Shopify er en af de bedste indgangsvinkler til at sælge dine produkter online. Men at annoncere dine produkter på tværs af forskellige shopping kanaler uden det er gennemtænkt, giver dig ikke de bedste resultater. Når du sælger produkter online, så er synlighed helt essentielt. Det er derfor du skal optimere dit shopping feed. Ved at optimere dit feed, så er der større sandsynlighed for at dine produkter bliver vist for de personer der er klar til at købe. Et sundt gennemtænkt feed vil hjælpe dig med at øge din omsætning betydeligt, for det forfiner for hvem, hvor og hvornår dine produkter bliver annoncerede.
Så hvordan optimerer du helt nøjagtigt dit Shopify feed og udnytter din annoncering bedst muligt?
Shopify er en eCommerce platform der giver dig mulighed for at oprette annoncer for dine produkter og sælge dem online. Shopify er nemt at gå til, og er designet så det er let at bruge for alle. Uanset din erfaring med online salg.
På selve Shopify kan du oprette alle produkter og senere styre dem. Det er perfekt hvis du kun har nogle få produkter at sælge som alle ligner hinanden lidt.
Men hvis du har et større og mere komplekst varesortiment, så kan effektiv online annoncering blive en udfordring.
Hvis dit mål er at annoncere for et større antal produkter i din Shopify butik, så kan det være en god hjælp at bruge et feed styringssystem i stedet for automatisk at sende dit eksporterede produktkatalog direkte til kanalen.
Grunden er meget simpel: Feed management software tillader dig at skræddersy og optimere dit produkt feed til enhver kanal du foretrækker. Det inkluderer Google Shopping, Amazon, Bing, Facebook, Instagram, Shopzilla og mange flere.
Den største fordel ved at bruge en tredjeparts service er, at du kan oprette regler der sikrer at du ikke spilder dit vigtige annonceringsbudget. Ved at bruge rå, ikke-optimerede feeds er det let at komme til at annoncere det forkerte sted, på det forkerte tidspunkt og for de forkerte personer. Det skyldes til dels, at hver kanal har forskellige krav til deres feeds. Et godt eksempel på dette er forskellen mellem Google Shopping og Facebooks Produktannoncer. I de fleste tilfælde anbefales det, at du tilføjer brandets navn til din titel i Google Shopping. Mens Facebook Ads vil vise dit brand navn i annoncen uanset om du har inkluderet det i produkt titlen eller ej. Det betyder, at du kan springe det over og bruge den ledige plads til mere brugbare informationer.
Der er et par forskellige muligheder for at generere et data feed for Shopify brugere og forbinde det til en shopping kanal.
Direkte API forbindelse - Shopify har direkte forbindelse med adskillige kanaler, inklusiv Google Merchant Center (GMC). Det betyder at dine produkt data automatisk bliver sendt til GMC og regelmæssigt opdateret. Ulempen ved den metode er, at du ikke sender et optimeret feed der er skræddersyet til kanalen, men simpelthen de nøjagtige produkt data-konfigurationer du har i din butik.
Export - Export er den manuelle form at et udtræk. Det er bedre egnet til at gennemgå og gruppere dine produkt data, end til at eksportere dem til annoncering. Især fordi de eksporterede filer ikke automatisk bliver opdaterede.
Tredjeparts apps - Denne metode tilbyder generelt set mest fleksibilitet og mulighed for at skalere dine kampagner. Der er adskillige apps der giver dig mulighed for ikke kun at generere, men også at optimere, dit feed til Google Shopping og andre kanaler. Nogle apps er begrænset til kun en kanal, og andre giver dig mulighed for at optimere feeds for hundredvis af kanaler verden rundt - DataFeedWatch er en af de sidste.
