Det siger næsten sig selv, at 2020 har rystet posen i dagligvarebranchen og internet salget har set en seriøs stigning.
År efter år har en stigende antal shoppere valgt at købe dagligvarer online på grund af en række forskellige grunde som bekvemmelighed, mulighed for at sammenligne priser og for at undgå at stå i kø. Men som lockdowns begyndte at træde i kraft kloden rundt under Covid-19 pandemien, blev internettet hurtigt det eneste sted at shoppe for nogle, især for sårbare shoppere.
I denne artikel tager vi et kig på hvad man skal forberede sig på inden for e-handel i fremtiden for dagligvarebranchen.
Ifølge IGD, så vil markedsandelen af online detailhandlere stige fra 6.2 % til 8.9 % i 2022.
Men det stopper ikke her. For omkring 90 % af alle de personer, der har shoppet online under pandemien forventer at blive ved med at shoppe online, og det estimeres at e-handel af dagligvarer vil fortsætte med at vokse til omkring 21.5 % af branchens omsætning i 2025 med et forbrug på $250 milliarder.
Det er en slående kontrast til de før-Covid-19 forudsigelser der kom frem i 2019 fra Incisiv og Winsight Grocery Business, som estimerede at online dagligvaresalget ville stige til 13.5% af det totale salg i 2025.
Kilde: Mercatus
Så hvorfor er der sket en gigantisk forskydning i forhold til at købe online under pandemien? Bortset fra dem der ikke har noget andet valg, så er der også set en øget bekymring fra andre shoppere om at undgå kontakt med virus mens de shopper.
Ifølge et studie foretaget af Digital Commerce, så var over 30 % af shopperne “i nogen grad bekymret” om kontakt med virussen. Den forsigtige opførsel har medvirket til skiftet over til online køb af dagligvarer.
Kilde: Digital Commerce 360
Den typiske persona for online dagligvareindkøb har ændret sig i 2020. Ifølge Superfood, så er gennemsnitsalderen på shopperne 25-35 år, og de udgør 55 % af det totale antal shoppere. Det viser sig også, at det er mænd med højere indkomster, der gør mest brug af online dagligvareindkøb.
Det ser også ud til, at for disse shoppere så foretrækkes det, at købe ind den første gang via mobilen.
Tilbage til toppen af siden of download Den Bedste Google Merchant Center Vejledning
Med den dramatiske stigning i salg af dagligvarer online, så er der en hel del at overveje, når du skal forberede dig på e-handel i fremtiden.
Det er det første spørgsmål du bør stille dig selv før du overvejer at sælge dagligvarer. Udgiften til levering af varerne er høj. For det første skal du håndtere varer i mange forskellige størrelser, et utal af forskellige varenumre (SKUs) og varer der har forskellige ideal-temperaturer.
Det er også væd at tænke over, at med en stigning i online shopping, så kan du også komme til at kæmpe med selve pakningen. Der er lange ventetider (i nogle tilfælde shopper folk flere uger i forvejen), som kan give udfordringer med varelageret. Hvis der er mange varer der ikke er på lager, så skal varerne enten erstattes af lignende varer eller fjernes helt, hvilket kan reducere fortjenesten på hver ordre og opmuntre til sidste øjebliks annulleringer. Det kan også komme til at koste personalet mere tid, hvilket koster din virksomhed penge.
Det er logistikken der typisk er svær for at sikre rentabilitet. Miss Fresh, en foregangskvinde indenfor e-handel i dagligvarebranchen i Kina, opdagede, at en måde at holde det rentabelt på, var at skabe et netværk af “mikro varehuse” der indeholder færre varer end et supermarked, men som sælger til lavere priser. Det er dog oplyst, at det stadigt tog 3-9 måneder for hver mikro varehus at få et break even.
Udfordringerne med leveringer er at gøre dem hurtige, effektive og - som nævnt ovenfor - profitable. En måde at løse det på er brug af BOPIS og BOPIL.
BOPIS står for buy-online-pickup-in-store (køb-online-afhent-i-butikken), som også er kendt som “click and collect”. Det er en fantastisk måde at tilbyde kunderne en tilsyneladende problemfri shopping oplevelse online, mens det fjerner problemet med leveringsudgifterne. Det skærer ned på kørselstid og udgifter til brændstof og øger dermed rentabiliteten på hver online shopping ordre. Ulemperne er: Det kræver en fysisk butik og hvis kunden ønsker at købe ekstra varer, så er de ofte mindre motiverede til at gå ind i butikken efter de har været igennem BOPIS processen.
BOPIL står på den anden siden for buy-online-pickup-in-locker, dvs. varerne hentes i en aflåst skab inde i butikken. Det er langt den letteste måde at honorere bestillinger på for detailhandlere. Det gør det ikke bare lettere for for personalet, men det opfordrer også kunderne til at gå ind i butikken, hvor der er større sandsynlighed for de køber ekstra varer, hvis de ønsker det.
Over årene har dagligvarebutikker kæmpet med at finde deres ben at stå på, når det gælder sociale medier. Men ved at inkorporere sociale medier kan de bruges til effektivt at kommunikere med kunderne og opfordre til flere indkøb.
Gennem 2020 har man set store detailhandlere køre kampagner, der er designet til at lette bekymringerne hos forbrugerne og fremhæve de ekstra tiltag supermarkederne gør under pandemien. For eksempel har Whole Foods lanceret en “vi er her for dig”-kampagne, der holdt kunderne opdateret på hvordan de håndterer situationen og Tesco’s “social distancing”-kampagne var designet til at vækste mere salg i de fysiske butikker.
For mindre detailhandlere, så kan sociale medier være en særdeles effektiv måde at nå ud til et nyt publikum med opslag der kan deles og annoncer på sociale medier, der når din målgruppe.
Når det kommer til hjemmesider for dagligvarer, så siger det sig selv, at siden skal være brugervenlig. Her er nogle hurtige tips til at forbedre oplevelsen:
Med skiftet til online shopping oplevelser, er der større forventninger om, at detailhandlere skal være tilgængelige til at “tale med” online. Det er også en god skik at være “tilgængelig” på andre måder. Det øger tilliden og hjælper kunderne med de spørgsmål, der kan afskrække dem fra at foretage et køb. Kommunikationsmidlerne kan inkludere:
Tilbage til toppen af siden of download Den Bedste Google Merchant Center Vejledning
Nu hvor vi har gennemgået de vigtigste ting, så er det tid til at kigge på hvordan du får mest ud af din online butik, og hvordan du opfordrer kunderne til at finde din side og bruge mere per besøg.
Det er meget vigtigt, at have et optimeret feed for at sikre, at kundernes søgninger kan matches med de varer de leder efter. Du skal overveje følgende ting:
Det er vigtigt at holde dit feed opdateret så meget som muligt, især hvis du kører betalt annoncering. Kunderne vil ofte forsvinde fra siden igen hvis den vare de helt specifik har klikket på er udsolgt. Det koster dig kunder og udgifter til kliks.
Året 2020 har været afgørende for dagligvarebranchen og har betydet en lang række nye kunder. Det kan være svært at finde en måde at gøre det profitabelt på, men hvis det er gennemarbejdet, så ser det ud til at efterspørgslen efter dagligvarehandel online er kommet for at blive.
Sørg for, at du får mest muligt ud af dine kunder og hvis du optimerer deres besøg på dine sider, kan det hjælpe dig med, at gøre deres besøg mere profitable for dig.