Monica Axinte
INDHOLDSFORTEGNELSE
- Google Produktkategori: Alt du behøver at vide
- Tildeling af den rigtige Google-produktkategori
- Lokaliserede kategorinavne
- Udfordringer og fordele ved kategorisering
- Alt om Produkttype
- Hvornår skal du bruge manuel og automatisk kategorisering?
- DataFeedWatch-kunder: Hvad hvis du allerede har Google-Produktkategori i dit feed?
- Oversigt over kategorisering og Google-taksonomi
- Download vores e-bog Guide til optimering af datafeed for at lære mere om:
Google Produktkategori: Alt du behøver at vide
Google har sit eget system til kategorisering, eller taksonomi. Ved at bruge dine produktdata såsom titler, beskrivelser og GTIN'er tildeler Google automatisk en kategori til hvert produkt, du indsender.
Tidligere var det nødvendigt med attributten google_produktkategori (google_product_category). Men for at forenkle kategoriseringsprocessen for sine forhandlere har Google implementeret automatisk kategorisering.
Selvom denne attribut er valgfri, har den stadig en stor indflydelse på din Shopping-kampagnes effektivitet. Derfor er det vigtigt at den rigtige produktkategori er tildelt.
Automatiseret kategorisering: Hvad betyder det for forhandlerne?
Der er fordele og ulemper ved Googles skift til automatisk kategorisering for forhandlere.
1. Mindre arbejde
Det er ikke længere nødvendigt at tildele kategorier fra Googles taksonomi til hvert enkelt af dine produkter, før du indsender dine produkter til Google Shopping. Det kat betyde:
- Lavere tærskel for at komme i gang med at annoncere dine produkter.
- Annoncører slipper for at skulle vælge den rigtige underkategori fra den over 6.000 lange Google-taksonomiliste.
2. Nøjagtighedsproblemer
Selv om automatisk kategorisering til en vis grad er en lettelse for købmænd, kan det være lidt risikabelt at overlade denne del af dit feed helt til kategori-algoritmerne. Det er altid bedst at holde øje med de kategorier, der er blevet tildelt dine produkter.
Risikoen for kategori-fejlmatchning er reel:
- Den automatiske tildeling er i høj grad afhængig af andre attributter i dit feed, f.eks. titel, beskrivelse, mærke og GTIN - det bliver endnu vigtigere at sikre nøjagtigheden af disse attributter.
- Hvis Google tildeler kategorien forkert, kan Merchant Center fejlagtigt påtvinge dine produkter yderligere obligatoriske felter (f.eks. for beklædningsartikler eller softwareprodukter).
- En forkert tildeling kan også føre til fejlberegning af afgifter for købmænd, der sælger i USA.
Det er alle disse problemer, som du ønsker at undgå. Et fuldt optimeret feed kan helt sikkert hjælpe Google med at vælge den rigtige kategori med større nøjagtighed.
3. Kontrol over målretningen
Mange forhandlere kan godt lide at definere deres annoncekampagner baseret på Googles produktkategorier. Men hvad nu, hvis de produktgrupper, du har i tankerne, ikke er i overensstemmelse med de automatisk tildelte kategorier? Du kan overskrive dem ved at udfylde google_produktkategori-feltet (google_product_category) manuelt.
Selv om det, du ser på papiret kan nogle gange virke som den perfekte løsning, er det ikke altid den perfekte løsning i virkeligheden.
Hvis du vil sikre større kontrol over din kampagnemålretning og sikre, at dine produkter kategoriseres korrekt - er svaret at have 'google_produktkategori'-felter korrekt udfyldt i dit produktfeed.
Hvorfor fokusere på Google Produktkategori?
Produktkategorien er afgørende for produktannoncerne, da den hjælper Google med at identificere, om produkterne i et givet feed er et godt match til en given forespørgsel fra en shopper.
Produktkategorisering plejede at være et arbejde for forhandlere, og ofte var det en besværlig opgave. Den seneste Google-opdatering kommer med en interessant udvikling - en automatisk kategoritildeling.
Det rejser spørgsmålet: Skal vi stadig bekymre os om attributten produktkategori (product_category) med den automatiske kategorisering?
Svaret er: Absolut!
Det er afgørende for alle forhandlere at holde øje med Google-produktkategorierne for at sikre, at deres annoncer vises til den rigtige målgruppe. Desuden kan yderligere faktorer spille ind - hvis du f.eks. sælger i USA, vil den rette kategori sikre, at den korrekte afgiftssats anvendes på dine varer.
