Du vil køre dine annoncer på Instagram, men du ved ikke hvordan at starte? Vi præsenterer en fuld guide til annoncering på Instagram, som opfatter alle nødvendige oplysninger du skal bruge, når du vil komme i gang!
Instagram udvikler sig i højt tempo og tiltrækker flere og flere brugere. I 2012 blev Instagram købt af Facebook, som nu konkurrerer med Instagram som et annonceringssted. Statistikker viser, at der er 1 milliard aktive brugere på Instagram hver eneste måned. 60 % af dem logger dagligt på mediet. Når det kommer til Danmark, viser den nyeste undersøgelse fra januar 2021 (forberedt af Danmarks Radio), at 30 % af alle indbyggere i Danmark over 12 år bruger Instagram hver dag. Det er også værd at opdage, at brugernes engagement på Instagram er lidt højere end på f.eks. Facebook og andre lignende medier.
Instagram udnytter sin chance og kommer op med spændende annonceringsmuligheder, så Instagram shopping bliver endnu mere tiltrækkende. Flere personer bruger Instagram end andre sociale medier. Samtidig bruger færre sælgere Instagram som et annonceringssted (i sammenligning til andre annonceringssteder). Derfor er oftest annoncering på Instagram billigere end på andre sociale platforme.
De fleste af Instagram-brugerne bruger platformen for at være opdaterede med hvad deres familie og venner laver. De leder også efter inspiration og det gør dem mere købeklare. Lige meget hvad de søger (om det er tøj eller møbler eller noget andet) kan de finde masser af gode forslag. Det er gavnligt for virksomheder at vise sit tilbud blandt alle opslag og stories, hvor Instagram brugerne leder efter noget interessant. I sammenligning med f.eks. Facebook har Instagram også meget færre forstyrrende elementer, såsom begivenheder, spil, messenger, diverse grupper osv. Her har du kun Instagrams nyhedsfeed som er meget rar at se på og fuld af inspiration til potentielle kunder.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Der er to hovedmetoder at annoncere på Instagram. Den første måde at annoncere på er gennem Instagram appen. Her skal du bare booste dine opslag med annoncer for at få dem vist til flere brugere. Du kan bruge annonce-funktionen direkte i appen til at skabe en større publikum, og få dem til at interagere med dine annoncer. Dette garanterer dog ikke, at du tiltrækker mange kunder og tjener penge på det. Derfor anbefales der at oprette Facebook Business Manager og Facebooks annonceadministrator, som er den anden metode til Instagram annoncering. De to værktøjer er gratis, og når du har oprettet dem, får du de bedste muligheder for optimering, målretning og tilpasning af dine annoncer i form af billeder eller videoer. Derudover kan du også annoncere ved hjælp af nogle tredjepartsværktøjer.
Du kan bruge 4 annonceformater på Instagram og du vælger bare hvilket af dem viser dine produkter på den bedst mulige måde. De er følgende:
Hvis du beslutter dig for at annoncere i form af en video, skal du huske, at det er bedst, at den aldrig er længere end 1 minut og helst varer cirka 15 sekunder. Den bør også indeholde nogen tekst, så alle kan se hvad den bestemte annonce handler om med eller uden lyd.
Hvad er det ellers vigtigt er, at dit billede eller video er enten vertikal eller kvadratisk. Det sigter, at din Instagram reklame udfylder al mulig plads på Instagram skærmen og vækker mere opmærksomhed blandt Instagram brugere. På den måde kan dine tilbud også “stjæle” lidt opmærksomhed fra andre annoncer. Under din annonces oprettelse kan du også redigere visuelle udtryk af dine placeringer, så dine annoncer endnu mere matcher din vision.
Hvis du beslutter dig for den kvadrate form skal annoncens minimumopløsningen være 600 x 500 pixel. Når det kommer til maksimumopløsningen er det 1936 x 1936 pixel. Har du et godt vertikalt billede, husk at din annonces minimuopløsning er 600 x 750 pixels og maskimumopløsningen 1936 x 1936 pixel.
