I denne artikel vil vi give dig indsigt i hvordan du kan blive klogere på budgettet og pris i forbindelse med Google Ads. Du vil finde ud af, hvordan du kan planlægge dit budget til Google Ads, hvordan du kan få mest muligt ud af det, og hvordan specifikke faktorer påvirker dine Google annonceudgifter.
De fleste annocører, især dem, der er nye til Google Ads, er mest interesserede i at vide, hvor meget de kommer til at betale for deres Google annoncer. Desværre er der ikke noget enkelt svar, fordi det afhænger af flere faktorer.
Før vi overhovedet kan starte med at svare på spørgsmålet “Hvad koster Google Ads?” er det vigtigt, at du forstår, hvad de specifikke elementer i prisen for Google Ads-annoncering betyder. Kun med denne forståelse vil du være i stand til at fastsætte et virkelig realistisk budget for dine Google-kampagner. Dette omfatter omkostninger, pris, investering, tid osv..
Budgettet til Google Ads – Du fastsætter det daglige budget, som du er villig til at bruge på at få vist dine Googles tekstannoncer.
Tid og andre ressourcer – Du investerer din tid og andre ressourcer på opsætning og yderligere optimering af dine Google Ads-kampagner for at opnå størst mulig profit.
Google Ads annoncer, tidligere kendt som Google Adwords, er et digitalt program, som blev udviklet og drevet af Google. På Google kan du annoncere for dine produkter, tjenester og budskaber.
Google Ads startede som annoncer baseret på tekst - Google tekstannoncer. I dag er der mange flere muligheder og forskellige annonceformater og -udvidelser at vælge imellem. Du kan nå ud til masser af potentielle shoppere via følgende netværker:
Hvis du ønsker at nå ud til dine målgrupper med dit online tilbud, kræver det, at dine annoncer er synlige, og er til stede der, hvor de potentielle kunder er. Med Google Søgenetværk, kan du nå ud til kunderne, når de foretager en specifik handling online, der er relevant for det, du sælger. Dine annoncer vises, når en bruger indtaster de relevante ord i Google, dvs. foretager en søgning på Google. Google Søgenetværket omfatter Google.com, Google.co.uk, Google Shopping, Google Maps, Google Images og også nogle andre søgesider, der har indgået et samarbejde med Google.
For sådanne annoncer betaler du oftest per klik (CPC, cost-per-click). Både annoncen og konkurrencen er baseret på søgeord.
Med målrettede Google displayannoncer kan du nå ud til personer, når de besøger deres yndlingswebsites, tjekker e-mails på deres Gmail-konto, ser videoer på Youtube eller bruger forskellige apps og mobilenheder.
Google displaynetværket er et netværk af samarbejdspartnere af forskellig type: hjemmesider, apps, webshops, hvor du kan vise både tekst- og billedeannoncer. Eksempelvis vises dine annoncer, når der er et match mellem din annonces content og samarbejdspartnerens content. I modsætning til Søgenetværket, vises dine annoncer på Displaynetværket for folk, allerede inden de begynder at søge efter det, du ønsker at sælge til dem.
For Google displayannoncer betaler du også oftest per klik.
Google netværket gør det også muligt at få vist dine videoannoncer på YouTube. I dette tilfælde betaler du ikke per klik, men per visning (CPV, Cost Per View). I hvilket tilfælde tæller det sig som visning afhænger af, hvor lang videon varer.
Hvis den er under 30 sekunder, skal brugeren enten se hele videoen eller klikke på den mens han eller hun ser den.
Hvis den tager over 30 sekunder, skal brugeren minimum se en halv minut af videoen eller klikke på den mens han eller hun ser den.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
For at tale om Google Ads priser, er det vigtigt, at du forstår, hvordan Google Ads platformen fungerer. Google annoncering foregår på ganske lige vilkår. Et stort annoncebudget er altid en fordel men den er ikke nødvendig for at få succes med dine Google kampagner.
De vigtige aspekter af Google Ads:
Som sagt, fungerer Google ads som en annonceauktion. Auktionen starter, når en bruger foretager en søgning online. Du som annoncør angiver et budget og fortæller, hvor meget du er villig at give for et klik på din annonce, der fører f.eks. til dit website. Hvis der er ingen andre, der har budt mere end dig på søgeordet, er det din annonce, der vil vises.
Annonceauktionen bestemmer placering af dine annoncer i henhold til formlen baseret på to faktorer – maksimum bud og kvalitetsresultat. Prisen pr. klik afhænger af, hvor god kvalitet din annonce er, hvor stor konkurrence, der er om dine søgeord, og hvor højt du byder på (vil du, at din annonce eksponeres øverst?). Prisen er altid PPC (pay per click), så du betaler kun når en online bruger klikker på din Google annonce.