Derfor bør forhandlere helt klart placere tildeling af produktkategorier på deres tjekliste for datafeed.
Sådan påvirker Google Produktkategori dine annoncer
Google vælger, hvad og hvornår der skal vises, baseret på Google Produktkategori og mange andre faktorer og attributter, såsom titel, GTIN osv.
Der er en anden vigtig grund til, at du ikke ønsker at tage fejl ved tildeling af Google Produktkategori. Forskellige produktkategorier behandles forskelligt af Google, når det gælder annonceringspolitikker og redaktionelle krav.
F.eks. er attributten Brand påkrævet for alle produkter, undtagen film, bøger og musikoptagelser. For disse produkter kan du i stedet tilføje udgiveren som brand.
Hvis du sælger andre kategorier af produkter, og du ikke ønsker, at de ikke skal afvises, skal du først angive den korrekte Google-produktkategori og derefter udfylde attributten Brand.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Tildeling af den rigtige Google-produktkategori
Som du kan se på det følgende skærmbillede, er der tildelt et nummer (kategori id) til hver Google produktkategori og -underkategori.
Du kan udfylde Google Produktkategori-feltet med enten den fulde kategoritekst eller blot kategori-id'et.
Det er vigtigt at tildele den rigtige Google Produktkategori for at Google kan forstå, hvilken type produkter du sælger. Dette hjælper med at matche kategorierne med den rigtige søgeforespørgsel, samt at få dem til at konkurrere på samme auktion som andre lignende produkter i samme kategori.
To produkter kan have meget lignende produkttitler, men forskellige kategorier. Dette kan ske med dvd'er og bøger, når førstnævnte er baseret på sidstnævnte.
Hvis du f.eks. sælger både "Harry Potter"-bøger og dvd'er, vil du have, at dvd'erne skal konkurrere med dine konkurrenters Harry Potter-dvd'er og dine bøger med Harry Potter-bøgerne. Det samme gælder for BluRay-filmskiver og BluRay-afspillere.
Salg af alkoholiske drikkevarer
Nogle produktkategorier kræver en præcis Google Produktkategori, så Google kan anvende den relevante politik og sikre, at dit feed bliver godkendt. Dette er tilfældet med alkoholiske drikkevarer.
Promovering af disse varer er generelt tilladt, men er begrænset til nogle lande og underlagt strenge politikker.
Hvis du har til hensigt at sælge alkoholiske drikkevarer, skal du "deklarere" det i din Google Produktkategori-attribut ved hjælp af værdierne: Fødevarer, drikkevarer og tobak > Drikkevarer > Alkoholiske drikkevarer] (499676) (Food, Beverages & Tobacco > Beverages > Beverages > Alcoholic Beverages) eller en af de tilhørende underkategorier.
Hvis du sælger produkter i forbindelse med alkoholproduktion, kan du bruge Kunst og underholdning > Hobby og håndarbejde > Hjemmebrygning (3577) (Arts & Entertainment > Hobbies & Creative Arts > Homebrewing & Winemaking Supplies) eller en af de tilhørende underkategorier.
På denne måde kontrollerer Google, om du opfylder kravene til politikken for alkoholiske drikkevarer, og godkender dine produkter. Uden Google Produktkategori eller med en forkert angivet værdi vil Google automatisk afvise alkoholiske produkter uden at kontrollere, om du opfylder politikkerne først.
Salg af abonnementer, gavekort og mobile enheder
Andre kategorier for produkter som mobiltelefoner og tabletter med en kontrakt eller afbetalingsordninger kræver en specifik Google Produktkategori. Det samme gælder gavekort og softwareabonnementer.
Hvis du indsender et gavekort, er det denne kategorisering, du skal bruge:
Kunst og underholdning > Fest og fejring > Gavegivning > Gavekort og tilgodebeviser (53)
(Arts & Entertainment > Party & Celebration > Gift Giving > Gift Cards & Certificates)
Og sådan ville software se ud:
Software > Computersoftware (Software > Computer Software) > og underkategorierne som > Antivirus- og sikkerhedssoftware (5299) (Antivirus & Security Software) eller Educational software.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Lokaliserede kategorinavne
Det er muligt, at lokaliserede Google Produktkategorier fra Google kan have forskellige navne, selv når de er på samme sprog. Hvis du f.eks. sælger tøj i USA og i Storbritannien, vil du bemærke, at de to kategorier har forskellige betegnelser.
