Online salget af skønheds- og selvplejeprodukter vokser år efter år og forbrugernes vaner og trends er under forandring. Jo mere du ved om dette, jo mere vil det hjælpe dig til at forstå industrien bedre, hvor den er på vej hen og hvad vi kan forvente i de kommende år.
Læs videre for få nogle nøglestatistikker og brugbare informationer om skønheds- og selvplejebranchen.
Skønheds- og selvplejebranchen vurderes til at være den 4. største e-handels industri, så den er gigantisk og spiller en kolossal rolle i e-handels universet.
Procentdelen af forbrugerne der købte et kosmetisk produkt nåede i 2020 op på 31.3 % (kilde: Alioz). På trods af den globale pandemi, der har betydet at man har dækket ansigtet med masker og forladt huset mindre, så er salget af skønheds- og selvpleje fortsat med at vokse, år efter år:
Kilde: McKinsey & Company
Umiddelbart er det en overraskende statistik, men i gennemsnit omsætter skønheds- og selvplejebranchen for imponerende $3000, eller ca. 20.000 kroner, per person om året.
Og det er ikke det hele. Det forudsiges, at i 2025 vil skønhedsindustrien nå en omsætning på $716 milliarder (Statista). Hvorfor? Der ligger en hel række grunde bag, inklusiv de seneste års vækst, og hvad Estée Lauder refererer til som “the lipstick effect’" (læbestiftseffekten), hvor personer vælge små indkøb, der giver dem selvtilfredsstillelse, så de får det bedre under en økonomisk nedtur.
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
For det første er det værd at notere, at publikummet der køber makeup er broget og inklusion forventes at blive en de største trends for 2021. Men lad os dykke dybere ned i nogle af de trends vi ser fra den typiske forbruger.
Overraskende nok har der været et fald i kosmetik salget efterhånden som branchen ser et skift mod en hudpleje-centreret tilgang til skønhed. Det skift drives hovedsageligt af “Generation Z”, som ikke er interesseret i makeup. Det typiske storforbrug, der kommer fra teenagere og unge voksne, er klinget af, og der er i stedet set en stigning i hudpleje.
På trods af nedgangen, så udgør kosmetik kategorien størstedelen af skønheds- og selvpleje forbruget, og Retail Dive rapporterer, at kategorien udgør 51 % af branchens nettosalg, efterfulgt af hudpleje, bade- og duftprodukter på 21 %, hårpleje på 19 %, hvor salon omsætningen udgør 4 % og “andre” står for 5 %.
Et andet overraskende faktum vi har set i 2020 er, hvordan indkøb af skønhedspleje ikke er en enkel lige-ud-af-landevejen proces. Du er tilgivet, hvis du tror, at det mest foregår som impuls indkøb, men ifølge Kinsta så begynder 80 % af kunderne med at lede efter et produkt og ender med at købe et andet.
Så du har besluttet at kaste dig ud i at sælge produkter i skønheds- og selvplejebranchen? Det næste du skal gøre, er at tænke over hvordan og hvor du vil sælge dine produkter.
Svaret på det spørgsmål afhænger af de produkter du vil sælge, din målgruppe og dine interne ressourcer.
eBay - Du ved sikkert allerede, hvordan eBay fungerer. Du kan sælge varer enten som privatperson eller som virksomhed. En af de store fordele ved eBay er den store mængde af købere der bruger platformen såvel som, at siden leverer deres egen markedsføring til at hjælpe dig med at øge antallet af besøgende på siden. Den største ulempe er salgsomkostningerne. For hver salg du foretager, skal du betale til eBay og det kan æde en seriøs del af dine profitmarginer. Du kommer også til at konkurrere med privatpersoner der sælger egne skønhedsprodukter, der er fejlkøb.
Amazon - ligner meget eBay. Amazon er en ekstremt populær side med mange købere der kigger på produkter. Den store fordel ved at sælge på Amazon, i forhold til andre sider, er hvor godt FBA (fulfilled by Amazon) fungerer for små varer såsom kosmetik. Det kan hjælpe med de største logistiske udfordringer. Men du skal dog betale Amazon per salg.
Etsy - kendt for at være platformen for kunsthåndværkere og små producenter. Etsy er fantastisk til mere “hjemmelavede” typer af varer. Hvis du selv fremstiller dine skønheds- og selvpleje produkter, så kan denne platform være et godt valg. Der er færre personer der bruger den, men der er ingen andre udgifter forbundet med den end en pris på kun $0.20 per annonce, så det kan være en fantastisk måde at ramme din målgruppe til en mindre udgift.
