på sociale medier er også et godt sted at overveje. Hvis du nogensinde har brugt Facebook eller Instagram, så har du formodentligt set at der er produkter der bliver solgt gennem de medier. De forskellige opslag bliver til salgsannoncer, hvor de besøgende kan købe direkte fra skærmen.
Her er nogle af de mest brugte kanaler at sælge på:
Du har sikkert stillet dig selv spørgsmålet “Hvilken platform passer til mig?”. Din forretning er lige så unik som du er, og disse platforme passer ikke til alle. Derfor er det vigtigt, at du stiller dig selv de rigtige spørgsmål, når du går i gang med din udforskning.
Hav disse spørgsmål i baghovedet, når du overvejer, hvilken platform der vil fungere bedst for dig:
Kan jeg integrere det med mine eksisterende IT systemer eller får jeg brug for tredjeparts integrationer? Som for eksempel mine nuværende shipping, bogholderi- og kasse systemer?
- Det skal passe ind i din virksomhed, og ikke blive en udfordring
Returnér til toppen af siden eller Download den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Det er betydeligt lettere at oprette en online butik, end det var engang. Så hvis du er nervøs for det, så kan du godt pakke bekymringen væk. Vi gennemgår de værktøjer der kan hjælpe dig med at komme i gang. Hvem ved, du kommer måske endda til at nyde rejsen!
Hvis du ikke har den store selvtillid når det kommer til dine internet evner, så kan en mere simpel og brugervenlig eCommerce platform være det bedste for dig. Vi ser den største interesse blandt detailhandlere for Shopify, BigCommerce og Prestashop, så det er et godt sted at starte. Du er også i stand til at integrere dem direkte med DataFeedWatch, så det er let at optimere dit feed.
Returnér til toppen af siden eller Download den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Lav en plan over hvad der skal ske, og lad den fungere som din ledetråd på denne rejse. Inkluder elementer såsom:
Det kan kræve en ændring af din tankegang at gå fra en fysisk butik til en online butik, især når det gælder marketing. Først og fremmest skal du begynde med dine overordnede mål, så du har et klart billede af hvad du ønsker at opnå. Derefter skal du tænke på hvem din målgruppe er. Det er højst sandsynligt folk der kommer i din butik allerede. Så vælg den marketingkanal, hvor der er største chancer for du løber ind i dem.
Nu er du færdig med din research, og har fået svar på alle dine spørgsmål. Så er det tid til at kaste dig over din valgte eCommerce platform! Sæt alle funktionerne op i din konto, bliv klog på layoutet og lær basis funktionerne.
Opsummér udgifterne til månedlig annoncering, forsendelse og pakning samt de månedlige udgifter til eCommerce abonnementet, deres afgifter osv. Se om der er nogle af opgaverne du selv kan gøre, for på den måde at holde dine udgifter nede. Er det, for eksempel, muligt at du selv sørger for at pakke og sende i stedet for at outsource det? Boost din aktiviteter på sociale medier for at få mest mulig gratis eksponering. Du kan øge muligheden for at opslagene fra din butik bliver delt, ved at poste spændende og kreativt indhold der relaterer til dine produkter.
Hvilke produkter skal du sælge online? Det er bedst at fokusere på dine bestsellere og varer som du kan se der er stor efterspørgsel efter. På den måde kan du ramme en bredere målgruppe, og du spilder ikke din tid eller energi på produkter der ikke genererer profit alligevel. Du kan altid tilføje flere efterhånden.
Har du allerede et varelager og en fast leverandør, eller skal du kigge dig om efter en ny? Hvis du vælger en ny leverandør, så kig på parametre som udgifter, praktik, kvalitet, sikkerhed, socialt og miljømæssigt ansvar og selvfølgelig service.
Du skal også beslutte, hvordan du eksekverer dine ordrer, eller sagt på en anden måde: Processen med at få dine produkter ud til dine kunder. Kører du en lille forretning og kan klare alle forsendelserne selv? Hvis ikke det er muligt, så kan det være du skal hyre en pakke service til at eksekvere ordrerne for dig.
Marketing er kernen til at sælge dine produkter online. Det påvirker hvordan du bliver opfattet på det tidspunkt, hvor køberen skal vælge mellem dig og din konkurrent, og det sørger for du overhovedet bliver fundet. God marketing kan skaffe dig en højere klik rate og lede til mere salg.
Målet er at lokke shopperen til, mens de får tillid til at du leverer produkter af høj kvalitet. Hvis du opbygger et godt image online, med høje karakterer og gode kundeanmeldelser, så understøtter det din vækst endnu mere.
Få det meste ud af dine online annoncer ved at optimere de data der er linket til dine produkter. De annoncer der bliver vist er, generelt set, skræddersyet til kundens interesser (på sociale medier og hjemmesider, for eksempel) og er baseret på hvor godt dine produkter matcher kundens søgeord. Hver kanal har forskellige krav til produkt feeds. Ved at bruge et data feed optimeringsværktøj som DataFeedWatch, kan du eliminere gætterierne, for her er alle kravene oplyst. Gennemgå dit data feed grundigt, for at maksimere din påvirkning. Hvis du gør ting som at vælge den rigtige produkt kategori til alle dine produkter, kan gøre en verden til forskel.