US: (178) Apparel & Accessories > Clothing
UK: (178) Clothing & Accessories
Hvis der er uoverensstemmelser mellem de skrevne titler, er kategori-id-nummeret praktisk. Dette nummer vil være det samme på tværs af lister over produktkategorier på alle sprog.
Når du bruger DataFeedWatch, kan du søge med et søgeeord og vælge den rigtige kategori, du leder efter.
Men du behøver ikke at bekymre dig om, at der sker fejlmatchninger og uoverensstemmelser. Vi bruger kategori-id-nummeret, når vi videregiver dine produktdata til Google Merchant Center. Så du kan være sikker på, at dine feeds altid er korrekte.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Udfordringer og fordele ved kategorisering
Lad os se nærmere på fordelene ved at bruge tid til at tildele dine kategorier korrekt, og de udfordringer, du kan stå over for, mens du gør det.
Fordele ved kategorisering
Der er utallige fordele ved at gå i dybden med din kategorisering. Her er hvorfor du bør bruge tid til at gøre det rigtigt:
- Google vil være i stand til bedre at identificere, om dine produkter er et godt match til en given søgeforespørgsel. Ved at tilføje GTIN til dit feed kan Google også gøre det, men Google Shopping er også en sammenligningsside, der bruger Google-produktkategorier til navigering og sammenligning.
- Den rigtige kategori øger chancen for, at dine produkter dukker op for de rigtige søgeforespørgsler, og dine CTR'er forbedres.
- Ved at have bedre CTR'er vil dine produktannoncer have bedre chancer, når de konkurrerer med lignende produkter.
- Hvis dine annoncer bliver mere relevante, vil omkostningerne ved dine PLA'er (produktlisteannoncer / Product Listing Ads) falde.
- Andre kanaler bruger Googles produktkategori som Bing Shopping, Facebook Dynamiske Annoncer og Criteo. Når du er færdig med at vælge de rigtige kategorier til Google, kan du fortsætte og udvide din multichannel-strategi.
- Hvis du sælger i mere end ét land, og du har mappet dine kategorier for et af feedsene, kan du kopiere kategoriseringen til alle de andre lande, hvor Google Shopping opererer.
Det kan være et besværligt arbejde, men fordelene er store nok til at bruge et par timer på at udføre det.
Udfordringer med kategorisering
Som vi nævnte før, er der nogle fremtrædende udfordringer, du kan stå over for med dine produktkategorier.
- Automatisk kategorisering betyder en mulig risiko for at få dine produkter tildelt forkert. Det kan medføre negative konsekvenser som f.eks. at varer ikke godkendes eller at deres annoncer vises ved irrelevante søgninger.
Derfor giver Google forhandlerne mulighed for at overskrive den automatisk tildelte kategori med attributten "google_produktkategori”.
- Med over 6.000 kategorier i alt bliver det en kedelig opgave at finde den rigtige kategori, især for dem, der har store feeds med hundred- og tusindvis af forskellige produkter.
Hvis du ikke kan finde tiden til det, kan du outsource dette til DataFeedWatch eller til en freelancer, der kan gøre det for dig; det er penge, der er godt givet ud!
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Alt om Produkttype
Mens vi er ved emnet kategorisering, bør vi heller ikke ignorere vigtigheden af 'produkttype' (product_type) i dine feeds og kampagner.
Tilføjelse af produkttyper
Forskellen mellem Google_Produktkategori (google_product_category) og Produkttype (product_type) attributterne i Google Shopping skaber ofte forvirring hos søgemarkedsførere.
På grund af denne forvirring giver forhandlerne nogle gange deres egne produkttyper til Google og tror, at jobbet er udført, i stedet for at tjekke Google-produktkategorier.
Produkttypen er det, som forhandlerne bruger til at kategorisere produkterne på deres website, og Google-produktkategorier er baseret på den foruddefinerede taksonomi.
Selv om produkttypen ikke er et obligatorisk felt hos Google, er det meget vigtigt at medtage den i feedet af et par grunde:
- Det giver endnu mere detaljerede oplysninger til Google om dit produkt
- Det tilføjer et ekstra beskrivende lag til taksonomien
- Du kan bruge det til at byde på dine produkttyper for at få bedre resultater
Hovedfunktionen af attributten Produkttype er at hjælpe dig med at organisere dine Shopping-kampagner i produktgrupper for at opnå en mere effektiv budgivning og kampagnestyring.
Den kan tildeles en hvilken som helst værdi efter eget valg. Som bedste praksis anbefaler Google dog, at du organiserer attributten Produkttype på samme måde som for Google Produktkategori.
