DataFeedWatch Blog | Data feed optimeringstips

Facebook Marketplace for Virksomheder - er det indsatsen værd eller ej?

Skrevet af Ricky Wang | 02-02-2021 13:43:01

Spekulerer du på, om Facebook Marketplace er indsatsen værd eller ej?

 

Hvis du er som de fleste virksomhedsejere, så har du hørt om Marketplace, men du er ikke sikker på om det er en legitim måde at sælge dine produkter på. 

 

Jeg er ikke overrasket. 

 

Lige siden Facebook introducerede funktionen i 2016 har mange ment, at salgsplatformen er en online version af et loppemarked. 

 

Vidste du at:

 

Dette “loppemarked” nu bruges at tæt på en milliard personer?

 

Jeg lyver ikke.

 

 

 

Med så mange personer der bruger funktionen til at søge efter en produktløsning, er der stor sandsynlighed for, at du kan åbne en ny måde at skabe salg for din virksomhed og tjene ekstra penge online.

 

På samme måde som ved at bruge LinkedIn til salg, så kan du udnytte FB Marketplace til at udnytte kraften fra et stort og, endnu vigtigere, relevant publikum.

 

For at få det understreget er det ikke kun størrelsen af markedet der er vigtigt. Men ulig det at annoncere for en bruger i et Facebook News Feed, så er det her et sted, hvor købere forventer at foretage et køb. Det betyder mindre købsmodstand i forhold til dit salgsbudskab. 

 

Interesse-baseret målretning er indbygget i Marketplace og det er også enkelt at navigere rundt i produktkategorierne. 

 

Så du er på det rigtige sted. 

 

Jeg vil gennemgå, hvad salgsplatformen går ud på og hvordan du effektivt kan bruge den til at bygge en større abonnements liste og skabe større produktsalg.

Hvad er Facebook Marketplace

 

Den bedste forklaring på Facebook Marketplace er, at det er et digitalt “køb & sælg” fællesskab, hvor virksomheder kan finde kunder og sælge lokalt. 

 

Både individuelle personer og etablerede virksomheder kan bruge Marketplace til at annoncere produkter og komme i kontakt med deres lokale kunder.

 

 

Som virksomhed har du mulighed for at gøre følgende: 

 

  • Oprette unikke produktannoncer
  • Skræddersy dine produkttilbud
  • Bruge op til 10 billeder per annonce
  • Du får adgang til kunde beskeder
  • Gennemse alle transaktioner

 

FB Marketplace tilbyder en personlig en-til-en tilgang til at sælge, og det gør let for dine kunder at række ud til dig gennem Messenger.

 

 

Siden giver endda kunderne forslag til deres kontakt beskeder:

 

Bare rolig. 

 

For det drejer sig ikke kun om 1:1 kommunikation. 

 

Platformen giver dig mulighed for at du forbinder din favorit betalingsløsning såsom BigCommerce, 3dcart eller Shopify og accepterer bestillinger uden problemer. 

 

Facebook sørger for at hver transaktion bliver behandlet via indkøbskurvs-softwaren, som du forbinder til din detailhandler annoncekonto.

 

Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimatie Google Merchant Center Håndbog

 

Hvad er de overordnede fordele ved at bruge FB Marketplace?

 

Publikums Størrelse

 

Gennemtænk lige, hvordan alene størrelsen af Facebook betyder, at du kan fiske i et hav med over 3 milliarder mennesker

 

Det er især brugbart, hvis ikke du har en effektiv betalt annoncekampagne oppe at køre allerede. Eller hvis din websides SEO resultater endnu ikke har nået det stadie, hvor det producerer nok leads og salg. 

 

Få annoncer op på Marketplace og få dine salgsbudskaber ud foran personer der aktivt leder efter dine produkter, med det samme.

 

Organisk Eksponering

 

En side af denne platform, som du vil genkende, er muligheden for, at dine kunder kan kommentere, like eller dele de statusopdateringer og billeder som dine salgsaktiviteter naturligt producerer. 

 

Det betyder, at din brede brand eksponering går viralt over tid. 

 

På samme måde som andre social medier vil du opdage, at din rækkevidde jævnt forbedres over tid, jo længere du forbliver aktiv på din Marketplace profil.

