Hvis du har en webshop og ønsker at sælge dine produkter, er det helt sikkert dit mål, at dit tilbud vises med de rigtige informationer og på den bedste mulige måde. Uanset om du sælger dine produkter og ydelser på diverse salgsplatforme, prissammenligningssider eller du annoncerer på sociale medier, forventer dine potentielle kunder at få produktoplysningerne, der er akkurate, omfattende og opdaterede. Derfor er oprettelse og optimering af produktfeeds afgørende for onlineforhandlere.
Før vi starter at gå i dybden med, hvad et produktfeed er, skal vi forklare først, hvad et feed er. Du har helt sikkert stødt på et feed mange gange i dit liv.
Et feed er en strøm af indhold. Du kan rulle igennem dette indhold, der bliver vist i blokke, som ser ens ud og gentages én efter én. Computere kan læse feeds og bruge oplysningerne deri til rigtig mange forskellige formål. Derudover bruges diverse feeds til at give brugerne meget friske og jævnligt opdaterede informationer.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Et produktfeed er en fil, der består af en liste over produkter eller ydelser, samt atributter/ produktinformationer. Produktfeeds kaldes også datafeeds eller produktdatafeeds og de kan findes i forskellige formatter:
Datafeeds kan indeholde produktdata på millioner af produkter og der kan være forskellige undertyper af dem.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Produktdata er alle de oplysninger, du har om de produkter, som du sælger.
På din webshops hjemmeside vises dine produkter med diverse titler, beskrivelser og billeder. Der er forskellige størrelser af tekst og billederne kan zoomes ind. Nogle gange kan man ved hjælp af dropdown-menuen vælge at se flere varianter af det samme produkt. Priserne på dine produkter står et bestemt sted ved siden/under bestemte produkter.
Hvis dit produkt ikke er på lager, vises denne information på din hjemmeside. Det samme i tilfælde af et udsalg - en ny pris dukker op på hjemmesiden (f.eks. præsenteres den i en ny farve) og den gamle pris vises eksempelvis med en streg over.
Alle data vedrørende dine produkter kommer fra en primær database, som kan ekporteres i form af en produktfil.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Den måde du skal håndtere dit produktfeed på, afhænger af kravene til en bestemt salgsplatform. Du skal optimere dit produktfeed i henhold til de specifikke regler for hver eneste shoppingkanal.
Du kan opbygge dit produktfeed manuelt og indsende det selv til hver eneste salsplatform, du vil sælge dine produkter på. Det vil være i form af et produktfil/spreadsheet. Problemet er, at produktdata ikke er statiske. Hver gang, du vil lave en ændring i dit produkfeed, skal du importere feedet og indsende det igen til hver eneste salgskanal. Det er meget tidskrævende og der er ikke nogen mulighed for, at dine data opdateres regelmæssigt på alle salgskanaler. Det eneste tilfælde, hvor det betaler sig at håndtere et feed manuelt, er hvis du har meget få produkter i dit datafeed.
Jo flere produkter du sælger, jo større bliver behovet for automatiserede produktfeeds, som konstant optimeres og opdateres. Du kan også vælge at bruge et feed optimeringværktøj, såsom DataFeedWatch, som gør næsten det hele for dig. Du uploader bare dit feed til DataFeedWatch, som har skabeloner til over 2000 shopping kanaler. Ved hjælp af ét værktøj kan du få et perfekt optimeret produktfeed, der lever op til kravene til alle platforme.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Hvis du er onlineforhandler og ønsker at sælge dine produkter alle steder, hvor dine kunder er, er oprettelse af et produktfeed “et must”.
Data på din webshop er ikke statiske. Priserne ændrer sig, produkterne bliver udsolgt, der dukker nye varer op. Hvis du også sælger dine produkter på andre salgskanaler end din egen webshop kan alle disse ændringer forårsage problemer. Det er næsten umuligt at eksportere en produktfil fra din netbutik hver gang dit lagerstatus ændres og uploade det til de bestemte salgsplatforme.
Derfor er den bedste løsning at oprette et produktfeed! Et feed opnås typisk via en URL-adresse og du kan nemt foretage ændringer i det.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
I et produktfeed kan der være mange kolonner og hver af dem indeholder nogle data om produktet. Eksempelvis kan det være navn, ID, farve, pris, størrelse, køn, lagerstatus.
I langt de fleste tilfælde indeholder datafeeds også billeder. Selvfølgelig indsætter du ikke billederne direkte i dit produktfeed. Du indsætter linkadresser til produktbilleder, hvilket læses af computere som tekst.