Som du sikkert ved er det Facebook som ejer Instagram. Det forårsager, at du skal oprette en Facebooks annonceadministrator-konto for at kunne køre annoncer på Instagram og få de bedst mulige resultater. Du behøver ikke at have nogen Instagram konto for at annoncere på denne platform, men vi anbefaler at oprette én. På den måde kan du sammenkoble din konto med dine annoncer, og så får du mulighed for at kigge på kommentarer og svare på dem. Det vil sikkert hjælpe dig med at skaffe flere kunder. Vi anbefaler meget at oprette en Facebook Business Manager-konto, som hjælper med at integrere alle marketinghandlinger på Instagram (og Facebook) med hele virksomheden og endda eksterne partnere. Men afhængigt af, om du vælger at bruge Facebook Business Manager eller ej kan du enten tilknytte din konto på Instagram under “Indstillinger for Business Manager” eller gøre det under “Indstillinger” på din Facebook-konto.
Som allerede nævnt, behøver du ikke at have en Instagram-konto for at køre annoncer på Instagram. Du bruger din Facebook-side for at styre det. I starten, alt du skal gøre er at vælge Instagram som placering. Hvis du har en Instagram-konto, tilføj den bare i din Facebook Business Manager eller tilknyt den via dine Facebook-sideindstillinger. På det tidspunkt kan du også få forberedt billeder eller videoer, som du vil have, at dine annoncer indeholder. Sidst skal du beslutte dig for en af Facebook-annonceringsmålsætningerne (som vi beskriver med detaljer i det næste afsnit), som passer bedst til dit markedsføringsmål. For at gøre det super nemt for dig, her er der alle skridt du skal tage når du opretter Instagram annoncer i Annonceadministrator:
Efter du har valgt Instagram som placering, kan du fuldføre dine annoncer. Du skal tilføje oplysninger som vedrører din annonce, såsom dens identitet, relaterede links og format. Så kan du se din annonces forhåndsvisning før den gå videre til gennemgang. Lige efter du har godkendt den, vil brugerne se den på Instagram.
Når du annoncerer på Instagram, skal du vælge nogle målsætninger som du vil opnå med dine kampagner. De beskriver hvad du vil fokusere på med din annoncering. De bestemte kampagne målsætninger er fordelt i tre kategorier og flere underkategorier:
Kendskab - formålet er at vække interesse for din virksomhed, tjeneste eller produkt
Denne optimering kan være hjælpsom for dem, som lige har startet sin virksomhed eller brand og ikke har mange data i begyndelsen. Den sigter også for at få folk til at huske om dit brand 2 dage efter de har set annoncen.
Dine annoncer og produkter bliver vist til så mange Instagram-brugere som muligt i din målgruppe.
Overvejelse - formålet er at vække bevidstheden om hvad din virksomhed har at tilbyde
Dit forretningsmål er at føre folk fra Instagram til dit websites landingside eller din blogindlæg osv., det vil sige til enhver webadresse, du vil angive. Du vil fokusere på antallet af visninger af din landingsside (pris pr.visning) eller antallet af klik på din Instagram reklame (pris pr. klik).
Denne målsætning handler om at nå ud til de Instagram-brugere, som sandsynligvis vil reagere på dit opslag: klikke på Synes godt om, kommentere, dele noget.
Kampagnen er målrettet mod folk, der vil være tilbøjelige til at installere din virksomhedens app. Annoncen sender dem til din butik, hvor de kan downloade den.
Instagram vil vise dine videoannoncer til de personer fra din målgruppe, som mest sandsynligvis vil være interesserede i at se dem.
Målsætningen giver mulighed for at skabe en formular. Den bliver vist til din målgruppe og få dem forhåbentligt til at tilmelde sig til nyhedsbreve eller endda udnytte uforpligtende tilbud på dine produkter eller ydelser. For at sige det ganske enkelt, indsamler Instagram leads til din virksomhed.
Hvis du vælger denne målsætning, får du mulighed for at kontakte folk på Instagram, både eksisterende og potentielle kunder for at vække interesse for din virksomhed.
Konvertering - formålet er at opfordre brugerne til at købe (folk som allerede er interesserede i din virksomhed, tjeneste eller produkt)
Denne kampagne når ud til Instagram-brugere, der er tilbøjelige til at foretage en specifik handling på din virksomheds website. Her kan vi blandt andet nævne: tilføje produkter til indkøbsvognen, tilmelde sig din virksomhed side, downloade din app eller købe. Med de andre ord hjælper denne målsætning med at optimere dine annoncer på Instagram efter den konvertering, der er vigtigst for din virksomhed. For at gøre brug af denne målsætning, skal du få installeret Facebook Pixel.