 

Skræddersyet design af sælger siden

 

Facebook giver dig mulighed for at skræddersy din virksomhedsside på enhver måde du ønsker, så din branding forbliver konsekvent. 

 

Brug de brand billeder og design du allerede har sat sammen på din webside eller på andre sociale medier.

 

Den direkte-til-forbrugeren forbindelse

 

Platformen opfordrer til personlig 1:1 kontakt mellem køber og sælger. Det indbyder til en stærk forbindelse og fremmer muligheden for lettere at skabe salg. 

 

Som jeg nævnte ovenfor, så er Messenger et kontaktpunkt du kan drage fordel af på FB Marketplace. Du kan også bruge de følgende kommunikationsmidler:

 

  • Video chat
  • Taleopkald
  • Statusopdateringer og kommentarer på opslag

 

Analytics 

 

Lad det ikke kun afhænge af organisk rækkevidde. 

 

En af måderne du kan maksimere udbyttet af Marketplace på, er ved at oprette Facebook annoncer inde i din FB Ads Manager. 


Her kan du bruge den store mængde af annoncedata som Facebook tilbyder til at få en dybere og mere effektiv forståelse af din ideelle målgruppe.

 

Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimatie Google Merchant Center Håndbog

Sådan kommer du i gang på Facebook Marketplace


Du bør være opmærksom på Facebook’s Handelsbetingelser før du opretter din første annonce. 

 

Følg disse guidelines, og du bliver godkendt allerede i første runde. 

 

Der er ikke nogen grund til at oprette en ny konto for at komme i gang, for du kan bruge din eksisterende virksomhedskonto. Klik på “Create New Listing” for at komme i gang:

 

 

Derefter vælger du typen af annonce:

 

 

På det næste skærmbillede kan du se en forhåndsvisning af annoncen i højre side af skærmen:

 

 
I venstre side skal du indtaste de data der skal i din annonce, såsom titel, pris, stand og beskrivelse:
 
 

Du vil også kunne se det område, hvor du kan uploade dine produktbilleder:
 
 
 

Fotografier er en vigtig bestanddel af det at lukke et salg på Facebook, så¨sørg for at gøre brug af de tilladte 10 fotos på Marketplace. For at sikre dig, at dine billeder ser indbydende ud for dine potentielle kunder, så kan du bruge et fotoredigeringsprogram som Instasize til at hjælpe dig med at få dine ikke-professionelle produktbilleder til at se klarere, lysere og mere indbydende ud.

 

Udfyld informationerne om dit produkt, klik på “Next” knappen og så på “Post”. 

 

Det var det! Din første annonce er færdig.

 

Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimatie Google Merchant Center Håndbog

Markedsfør dit produkt med succes

 

Når du markedsfører dit produkt, så er det bedst at have en planlagt produkt køreplan til at styre prioriteter og mål. Her vil vi kort beskrive, hvordan du sikrer dig, at dine produkter bliver set af potentielle kunder.

 

Opretning af annoncen er den lette del. Faktisk vælger nogle virksomheder at sætte deres produkter til salg, når de er på Minimum Viable Product (MVP, dvs. i beta-produkt) stadiet.

 

Nu kommer tidspunktet, hvor du skal arbejde på den vanskeligere del: At få dit produkt solgt. 

 

Din nye annonce vil automatisk blive tilføjet Marketplace af Facebook. Alle, der søger efter at købe produkter indenfor din kategori, har mulighed for at se din annonce. 

 

Din Marketplace Store profil oprettes også automatisk af Facebook det øjeblik du sætter dit første produkt til salg. 

 

Find din butik ved at klikke på “Shop” eller “Your Account.”

 

Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimatie Google Merchant Center Håndbog

Fokus på en stærk sælger profil


Tænk over, hvordan du kan vedligeholde en stærk sælger profil fra den første annonce du lægger op på Facebook Marketplace. 

 

Du kan få to badges fra Facebook der reflekterer hvor godt du performer i forhold til interageren med alle dine kunder. 

 

  1. Very Responsive Badge
  2. Community Recommended Badge

 

Et Very Responsive Badge tildeles til alle sælgere, der svarer indenfor rimelig tid på deres kunders spørgsmål. 