Google vil kun vise annoncer, der er relevante for specifikke forespørgsler. Derfor dømmer Google dit annonceindhold i forbindelse med relevans og det er det ikke altid ham, der byder højest, som bliver placeret først.
Til sidst beregner Google dit kvalitetsresultat og annoncerangering og bruger disse data til at bestemme, hvor meget du skal betale pr. klik, hver gang en bruger klikker på din annonce.
Vær opmærksom på, at der dog er nogle variabler, der ikke tages i betragtning her, f.eks. forskellige annonceformater eller budgivningsmetoder - vi skriver om det senere.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Der er 3 grundlæggende faktorer, din annonces Ad Rank afhænger af:
Hvordan bliver din Google-annonce placeret på Ad Rank?
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Det sker ofte, at folk, der er nye inden for Google annoncering, sætter deres budget for Google -annoncer til en måned og derefter opdager, at hele budgettet er blevet brugt i løbet af få dage. Det resulterer i rigtig høje Google Ads omkostninger som er uforholdsmæssige i forhold til profit.
Det skyldes oftest misforståelsen af, hvordan budgettet i Google Ads fungerer. Starten med annoncering på Google behøver ikke at se sådan ud, så længe du bare forbereder dig på forhånd og forstår det hele. I de fleste tilfælde har du med få undtagelser (f.eks. Kliksvindel) fuld kontrol over dit budget.
Annoncebudgetter fungerer på stort set samme måde som alle andre budgetter. Du anslår det beløb, der vil være grundlag for dit annonceringsbudget, samt et ekstra beløb, i tilfælde af, at noget går ikke som planlagt. Den bedste måde at starte med Google Ads annoncer, er at fastsætte dit budget pr. kampagne.
I Google Ads har hver kampagne sit eget unikke faneblad. Derfor får du mulighed for at styre parametrene for hver specifik kampagne separat. Du kan fastsætte et andet daglige budget for hver kampagne.
Udfordringen kan være at beslutte, hvilken kampagne du skal prioritere, hvis du kører flere kampagner på samme tid. Hvis du beslutter dig for et månedligt budget, skal du beregne fordelingen af dine daglige midler til hver Google-kampagne og tildele budgettet afhængigt af prioriteringen af hver kampagne
Du har en annonce med en Cost-Per-Click på 2 kr., og der blev klikket 300 gange pr. dag. på din annonce. Et estimeret dagligt budget ville være:
2 x 200 = 400
I dette eksempel har du angivet maksimalprisen pr. klik - 2 kr.. Det faktiske beløb, du kommer til at betale for hvert klik på din annonce, kan variere, afhængigt af forskellige variablerne for hver eneste annonceauktion.
Din maksimale CPC vil aldrig overskrides, så hvis du fastsætter den til 2 kroner, vil du aldrig betale mere end det for et klik – men du kan godt betale mindre.
Der er selvfølgelig flere faktorer, der kan påvirke dit PPC budget, som i kan læse om nedenfor.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Annonceplanlægning, også kendt som dagsopdeling, handler om at angive, hvornår du vil have, at Google viser dine annoncer til dine målgrupper. Alle annoncer skal stadig gennemgå Googles auktioner, men du kan påvirke systemet ved at fortælle, hvornår du vil have, at dine annoncer vises.
Du kan eksempelvis allokere den største del af dit daglige budget i timer, hvor du ved, at dine potentielle kunder er mest aktive online, og således få øget synlighed i dette tidsrum. Du kan også angive, at dine annoncer kører kontinuerligt i løbet af natten eller dagen.
Du kan også fortælle Google, hvor meget af dit budget, du ønsker at bruge på bestemte geografiske områder. Navnet på denne teknik er geo targeting.
Ved at anvende geo targeting får du mulighed for at prioritere visninger af dine Google-annoncer til online søgninger, der kommer fra de områder, du har angivet. Du kan vælge en region, en provins, eller endna den specifikke radiusmålretning, du selv sætter. Du kan også udelukke nogle områder helt.
En god idé er også at allokere mere budget til søgninger foretaget i dit valgte område, og mindre budget til søgninger, der kommer fra mindre interessante områder for din virksomhed.
I dag bruger folk internettet på tværs af mange digitale enheder, og derfor skal du være opmærksom på dette, når du målretter dine annoncer. Enhedsmålretning kan hjælpe dig med at bruge dine midler på en mere effektiv måde, ved at nå dine målgrupper på præcis de enheder de mest bruger.