Du kan tildele flere kategoriniveauer for at lette din produktsegmentering i Google Ads. Sådan ser en Produkttype med flere niveauer ud.
Når du bruger Google annoncer, kan du segmentere dine produktgrupper, baseret på produkttype-attributtens mange niveauer.
I eksemplet nedenfor ville produkttypen se således ud: Bøger > Secondary books > Junior Certificate, Bøger > Secondary Books > Transition Year eller Bøger > Secondary Books > Leaving Certificate osv...
På denne måde kan du potentielt tildele forskellige bud til hver produktkategori eller blot rapportere dem separat. DataFeedWatch kan hjælpe dig med at tildele en Produkttype-værdi til hvert produkt gennem enkle “IF-regler”.
Google Produktkategori vs. Produkttype: Forskellene
Begge attributter bruges til at kategorisere dine produkter i dit Google Shopping produktfeed, men i dag vil vi afklare forskellene en gang for alle.
Den vigtigste forskel mellem de to er, at du med Produkttype inkluderer din egen kategorisering, og du kan vælge hvilken værdi du vil bruge for hvert produkt. Med den Med Google Produktkategori skal du følge den præcise taksonomi, som Google har givet dig.
Det skyldes, at hver attribut faktisk har to forskellige formål. Mens Produkttype bruges til at organisere budgivningen og rapporteringen i dine Google Ads Shopping-kampagner, bruges Google Produktkategori af Google til at sikre, at din annonce vises i de rigtige søgeresultater.
Denne forskel er afgørende, når det handler om at forstå, hvordan Google Shopping fungerer, og hvordan du bedst optimerer dine kampagner.
Google Shopping handler om at vise dine annoncer så mange gange som muligt til den rigtige målgruppe. Både Google Produktkategori og Produkttype hjælper dig med at opnå det, men fra forskellige perspektiver.
Produktkategori fungerer på et feed-optimeringsniveau, mens produkttype fungerer på kampagnemæssigt niveau, hvilket frigør potentialet i en smart budstyring. Af disse grunde er det, i betragtning af deres forskellige formål, vigtigt, at du altid tildele begge attributter rigtigt.
Selv om attributterne Produkttype og Google Produktkategori ikke er påkrævet i dit produktfeed, er den bedste praksis at gøre brug af dem så meget som muligt.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Hvornår skal du bruge manuel og automatisk kategorisering?
Så nu hvor du ved, hvad google_produktkategori-attributten (google_product_category) er, og hvorfor den er vigtig, så lad os komme ind på, hvordan du optimerer den. Når du tager fat på din produktkategorisering, har du tre måder at gøre det på:
1. Manuel kategorisering
Som vi allerede har været inde på, kan du vælge at overskrive de kategorier, som Google automatisk tildeler dine produkter.
Hvis du vælger at kategorisere dine produkter på en anden måde, skal du gøre det manuelt. Du skal gå til Googles side: Hjælp til produktkategorier og derefter downloade hele listen over kategorier og underkategorier. Derefter kan du fortsætte med at vælge den bedste kategori for hvert produkt.
Du kan downloade listen over produkter her og derefter bruge søgefunktionen i Excel til at finde de bedste kategorier for hvert produkt. Denne strategi fungerer godt, hvis du ikke har mange produkter i dit feed.
Bemærk: Vælg kategorierne med omtanke. En vare kan passe godt ind i mere end én kategori, så i dette tilfælde skal du vælge den mest passende kategori.
2. Automatisk kategorisering
Hvordan adskiller det sig fra Googles automatiske kategorisering?
Den vigtigste forskel er, at du automatisk kan tildele kategorier efter eget valg, i stedet for at overlade det til algoritmerne.
En sådan løsning kan kun opnås ved hjælp af et værktøj fra en tredjepart.
Hos DataFeedWatch har vi skabt et system til at matche hver produkttype med den mest passende Google-underkategori i løbet af få sekunder:
- Vælg standardkategorien, så produkterne ikke bliver afvist - det skal være en generel kategori (hvis nogle produkter ikke er mappet med dine regler for underkategorier, vil de blive placeret i netop denne kategori).
- Vælg felt i dit input feed, der svarer til dine produkttyper/kategorier
- Generer regler baseret på dette felt i datafeedet
- Indtast et par bogstaver, og vælg den bedste kategori for den pågældende produkttype
Processen er meget hurtigere og mere smertefri end at skulle gøre det manuelt. Og for at gøre det endnu bedre; hvis Google ændrer noget i deres taksonomi, behøver du ikke at bekymre dig - vi opdaterer automatisk dine kategorier.