Hvor mange og hvilken slags kolonner (felter) du skal have i dit produktfeed afhænger af kravene, der er angivet af den særlige salgsplatform.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Der er tale om felter, som du bliver nødt til at inkludere og udfylde i dit produktfeed, fordi det kræves af den specifikke shoppingplatform. Hvis dit feed ikke indeholder alle af dem, afvises det af platformen og dine produkter bliver ikke overført.
Forskellige salgskanaler kræver, at forskellige felter inkluderes i dit produktfeed. Eksempelvis kræver Google, at dit feed indeholder feltet: “google_produkkategori”, mens hos Facebook og Instagram kræves dette felt ikke. Det er kun anbefalet.
Du behøver ikke nødvendigvis at inkludere disse felter i dit produktfeed. Men de forskellige platforme anbefaler stadig, at du gør det. Jo mere produktdata du inkluderer i dit datafeed, jo større er chancerne for, at dine produkter bliver vist til den rigtige målgruppe. På grund af, at disse felter ikke er obligatoriske, afvises ikke dit produktfeed af platformen, men du bør inkludere dem for din kampagnes succes.
Som eksempel kan du tænke om Facebook, hvor feltet “køn” er anbefalet, men ikke obligatorisk. Hvis du sælger t-shirts for kvinder, at det godt at indikere, de produkter er dedikeret for kvinder ved at udfylde dette felt i dit feed. Du vil ikke have, at dine annoncer vises for mænd, fordi du risikerer at spilde mange annonceudgifter.
Nogle gange ønsker du at oprette annoncer, som viser kun specifikke produkter, men der ikke er noget felt i dit feed, som omfatter alle af dem. Hvis du bruger ef feed management værktøj er det meget nemt at gøre. Du tilføjer bare et ekstra felt i dit produkdatafeed.
Eksempelvis ønsker du kun at annoncere for produkter, der er på udsalg. I så fald tilføjer du bare et felt i dit produktfeed, som hedder “på udsalg” og så udfylder du alle rækker med “true” eller “false”. På den måde kan du filtrere alle dine produkter og skabe en brugerdefineret gruppe af produkter, som du vil annoncere for.
En anden og endnu hurtigere måde at gøre det på, er at oprette en ny regel i et optimeringsværktøj: "På udsalg" hvis sale_price er "is not blank" (ikke er tom). Du kan se, hvordan reglen ser ud nedenfor:
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Produktfeeds anvendes oftest i e-handel, hvor diverse salgskanaler og markedspladser bruger dem til at hente produktdataene fra din netbutik. Derefter bruger shoppingkanalerne data fra dit produktfeed til at vise dine produkter på deres marketings- og salgsplatforme.
Hver kanal har sine egne specifikke krav omkring, hvordan dit produktfeed skal se ud: hvilke felter/produktegenskaber det skal indeholde. Shoppingplatforme undersøger dataene i dit produktfeed og vurderer således kvaliteten af dine kampagner. De bestemmer, om dine produkter eller dine konkurrenters produkter skal vises for søgeforespørsler fra dine potentielle kunder. Derfor er det mega vigtigt, at dit produktfeed indeholder:
Kun hvis du har det hele i dit produktfeed, har du store chancer for at få succes med din kampagne. Uden et godt optimeret produktfeed risikerer du at spilde dine kampagneudgifter.
Produktfeeds er et krav hos mange marketings- og salgskanaler. De kan blandt andet bruges ved dynamiske annoncer, hvor produktdata trækkes ud direkte fra dit feed.
Du bruger et produktfeed f.eks på de følgende shoppingkanaler og andre platforme:
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Produktfeedet er den eneste kilde af data, som du leverer til den bestemte salgsplatform. Derfor er det afgørende for dine kampagner, at dit datafeed er perfekt optimeret. Hvis dit feed indeholder komplette og detaljerede produktdata af højeste kvalitet, ser Google og andre platforme det og de viser dine produkter til flere modtagere. På den måde overhaler du konkurrenterne.
Du må ikke have nogen uoverensstemmelser mellem din webshops sortiment og udvalget af produkter på salgskanaler, som du bruger. Dine kunder bør have altid opdaterede data om dine produkter. Hvis et af dine produkter bliver udsolgt eller der dukker nye produkter op på din webshop, bør denne situation afspejles med det samme på salgskanalerne. Hvis der opstår en uoverensstemmelse, kan dine potentielle bliver skuffede, og det kan endna føre til suspendering af din konto på en bestemt salgsplatform. Med et godt optimeret datafeed, er dine produktdata på forskellige platforme altid aktuelle.