Du kan bruge hele dit budget på annoncering på mobile enheder, hvis det er det sted, hvor de fleste af dine kunder søger efter produkter. Du kan også angive, at en mindre del af dit Google Ads-budget skal bruges til desktop, og en større del til mobile enheder.
Som der allerede blev sagt, ikke altid dem, der har størst budget, er dem der vinder annonceauktioner i Google Ads.
Hvor du bliver placeret på Googles søgeside, kommer an på, hvordan Googles algoritme beregner en score for din annonce, baseret på dit maksimumbud i auktionen og dit kvalitetsresultat.
Kvalitetsresultatet udregnes på baggrund af kvaliteten af dine PPC-annoncer. Derfor kan annoncer af højere kvalitet føre til lavere Google Ads priser og bedre positioner af dine annoncer på søgesiden.
Er der en sammenhæng mellem dit søgeord og den landingsside, som linket fører til? Google scanner faktisk hele din landingsside for at finde specifikke søgeord samt vurderer også sidens brugervenlighed.
Indgår de specifikke søgeord i din annonce?
Google udregner en forventet CTR for hver søgning. Systemet gør det ved at undersøge den historiske anvendelse af søgeordet af andre annoncører og disse søgeords placering på AdRank.
Dit kvalitetsresultat vil vokse hvis dit CTR er højere end Google har udregnet. Der stiger dermed din sandsynlighed for, at din annonce bliver vist.
Når du er kommet i gang med din Google Ads-kampagner, kan du ikke miste dit fokus. Det du skal gøre, er at konstant holde øje med dine kampagneresultater, og kontrollere om din kampagnes effektivitet ikke bliver begrænset af budgettet. Hvis du opdager, at dine Google annoncer bliver ikke vist meget ofte eller de stopper med at blive vist tidligt på dagen, betyder det sandsynligvis, at dit fastsatte budget er for lille. Det kan også forårsage, at du går glip af mange mulige salg. Du kan tjekke, om du er begrænset af budget på din Google Ads konto under “Status” (under dine kampagner).
Valget af de mest passende budstrategier er vigtige både i Google Shopping og Google Ads. Hvilken budstrategi du vælger har en enorm indflydelse på, hvor stort Google Ads-budget du har brug for. Afhængigt af dit mål med online annoncering, kan du enten vælge imellem manuel eller automatisk budgivning.
Ved at bruge manuel budgivning angiver du selv det maksimumbeløb, du er villig til at betale pr. klik.
Hvis du beslutter dig for automatiske budstrategier vil Google angive bud for dine kampagner i stedet for dig. Systemet vil tage vigtige beslutninger selv og prøver at nå dine effektivitetsmål. Det er en god metode hvis du ikke har tid til at gøre det selv eller ikke har tilstrækkelig viden og stoler på Googles erfaring. Hvis du vælger automatiske budstrategier, skal du fortælle Google hvad dit specifikke mål for din virksomhed er:
Du kan læse mere om specifikke mål på Googles side.
Remarketing er en god måde at øge dine salgsmuligheder og få mere af dit brugte budget tilbage. Ved hjælp af dette redskab kan du minde dine besøgende om dit website eller dine produkter og opfordre dem til at foretage et køb. Det er meget vigtigt at være i stand til at fastholde interessen hos dine potentielle kunder, da de ikke altid er klar til at træffe en købsbeslutning med det samme. Det betaler sig helt sikkert at investere en del af dine ressourcer i remarketing-aktiviteter.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Som vi allerede har skrevet i begyndelsen af artiklen, er det svært at svare på, hvor meget et typisk klik på Google Ads koster.
Klikprisen afhænger nemlig af flere faktorer, herunder. den kommercielle hensigt og konkurrencen for det søgeord, du ønsker at byde på. I modsætning til Google Shopping, hvor det handler om annoncens generelle relevans og branchens konkurrence, handler det i Google Ads om specifikke søgeord og, hvor konkurrencedygtige de er.
I begge tilfælde er værdien af klik afhængigt af, hvor mange konkurrenter der er med i auktionen. I Google Ads bestemmer du selv, hvilke søgeord du byder på, men din branche er på en måde medbestemmende for, hvad Google Ads-klik vil koste dig.
VIGTIGT
Hvis du vinder annonceauktionen, betaler du ikke det maksimumbud, du har angivet. Du betaler kun lige nok til at overgå den konkurrent, der har givet buddet lige under dig.
Det næste spørgsmål, du sikkert gerne vil have svar på, er, hvilke brancher der er de mest konkurrencedygtige inden for Google Ads, og hvor meget de typisk bruger på PPC-annoncering. Svaret er igen ikke entydigt.
