Troede du at Google Shopping kun var for online butikker?
Tænk om igen!
Siden Google begyndte at tilbyde flere og flere shopping funktioner for at fjerne overgangen mellem online og offline salg, så kan murstens forretningen nu stole på at Google's løsninger også sender trafik til dine fysiske butikker.
Som det er nu, så tilbyder Google følgende annoncerings produkter for at hjælpe detailhandlere med at få mest muligt ud af online kanalerne og få flere kunder ind i butikken:
Local Inventory Ads (lokale butiks annoncer) er et annonceformat der specifikt er oprettet til offline detailhandlere. Faktisk så behøver annoncøren, i mange tilfælde, ikke engang en hjemmeside for at kunne bruge denne løsning.
Local Inventory Ads (lokale butiks annoncer) vises på Google på en måde der meget ligner almindelige shopping annoncer (PLAs). Den eneste forskel er en lille blå etiket hvor der står "in store" (i butikken). Denne etiket fortæller brugerne at produktet der vises i PLA annoncen også kan købes i en butik. Ved at klikke på annoncen, så lander brugeren på en Google-hosted landing page (landingsside) der hedder “Local Storefront” i stedet for annoncørens egen hjemmeside.
“Local Storefront” annoncen viser prisen i butikken og også om det er på lager. Desuden vises den nærmeste butiksadresse, åbningstiden, telefonnummer og kort.
Der er også inkluderet en "Buy online" knap, så brugere der synes at din butik ligger for langt væk, i stedet kan købe varen fra din hjemmeside, hvis du har en. I en mobiltelefonen-kommer-først “age of assistance”' så går kunderne på mobilen alle steder for at blive “assisteret” med at finde den vare de er på udkig efter, på den hurtigste og mest enkle måde.
Når man som kunde allerede går rundt i byen, så er det hurtigere lige i dét øjeblik, at købe det man mangler ved at besøge en fysisk butik. Det er i den situation at man som kunde har brug for at finde en fysisk butik, og du kan tiltrække købestærke shoppere som ellers ville gå et andet sted hen. Local inventory ads (lokale butiks annoncer) giver dem chancen for at finde det de skal bruge.
Desværre er Local Inventory annoncer kun tilgængelige i nogle få udvalgte lande. Derfor skal du først checke om du er har mulighed for at oprette en annonce ved at have en fysisk forretning i mindst en af de følgende lande: Australien, Brasilien, Canada, Danmark, Frankrig, Holland, Japan, Norge, Schweiz, Sverige, Storbritannien, Tyskland og USA.
Hvis du sælger inden for EU, så har du også brug for en hjemmeside hvor du skal have en About page (information om dit firma). (Følg disse instruktioner for at lære mere om hvordan du opretter din About Page så den er i overensstemmelse med Google og EU regulativerne). Udenfor Europa der disse krav ikke obligatoriske og du kan bruge Inventory Ads helt uden en hjemmeside.
Det andet skridt du skal tage for at komme i gang med Local Inventory annoncering er at oprette en Google My Business konto, en Merchant Center konto og en AdWords konto.
Hvis du allerede annoncerer på Google Shopping, så burde du allerede have de sidste to. Men det kan være du mangler en Google My Business konto.
Gennem den Google funktion kan fysiske forretninger uploade informationer om deres butiks beliggenhed på Google Maps. Det er ekstremt vigtigt for alle der har en offline forretning. Hvis du har mere end én fysisk butik, kan du masse-uploade alle informationerne. Det eneste du skal gøre er at vælge en “store code” (butiks kode) for hver adresse.
Det er særdeles vigtigt når du opsætter en Local Inventory annonce. Det er gennem store codes (butiks koderne) at systemet automatisk matcher din beliggenhed på Google My Business med de produktdata du kommer til at uploade i dit Merchant Center. Læs videre nedenfor for at lære mere om upload af produkter.
Som nævnt ovenfor så har du brug for en Google Merchant Center konto for at komme i gang med Local Inventory annoncering.
Det er her annoncører uploader deres produkt feed til Google Shopping og nu også til dine Local Inventory annoncer. Først og fremmest skal du aktivere din Local Inventory annonce funktion.
I hovedoversigten på Google Merchant Center skal du klikke på ikonet med de 3 prikker øverst i højre hjørne og vælge “Merchant Center Programs”.
Herfra kan du klikke på “Get Started” (kom i gang) i Local Inventory annonce rubrikken.
