“Custom labels” er en måde at optimere dine Shopping feeds yderligere med specialtilpassede felter, altså custom labels, for at få mest muligt ud af dine feeds. Det er ikke en obligatorisk egenskab, men du bør helt sikkert inkludere dem. Du kan bruge op til 5 custom labels og vælge hvad hver enkelt skal repræsentere.
Lad os tage et nærmere kig på hvad custom labels er, og hvordan du bruger dem for at nå dit fulde potentiale.
Ved at bruge custom labels har du mulighed for at segmentere dine produkter baseret på kriterier, som du vælger. Vi vil gennemgå de grundlæggende funktioner og senere vise dig specifikke eksempler på hvornår de kan bruges.
Du kan byde på specifikke søgeord i Googles tekstannoncer, men det er ikke muligt i Google Shoppings annoncer. Derfor er elementer som negative søgeord og custom labels nogle af de største aktiver du har, når det kommer til at kontrollere dit annoncebudget.
Produkt feeds kan komme i mange forskellige former og formater, som XML, CSV, TXT etc. De indeholder alle informationer og data om dine varer og bruges som en organiseret måde, at give de informationer videre til Google på.
Her er et eksempel på et produkt feed i et Google regneark:
Nogle gange giver det ikke lige god mening at forstå, hvordan feed egenskaberne og felterne fungerer. Derfor, i betragtning af med formålet for denne guide, så lad os tænke på et produkt feed som et simpelt regneark, der viser en liste over de produkter du har i dit varelager.
Rækkerne viser listen af produkter og kolonnerne viser produkterne egenskaber som produkt ID, titel, beskrivelse, pris, lagerbeholdning og så videre. Lad os antage at du vil placere ID egenskaber i den første kolonne af arket, altså kolonne A. Så vil du placere titlen i kolonne B, beskrivelsen i kolonne C og så fremdeles.
På Google Shopping er nogle af kolonnerne (også kaldet egenskaber, felter og produkt data) obligatoriske, mens andre er frivillige. (Klik her for at få flere detaljer om obligatoriske og frivillige egenskaber).
Ved at optimere dine data med et værktøj som DataFeedWatch kan du sørge for, at dine kampagner får succes ved at give Google de informationer der er brug for, på en måde der er let at aflæse.
Google Shopping giver dig mulighed for at oprette produktgrupper. Du kan basere dem på de følgende egenskaber:
Hvis du hellere vil opdele dine produktgrupper efter andre egenskaber, så tilbyder custom labels dig muligheden for at oprette produktgrupper baseret på de fællesnævnere du selv vælger.
Custom labels er ikke en obligatorisk egenskab for at få dit produkt feed godkendt. Men de indeholder nøglen til at låse op for produkt-segmentering i dine kampagner.
Du kan tilføje op til 5 custom labels til dit produkt feed, startende med 0 og op til 4. Nedenfor finder du et eksempel på hvordan du mærker dem og mulige definitioner og værdier du kan bruge:
Takket være custom labels, så kan segmenteringen af dine produkter give dig større frihed, når du skal til at byde.
Ved at tilføje de nævnte værdier til hver enkelt produkt, har du mulighed for at segmentere buddene på dine annoncer i dine Shopping kampagner.
Mens de andre feed egenskaber er bundet til et specifikt produkt, og altid skal være det samme som der vises på annoncørens hjemmeside, så kan custom labels bestå af stort set alt, og potentielt set skifte på et hvilket som helst tidspunkt du ønsker det.
Faktisk vises deres værdier ikke andre steder en på din Google Ads konto.
Vi tager et nærmere kig på hver af emnerne længere nede i artiklen.
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Lad os begynde med nogle af de måder du kan tilføje custom labels til dit produkt feed.
Ved at oprette sådan en regel kan du udtrække et ord fra enhver produkt egenskab og udfylde en custom label kolonne med det valgte ord. I eksemplet nedenfor, leder reglen efter alle produkter hvor ordet “shirt” forekommer i titlen (eller beskrivelsen) og udfylder en custom label kolonne med det valgte ord. På den måde kan du samle alle skjorter, altså shirts, i en en produktgruppe i Google Ads.
Til sæsoner eller andre egenskaber hvor du ikke har et separat felt:
Til marginer baseret på pris:
Til de bedst sælgende produkter. Du kan markere individuelle produkter som bedst sælgende produkter ved at oprette en regel ud fra dit produkt ID:
Eller, hvis du har en liste af bedst sælgende produkter, så kan du også bare uploade dem til DataFeedWatch og bruge “is in list” (er på liste):
Hvis ikke du bruger et feed management værktøj, så kan du bruge et supplerende feed til at oprette custom labels i dit produkt feed.
