Der har allerede været flere meddelelser om, at Google Chrome bliver cookie-fri i løbet af de sidste 2 år, men der er stadig et stort spørgsmålstegn omkring, hvad dette betyder for online annoncering.
I denne artikel skriver vi alt, hvad vi indtil videre ved om emnet: estimerede datoer og Googles planer om at erstatte tredjepartscookies med Privacy Sandbox.
Cookies er små filer, der efterlades på din enhed - uanset om det er din computer, mobiltelefon, tablet eller andre digitale enheder. Det sker, når du først besøger en søgemaskine eller et websted. De bruges grundlæggende til at fortælle webstedet eller søgemaskinen, om du har besøgt webstedet før eller ej.
Fra både brugerens og webstedets perspektiv er cookies nyttige af flere grunde. Her er flere måder, hvorpå de bruges:
Det gør Google. Nogle af ovenstående måder at bruge cookies på, kan give anledning til bekymring om privatlivets fred og det faktum, at alle de oplysninger om dig gemmes et sted, og nogen kan bruge dem. Det er dog klart, at hovedformålet med cookies er at gøre livet på nettet lettere for alle. Det er derfor, Google bruger cookies, og de bruger dem på alle de ovennævnte måder. Der er dog én vigtig undtagelse: Google Chrome bruger også tredjepartscookies.
Typisk deler websteder ikke deres cookiedata uden for deres eget websted. Financial Times kan f.eks. kun få adgang til cookiedata fra deres eget websted og ikke fra andre nyhedssider, som en bruger har besøgt. Tredjepartscookies sporer dog brugere på tværs af flere websteder.
De leveres normalt af online annoncører og datamæglere og ikke af de virksomheder, der annoncerer. Dette giver os et indsigt ind til en brugers online persona, da der indsamles data om brugerinteresser og det indhold, de engagerer sig i. Disse data er værdifulde, da annoncørerne kan tilpasse annoncerne, så de bliver yderst relevante.
Et klassisk eksempel hvor tredjepartscookies kan anvendes, er remarketing eller retargeting med produkter, tjenester eller indhold, som en bruger har kigget på. Eller foruddefinerede målgruppesegmenter, som f.eks. Interessesegmenter (Affinity), målgrupper i markedet (In-Market audiences) eller segmenter med tilpasset søgehensigt, til at vise brugerne relevante produkter og tjenester. Google bruger tredjepartscookies til at køre disse annonceringsfunktioner, så de er faktisk et afgørende element i Google Ads.
Derfor er meddelelsen om, at Google Chrome snart vil fjerne tredjepartscookies, en stor og vigtig nyhed i reklamebranchen.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Som det er nu, tillader Google Chrome som standard tredjepartscookies. Det blev dog annonceret i starten af 2021, at Google har planer om at fjerne alle tredjepartscookies fra Google Chrome. Denne ændring var oprindeligt planlagt til 2022, men er nu blevet udsat til 2023.
I juni 2021 delte Vinay Goel (Privacy Engineering Director for Google Chrome-browser) en estimeret dato i et blogindlæg fra Google. Goel sagde bl.a: "Selv om der er sket betydelige fremskridt med dette initiativ, er det blevet klart, at der er brug for mere tid i hele økosystemet for at få det hele på plads."
Det betyder, at Google stadig planlægger at udfase tredjepartscookies, men datoen er blevet udskudt med et år. Det gør mange annoncører glade af flere årsager:
Den vigtigste konklusion her er, at Google Chrome vil presse på med udfasningen af tredjepartscookies i 2023.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Tredjepartscookies er Googles primære måde at indsamle brugerdata på, og det er det, der giver brændstof til Google Ads-annoncer. Lige nu, hvis Google stopper med at indsamle data ved at udnytte tredjepartscookies, vil deres annonceringsevne lide, især for annoncører, der er afhængige af Google Ads i forbindelse med deres forretning.
I betragtning af at Googles Ads-indtægter udgjorde 146,92 milliarder amerikanske dollars i 2020, er det ikke overraskende, at udfasningen af tredjepartscookies vil falde sammen med lanceringen af et nyt produkt fra Google: Privacy Sandbox.
I et blogindlæg publiceret af Google i marts 2021 siger David Temkin (Director of Product Management, Ads Privacy and Trust): "Annoncører behøver ikke at spore individuelle forbrugere på tværs af nettet for at få de ydelsesmæssige fordele ved digital annoncering."
Senere i artiklen kan man læse, at der arbejdes på Privacy Sandbox, som vil "beskytte anonymitet og samtidig lavere resultater for annoncører og udgivere". Derfor ser det ud til at være en win-win-situation fra både et annoncerings- og privatlivsperspektiv.
Annoncører bør fortsat kunne drage fordel af målrettede annoncer, efter at tredjepartscookies er blevet blokeret. Google vil fortsat dominere søgemaskineannoncering og forblive afhængig af den som en solid indtægtskilde. Forbrugerne vil sove mere roligt, fordi deres online data og privatliv er bedre beskyttet.
Privacy Sandbox blev første gang nævnt i et blogindlæg af Google i august 2019, og derfor har dette udtryk været brugt i et stykke tid nu. Da Privacy Sandbox stadig er under udvikling, er der i øjeblikket en række forslag, hvoraf fire af dem bliver testet.
Hvert forslag omhandler et element af annoncering, der i øjeblikket drives af tredjepartscookies. Det drejer sig om følgende:
1. Målretning af interesser
Levering af annoncer til store målgrupper uden at indsamle personlige og identificerende data fra deres browsere. Det aktuelle forslag til dette er kendt som FLoC, som står for Federated Learning of Cohorts. Det grupperer i bund og grund segmenter af mennesker, så de har en fælles betydning, men grupperne er anonyme.