Når du følger instruktionerne, så vil du på et tidspunkt blive bedt om at uploade dit Local Product Feed. Et Local Product Feed skal enten være en tekst, dvs. filen ender på .TXT (anbefalet) eller et regneark, dvs. filen ender på .XML og skal indeholde dine produkters data såsom varenummer, titel og beskrivelse, pris og så videre. (Check den fulde liste over krav til egenskaber i dit lokale produkt feed).
Hvis du sælger både online og offline så skal du regelmæssigt opdatere dit online product feed både på Google Shopping og på dit Local Product Feed.
Hvis du til gengæld kun sælger offline, så behøver du kun et Local Product Feed. I det første tilfælde, hvor du skal bruge to feeds, så er den eneste krævede egenskab til hver vare i dit Local Product Feed varenummeret.
Faktisk vil systemet matche de data der allerede er indeholdt i dit online feed med de varenumre der er i dit Local Product Feed.
Der er altså ingen grund til at taste de samme data to gange. For at det skal fungere ordentligt, så er det vigtigste at det varenummer du har i dit hoved online feed svarer til varenummeret i dit local product feed.
I bund og grund skal du altid sikre dig at du bruger de samme varenumre på tværs af alle dine feeds. Følg den her Local Product Feed skabelon for at være sikker på at dit feed overholder alle krav.
Udover et Local Product Feed, får du også brug for et Local Product Inventory Feed.
Det er her magien sker. Local Product Inventory Feed er en liste over det varelager og produkter du sælger i hver butik. Dit feed skal også indeholde produktets butikspris, som kan være forskellig fra online prisen eller fra butik til butik, foruden produktets nuværende tilgængelighed i butikken.
Check den her Local Product Inventory Feed skabelon hvis du vil i gang med at oprette dit feed. Den første kolonne i dit feed skal indeholde din butiks kode (beliggenhed). Dine butikskoder skal matche dem du har i din Google My Business konto.
På den måde vil systemet matche dine produkt data (pris, tilgængelighed etc) med de respektive butikker på Google Maps. Mens butiks koden, varenummer, pris og kvantitet er obligatoriske egenskaber der skal udfyldes, så kan du også tilføje frivillige data for at fremhæve dit feed med mere lokale butiksinformationer. For eksempel kan du tilføje en salgspris og en speciel “begrænset mængde” eller tilgængeligheds værdier såsom “udstillet til bestilling”. Check den fulde Local Product varelager feed specifikation.
Det kan ikke understreges nok at du er nødt til at holde dine varenumre ens på tværs af alle dine product feeds.
Det er den eneste måde at systemet kan matche dine product data med de rigtige butikker. Det samme gælder for butiks koder, - de skal være ens på både Google My Business i dit Local Product Inventory Feed.
See nedenfor hvordan “product data mapping” fungerer på tværs af dine feeds. Læs mere her
Hvis der skulle være et tilfælde hvor det er umuligt at bruge de samme varenumre på tværs af dine feeds, så kan du tilføje web varenummer værdien til dit Local Product Feed, som skulle matche id nummeret i dit hoved online product data feed.
Hele processen med at matche id- og varenumre på tværs af dine feeds kan gøres meget lettere ved at bruge en tredjeparts feed styrings udbyder såsom DataFeedWatch. Faktisk kan du, gennem brugerdefinerede regler, webitemid (datakortlægning) og muligvis custom label columns (tilpassede kolonner), kortlægge hver id værdi korrekt i dine feeds.
Når først du har oprettet og uploadet dit feed i Merchant Centret, så er det sidste skridt for endelig at komme i gang med annonceringer gennem Local Inventory Ads, at aktivere dem i opsætningen af dine Google Shopping kampagner.
Vælg en shopping kampagne, gå ind i opsætningen og vælg “'Additional Settings” og afkryds den boks der hedder “enable ads for products sold in local stores" (muliggøre annoncer for produkter der sælges i lokale butikker).
Hvis du både sælger online og offline, og du derfor både har et online feed og et Local Product Feed, så kan du undre dig over hvordan Google beslutter om der skal vises en Local Ad eller en almindelig online annonce (PLA).
Svaret er, at Google tager beslutningen baseret på brugerens fysiske placering, som overvåges gennem mobilens GPS og IP adresse. Hvis en bruger der søger på dit produkt er tæt nok på en af dine fysiske butikker, vil han blive vist en annonce for en fysisk forretning, ellers er det en almindelig shopping annonce.
