Detailhandelere bruger Google Shopping til at promovere deres varelager, tiltrække kvalitets trafik til deres online butikker og øge det generelle salg. Udover dit hoved Shopping feed, som du måske allerede kender, så findes der ekstra feed varianter du kan bruge, afhængig af dine behov. Vi gennemgår dem alle her.
Google har skabt forskellige programmer indenfor Google Shopping, for bedre at hjælpe detailhandlere med at understøtte de produkter de sælger.
For at få produkterne registreret på Google Shopping, så skal du, som detailhandler, indsende produktinformationerne gennem data feeds til Google Merchant Center.
I mange tilfælde er et hoved Shopping feed alt hvad du har brug for. Men i nogle tilfælde, hvis du for eksempel er produktproducent eller sælger dine produkter lokalt, så kan du få fordel af en af de andre feed typer.
Lad os introducere dig til de medvirkende feed typer:
Det her feed kan det hele og får det til at se let ud. Det redder dagen, hver eneste dag.
Formål: Dette er dit hoved feed, der indeholder alle de informationer der findes om dit produktkatalog og som bliver sendt til Google Merchant Center.
Fil formatet: Det skal uploades som en .XML eller .TXT fil.
Hvis du sælger fysiske produkter, så er det her feed det helt rigtige.
Det er obligatorisk at dit Google Shopping feed indeholder disse felter: id, titel, beskrivelse, link, billede_link, pris, stand, tilgængelighed (lagerstatus), brand og gtin nummer. Hvis dine produkter ikke har et GTIN nummer, så kan du bruge identifier_exists egenskaben som erstatning.
For detailhandelere indenfor beklædningsbranchen indeholder de obligatoriske felter også: age_group (aldersgruppe), køn, farve, størrelse, materiale og mønster.
Andre vigtige, men frivillige, egenskaber inkluderer product_type (produkttype) og google_product_category (Googles egen produktkategori), som hjælper Google yderligere med at, vise dine produkter for de rigtige personer på det rigtige tidspunkt.
Før du opretter dit feed, så sørg for at checke den udførlige liste over krævede og frivillige felter. Det er den sikreste måde at sikre dig, at dit feed overholder alle Google’s krav.
Hvis dine produkter allerede er sat til salg et sted på internettet (som for eksempel i din egen webshop) , så har du sikkert allerede et basisfundament for dit produkt feed. Selvom du har alle de informationer og de data du skal bruge i et dokument, så bør du stadigt tage dit tid til at optimere yderligere. Den letteste måde er, at bruge et feed optimeringsværktøj som DataFeedWatch.
Du kan også bruge supplerende feeds som supplement til dit hoved feed. De giver dig mulighed for hurtigt at lave ændringer i grupper, tilføje sæsonbaserede custom labels (skræddersyede felter) med mere. Som navnet lægger op til, er de kun en tilføjelse til dit hoved feed, og det er kun produkter du ønsker at lave ændringer i der bør inkluderes.
Hvor ofte bør du sende feed opdateringer til Google Merchant Center? Kravet er mindst en gang om måneden, men vi anbefaler at have mindst en daglig opdatering. Det gælder også for de fleste af de andre feed typer. Hvis dit feed ændrer sig meget i løbet af en enkelt dag, så bør du overveje flere daglige opdateringer.
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Her er hvordan du viser de seneste og bedste deals på din SERP (Search Engine Rasults Page).
Formål: Tilføje salgstekster til produktannoncer på Google Shopping.
Filformat: Du kan uploade dit feed via en XML, tabulator afgrænset fil (.txt) eller en fil i et Google regneark.
Detailhandlere kan bruge Google Promotions Feed til at booste deres CTR (klikrater) i deres annoncer på Google Shopping. I øjeblikket er servicen kun tilgængelig i et begrænset antal lande: Australien, Frankrig, Indien, Storbritannien, Tyskland og USA.
Programmet går løbende hen og bliver tilgængelig i andre lande, og du kan checke på Googles Merchant Promotions side for at se, om dit land er blevet tilføjet på listen.
Som det er nu, så er du kun i stand til at opsætte én reklame af gangen. Men hvis du gerne vil køre mange reklamer, så kan du oprette et særligt feed der får det til at ske. Google har endda lavet en sammenligning hos Office Depot og de oplevede en stigning på 9.3 % i CTR i deres tyske afdeling.