Hvis du har en webshop, er denne kampagne for dig. “Salg fra katalog” målsætningen giver dig mulighed for at skabe din ønskede konvertering ud fra dit produktfeed og skabe dynamiske annoncer. Instagram vil vise kun de mest relevante varer til den udvalgte målgruppe.
Opsætning af denne type kampagne kræver, at du har oprettet et produktkatalog af god kvalitet i Facebook Business Manager. Du skal uploade dit produktfeed der og så kan du komme i gang. Det er meget vigtigt, at dit produkt feed er optimeret og indeholder alle nødvendige oplysninger. Du kan selv forberede dit produkt feed eller få skabet optimerede data feeds ved at bruge et af værktøjerne, som du kan finde på markedet, f.eks. et Datafeedwatch værktøj.
Denne målsætning kan være hjælpsom for detailhandlere, som vil fokusere på sine fysiske butikker. Deres lokationer bliver promoveret til personer som befinder sig i nærheden.
Når du er færdig med at udvælge målsætninger, der vil være de mest gavnlige for din business, skal du fastlægge dit ønsket budget. Du kan vælge imellem dagligt budget og samlet budget for dine kampagner. Bagefter skal du beslutte dig for målgrupper, levering og optimere dine Instagram reklamer.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Når du beslutter dig for at annoncere på Instagram er det vigtigt, at du sporer og evaluerer resultaterne af dine annoncer. Hvor mange Instagram brugere har interageret med dine opslag? Hvor mange har købt noget? Du skal tracke alle de hændelser som har nogen betydning for din virksomhed. For at gøre det, skal du bruge Facebook pixel. Instagram har ikke noget eget værktøj, da den ejes af Facebook. Alt på Instagram, fra opsætning af kampagner til deres sporing, når de allerede kører, foregår via Facebook. Når det kommer til Pixel er det bedst at styre det gennem Facebook Business Manager hvor du kan oprette op til 100 pixels.
Det er meget vigtigt at opsætte din Facebook Pixel korrekt så du får de mest relevante data ud af det og kunne bruge dem til at forbedre dine annoncer på Instagram. Du kan implementere en pixel på dit website ved hjælp af et plugin, en kode i din hjemmesidens header eller Google Tag Manager. Den nemmeste måde at opsætte din Pixel på, er at følge “trin for trin” tips du kan finde på Facebooks website. Google Chrome kom op med en hjælpsom udvidelse som hedder “Facebook Pixel Helper”. Den hjælper med fejlsøgning efter implementationen af din pixel på hjemmesiden.
Facebook har defineret nogle standard hændelser, som du kan vælge imellem, afhængigt af hvad du vil spore vedrørende dine annoncer. Men du er ikke begrænset til dem. Du kan også beslutte dig for at oprette dine egne brugerdefinerede hændelser og finde på alt muligt, f. eks. klik på din e-mail eller telefonnummer. Er du spændt på hvilke standard hændelser Facebook og Instagram har at tilbyde? Du kan tjekke dem på Facebooks hjælpeside. Du læse om nogle eksempler nedenfor:
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
På Instagram kan du køre annoncer i tre forskellige former. I Facebook Business Manager (eller i Annonceadministratoren) kan du vælge automatiske placeringer, hvis du vil lade Instagram beslutte, hvor at vise dine annoncer. Men hvis du har din egen vision, kan du også opsætte bestemte placeringer, hvis du f. eks. kun vil vise dine annoncer i Stories, men ikke i Nyheder. Når du lige er startet med at annoncere, er placeringen Udforsk aktiv og du kan ikke fravælge den, men Instagram planlægger at gøre denne funktion frivillig i fremtiden. Nedenunder kan du læse om, hvad alle placeringer på Instagram er karakteriske for:
Den første form er nyhedsfeed (eller bare Nyheder). Her fokuserer du på selve billedet eller videoen. Beskrivelsen af dit produkt skal være kort, fordi der kun er plads for en lille del af teksten for at blive vist. Når Instagram brugere vil finde mere ud af det bestemte produkt, klikker de på knappen “læs mere”. Du forstår sikkert hvor vigtigt det er, at det korte budskab øverst i teksten (der vises for alle), indeholder din tilbuds kerne, så du tiltrækker den rigtige målgruppe. Annoncen vil blive vist i nyhedsfeed på samme måde som alle andre opslag fra dine venner og brands, som du følger. Den eneste forskel er, at der vil stå “sponsoreret” under brugernavnet og der vil dukke en handlingsknap op.