Hvis du mapper dine kategorier ved hjælp af dette system mindsker du risikoen for at få produkter afvist i Merchant Center.
3. Kombiner manuel & automatisk kategorisering
Nogle gange fungerer en kombination mellem de to bedst, fordi det giver mulighed for en højere grad af personalisering.
Så lad os for eksempel sige, at du sælger kjoler, og du opretter den automatisk genererede regel (som i eksemplet ovenfor) og tildeler den generiske kategori Tøj og tilbehør > Tøj > Kjoler (Apparel & Accessories > Clothing > Dresses).
Men hvis du sælger forskellige typer kjoler, er det bedst at være så specifik som muligt og ikke placere dem alle i den samme kategori.
Til det kan du gå til Manuelle regler og oprette en reger, der er mere specifik, f.eks:
Tøj og tilbehør > Tøj > Bryllups- & brudefestkjoler (Apparel & Accessories > Clothing > Wedding & Bridal Party Dresses), hvis titlen indeholder bryllup.
Så hvis du har bryllupskjoler i kategorien Kjoler i din butik, vil det gå til Bryllups- & brudefestkjoler og ikke til den generiske Kjoler. Dette skyldes, at manuelle regler overskriver de automatisk genererede regler.
Bemærk: Regler, der tilføjes manuelt, har en højere prioritet end automatisk genererede regler. Du kan endda overskrive automatisk genererede regler med manuelle regler.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
DataFeedWatch-kunder: Hvad hvis du allerede har Google-Produktkategori i dit feed?
Forhandlere, der beslutter sig for at automatisere deres feed-håndtering, har nogle gange allerede Google Produkategori i deres feed.
For dem ville det ikke give mening at bruge tid på at mappe kategorierne igen, så vi har en hurtig og smertefri løsning. De kan bruge den kategorisering, de allerede har i feedet, og tilføje den som et valgfrit felt til datafeedet.
Attributten google_produktkategori kan findes i valgfrie felter i Google Shopping-kanalen. Du skal blot vælge den og mappe med feltet, der indeholder korrekte Google-kategoridata fra dit feed (både tekst- og talværdier er acceptable).
Yderligere anvendelser
Ligesom vi har allerede fortalt i afsnittet om fordelene, bruger mange andre kanaler Googles taksonomi. Nu til dags er det nemmere end nogensinde at skabe en multichannel strategi. Og jo mere du optimerer, jo bedre bliver dine resultater.
Så hvis du bruger en indkøbskurvsoftware som Shopify, skal du blot synkronisere din butik med DataFeedWatch, og så vil alle dine optimerede produktkategoriseringsdata blive synkroniseret.
Det samme gælder med salg eller annoncering på Facebook. Ved at bruge vores forudindstillede feed-skabeloner kan du kopiere dataene fra dit Google Shopping-feed og bruge dem i dit Facebook-katalog, hvilket giver dig bedre resultater for hver af dem.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Oversigt over kategorisering og Google-taksonomi
At have en præcis Google Produktkategori er afgørende for at forbedre effektiviteten af produktannoncer i Google Shopping. Du kan få den rigtige kategori tildelt ved at investere den nødvendige tid i denne opgave ved:
- Manuel kategorisering - du skal downloade taksonomien her
- Automatisk kategorisering
- Kombineret manuel og automatisk kategorisering
- Tilføjelse af produkttyper til feedet - du kan også bruge produkttyperne til din budstrategi
- Tilføj produktkategorien som et valgfrit felt til feedet
Elsk det eller had det, Googles kategorisering er utvivlsomt en fordel for alle de forhandlere, der ved hvordan de skal få mest muligt ud af det. Vi opfordrer dig til at gøre den til en prioritet, hvis du annoncerer på Google.
Det behøver ikke at være dette sisyfosarbejde. Især nu med Googles automatiske kategorisering og ved hjælp af tredjepartsværktøjer, der kan hjælpe dig med at få styr på dine kategorier nemt og hurtigt.
Hvis du har spørgsmål til, hvordan du bedst bruger Google-produktkategorier, så send en e-mail til os!
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Download vores e-bog Guide til optimering af datafeed for at lære mere om:
- Hvordan forbedrer du kvaliteten af dit produktfeed?
- Forskellige forretningsmodeller for salgskanaler, og hvilken model fungerer bedst for dig?
- Hvilke taktikker skal du bruge for at forbedre kampagnens ROI?