 

Et Community Recommended Badge tildeles en sælger, som konstant har gode anmeldelser fra kunderne. 

 

Du skal tage de her to badges seriøst, når du planlægger dine markedsføringsaktiviteter. 

Hvis du gør det godt på begge områder, forbedrer det dit omdømme og øger sandsynligheden for, at dine potentielle kunder vil vælge at gøre forretning med dig.

 

Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimatie Google Merchant Center Håndbog

7 Strategier til de optimale Facebook Marketplace resultater


Du skal stadig huske på, at Facebook er en social medie webside når du bruger Marketplace. 

 

Det sociale aspekt hjælper med at gøre platformen til et kvalitets sted at finde og pleje relationer med kunder du ellers ikke ville have fundet. 

 

På den anden side så skal du være strategisk med din salgsindsats, for du konkurrerer mod både individuelle sælgere og andre virksomheder. 

 

Her er nogle ideer til at hjælpe dig med at markedsføre dig med succes på FB Marketplace.

 

1. Øg chancen for at blive opdaget af nye kunder

 

Det er nødvendigt at have fokus på brand awareness. Det er en hurtig måde at blive opdaget af kunderne på Facebook. 

 

Det faktum, at Facebook brugerne stoler på platformen allerede betyder, at noget af den tillid bliver overført til dit brand. 

 

Den næste faktor, der hjælper dig med at blive opdaget via Marketplace er, at dine kommende kunder allerede er på udkig efter noget at købe. 

 

Det er en fordel i forhold til kolde annoncer på Facebook, hvor du afbryder brugerne mens de scroller i deres nyhedsfeed. 

 

Marketplace ligner måden kommende kunder søger på Google, og de er længere nede i salgstragten. Men forskellen er, at brugerne på FB Marketplace allerede er i “købshumør”, når de går ind på siden. 

 

Men du skal dog stadig være strategisk. Her kan det hjælpe dig at få en forståelse af Marketplace kategorierne. 

 

Der eksisterer atten kategorier på FB Marketplace og du kan se dem spredt ud i navigations oversigten i venstre side:

 

 

De brydes så op i underkategorier:

 

Og nøglen til succes er? 

 

Sørg for at registrere dine produkter i den korrekte Kategori > Underkategori i oversigten, så din målgruppe let kan finde dem. 

 

2. Kør Facebook annoncer for Marketplace placeringer

 

En måde at maksimere din synlighed er at køre og teste en betalt Facebook produkt annoncekampagne

 

Du kan vise dine annoncer både i nyhedsfeedet og på Marketplace. 

 

Vær meget opmærksom på at have velskrevne titler og beskrivelser. Derudover skal du overveje, hvordan de passer ind i din markedsføringsplan:

 

  • Trafik
  • Leadgenerering
  • Brand opmærksomhed
  • Konverteringer
  • Rækkevidde
  • Trafik i butikken
  • Video visninger
  • Beskeder
  • Katalogsalg

 

Brug Facebook’s Marketplace annonce råd til at hjælpe dig med dine betalte kampagner. 

 

3. Opbyg tillid fra kunderne

 

Brainstorm på måder du kan opbygge tillid fra dit publikum. 

 

Den måde Facebook Marketplace helt grundlæggende fungerer på, hjælper med det mål. Hver transaktion begynder via Messenger og den proces skaber en øjeblikkelig personlig forbindelse. 

 

Brug din butiksside til at bygge troværdighed og tillid. Her er tre ideer:

 

1.Giv potentielle kunder adgang til dine virksomheds informationer, så de let kan gøre sig bekendt med dit brand. 

 

  1. Svar på spørgsmål på din butiksside. 

 

  1. Lever yderligere informationer om din virksomhed, som du tror vil hjælpe med at opbygge en bedre forbindelse til dine kunder. Statistikkerne indikerer at personer med en følelsesmæssig tilknytning til et brand anbefaler dem hele 71 % gange sammenlignet med det gennemsnitlige antal på 45 %.

 

4. Brug Tracking 

 

Track og mål dine resultater, og vær meget opmærksom på, hvad der sælger på FB Marketplace. 

 

Du vil opdage at nogle varer sælger godt på din webside eller på din Shopify side og så går det ikke nær så godt på Facebook. 

 

Det modsatte vil også være tilfældet. 