Uanset om om du vælger at forbinde din Shopify butik direkte til kanalen eller bruge en feed styrings service, så vil du altid skulle overholde hver kanals krav når du annoncerer for dine produkter. Det betyder, at du i de fleste tilfælde skal bruge:
Kanalens krav |
Standard Shopify felter |
Produktets navn |
Titel |
Pris |
Pris og compare_at_price |
GTIN (stregkodenummer - kræves af Amazon hvis ASIN nummeret ikke er tilgængelig - tidligere var det krævet af Google) |
Stregkode eller UPC |
Kategori (pre-defineret af kanalen, ofte er der en opsætning under rules/regler - eks. vælges “Apparel & Accessories”, hvis produkt titlen indeholder “shirt”) |
Google_product_category, hvis den er tilgængelig |
Leverings information (opsættes som regel direkte i Merchant Account inde på selve kanalen) |
Grams* (vægt) *udfylder shipping_weight feed egenskaben, hvis transportudgifterne afhænger af vægten/størrelsen af pakken |
Billeder |
Image_large_1 eller variant_image |
Produktbeskrivelse |
body_html |
Link |
variant_URL eller URL |
Afhængig af typen af produkter du sælger, så kan det være praktisk at tilføje andre feed egenskaber, også selvom de er frivillige. Det kan være en fordel at tilføje frivillige felter, fordi det giver kanalen mere indsigt i hvad dit produkt er, og hvem det er til. Et simpelt eksempel på at skræddersy dit feed til personer der er langt i købsrejsen er, at inkludere egenskaber som farve, materialer og størrelse på beklædnings produkter. Shoppere der er klar til at købe har ofte en meget specifik ide om hvad de ønsker, og søgninger kan blive så detaljerede som “rød silkekjole uden ryg med udskæring foran størrelse 38”. For at sikre, at du viser dine annoncer for denne type af publikum, så skal du sikre dig, at dit feed indeholder alle de relevante data.
Det kan være praktisk at zoome ind på de specifikke Shopify felter i feed optimeringer - her er et par stykker der er værd at nævne:
Meta beskrivelsen er en god mulighed for at tilføje ekstra søgeord til din annonce og på den måde tiltrække flere potentielle købere. Ulig den almindelige beskrivelse, så kommer meta beskrivelsen i brug når hoved_html’et inkluderer tags der ikke kan konverteres. Fordi mange kanaler ikke kan konvertere tags til et brugbart format, så kan du inkludere en alternativ beskrivelse inde i din “global description tag”.
Meget lig meta beskrivelsen, så kan en “title tag” tillade dig at være mere specifik om hvad et produkt er. Det hjælper med at tiltrække de rigtige personer. Dit title tag kan også være forskellige på hhv. din produktside og i dine annoncer. Det giver dig mulighed for at skrive en effektiv titel med power, mens du holder dit feed organiseret som det passer dig bedst.
Collections, eller samlinger, kan udnyttes til at markere specifikke produkter til annoncering på visse platforme, og på den måde kan du ekskludere andre produkter som ikke passer ind på den kanal. Et godt eksempel er annoncering for sæson produkter som regntøj om efteråret, så du undgår at annoncere for solbriller om vinteren.
Produkttyper hjælper dig yderligere med at raffinere din annoncering indenfor en bestemt sektor. Det fungerer ved, at du får mulighed for at byde på, og få rapporter om, visse produkttyper, adskilt fra de andre. Det giver dig mulighed for at definere de produktgrupper der har succes - og dem der ikke har. Med produkttyper kan du inkludere dine egne kategorier, ulig når du bruger produktkategorier.
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
De fleste kanaler kræver et produkt feed for at du kan komme i gang med at sælge hos dem. Et godt produkt feed er essentielt for at få den maksimale succes ud af dit salg på Shopify. De detaljer du oplyser i dit feed hjælper både dig, og dine potentielle kunder, ved at du organisere dine data effektivt og generere dine shopping annoncer direkte. Du kan vælge at tilføje produkter manuelt, en efter en. Men det kan tage lang tid og er ineffektivt.
