Anna Hanarz
Indholdsfortegnelse:
Hvad er Google Ads Rapporter
Rapporternes Rolle
Rapporttyperne
Målinger og Visuals du bør bruge
Hvordan du læser en Google Ads Rapport
Google Ads Rapportering - De bedste tips
Afsluttende Tanker
Hvad er Google Ads Rapporter
Kort sagt er Google Ad Reports effektivitetsmålinger, der måler succesen af dine reklamekampagner. Rapporterne kan fortælle dig alt fra hvor mange personer der har klikket på din annonce til typen af person der har klikket på den.
De forskellige målinger kan give dig et indblik i hvad der går godt, og hvad der ikke går så godt med din annoncekampagne. Målingerne kan også fremhæve de problemer der kan være med din annoncekampagne. Som eksempelvis hvis du ikke rammer den rigtige persontype, ikke formår at konvertere hos dem du når ud til eller om du simpelt hen ikke når ud til et højt nok antal personer.
Google Ads Report Editor
Hvis du gerne vil prøve noget lidt mere avanceret kan du prøve at bruge Google Ads Report Editoren. Rapport editoren giver dig mulighed for at oprette skemaer og diagrammer inde i Google Ads og dermed har du ikke brug for at downloade data for at analysere dem. Ved at du bruger en simpel træk-og-slip funktion giver editoren dig mulighed for at segmentere data der skal analyseres forude at filtrere og sortere data. Alt dette bidrager til, at du får en lettere og mere organiseret analyse af dine annoncekampagner.
For at komme i gang med din report editor, skal du først logge ind på din Google Ads konto. Efter det klikker du på rapport-ikonet øverst i højre hjørne af din skærm og her kan du vælge rapporter. Herefter kan du klikke på plus-knappen i øverste venstre hjørne af skærmen og vælge hvilket diagram eller skema du foretrækker.
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimatie Google Merchant Center Håndbog
Rapporternes Rolle
Rapporterne har en essentiel rolle når det kommer til at forstå dine annoncekampagners successer og fiaskoer. De giver dig detaljeret feedback i form af data, som giver dig mulighed for at måle effektiviteten af en kampagne og lave justeringer baseret på de tilgængelige data. Fordi Google er så grundig, kan du tilgå en hel række af forskellige data.
En anden effektiv måde at udtrække data fra rapporterne er, at bruge dobbelt segmentering. Det betyder at udvælge målinger såsom tidspunktet på dagen, sprog og type af enhed og bruge dem sammen. For eksempel mobilbrugere der klikkede på en annonce mellem kl. 13 og 15. Ved dobbelt segmentering er de data du får tilbage fra rapporten detaljerede og kan ofte tilbyde mere indsigt med hensyn til hvad du skal gøre fremadrettet.
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimatie Google Merchant Center Håndbog
Rapporttyperne
Der er mange forskellige rapporttyper der kan udtrækkes fra Google Ads. Her kommer vi til at fokusere på hovedtyperne af rapport kategorierne, som er “extensions”, “analytics” og “shopping”. Her er nogle af hovedfunktionerne i de kategorier:
Extensions
Extension (udvidelses-) rapporterne indeholder data for alle de opkaldsbaserede eller feedbaserede extensions, du har i dine reklamekampagner.
Analytics
Analytics rapporter giver dig en bedre forståelse af den generelle performance for din annonce. Det kan både relatere til en enkelt annonce, en gruppe af annoncer, en hel kampagne eller søgeord. Analytics måler oplysninger såsom bounce rate (afvisningsrate), gennemsnitlig tid på siden, nye besøgende osv. Du kan dog også let checke de individuelle målinger i kolonnerne på platformen, hvis ikke du har brug for dobbelt segmentering.
Shopping
Shopping rapporter leverer statistikker der relaterer til dine Google Shopping annoncer. De inkluderer product partition rapport (produktdelingsrapport) og shopping performance rapport.
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimatie Google Merchant Center Håndbog
Målinger & Visuals du bør bruge
Selvom de fleste målinger i Google Ads Reports vil være relevant for en eller anden, så er visse målinger af større værdi. Det skyldes at, uanset hvilken annoncekampagne du kører, så vil de fleste kunne bruge dem til en vis grad. Her er 5 af de vigtigste målinger og visuelle oversigter du finder i rapporterne:
Analyse Målinger og Visuals
Analytics metrics og visuals, eller analyse målinger og oversigter om du vil, er en fantastisk måde til bedre at forstå hvem der ser og klikker på dine annoncer. Analyser kan give dig informationer om hvor længe nogen besøger din hjemmeside men også afvisningsraten (bounce rate) og antallet af sider de besøger. Det kan hjælpe dig til bedre at forstå om den besøgende er en sandsynlig fremtidig køber og også hjælpe med retargeting.
Kampagne volume over tid
Det er en fantastisk oversigt du bør bruge. Campaign volume over time, eller kampagne volume set over tid, giver dig mulighed for at sammenligne alle dine kampagner mod hinanden over tid. Det giver dig muligheden for at fjerne de svageste af dine kampagner eller at arbejde på selve kampagnen eller søgeordene.