Din egen side - Til de mere teknisk kyndige detailhandlere kan det, at have sin egen side give dig rigtigt gode muligheder for at negle din branding, og der er generelt set meget mere fleksibilitet i måden du viser dine produkter på. Ulempen er, at det kræver et vist niveau af tekniske evner. Du kan vælge at betale en freelancer til at oprette din side, men det giver store etableringsomkostninger, som det kan tage lang tid at udligne, hvis du har en forholdsvis lav salgsvolumen til at begynde med. Det betyder også, at du skal levere din egen markedsføring af din side for det er usandsynligt, at du får en stor portion organisk omsætning med det samme.
Der er en stor palette af platforme og muligheder at udforske, når det kommer til markedsføring af dine produkter. Det vigtigste at huske på er, at du når ud til mennesker på alle niveauer i overvejelsesprocessen. Du kan vise dine produkter for personer som måske ikke er klar over dine produkter eksisterer, men som er interesseret i skønhedspleje, vise dem for købere der leder efter de produkter du sælger og alle dem ind imellem. Her er nogle ideer/platforme til at få dig i gang:
Gør brug af den billedbårne platform med spændende, indbydende billeder. Du kan uploade de fantastiske billeder du har taget, dele dine kunders billeder (med tilladelse) og oprette en Instagram shop så kunderne kan købe direkte fra platformen.
Der er mange influencere i skønheds- og selvplejebranchen. Afhængig af antallet af følgere de har, så kan det være, du skal betale dem eller simpelt hen sende dem nogle produkter. Derfra kan de dele deres oplevelse af dine produkter med deres følgere.
Hvis du vil bevæge dig fra opmærksomhed til at sætte skub i salget, så er Google Shopping en rigtig god måde at dukke op på, når en potentiel kunde leder efter de produkter du sælger. Det fungerer ved at matche dine produkter med køberens søgning og vise dem varerne i søgeresultatet.
En ekstra bonus er, at du kan bruge dit feed til at udfylde annoncerne (mere om feeds senere).
Listen ovenfor er kun et kort udpluk af de mange forskellige annonceringsmuligheder. Andre platforme du kan (og bør) overveje inkluderer:
Det smukke ved internettet er, at der er et nichemarked for alt, og hvis du kan fokusere på det, kan du opbygge en bæredygtig og levedygtig forretning ud af det
Som du kan se er der enorme muligheder. Her er nogle pro-tips til at få mest muligt ud af din plads på markedet inden for skønhed og selvpleje:
Når det kommer til dine skønhedsprodukter, så kan det at have et feed, og et lagerstyringssystem, være en kæmpe hjælp.
Et feed er i bund og grund en liste over dine produkter med deres nøgle egenskaber og lagerstatus. Der er gode chancer for, at hvis du er i skønhedsbranchen, så har du en hel række produkter med mange SKUs (dvs. forskellige farver og størrelser). Det kan meget let gøre det til en hovedpine at skulle styre varelager og markedsføring af specifikke produkter. Det er her et feed kan hjælpe. Ved at automatisere varelageret kan du hele tiden holde dig opdateret på hvad du skal bestille mere af, og hvad der er stagneret i dit salg. Foruden at det sikrer dig, at du ikke annoncerer for produkter, der ikke er på lager.
For at forbedre dine chancer for at nå kunderne i dette meget konkurrenceprægede marked, så er det en god ide at optimere dit feed. For at gøre det, så prøv følgende:
Få mest muligt ud af dine produktbeskrivelser - det er ikke her du har mulighed for at stoppe en masse søgeord ind eller til at skrive lange tekster med indhold. Prøv i stedet at inkludere brugbare overskrifter, der bryder teksten op og som - forhåbentligt - svarer på alle de spørgsmål, som dine kunder kan have. Hele humlen er at gøre det let at læse - det holder både kunderne og platformenes algoritmer glade.
Som du kan se ovenfor, så udvikler skønhedsbranchen sig på måder vi måske ikke havde forudset, og i forhold til vækst er den stabil. Det betyder, at skønheds- og selvpleje er en fantastisk mulighed for detailhandlere. Det er essentiel at forstå dine kunder og række ud til dem i deres eget univers, og lykkedes det, så kan i den grad være indsatsen værd.