Hvis du ønsker noget mere effektivt og detaljeret, så anbefales det at bruge en feed løsning. Det gør det også lettere for dig at lave ændringer når de er på udsalg, varerne ikke er på lager eller der er andre lignende ændringer. Derudover har kunderne også lettere ved at finde dit produkt, og du er sikret det bedst mulige match mellem søgeforespørgslen og selve produktet.
Fordelen ved feed optimering
Selvom værdien af et produkt feed er den samme for alle kanaler, så er der forskellige anbefalede praksisser for hver kanal. Der kan være forskelligheder i egenskaberne eller formaterne. Det er derfor det er så vigtigt at have en god basis når der oprettes et produkt feed. Det giver dig nemlig mulighed for at oprette et “master feed” med et sæt af universelle regler der kan overføres på tværs af alle platforme. Når det meste af arbejdet allerede er gjort, så kan du skræddersy hvert feed for sig så du sikrer dig dine produkter får succes. I DataFeedWatch kan det gøres ved at bruge de interne felter.
Når først du har dit basis feed på plads, så er det lettere og hurtigere at justere dit nuværende varelager. Plus du kan tilpasse dit feed til sæsonen, tidspunktet på ugen og så videre.
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Fejl på Google Shopping har en tendens til at opstå når feedet bliver opdelt forkert. Fejl kan variere og være alt fra småting der spiller dig et puds med kvaliteten af placeringen af din produktannonce, til store udfordringer der gør at dit feed slet ikke fungerer.
Et eksempel på en af de større fejl er at bruge et forkert URL. Det domæne der bruges i Shopify skal matche det der bruges i dit Google Merchant Center (GMC). Hvis det ikke er sat korrekt op, så vil dit feed ikke uploade rigtigt, og så er du forhindret i overhovedet at komme i gang. En rigtig Shopify URL inkluderer “My Shopify” og skal læses som x-shop.myshopify.com. I GMC er det brugte domæne som regel en kortere version: x-shop.com. For at undgå problemer, så sørg for at du inkluderer det rigtige domæne link i dit produkt feed. Du kan let erstatte det i et feed værktøj:
En anden større udfordring opstår som regel ved at bruge pris egenskaben forkert. Det kan ske hvis det er “compare_at_price” du bruger i stedet for prisen, eller hvis en valutakode enten mangler eller er forkert. Valutakoder skal skrives som en forkortelse, snarere end et symbol. Hvis du bruger de forkerte egenskaber kan betyde at varerne ikke har nogen pris, eller de bliver vist som værende billigere end det de er. I begge tilfælde betyder det tab i omsætningen.
Mindre udfordringer i Shopify består af ting som billedstørrelser der er forkerte eller forkert brug af billedet (default image, dvs. hovedbilledet, snarere end varianten). Sådanne tilfælde kan betyde at kunden bliver afskrækket og simpelt hen springer dit produkt over i shopping karussellen, for det er ikke den type vare de er på udkig efter. Et “default image” (hovedbillede) skal bruges fordi billede egenskaben er blevet valgt, i stedet for “variant_image”. Det kan skabe situationer hvor den forkerte farve på produktet dukker op en søgning, som i eksemplet nedenfor.
På samme måde som når der bruges variant billeder, så er en anden almindelig fejl at bruge hoved URL’en til alle varianter. Det kan være lige så misledende og føre til et uforholdsmæssigt stort salg af en vare over en anden. Det kan også reducere salget fordi der er uoverensstemmelse mellem produktdetaljerne og skræmme kunderne væk, hvis variantens pris er anderledes end den der er nævnt i annoncen.
Sidst, men ikke mindst, så er vægt et almindeligt problem. Det refererer som regel til informationer om forsendelsen, som kræves af Google. Mange detailhandlere baserer deres forsendelser på vægt og/eller dimensionerne af produktet - i sådanne tilfælde skal du være sikker på at du oplyser dine forsendelsers vægt i dit feed. Den forvirrende del er, at der ikke findes en “shipping_weight” egenskab i Shopify. Det felt du skal lede efter hedder “grams”.
