Kunderne stoler på produktbedømmelser, når de skal beslutte, hvor og hvordan de vil bruge deres penge online. Faktisk læser 90% af forbrugerne online anmeldelser før de besøger en specifik butik/webshop. Og 88% af forbrugerne stoler lige så meget på online anmeldelser som på personlige anbefalinger. Hvorfor er de så vigtige, og hvad kan du gøre for at få dem?
Produktbedømmelser (Product ratings) vises for produkter der er tilgængelige på Google Shopping, og de er fremhævet, så alle kan se dem. Annoncer uden dem ser ukomplette ud og er mindre tiltrækkende, når de vises ved siden af en annonce med bedømmelser.
En kombination af sælgerbedømmelser og produktbedømmelser kan booste dine CTRs med henholdsvis 35% og 107%. Der er ingen tvivl om at Google produktbedømmelser giver mange fordele, men at få dem er kun ét skridt på vejen.
Lad os se nærmere på, hvordan du tilføjer produktbedømmelser til dine Google Shopping-annoncer, og hvilke fordele de vil give dig.
De stjerneformede bedømmelser der vises under en produktannonce i Google Shopping er det, vi kalder Google Produktbedømmelser (Google Product Ratings).
Bedømmelser rangerer fra 1 til 5 og giver et generelt overblik over produktets præstation. Her relaterer bedømmelsen kun til produktet, og ikke til sælgeren. Ind imellem vises de også i organiske søgeresultater.
Hvis du klikker på produktbedømmelsen, kommer du til en mere detaljeret produktside. Fra denne mere dybdegående side har du fuld adgang til bedømmelser og anmeldelser.
Og hvad der er mere vigtigt - her kan du også se en liste over forhandlere, der tilbyder produktet, sammen med oplysninger som priser, tilbud og sælgervurderinger.
Sådan ser de ud:
I virkeligheden vil ikke alle produkter, der vises, have en bedømmelse under billedet, fordi forhandlerne skal foretage en handling for at få det til at ske.
Som du kan se, har kun to af de mange sko på listen en bedømmelse. Kunderne er mere tilbøjelige til at tjekke de sko, der har dette sociale bevis, end de sko, der ikke har det.
Sælgerbedømmelser (Seller Ratings) og produktbedømmelser (Product Ratings) kan se ens ud og kan måske endda virke forvirrende. De spiller dog meget forskellige men lige vigtige roller.
Bedømmelser af produktet indsamles og kombineres af algoritmer fra mange forskellige forhandlere, markedspladser og tredjepartsanmeldelsessider. Dette sker på grundlag af de globalt anvendte unikke produkt-id'er. Vi taler her om GTINs (stregkoder), Brand, MPN eller produkt-URL'er.
Resultatet afhænger af en forespørgsel. Hvis den er mere specifik og indeholder brand, farve eller model vil Produktbedømmelser blive aggregeret fra anmeldelser som du (og kun du) har indsamlet for det pågældende produkt. Det kan være gennem Google Kundeanmeldelser, på din egen hjemmeside eller gennem en anmeldelsesformidler.
Hvis en søgning er generisk vil listen over resultater kun vises med bedømmelser når det er relevant og det giver mening. Forhandlere, der sælger nogle specielle modeller, kan findes ved at klikke på den enkelte annonce.
Ja, at have produktbedømmelser af dine varer er en fantastisk måde at tiltrække flere kvalificerede købere til din webshop og give øjeblikkelig tillid og troværdighed til dine produkter.
Tilbage til toppen eller download den Komplette Guide til Data Feed Optimering
Lad os gennemgå, hvordan du trin for trin kan sikre, at dine produkter har bedømmelser, der vises for brugerne.
Krav
Dette er de krav til produktbedømmelser , som du skal opfylde:
Du kan beslutte, om du vil indsamle anmeldelser via din egen onlinebutik eller bruge en tredjepartsformidler af anmeldelser . Du kan vælge at indsamle dine produktanmeldelser på et par forskellige måder, enten via Google Kundeanmeldelser-tjenesten eller ved at bruge en tredjepartsformidler af anmeldelser. Hvilken løsning dem er bedst for dig? I det næste afsnit ser vi på de forskellige metoder.
Her er 3 måder, hvorpå du kan indsamle anmeldelser, der skal vises på dine Google-annoncer.
De næste trin kan kræve noget kodning for at tilpasse det modul, som Google giver til dit websted, så du kan måske bruge hjælp af en webudvikler.
Bemærk: Når en kunde foretager et køb af flere varer, får han/hun stadig kun én undersøgelse. Google vælger, hvilken vare de bruger denne anmeldelse til på baggrund af nogle interne kriterier.
Denne metode kræver mest arbejde, da du selv skal oprette feedet til produktanmeldelser og indsamle anmeldelser. Vi ser nærmere på specifikationerne for feeds i næste afsnit.