Der er her du rigtigt at du kan se, at din optimerings indsats giver pote. Dit feed arbejder i kulissen med at vise dine online annoncer til de rigtige personer på det rigtige tidspunkt. Nu skal du bare vælge hvilken kanal du gerne vil annoncere på. Typisk betaler du per klik, og kan sætte et dagligt budget.
Du kan bruge tekstannoncer, shopping annoncer (med fotos) eller “display ads” (der vises på hjemmesider). Du skal opsætte en Google Merchant konto for at komme i gang. Når du annoncerer på Google, så skal du også beslutte om du vil fokusere på visninger (hvor mange gange din annonce bliver vist), konverteringer (antal gange der foretages et indkøb) eller klik. Så kan du placere et bud på, hvor meget du er villig til at betale hver gang en af de ting sker.
Fordelene - Du har mulighed for at nå et bredt publikum, især ved at bruge både tekst annoncer og shopping annoncer
Ulemperne - Konkurrenterne kan ligge højere på siderne over søgeresultater end du gør, hvilket gør at du er mindre synlig
Du opretter en kampagne på Facebook, for at blive synlig når brugerne scroller.
Fordelene - Meget let opsætning, brugervenlig hvis du også har en Facebook Business side, og det er let at integrere med Instagram
Ulemperne - Det rammer brugernes generelle interesser, snarere end det produkt de leder efter lige nu
Amazon
Annoncering på Amazon foregår ved at annoncerne bliver vist i søgeresultaterne og på produktsiderne, både på og udenfor siden.
Fordelene - Hvis du er nybegynder og dit brand måske ikke er så kendt endnu, så kan du få fordel af Amazon's gode omdømme. Du kommer til at sælge ved siden af kendte mærkevare brands, og det kan hjælpe dig med at vinde tillid fra online shopperne.
Ulemperne - Det kan være lidt mere besværligt at opsætte din annonce end på andre platforme.
Search Engine Optimization (søgemaskineoptimering) er helt essentiel for din vækst. Det er en proces hvor det drejer sig om at få en ubetalt, naturlige placering på søgemaskinerne som for eksempel Google. Det er din placering på søgesiden, uden at betale for kliks.
Hvis du rangerer højt i den organiske hierarki af søgeresultater, så indgyder det tillid i kunden hos om at du er en online butik med et godt omdømme. Du kan følge din organiske SEO succes ved at følge din CTR (click through rate - antallet af kliks), dvs. hvor mange gange en person har søgt efter et produkt der er relateret til din butik, og har klikket på dit link.
Et sundt produkt feed har en direkte effekt på hvordan dine annoncer performer. Des mere optimeret dit feed er, jo mere relevante vil dine produkter være i forhold en shoppers søgeord. Det betyder større chance for salg til dig! Der er nogle nøgleområder du bør fokusere på, for at sikre dig, at dine annoncer skiller sig ud i forhold til dine konkurrenter.
Produkt Titler
Produkt titler er alfa og omega for din annoncekampagner. Afhængig af hvor du annoncerer, så kan du optimere titlerne på forskellige måder.
For eksempel, så er det vigtigt hvis du sælger på Google, at brandet fremgår af titlen (i det fleste tilfælde bør det være det første ord der vises). Du kan bruge “combine” funktionen til at kombinerer specifikke ord fra dit feed og sætte dem sammen til at skabe den perfekte titel.
Med Facebook, på den anden siden, behøver du ikke tilføje brandet direkte i titlen. Her kan du i stedet simpelthen tilføje det til “Brand” feltet i dit produkt feed.
Produktbilleder
Dine produktbilleder bør være attraktive, vise produktets design og kunden skal få et godt æstetisk indtryk af dit firma. Overvej at hyre en professionel fotograf, eller gå selv i gang med at øve dig med din mobiltelefon.
Afhængig af hvilken platform du annoncerer på, så er der forskel på hvilke billeder der fungerer bedst. Det er et krav til Google Shopping annoncer, at varen præsenteres på neutral baggrund uden tekst, mens livsstils fotos fungerer bedre på sociale platforme som Facebook og Instagram.
Du kan eksperimentere med forskellige typer af billeder for at se hvilke der performer bedst i dine annoncer.
Returnér til toppen af siden eller Download den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Uanset om du er i en position hvor du ikke kan åbne din fysiske butik, eller du bare er klar til at udvide din forretning, så er tidspunktet kommet til at kickstarte din online butik.
Brug tid på at lægge en handlingsplan, research hvilke værktøjer der bedst integreres i din plan, og læg en marketingstrategi. Du har den fordel, at hele processen er blevet meget mere gør-det-selv venlig de senere år.
Kunderne køber mange af deres varer fra mobile enheder og bruger internettet til at samle informationer om de varer de er interesserede i, så hvorfor ikke lade din forretning få en del af kagen? Der er masser af muligheder derude, der sikrer af din overgang til en online tilstedeværelse vil blive en succes.