Når du overfører vægt informationerne til GMC, så sørg for også at inkludere enheden (g, lbs, kg)- og så er du klar til at gå i gang!
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Optimering af dit feed så du øger dit salg kan gøres på en lang række måder, der bl.a. inkluderer:
Det er ikke alle produkter i dit annonce-portfolio der kommer til at give dig positiv ROI. For at maksimere resultatet af din shopping kampagne, så kast et kritisk blik på listen over dine annoncerede produkter engang imellem. Hvis du fjerne de “rådne æbler” fra dit feed kan det vise sig at være et rent mirakel for dit ROAS. Et eksempel på dette kan være at fjerne vinterjakkerne om sommeren, eller at ekskludere varer med lav profit margin.
Billeder er en af de vigtigste komponenter i ethvert feed. De fleste potentielle kunder vil se på billedet først. Derfor skal billedet, udover at leve op til alle billede kravene, også appellere til øjet. Det anbefales også at du bruger mere end ét billede, så du viser dine produkter fra så mange vinkler som muligt. Det giver kunderne et bedre indtryk af varen og øger chancerne for at de køber den.
Hvis du vil gå skridtet videre, så prøv dynamiske billeder (de kan hjælpe en annonce med at fastholde interessen) og livsstilsbilleder (i nogle tilfælde er livsstilsbilleder det bedste valg) sammen med produkt billederne. Prøv også at udnytte variant billederne, for at sikre dig at potentielle kunder kender forskellen mellem de forskellige varianter at dit produkt. Det kan gøres ved at vælge “variant image” feltet til billedlinks.
Ved at bruge optional fields, altså de frivillige felter, kan du tilføje ekstra detaljer til dit feed. Selvom det kan synes unødvendigt, så kan de ekstra detaljer være det kunderne søger efter. Derfor kan det sagtens give dit nogle ekstra salg. De frivillige felter inkluderer farve, størrelse, materiale, køn og mange flere.
Custom labels er en fantastisk måde at øge salget gennem dit feed. De giver dig mulighed for at være endnu mere specifik i forhold til de produkter du reklamerer for overfor kunderne. Du kan oprette skræddersyede felter om emner som pris marginer, sæsoner eller top salg. Det giver dig mulighed for at fokusere på de mest profitable produkter på det bestemte tidspunkt på året. Du kan oprette prisintervaller, for eksempel:
Når først det er sat op, så har du mulighed for at moderere dine bud i Shopping kampagnen for hver prisgruppe. Pas på du ikke overforbruger på specifikke varer.
Den perfekte titel og produktbeskrivelse er en helt essentiel for at potentielle købere finder dine produkter i stedet for konkurrenten. Derfor er du nødt til at lægge vægt på de ord der bruges, og den rækkefølge du bruger dem i når det gælder din titel og produktbeskrivelse. Prøv altid at have de vigtigste informationer i titlen. Det kan inkludere navnet på brandet, hvad produktet er og en række af egenskaber såsom farve og størrelse. Husk ikke at bruge store bogstaver, for det kan opfattes som spam.
På samme måde skal beskrivelserne inkludere alle de vigtigste informationer om selve produktet. Her er der dog en lille smule mere frihed. Beskrivelserne bør overholde SEO guidelines så meget som muligt, og inkludere de vigtigste søgeord for dit produkt. Og husk at du stadigt skriver til køberne og ikke bare til Google.
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Når du kører en Shopify eCommerce butik, så er der meget at styre og tage stilling til. Du skal lave en hel del produkt research mens du styrer ordrer, varelager, kundeservice og logistik. Det gør det let at springe over når det kommer til marketing.
Men det er sådan, at et optimeret produkt feed altid vil forbedre dit Shopify salg. Hos DataFeedWatch er det vores målsætning at hjælpe dig med at vækste din forretning og sikre dig, at dit marketingbudget bliver brugt på en måde der giver dig det størst mulige salg.
Hvis du gerne vil have flere optimerings taktikker, så check vores artikel om 5 beviste hacks til Shopify butiksejere.