Ved at bruge et optimeret produktfeed, sørger du for, at du ikke spilder for mange penge på annoncering. Dine detaljererede produktdata sikrer, at dine produktannoncer vises for den rigtige målgruppe (mænd/kvinder, ældre/yngre osv.) og du betaler ikke for irrelevante kliks. På den måde er der også en større chance, ar din trafik konverterer.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Bortset fra at inkludere i dit feed alle de nødvendige felter i henhold til kravene på en given platform, skal du også sørge for, at dine produktdata er optimeret og tiplasset. Nedenfor er der nogle tips til, hvordan du kan forbedre kvaliteten af dine produktfeeds.
Billedet er det første, som folk lægger mærke til, når de ser din annonce. Alle produkter i dit feed bør have et billede. For at vælge de rigtige billeder af dine produkter, skal du være opmærksom på billedstørrelse og format. Billeder må ikke være misvisende og de skal vise produktet på en sådan måde, at kunderne ved, hvad de kan forvente. Du kan læse mere om optimering af Google billeder i vores guide.
Billedet er det første, som folk lægger mærke til, når de ser din annonce og produkttitel er det næstvigtigste element. Derfor skal du sørge for, at den er godt optimeret. Produkttitlen skal indeholde søgefraser så den matcher dine potentielle kunders search intent. De vigtigste oplysninger skal placeres først. Den skal indeholde produkt specifikationer som farve, størrelse, materiale, brand osv. Rækkefølgen af dem afhænger af branchespecificiteten. Dette er kun få tips. Vi har skrevet en hel artikel om optimering af produkttitler, fordi dette emne er uudtømmelig.
De fleste salgsplatforme har deres egen kategorisering og det kan være problemet. I dit feed har du helt sikkert nogle kategorier, der er tildelt dine produkter. Men på forskellige kanaler kan de navngives helt anderledes. Takket være et data management værktøj kan du tildele de rigtige kategorier til de rigtige produkter i henhold til, hvilken platform du sælger på. På nogle platforme er mapning af kategorier ikke obligatorisk, men vi anbefaler stærkt, at du gør det. Du kan øge dine salgsresultater markant, hvis dine produkter er kategoriseret korrekt og din annoncetraffik bliver mere relevant.
Nogle gange er produkter, som du sælger og annoncerer for på forskellige platforme, bare ikke profitable. Når du laver en analyse af dine salgsresultater, skal du være opmærksom på, hvilke produkter, du får størst avance på, og hvilke varer du bør holde op med at sælge/annoncere. Hvis du har millioner af produkter i dit produktfeed, kan det være besværligt at ekskludere visse produkter. Det er dog igen meget nemt, hvis du bruger et feed optimeringsværktøj. Derudover giver et sådant værktøj dig mulighed for at ekskludere produkter, som ikke er profitable på én salgsplatform, mens du fortsætter med at sælge dem på andre salgsplatforme, hvor de til gengæld er rentable. På den måde er det meget nemmere at køre din multichannel-strategi.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Er du lige startet med at sælge online? Er du ikke sikker på, hvordan dine produktdata bør håndteres? Ved du ikke, hvad der er kravene til produktfeed på forskellige salgskanaler? Et feed optimeringsværktøj kan hjælpe dig med at få styr på det hele.
Hvis du kun har få produkter i dit feed, betaler det sig måske ikke at anvende et feed management værktøj. Jo mere du udvider din produktkatalog, jo sværere bliver det at holde kontrol over dit sortiment.
Et feed optimeringsværktøj kan hjælpe dig meget hvis dine produktegenskaber ofte ændres. Det handler om pris (er der mange udsalg?), størrelse, farve, opgørelse. Hvis du ikke anvender et feed optimeringsværktøj, vil det være meget svært at foretage ændringer, importere og eksportere nye produktfeeds regelmæssigt.
Der er masser af muligheder, når det kommer til salgskanaler, hvor du kan tilbyde dine produkter. Mange onlineforhandlere ønsker at køre en multichannel-strategi nu til dags. Det er normalt, at du ikke husker kravene til produktfeed på hver eneste kanal. Et godt feed optimeringsværktøj har feedskabeloner til næsten alle platforme, og du behøver ikke at bekymre dig, hvis dit feed opfylder dem alle. Med et feedhånderingsværktøj laver du ingen fejl i dit feed.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
I denne artikel har vi givet svaret på, hvad et produktfeed er og hvorfor det er vigtigt i e-handel. Produktfeedet er et afgørende element, hvis du er onlineforhandler. Det er værd at investere din tid og andre ressourcer i det, og dermed optimere dine salgskampagner. Opbygning og optimering af dit produktfeed kan gøre en stor forskel.