Translation of quote above:
“CTR forbedringerne viser, at Merchant Promotions tiltrækker sig opmærksomhed og får vores produkter til at skille sig ud i sammenligning med konkurrenterne, der bruger Shopping Ads”.
For at kunne bruge et Promotions feed, så skal man, som detailhandler, indsende et Merchant Promotions Interest Skema. Når først din Google Promotions ansøgning er godkendt, så vil der være en ekstra feed type at vælge imellem i Google Merchant Center.
Dit promotions feed har 6 obligatoriske felter: Promotion_id, product_applicability (produktanvendelighed), offer_type (tilbudstype), long_title (lang titel), promotion_effective_dates (dato for igangsættelse af tilbuddet) og redemption_channel (indløsningskanalen).
Frivillige egenskaber inkluderer: promotions_display_dates (tilbuddets visningsdatoer), description (beskrivelse, der ikke vises for brugerne), generic_redemption_code (generisk indløsningskode), image_link, fine_print og promotion_price.
Her er en Promotions feed skabelon:
Og her er et eksempel på et skemalagt feed:
Før dit feed og dine reklamer kan blive godkendt, så skal Google gennemgå og checke dem for at sikre, at de overholder alle politikker og krav.
Google har nogle ret specifikke krav til dine reklamer, og det giver god mening. De ønsker at sikre sig, at kommunikationen med shopperne foregår på ærlig vis.
Du kan finde alle de tilladte restriktioner her.
I tillæg til dine obligatoriske egenskaber, så findes der produktfiltre du kan tilføje hvis dine reklamer ikke gælder for alle dine produkter.
Filtrene aktiveres når du sætter product_availability til specifikke produkter.
Dette feed løber ingen vegne og har det mest komfortabelt så tæt på hjem som muligt.
Formål: Google’s Local Inventory Ads er designet til, at hjælpe fysiske butikker med at dirigere fodgængere ind i deres butikker.
Vigtigheden af det her feed har især været fremtrædende efter COVID-19 pandemien i 2020 trådte ind på banen. I den tid der er gået, er shopperne blevet mere komfortable ved at finde og betale for deres varer online, og så hente deres indkøb på sikker vis i en fysisk butik.
Der er to forskellige feed typer der relaterer til local inventory ads (lokalannoncer: Fuld og incremental (trinvis).
Et “full local inventory ad” feed bliver opdateret dagligt og inkluderer hele dit varelager.
Hvis der sker mange ændringer i dit varelager på daglig basis, så er det bedst at bruge et “incremental” (trinvis) feed med lokale produkt opgørelser. For at gøre dit feed trinvis, så log ind på dit Merchant center og find Product > Feeds > Settings og vælg den mulighed der hedder “Retain items no longer provided in the feed” (tilbagehold varer, der ikke længere findes i feedet).
Dit feed skal indeholde følgende egenskaber: Butikskode, id, pris og kvantitet. Availability (lagerbeholdning), salgspris og salgspris gældende fra er frivillige felter.
Når du opretter dit feed, så bør det se nogenlunde således ud:
Når kunder med en BOPIS (buy online, pickup in store - køb online, afhent i butikken) præference er på shopping, så kan vedkommende se med det samme, at du er den rigtige butik for dem.
I tilfældet her vil de sandsynligvis vælge Bed Bath & Beyond eller Target i stedet for Macy’s.
Local Feed Partnership program
Det er en mulighed for nogle detailhandlere, at de kan oprette “local inventory” annoncer uden at oprette flere ekstra feeds. Men for at få det fulde udbytte af de muligheder, der byder sig ved at bruge Local Inventory Ads, så bør detailhandlerne samtidigt oprette 3 ekstra feeds med en liste over alle de produkter de sælger i butikkerne.
Sammensmeltningen af de fire data feeds: Google Business Locations, Google Local Products Feed, Google Local Product Inventory Feed og Google Products Feed sker automatisk af Google gennem ''item_id'' egenskaben.
Hvor tit skal du indsende de feeds?
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Dette feed har sine helt egne meninger og er ikke bange for at fortælle dem videre!
Formål: Det tilføjer Product Ratings og Google Merchant Reviews til annoncer for at opbygge tilliden til potentielle købere og øge salget.
Online shoppere lægger stor vægt på anmeldelser i Google Shopping før de beslutter hvad de køber. Du har sikkert selv stået i en lignende situation hvor du skulle beslutte dig mellem to produkter. Den ene med flest 5 stjernede anmeldelser ser automatisk mere tillidsvækkende ud.