2. Sporing af klik og konvertering
Dette vil omhandle, hvordan konverteringsmålinger som f.eks. klik, køb og leads vil blive sporet uden sporing af individuel bruger. Forslaget er Conversion Measurement API, som signalerer, om en konvertering finder sted på et websted, uden at afsløre personlige oplysninger.
3. Rapportering
Der er et forslag om Aggregated Reporting API. Formålet er at give websteder mulighed for at indsamle vigtige rapporteringsmålinger fra browsere ved hjælp af et API, samtidig med at brugernes anonymitet bevares.
4. Bekæmpelse af svindel
Dette forslag vedrører to ting: at opdage svindel (f.eks. at bots klikker på annoncer), og at forhindre det i at ske. Den foreslåede løsning er Trust Tokens eller Trust Token API. Det fungerer ved at give brugerne tillidstokens, mens de surfer, som derefter bruges til at verificere, at de faktisk er rigtige brugere.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
En ting vi nu ved er, at afslutningen på tredjepartscookies ikke betyder afslutningen på sporing. Det er sandsynligt, at den nye teknologi, der er ved at blive udviklet til Privacy Sandbox, vil helt erstatte tredjepartscookies.
Fra et Google Ads-perspektiv vil der derfor ikke ændre sig meget, når den nye teknologi introduceres af branchen (hvilket kan kræve noget udviklingsarbejde og måske opdateringer til Google Ads -grænsefladen). Disse er spekulationer baseret på det, vi hidtil ved. Efterhånden som fjernelse af tredjepartscookies nærmer sig, vil vi med tiden vide mere om, hvad denne ændring vil betyde for online markedsføring.
De nye teknologier, der er nævnt i denne artikel, er allerede ved at blive testet. Når denne strenge testfase er afsluttet, er der estimerede datoer for introduktion af Privacy Sandbox, som annoncører bør være opmærksomme på:
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
De kommende ændringer er blevet mødt med blandede følelser og, afhængigt af hvem interessenten er. Uanset om det er annoncører og udgivere, brancheeksperter, forbrugere og endda konkurrenter til Google.
Annoncører er bange for forandringer og modtager Googles nyheder som dårlige eller i det mindste ser en udfordrende fremtid forude. Det ukendte er altid skræmmende, især når kampagneeffektivitet er på spil. En ting, som kan trøste annoncørerne er, at en række store teknologivirksomheder allerede har udfaset tredjepartscookies.
Firefox, Safari og Brave blokerer allerede som standard tredjepartscookies. De gør det for at beskytte privatlivets fred. Det føles dog som om, at der er mere på spil med Google, da de har den største markedsandel.
Udgiverne er i en lignende situation, hvor deres forretningsmodeller er bygget på at give indhold gratis væk. Så for dem er det ekstremt vigtigt, at den nye teknologi er udviklet i samarbejde og fungerer til fordel for alle berørte parter.
Googles mål er at udvikle en universel sporingsløsning, der anvendes af alle. Hvis planen går igennem, vil det give annoncører og udgivere større sporingsstabilitet på tværs af flere browsere.
Brancheeksperter er enige i, at der er behov for ændringer i den måde, hvorpå privatlivets fred og brugerdata håndteres, men det skal være den helt rigtige løsning. Der er bekymring for, at den nye teknologi vil blive udviklet til fordel for Google.
Bennett Cyphers fra Eff.org skrev for nylig om et af de forslag, som Google i øjeblikket tester - FLoC: "Vi bønfalder Google om at opgive FLoC og omdirigere sin indsats til at opbygge et virkelig brugervenligt web". De synes, at FLoC-modellen ikke er god nok med hensyn til brugernes privatliv, selv om den er et alternativ til tredjepartscookies. De mener, at brugerne bør have endnu mere kontrol over, hvilke oplysninger der opbevares.
NAIs CEO (The Network Advertising Initiative), Leigh Freund, som er en industrigruppe, modtog nyheden om, at udfasningen af tredjepartscookies vil blive forsinket, med glæde: "Vi sætter pris på Googles velovervejede tilgang til at sikre en mangfoldig, konkurrencedygtig og privatlivsbevarende internetoplevelse for både forbrugere og virksomheder" og kalder det en "mulighed for at tage den nødvendige tid til at opbygge et økosystem, der virkelig giver forbrugerne det privatliv og de fordele, de fortjener".
Amit Ahuja (VP of Experience Cloud Product and Strategy hos Adobe), siger: "Googles udsættelse giver brands mere tid, men det vil ikke ændre denne tendens. Førstepartsdata er fremtiden for relationer mellem brand og forbrugere, der bygger på tillid - ikke kun for annoncer, men for alle digitale oplevelser".
Den generelle konsensus i branchen er, at der er behov for ændringer, men at der er blandede følelser med hensyn til det, som Google hidtil har foreslået.
To statistikker, der blev offentliggjort i et blogindlæg af Google i år, viser, hvordan forbrugerne har det med at teknologivirksomheder indsamler deres data:
Alene disse statistikker understreger forbrugernes tillidproblemer omkring data og privatlivets fred.
Selv om forbrugerne endnu ikke har reageret på nyheden om en cookie-fri Google Chrome og Privacy Sandbox-initiativet, vil det sandsynligvis blive modtaget meget positivt. Der er en stigende efterspørgsel efter bedre beskyttelse af privatlivets fred.