På den anden side, hvis du kun sælger online, så vil han selvfølgelig kun blive vist en shopping annonce. Og igen, hvis du kun sælger offline, så vil han kun blive vist en Lokal Ad, dog under forudsætning af at han er placeret i nærheden af en af dine butikker.
Local inventory Ads er kun tilgængelige via en søgning på Google Shopping hjemmesiden. Google har imidlertid for nylig lanceret en ny slags annonce der hedder Local Catalog Ads on Display, som i bund og grund viser dine lokale annoncer på alle hjemmesider, det kaldes også GDN (Google Displaynetværk).
Det er en ganske interessant og opfindsom annonceringsmulighed der giver shoppere visuel inspiration og forbedrer omdømmet af dit brand i en verden med et væld af kanaler.
Faktisk så anbefaler Google dig at bruge dine Product Catalog Ads til at "komplimentere dine traditionelle printede kampagner – inklusiv kataloger, flyers og husstandsomdelte brochurer – ved at nå et større publikum og de lettere målbare fordele der er ved digitale annoncer".
Vi har gennemgået hvordan forskellige Google løsninger kan hjælpe detailhandlere med at få trafik og salg i deres fysiske butikker. Men hvad nu hvis du er en producent som sælger gennem et netværk af distributører og fysiske forhandlere? Jamen Google har skam også noget til dig. Nemlig Affiliate Location Extensions.
Gennem Affiliate Location Extensions kan du som producent informere shoppere om hvilke fysiske butikker der i øjeblikket sælger dine produkter. Brugerne vil at se den nærmeste butik, baseret på deres nuværende placering.
De får også adgang til ekstra informationer såsom fotos, åbningstider, telefonnummer, adresse og vejvisning. Alle informationerne er gemt i Google My Business. Affiliate Location Extensions har været tilgængelige et stykke tid på Search and Display, men for nylig blev det også lanceret på YouTube, og de giver på den måde brugerne en problemfri shopping oplevelse på tværs af alle Googles annoncering kanaler.
Det maksimerer desuden annoncerings rækkevidden for dine brands.
Sammen med annoncerings løsningerne nævnt ovenfor, så tilbyder Google også relevante målinger og afrapporterings muligheder der er er skræddersyede til fysiske butikker.
For at kunne måle Local Inventory Ads performance separat fra de almindelige online annoncer (PLAs), skal du segmentere dine AdWords rapporter gennem klik typen. Det screenshot du kan se nedenfor er taget af den relevante AdWords Help Center artikel og viser hvilke klik typer der er tilgængelige og hvordan du tilføjer dem til dine rapporter.
Derudover kan du også måle og rapportere hvordan brugere opfører sig på din “local storefront page”. For at gøre det skal du følge din local storefront page med Google Analytics.
For at komme i gang skal du oprette en ny GA property (Google Analytics ejendom) og udfylde dette skema. Derefter er det muligt for dig at oprette et specialtilpasset dashboard i GA med local storefront afrapportering.
Sammen med de almindelige GA dimensioner og tal, kan du finde brugerdefinerede klik-muligheder der hedder "click for directions" (klik for rutevejledning) og "click to call" (klik for at ringe). Magien opstår når du kombinerer Google Analytics informationerne som apparat, lokation eller brugersegmenter med disse klik-muligheder.
Du kan så se hvor mange gange brugere i London der har klikket for at få rutevejledning i forhold til f.eks. brugere i Manchester.
Store Visit Conversions tillader dig at tracke den påvirkning som online annonce kampagner på AdWords har haft på antallet af besøgende i dine fysiske butikker. Takket være mobile localization data og maskinlæring er Google i stand til at fortælle hvor mange af de brugere der der har klikket på dine annoncer der rent faktisk også har besøgt en af dine butikker.
For at kunne se butiks konverteringerne på din AdWords konto, er du nødt til at bede din Google repræsentant om at checke om du er kvalificeret og hjælpe dig med opsætningen.
Faktum er, at adgangen til statistik om konverteringer fra butiksbesøg kun er tilgængelige for store erhvervsdrivende i nogle få udvalgte lande.
Detail landskabet er gået hen og blevet til et salg-på-alle-kanaler hvor brugere let skifter fra online til offline og forventer at brands tilpasser det adfærdsmønster med flere og flere services som click & collect og mulighed for online at kunne checke om varen er på lager i butikken.
Google Shopping og Local Inventory annoncering er den perfekte annoncerings løsning for detailhandlere der ikke vil sakke bagud i den nye multi-kanal verden, og som vil maksimere sit revenue og sin kundetilgang gennem alle de kanaler der er tilgængelige i dag.