Tilbage til toppen eller download den Komplette Guide til Data Feed Optimering
Tilbage til toppen eller download den Komplette Guide til Data Feed Optimering
En af de vigtigste faktorer du skal tage i betragtning når du opretter Produktanmeldelser på Google Shopping og opretter dit feed, er produkt matching. Det er her Google matcher produkterne i dit feed med andre produkter, der bruger samme industri-standardiserede identificerings informationer.
Så hvis du inkluderer produktidentifikationsoplysninger kan du forbedre dine søgeresultater samt matche dine produktbedømmelser.
Det er fordi Google vil få en bedre forståelse af præcis de produkter, du sælger, og derfor vil vise dem i relevante søgninger.
Google matcher produkter via to metoder:
Ideelt set skal du inkludere alle tre identifikatorer i dit feed: GTIN, Brand og MPN.
Tilbage til toppen eller download den Komplette Guide til Data Feed Optimering
Der er en hel række ting du skal overveje, så du får mest muligt ud af Produktbedømmelser på Google Shopping. Følg disse bedste fremgangsmåder nedenfor.
Du vil ikke kvalificere dig til Produktbedømmelser, hvis du ikke har nok anmeldelser. Men der er en endnu større grund til at forsøge at skaffe så mange af dem som muligt - kunderne stoler mere på bedømmelser baseret på et stort antal anmeldelser end på bedømmelser baseret på et lille antal anmeldelser.
52 procent af kunderne stoler mere på produkter der har nogle negative anmeldelser og lave bedømmelser end produkter, der kun har gode anmeldelser og høje bedømmelser. Kunderne vil have bedømmelser der virker troværdige.
En fem-stjernet bedømmelse kan faktisk ødelægge dit salg. Den optimale bedømmelse er faktisk 4.7, dvs. at produkter med en bedømmelse på 4,7 får flere konverteringer end produkter med en bedømmelse på 5.
Det skyldes at kunderne forstår at femstjernede bedømmelser som regel kun ses på produkter, der har få bedømmelser (ofte efterladt af personer, der på en eller anden måde er forbundet med virksomheden eller produktet). En bedømmelse på omkring 4,7 virker derimod mere troværdig.
At have sælgerbedømmelser kan også hjælpe kunderne med at træffe den endelige købsbeslutning. Kravene til kvalificering er anderledes, men Sælgerbedømmelser kan forbedre kvaliteten af dine annoncer endnu mere.
72 procent af folk, der er klar til at foretage en købsbeslutning, stoler udelukkende på produktanmeldelser og produktbedømmelser. Og en enkelt anmeldelse af dit produkt kan øge dets konvertering med 10%. Dette er måden at opbygge tillid mellem potentielle kunder og din virksomhed på. Du kan forbedre din synlighed i Google-søgningen og øge konverteringerne af dine online annoncer.
Fordelene ved at have produktanmeldelser på dit eget websted er dog en smule forskellige fra fordelene ved Google Produktbedømmelser.
Meninger påvirker os alle. Vi er mere tilbøjelige til at kigge på et produkt med høje bedømmelser. En god produktbedømmelse vil give dig en fordel frem for konkurrenterne. Det er klart, at hvis et produkte (en annonce) har mange positive anmeldelser, vil det være lettere for dig at sælge, fordi det er mere synligt og troværdig for kunderne.
Vi kan antage, at shoppere, der besøger dit websted ved at klikke på Google Produktbedømmelser, befinder sig i den sidste fase af deres købsrejse. Så deres hensigt om at foretage et køb er, når de lander på dit website.
Deres hensigt er også styrket af den tillid og tryghed, der er opbygget af indsigtsfulde anmeldelser og høje bedømmelser, der er indsamlet. Dette fører kun til mere salg og profit.
Anmeldelser indeholder ofte værdifulde oplysninger, der kan skabe eller ødelægge et salg.
Der er også mindre sandsynlighed, at kunder der ved mere om produktet, vil blive skuffede. Det er grunden til, at 78 % af de købere, der læser anmeldelser, er tilfredse med deres endelige køb.
Kunder med større viden er en direkt vej til tillid til dine produkter og øgede konverteringer.
Tilbage til toppen eller download den Komplette Guide til Data Feed Optimering
Et af de vigtigste elementer for at få succes med at sælge produkter online er at vinde kundernes tillid. Du skal overbevise dem om, at dit produkt og din virksomhed kan leve op til deres forventninger.
Produktbedømmelser på Google Shopping hjælper dig med at gøre dette, da kunderne uden dem måske ikke engang besøger dit websted, dvs. de vil klikke på en annonce af en af dine konkurrenter, hvis produkter har produktbedømmelser.
Med andre ord hjælper produktbedømmelser dig med at blive vist på Google Shopping-søgninger og vinde klikket for at øge salget.