Selvom alle kaffemaskinerne her har mange anmeldelser, så ser den med 5 stjerner og over 5 tusinde anmeldelser ud til at være en vinder.
Hvis vi tager et nærmere kig på en af anmeldelserne, så kan vi se, at man som shopper kan finde svar på meget specifikke spørgsmål om dit produkt. Det kan godt være en konkurrent har bedre anmeldelser men du har den særlige ekstra egenskab som man leder efter.
For at anmeldelserne bliver vist i produktannoncerne så skal man, som detailhandler, sende produktanmeldelserne til Google:
Hvis det er den sidste løsning du foretrækker, så vil Google få data direkte fra indsamlerne og der er ingen grund til at du, som detailhandler, indsender et feed. Men hvis anmeldelserne indsamles gennem detailhandlerens egen hjemmeside, så er det nødvendigt at oprette et Google Product Rating Feed.
Det opdaterede feed skal indsendes mindst en gang om måneden. Ellers kan dokumentet potentielt set indeholde unøjagtige data, som ikke relevante for forbrugerne.
Misligholdelse af det krav kan betyde, at du ikke længere har mulighed for at deltage i Product Ratings programmet.
En sidste ting: Du skal have mindst 50 anmeldelser for at der bliver vist på dine produktannoncer i Google Shopping.
Dette feed er fleksibel, agil og hurtigt til at tilpasse sig.
Formål: Det retargeter shoppere der har besøgt en produktside eller forladt en indkøbskurv.
Dynamisk retargeting giver dig mulighed for at vise skræddersyede annoncer til tidligere besøgende baseret på deres aktivitet på din hjemmeside.
Feed formatet: Du skal indsende dit almindelige feed til Google Merchant i et .XML eller .TXT format.
Der er nogle få ting du skal foretage dig for at bruge dynamisk remarketing.
Har du allerede dit hoved Shopping feed sat op? Du kan simpelthen bruge de samme data til at skabe dit dynamiske remarketing feed, eller du kan tilføje ekstra egenskaber til dit eksisterende Shopping feed.
Du kan også tilføje flere ekstra felter til dokumentet, som display_ads_id, display_ads_title og ads_label. Her er den fulde liste:
Det er vigtigt at notere, at selvom mange af de samme data kan bruges på Shopping og i dynamiske remarketing feeds, så har de forskellige politikker. Det skyldes, at lovene om forbruger data og privatliv er meget strikse. Disse “personliggjorte annoncepolitikker” sikrer, at du bruger dine data ansvarligt.
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Feedet har ikke brug for at købe varer, for det laver dem bare selv.
Formål: Giver mere kontrol hos brand producenter og brand ejere over hvordan deres produkter præsenteres overfor shopperne på Google Shopping og andre Google services.
Hvis du er den person, der faktisk skaber eller fremstiller fysiske produkter, så er det her feed for dig. For at komme i gang så skal du også bruge en Google Manufacturer Center konto.
På Google Manufacturer Center kan producenter forbedre deres tilstedeværelse på Google ved at oplyse dybdegående, korrekt og standardiseret indhold til både shoppere og detailhandlere.
Der er 6 obligatoriske felter: Id, gtin, titel, beskrivelse, billede link og brand. Men du bør ikke stoppe her. Det anbefales, at du udfylder de ekstra egenskaber siden det giver shopperne mulighed for lettere at søge og finde dine produkter.
Inkludering af GTIN numre har fordele såsom at holde oplysningerne om dine produkter ensartede på tværs af forhandlere og internettet. Du vil have mere kontrol over hvilke informationer, der bliver delt om dine produkter.
Det er værd at nævne, at du kan uploade test feeds for at finde og rette potentielle fejl. Disse feeds opretter ikke varer, der er kvalificerede som Google Shopping-resultater.
Og sidst men ikke mindst skal du huske, at du skal adskille dine feed i hvert land du indsender produkter til, og at du har et maksimum på 20 feeds per land.
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Google Shopping er en fremragende kanal til at få dine produkter ud foran et stort publikum og en effektiv måde at tiltrække flere kunder på. Det meste af tiden vil du komme til at arbejde med vores Superhelt - dit hoved Shopping feed.
Men vi håber, at denne artikel vil hjælpe dig til en bedre forståelse af hvilke produkt informationer du skal indsende til Google, afhængigt af dine e-Handels mål.