Et GTIN nummer, også kaldet et Global Trade Item Number, er et internationalt anerkendt system til at identificere produkter. Det er sammenkørt af adskillige forskellige systemer, for at sikre at de alle overholder en fælles struktur.
Det hjælper dermed både fysiske stregkode-læsere og databaser der indeholder online produkter. Det er non-profit organisationen GS1 der har udviklet systemet.
Et GTIN nummer kan bestå af 8, 12, 13 eller 14 cifre. Det er en numerisk udskrivning af et produkts stregkode. Der eksisterer forskelige type af GTIN numre, afhængig af hvor i verden produkter kommer fra, og hvilken type af produkt det er.
Ofte skal ældre typer af systemer opdateres for at overholde de nye GTIN standarder. Et eksempel på dette er ISBN, det nummersystem der blev brugt til at identificere bøger.
Nogle ældre ISBN numre havde 10 cifre, men for at tilpasse sig til GTIN standarderne, har de været nødt til at konvertere dem til 13 cifre.
Alle GTIN numre, uanset antallet af cifre, er opbygget efter samme struktur. Strukturen er en firma forstavelse, vare reference og et checkciffer. I GTIN-14 er der en ekstra “pakke niveaus indikator” der fortæller, om produktet er en enkelt vare eller en kasse.
Hvor GTIN-8, GTIN-12 og GTIN-13 numre bliver oplyst som et GTIN-14 (i hoved data strukturen), er det bare venstrestillede nuller der udvider nummeret.
Som et eksempel så bliver GTIN-12 nummeret 012345678905 til 00012345678905 i GTIN-14 formatet. Der er tilføjet to ekstra nuller i venstre side af nummeret, for at udvide de 12 cifre til 14.
Mange sammenlignings shopping søgemaskiner, inklusiv Google og Amazon, bruger GTIN numre. De har store databaser der indeholder næsten alle de GTIN numre der eksisterer i verden.
Når du uploader et produkt på en af disse platforme gennem dit data feed, så skal produktet have et GTIN nummer.
Hvis ikke du inkluderer GTIN nummeret, eller du inkluderer det forkerte, så vil platformen højst sandsynligt afvise produktet.
Det kan ske i nogle situationer. Det kan eksempelvis være unika produkter som kunst, håndværk og antikke varer. De fleste platforme har procedurer for, hvordan man skal håndtere sådanne situationer.
På Google Shopping, for eksempel, er der et “Identifier Exists” felt. Det kan du sætte til “false”, hvis ikke der er et GTIN nummer.
Mens der er nogle produkter der ikke har et GTIN nummer, så har langt de fleste. De hjælper shopping platforme, søgemaskiner, producenter og sælgere med at øge konverteringerne og tilbyde en bedre brugeroplevelse.