 

Foretag en indledende research ved at besøge kategorierne og noter, hvad der allerede er oplyst som bestsellere. 

 

Brug de informationer, når du opretter dine annoncer. 

 

Besøg de andre virksomheders sider og undersøg, hvad de bedste sælgere firmaer allerede gør for at maksimere deres salgsresultater. 

 

Du vil opdage, at dine egne annoncer og opslag vil komme bedre fra start og performe bedre hvis du foretager den form for research først. 

 

De data du har indsamlet fra din research kan hjælpe dig med at foretage afvejede beslutninger angående dine annoncer. Sørg for at dine data lister er fyldestgørende og brugbare. Du kan styre dem ved at bruge et rapporteringsværktøj. Det gør processen meget lettere, især når du skal arbejde med store sæt af data.  

 

5. Gør brug af FB’s mulighed for at være personlig

 

Over tid vil personer, der har kigget på dine annoncer, følge din side. Andre vil blive betalende kunder. 

 

Udnyt fordelen ved at være personlig og peg de betalte annoncer i en retning, så de rammer de her personer. 

 

De har allerede vist interesse for din virksomhed og dine produkter, og der er gode chancer for de vil købe noget i fremtiden. 

 

Facebook giver annoncører mulighed for at bruge værktøjer der gør det personligt, som målretning mod interesser og kopierede personaer. 

 

Sæt de personaer op og byg kampagnerne rundt om dem. 

 

6. Brug Chatbot teknologi

 

Vidste du, at du ikke behøver at være tilgængelig på Messenger chatten 24 timer i døgnet? 

 

Du kan i stedet bruge chatbots til at starte en samtale. 

 

Den teknologi giver dig mulighed for automatisk at opsætte opfølgningsbeskeder der bliver sendt ud via Messenger hver gang et lead eller en kunde tager kontakt. 

 

Dine chatbots vil indlede samtalen og så overgive den til dig eller dit team, men først når menneskelig interaktion er afgørende nødvendig. 

 

7. Bliv ved med at teste nye produkter

 

FB Marketplace er et fremragende sted at teste nye produkt ideer. 

 

Annoncerne er lette at opsætte, FB sætter målgruppe processen i gang for dig og du får mulighed for at se hvilke produkter, der “flyver af hylden”. 

 

Der er ingen opstartsudgifter til sådan en slags test. Husk at betalte annonce er en mulighed, ikke et krav, for at få trafik ind på dine produktannoncer. 

 

Læg et nyt produkt ud på Marketplace og mål resultaterne. 

 

Hvis det går godt, så kan du hente yderligere trafik ind via betalte annoncer og tilføje produktet til dine andre marketingkanaler. 

 

FB Marketplace er også en værdifuld testplatform for dine priser. 

 

Læg en forhøjet pris ud, eller et godt tilbud, og test hvordan dit publikum reagerer. 

 

Hvis du vil tage skridtet videre så kan du prøve ”retail arbitrage” virksomhedsmodellen (en model hvor du køber produkter i andre butikker og sælger videre til private) ved at bruge Facebook marketplace som forklaret her af Ron på OneHourProfessor.com. Selvom det vil kræve noget arbejde fra dig at finde de rigtige produkter, så kan det være en særdeles lukrativ sideforretning hvis du er villig til at gøre en indsats. Nøglen er at finde de rigtige produkter til en god pris.

 

Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimatie Google Merchant Center Håndbog

Er du klar til at komme i gang på FB Marketplace

 

Jeg håber jeg har klædt dig godt på med den viden du har brug for at motivere dig til at komme i gang med at bruge Marketplace. 

 

Som du kan se er platformen ikke længere et “loppemarked”. 

 

Det er en robust marketing platform hvor du har mulighed for at:

 

  • Finde nye kunder
  • Sælge til et nyt kundesegment
  • Teste nye priser
  • Teste nye produktideer
  • Teste tilbud
  • Opbygge personlige forhold

 

Hvis du bruger platformen effektivt kan du skabe en hel ny kanal, der producerer mere trafik på din blog og flere leads og mere salg til din virksomhed. 

 

Jeg kan ikke understrege nok hvordan den personlige karakter af Messenger beskeder skaber et tæt bånd mellem dig og dine kunder.