Når du bruger denne form af annoncering vises dine annoncer i sekvenser af 10 sekunder og de bliver slettet efter 24 timer. Det virker ikke som tid nok til at tage et godt kig på visse produkter. På den anden side vises dine annoncer i fuld skærm. Det er en stor fordel og en god chance for at udnytte det vertikale format af dine produktbilleder. Dine annoncer vises mellem andre stories, som du får vist fra folk som du følger på Instagram. På grund af, at brugerne har så lidt tid til at kigge på annoncerne er det vigtigt at vise det vigtigste først og fange deres opmærksomhed fra tidspunktet dit tilbud dukker op. Hvis det lykkes, kan nogle af brugerne klikke på knappen “Køb nu” eller “Tilmeld dig” (eller hvad ellers du vil opnå med din annonce) og det vil føre dem til din landingsside. Og det er nemlig den måde, Instagram shopping fungerer på.
Det er et specielt sted på Instagram for brugerne, som vil finde spændende indhold, der kommer fra konti som de ikke endnu følger. Derfor er at annonce på Udforsk en god måde at nå ud til folk, som vil opdage og shoppe nogle nye produkter, der måske kan overraske dem.
For at få det bedste mulig resultat med din Instagram annoncering, skal du beslutte dig for målgrupper, du vil annoncere overfor. Selvfølgelig kan du køre annoncer for alle Instagram-brugere, men når du betaler for en annonce af et hæklesæt og den bliver vist overfor teenagers - gør det overhovedet nogen mening? De mest væsentlige parametre som du bør følge for at optimere dine annoncer, er CTR, relevansscore og dit konverteringsmåls niveau. Hvis disse parametre er lave, er det på tide, at du prøver at forbedre dine valgte målgrupper (eller selve annoncer).
Ligesom andre opsætninger på Instagram, administreres målretning også via Facebook (Facebook Annonceadministrator). Der findes tre typer målgrupper, du kan vælge imellem. Vi beskriver dem for dig nedenfor:
De er baseret på Instagrams data om brugerne: dvs. deres lokation, køn, alder, sprog, interesser, adfærd osv. Du kan forbinde alle de data og oprette en målgruppe med eksempelvis mænd, som interesserer sig for cykling og er i alderen 30-40.
Det er en slags målretning, hvor du fokuserer på personer, som du allerede kender. De data kommer fra f. eks. Facebook Pixel, kundefiler, interaktion Facebook eller Facebook SDK. Du når ud til personer, som allerede har stiftet bekendtskab med din forretning før. Et godt eksempel, der kan forklare det er, at du målretter din annonce mod folk, som har haft et af dine produkterne i indkøbsvognen, men ikke har gennemført et køb, personer som ikke har besøgt din virksomheds side i lang tid eller folk som har kigget på bestemte produkter på dit webshop.
Instagram skaber de her målgrupper baseret på dine brugerdefinerede målgrupper. Instagram analyserer dine brugerdefinerede målgrupper og identificerer, hvordan brugerne indenfor opfører sig. Og så dannes der en helt ny målgruppe med procentdelen af Instagram brugerne, der ligner din brugerdefinerede målgruppe mest (den hedder kopi målgruppe). At danne en kopi målgruppe giver mening hvis du f. eks. vil ekspandere din business til udlandet og vil ramme de rigtige personer med din annoncer. Når du har angivet din ønskede brugerdefinere målgruppe som kilde, skal du beslutte dig for din kopi målgruppes lokation (hvilket land din målgruppe er fra) og vælge antal procent af dette lands befolkning, som du vil opsætte din kopi målgruppe ud fra. Sandsynligvis er den første procent den del af dit valgte lands befolkning, som har den største potentielle at blive dine nye kunder.