Visninger på enheder over tid
Det er en særdeles brugbar oversigt, for den giver dig mulighed for at sammenligne hvor meget succes dine kampagner får på hver enhed. Hvis din kampagne har større udfordringer på en platform end de andre, så har det sandsynligvis brug for en optimering på den platform. Husk at beskrivelserne på mobiltelefoner og tablets er kortere, og det kan være forskellen mellem succes og fiasko.
Udgifter per region og Performance oversigter
Oversigterne hjælper dig med at få en bedre forståelse af hvordan dine kampagner performer i forskellige geografiske områder. Dine visuals er perfekte når de bruges sammen med visninger, kliks og forskellige analyse målinger som eksempelvis bounce rate.
Søgevolume på nøgleord, set over tid
Denne oversigt giver dig mulighed for at se de mest søgte søgeord der gav klik på dine annoncer over en vis periode. Det hjælper dig med at se de bedst præsterende søgeord, såvel som de søgeord der koster dig penge.
Hvordan du læser en Google Ads Rapport
Det kan være ret overvældende at læse en Google Ads Rapport den første gang. Der er en stor mængde af data at tygge sig igennem og det er måske ikke lige relevant for dig det hele. Her er en kort arbejdsplan så du kan finde de målinger du ønsker:
- Din første opgave bør altid være at definere hvad du ønsker at vide. Google indsamler store mængder af data, så i de fleste tilfælde vil informationerne være der.
- Det næste du skal beslutte er, om du ønsker at finde data på kampagneniveau, for en enkelt annoncegruppe eller for et søgeord. Kampagner er anført uden de behøver at foretage en handling. For at se annoncegrupper så skal du simpelt hen klikke på en kampagne. Og for at finde et søgeord så klik på annoncegruppen.
- Ønsker du at se data for et bestemt tidspunkt på dagen og for et søgeord/annoncegruppe/kampagne, så vælg “day parts” menuen i venstre side. Her kan du også bruge graferne for at få et bedre overblik over dine data. Graferne kan aktiveres i toppen af siden.
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimatie Google Merchant Center Håndbog
Google Ads Rapportering - De bedste Tips
Når du bruger Google Ads rapporterne, så er det vigtigt at bruge målingerne på den rigtige måde. Vi guider dig til nogle af de bedste tips her, når du bruger rapporter:
Hav et klart mål
Når du bruger rapporter skal du altid have et klart defineret mål. Det kan være at måle resultater, eksperimentere med måder du kan forbedre en annonce eller finde mere præcise og effektive måder at nå et en bestemt målgruppe baseret på deres demografiske/geografiske profil.
Når først du har et mål kan du få en bedre forståelse af hvad målingerne viser dig, og hvad du skal ændre for at få endnu mere succes med dine annoncer.
Se sammenhængen i dine analyser
Sammenhængen er vigtig, for det giver dig et bredere perspektiv på dine annonce performancer. Hvis du for eksempel kører en annonce for solbriller hele året, så vil den generelt set performe bedre om sommeren end om vinteren. Sammenhæng kan hjælpe dig med at undgå at bruge annoncepenge på de forkerte produkter, søgeord osv. Det gør det også lettere at spotte dårlige søgeord og annoncer.
Du bør også undgå at dømme en kampagne for hurtigt. Hvis kampagnen er ny kan det taget et stykke tid at indsamle nok data til at bedømme om den er en succes.
Fokusér dine analyser på det der er vigtigt
Brug filtre til at fremhæve de vigtigste målinger i dine kampagner. Det vil gøre det lettere for dig at blive opmærksom på udfordringer og succeser. Yderligere segmentering af dine data kan også gøre det lettere at spotte udfordringer på de forskellige niveauer af en kampagne.
Brug af oversigter og grafer vil også hjælpe dig med at få et bedre overblik over dine målinger. Visualisering af data gør det lettere at få øje på trends, især når du har store mængder af informationer at få overblik over.
Tilpas dine rapporter
Ved personlig tilpasning af dine rapporter sikrer du, at fokus er på nøjagtigt det du har brug for. Du kan gemme de vigtigste målinger så de er let tilgængelige på tilbagevendende analyser. Dertil kan du endda tilføje specialtilpassede kolonner og søjler der primært fokuserer på de målinger du ved driver din annonce performance mest.
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimatie Google Merchant Center Håndbog
Afsluttende tanker
Google Ads Rapporterne giver dig mulighed for at få stor indsigt i succeserne og fiaskoerne i en annoncekampagne. Og selvom det kan være en udfordring at forstå hvilke data der er relevante for dig, så er det værd at tage sig tiden til at vurdere dem.
Det kan være gavnligt for både eksisterende og kommende kampagner at bruge Google Ads Rapporter. Uanset om du ønsker at måle resultater så du kan finde med bedste måde at ændre din strategi på, eller du simpelthen håber at lære mere om at engagere et bestemt slags publikum, så har Google Ads Reports alle de data du skal bruge for at implementere positive ændringer i dine annoncekampagner.