Anna Hanarz
De typer af GTIN numre der eksisterer i øjeblikket indkluderer:
- ISBN - International Standard Book Number (bog numre)
- UPC - Universal Product Code (verdensomspændende numre)
- EAN - European Article Number (europæiske numre)
- JAN - Japanese Article Number (japanske numre)
De fire forskellige typer af GTIN numre der bruges, er:
- GTIN-8 - bruges mest til EAN-8 stregkoder
- GTIN-12 - bruges mest til UPC stregkoder
- GTIN-13 - bruges mest til ISBN, JAN, and EAN-13 stregkoder
- GTIN-14 - er til engrossalg og multipack-produkter
Alle GTIN numre, uanset antallet af cifre, er opbygget efter samme struktur. Strukturen er en firma forstavelse, vare reference og et checkciffer. I GTIN-14 er der en ekstra “pakke niveaus indikator” der fortæller, om produktet er en enkelt vare eller en kasse.
Hvor GTIN-8, GTIN-12 og GTIN-13 numre bliver oplyst som et GTIN-14 (i hoved data strukturen), er det bare venstrestillede nuller der udvider nummeret.
Som et eksempel så bliver GTIN-12 nummeret 012345678905 til 00012345678905 i GTIN-14 formatet. Der er tilføjet to ekstra nuller i venstre side af nummeret, for at udvide de 12 cifre til 14.
Hvorfor er GTIN numre så vigtige for eCommerce
Mange sammenlignings shopping søgemaskiner, inklusiv Google og Amazon, bruger GTIN numre. De har store databaser der indeholder næsten alle de GTIN numre der eksisterer i verden.
Når du uploader et produkt på en af disse platforme gennem dit data feed, så skal produktet have et GTIN nummer.
Hvis ikke du inkluderer GTIN nummeret, eller du inkluderer det forkerte, så vil platformen højst sandsynligt afvise produktet.
Shopping platforme som Google Shopping og Amazon Marketplace har fordele af GTIN numre på flere forskellige måder:
- GTIN numre hjælper med at forbinde de mest relevante match mellem en brugers søgninger og de produkter der er tilgængelige
- GTIN numre hjælper også søgemaskiner og shopping sammenlignings-platforme med at sammenligne produkter
- De kan også tilbyde sælgerne en mere funktionsrig shopping oplevelse, fordi GTIN numre gør dem i stand til at bruge produktets data visuelt i deres annoncer
Forbrugerne får også glæde af dem når sælgere, søgemaskiner og sammenlignings shopping søgemaskiner bruger GTIN numre:
- De får bedre produkt sammenligninger, der kan hjælpe dem med at finde det rigtige produkt, den rigtige sælger og den rigtige pris
- De får vist flere relevante resultater når de søger efter et produkt
- De ser mere relevante annoncer i ikke-shopping miljøer som Facebook (Facebook og andre platforme bruger brugernes søgevaner til at afgøre hvilke produkter der er bedst at vise i annoncen)
Som sælger får du også fordele ved at bruge GTIN numre. Det at finde de rigtige GTIN numre kan nogle gange være tricky, men det er indsatsen værd. Grundene skylder blandt andet:
- Du vil være i stand til at indsende dit produkt feed til et højere antal af platforme
- Du skulle kunne se konverteringerne stige, for dine produkter vil blive vist i mere relevante søgeresultater og annoncer
- Du kan konkurrere mere effektivt, fordi din produkter vil være med i sammenlignings-puljen
Hvad nu hvis et Produkt ikke har et GTIN?
Det kan ske i nogle situationer. Det kan eksempelvis være unika produkter som kunst, håndværk og antikke varer. De fleste platforme har procedurer for, hvordan man skal håndtere sådanne situationer.
På Google Shopping, for eksempel, er der et “Identifier Exists” felt. Det kan du sætte til “false”, hvis ikke der er et GTIN nummer.
Brug GTIN numre
Mens der er nogle produkter der ikke har et GTIN nummer, så har langt de fleste. De hjælper shopping platforme, søgemaskiner, producenter og sælgere med at øge konverteringerne og tilbyde en bedre brugeroplevelse.