Vi kan dog kigge på de samlede udgiftsdata i henhold til specifikke brancher og industrier.
De gennemsnitlige CPC-data viser, at de industrier, hvor der er størst konkurrence er forsikring samt finansielle og juridiske tjenesteydelser.
I USA bruger individuelle virksomheder i de tre nævnte industrier ofte mellem 40 og 50 mio. dollars om året på at køre tekstannoncer på Google. Disse tal bør ikke skræmme dig, fordi der er masser af virksomheder, der bruger meget færre midler.
Baseret på data fra danske markedsføringsbureauer, er der virksomheder, der kun bruger omkring 3 000 - 5 000 kr. om måneden på Google Ads, og der er også andre, der bruger op til 200 000 kr.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Succes med Google Ads kommer ikke af sig selv. Det kræver, at du investerer i en række ressourcer, herunder tid brugt på at oprette annoncer, analyser, dataindsigt, systematisk optimering, fornyelser og yderligere oplæring. Dette vil resultere i gode klikpriser samt øgede konverteringsrater, øget ROAS og dermed sparsommelighed i Google Ads-udgifterne.
Hvis du gør det rigtigt, vil det være muligt for dig at opnå meget tilfredsstillende resultater med Google Ads, uden at bruge for mange midler.
For at få mest muligt ud af dine både økonomiske og andre ressourcer samt sikre en kontinuerlig optimering af dine Google Ads-kampagner, bør du overveje automatisering af dine søgeannoncer. Dette vil koste dig noget ekstra på kort sigt, men hjælpe dig med at spare tid og penge på lang sigt samt sikre de altid opdaterede produktdata i dine annoncer.
Vi taler her om feed-baserede tekstannoncer som annoncører opretter for at vise de yderst relevante produktoplysninger såsom navn, pris og tilgængelighed, der automatisk og dynamisk genereres som svar på en specifik søgeforespørgsel på Google.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Automatisering af dine søgekampagner på Google ved hjælp af et produktfeed kan give dig mange fordele både i form af en fordel i forhold til konkurrenterne samt administrering og tildeling af dine ressourcer på den mest optimale måde.
Tekstannoncekampagner oprettes automatisk ud fra dit feed. Du kan oprette og synkronisere annoncer og søgeord for titusinder af produkter på få minutter. På den måde sparer du tid og andre ressourcer, som du ellers ville have brugt på oprettelse af annoncer.
Hvis du arbejder både med Google Ads (Google Søgeannoncer) og Google Shopping kan du overtage hele Googles søgeresultatside - SERP. Du bliver altid fundet når dine potentielle kunder søger efter specifikke produkter og du kan med fordel udvide dit sæt af søgeord.
Hvis du øger din CTR med dine perfekt og altid opdaterede feed-baserede Googles annoncer vil dit kvalitetsresultat stige, og dermed vil du betale mindre pr. klik.
Hvis du bruger et feedværktøj som f.eks. DataFeedWatch, der automatiserer din annonceringsproces, oprettes Google tekstannoncerne baseret på dine produktdata. Dette sikrer, at du bruger altid dine mest opdaterede produktoplysninger. Dine annoncer og søgeord opdateres hver dag.
Long-tail keywords, som kaldes lang hale søgeord på dansk, er søgeord, som består af tre eller endnu flere ord.
De kan normalt have en lavere søgevolumen end almindelige kortere søgeord, men har til gengæld en højere købsintention. På den måde kan du betale mindre pr. klik (der er ikke så mange andre, der byder på dette søgeord) og opnå en højere konverteringsrate. Og det er det, som de fleste annoncører er på udkig efter.
Ved at bruge feed-drevne tekstannoncer fra DataFeedWatch kan du automatisk ramme alle de rigtige søgeord og vise kun yderst relevante Google annoncer for lige præcis denne specifikke søgning.
Ved at bruge et feedværktøj til at oprette dine tekstannoncer, kan du filtrere alle i øjeblikket udsolgte produkter. På den måde spilder du ikke dine annoncekroner på produkter, der ikke er tilgængelige.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Hvis du regnede med, at du ville finde et entydigt svar på spørgsmålet om, hvad Google Ads priser er, må vi desværre skuffe dig. Sådan et svar finder du ikke nogen steder. Men hvis du har læst vores artikel, ved du, hvilke faktorer der påvirker størrelsen af pris pr. klik i Google Ads, og hvad du skal gøre for at gøre dit Google Ads-budget så lille og effektivt som muligt på samme tid.