Nøglen til at vælge den bedste målretning er at forstå, hvilken slags business du har, og hvad du vil opnå med din Instagram-annoncering. Det afhænger også af, hvor mange værdifulde oplysninger du har fået fra din Facebook Pixel. Instagram via Facebook hjælper dig med at estimere hvor stor din valgte målgruppe er, så du kan undersøge om det er pengene værd at rette dine annoncer mod specifikke personer.
Hvis du f. eks. har en rigtig stor virksomhed i Danmark og vil få folk til at lære dit brand at kende, så er det den bedste løsning at annoncere meget bredt. Du kan opsætte en målgruppe med personer i hele Danmark, af begge køn og i alle aldre. Til gengæld, hvis du driver en webshop med et begrænset sortiment rettet mod specifikke kunder, vil du vise dine annoncer overfor folk, som er mere købeklare. I dette tilfælde vælger du at annoncere snævert. Du beslutter dig for f. eks. personer, der bor i København og kan godt lide at gå på teatret.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Der findes ikke noget som faste Instagram annoncering priser. Og det gælder faktisk både Facebook og Instagram annoncering, fordi på Facebook fungerer det på samme måde. På Instagram (og Facebook) fungerer prisen for annoncering som en auktion. Det koster lige så meget som du ønsker at betale afhængigt af dit annoncebudget. Du kan angive, hvor meget du vil betale for dine annoncer dagligt eller indenfor en vis periode eller endda hvor meget du vil bruge pr. resultat. Resultatet kan betyde flere ting og prisen afhænger af, om du måler dit resultat som pris pr. klik eller pris pr. konvertering.
Du deltager i auktionen for at få vist dine annoncer overfor den valgte målgruppe. Klikpriserne på Instagram er meget forskellige: for visningen eller klikket kan du betale fra 50 øre op til 15 kr. Når der er en større konkurrence, er Instagram annoncering prisen pr. klik eller visning højere. Det minimale daglige budget, du kan vælge er 5 kr. hvis du opsætter pris pr. klik og 25 kr. hvis du beslutter dig for pris pr. visning.
Helt kort fortalt betaler du mindre, hvis du har en bred målgruppe med ganske lav konkurrence, men der er en risiko for, at du får mange ikke relevante kliks. Jo snævrere din målgruppe er, jo dyrere er ét klik (men konverteringsraten er sandsynligvis højere). For ikke at overskride dit planlagte annoncebudget, sætter du dit budget i værktøjet. Du kan vælge imellem dagligt budget og samlet budget.
Med dagligt budget handler det om at bruge det samme pengebeløb på annoncering hver dag. Denne løsning egner sig til langvarige kampagner. Når det kommer til samlet budget, bruger du det til tidsbegrænsede kampagner, hvor du angiver bare et beløb for hele kampagnens periode. Eksempelvis vælger du at bruge 5.000 kroner på kampagnen, der varer 5 dage. Baseret på sin machine learning og datamængder ved Instagram på hvilke dage dine annoncer performer bedst og distribuerer dem. Det betyder, at dine annonceudgifter varierer fra dag til dag, men stadigvæk går du ikke over den samlede budget (som du selv har angivet) på 5 dage.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Vinderen af auktionen er ikke altid den person, som giver den bedste Instagram annoncering pris. Der er også nogle andre parametre, som tages i betragtning, såsom estimerede handlingsrater og din annonces relevans og kvalitet. Du skal levere de bedst mulige annoncer til Instagram for at øge dit salg på platformen. Og en god annonce starter ofte med levering af et optimeret produktfeed, som ikke mangler nogen oplysninger om produktet. Hvis din annonce er af dårlig kvalitet og mangler nogle detaljer kan den få negativ feedback, som vil forårsage annoncens værdis fald og en højere pris pr. resultat. Hvis du vil spare penge på annoncering, skal du skabe rigtig gode annoncer, som fører til en rigtig god landingsside.
Nu har du fået de vigtigste oplysninger om, hvordan at starte at annoncere på Instagram. Instagrams popularitet vokser fra år til år og det ser ikke ud til, at det ændrer sig i den nærmeste fremtid. Du beslutter selv om platformen er et godt sted at sælge dine produkter eller ej, men det er helt sikker værd at overveje det, især hvis du på forhånd har fået forberedt et optimeret produktfeed. Hvis du har det, skal du bare uploade det, opsætte dine annoncer og starte at annoncere og sælge på Instagram!