Den letteste måde at oprette det på, er ved at fylde informationerne et nyt Google regneark. Så kan du bruge den første kolonne til produkt ID og de følgende kolonner til det label du ønsker at bruge. Bagefter kan du uploade listen til Google Merchant Center.
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Nu hvor du har forstået hvad custom labels er, og hvordan du opretter dem, så lad os se på hvordan du kan bruge dem i dine Shopping kampagner. Vi har allerede nævnt, at custom labels giver dig mulighed for større kontrol over hvor dit annoncebudget bliver brugt. Men hvad kan det helt specifikt bruges til?
Andre fordele er at du hurtigt kan foretage ændringer på tværs ved eksempelvis at ekskludere visse sæsonvarer.
Generel brug
Segmentering af din Shopping kampagne så den bliver optimeret er uden tvivl den mest brugte funktion. Vi gennemgår de 6 mest almindelige måder at bruge custom labels på, men, som du kan se til slut, så kan du i virkeligheden bruge dem til lige det du ønsker.
Lad os sige, at du gerne vil holde trit med dine konkurrenter og vide at dine salgspriser skiller dig ud fra resten, hvilket resulterer i et øget salg. I sådan et tilfælde kan du segmentere dine varer og byde højere på dem, så flere shoppere ser dem.
Du kan gøre det samme for de varer på udsalg du gerne vil af med hurtigt, eller som en indgang for shopperne til at se flere varer i din butik. Kombineret med et godt tilbud på forsendelse, så får du dig et salg.
Leder dine high end-varer til flere klik? Eller måske det dine lave-til-medium prissatte varer der bringer mest trafik ind fra dine produktannoncer. Hvis du kan se en stærk sammenhæng på det område, så kan du opsætte et “price point” baseret custom label, som segmenterer og byder på netop de bestemte varer.
Hvis du spilder dit annoncebudget på varer der ikke sælger er det nedtur for enhver detailhandler. Bekæmp det ved at dele dine produkter op i dem, der giver dig profit og dem der ikke gør.
Der er uden tvivl produkter i dit varelager der performer bedre end andre. Du kan samle de produkter i en gruppe, så du kan øge buddet på dem. Bare sørg for, at de varer ikke koster dig mere i annoncering end det du laver i profit.
Det er også værd at kaste et blik på netop de produkter og se om der er forskelle i forhold til dine andre produkter, der kan forklare hvorfor de performer bedre. Lav en liste og spar på A/B tests (mere om det senere).
Det er en skidt ide at bruge dit annoncebudget på badetøj i midten af december (især hvis du er på den nordlige halvkugle). Hvis du har mange sæsonvarer af denne type, så bør du segmentere dem så du let kan ekskludere dem, eller sænke dit budget, når der ikke er store chancer for at de sælger godt for dig.
Shoppere ELSKER gratis fragt eller gode tilbud på forsendelse. Hvis du har forskellige metoder til forsendelse (som gratis, dropshipping eller standard), så kan du opdele dem efter forsendelsesmulighed og promovere dem.
Du kan bruge felter til stort set alt du kan komme i tanke om. Nogle andre eksempler inkluderer:
En note om bud
Groft sagt, så brug segmentering hvis du ønsker dine produkter er synlige oftere end du kan nå at øge dine bud. Hvis du ønsker det modsatte, så reducer dit bud på det specifikke segment. Som altid, så hold øje med dine analyser for at se hvordan dine produkter performer, så du ved hvad der er bedst at gøre.
Specifikke eksempler
Lad os grave lidt dybere ned i nogle scenarier fra det virkelige liv, som du selv kan opleve.
Når det kommer til store e-handels hjemmesider, så er der gode chancer for, at det kun er en relativt lille del af varelageret der rent faktisk er relevant på et givent tidspunkt. For en boghandel, for eksempel, så drives størstedelen af salget af de bøger der er populære denne sæson.
I betragtning af at din tid er begrænset, og du ikke kan optimere alle de tusinder af produkter du har i dit feed, så giver det mening at prioritere netop de bøger. Så hvad du kan gøre er, at udtrække en rapport over de bedst sælgende varer denne uge og overføre dem til et Google regneark.
Så kan du tilføje en kolonne der, for eksempel, hedder “segment” og døbe den bestseller med værdien “Bestsellers”. Så længe produkternes ID-numre indtastet i Google arket matcher dem i dit primære feed, så kan du uploade det ark som et supplerende feed i dit Merchant Center.
På det tidspunkt kan du bruge reglen “set to” til at indstille custom_label_0 i dit primære feed til at være lig med egenskaben “'segment” i dit supplerende feed. Se nedenfor, hvordan dit supplerende feed kan se ud:
Du kan så finde custom label-værdien i på din Google Ads konto. Herfra kan du oprette mindst to produktgrupper, en der indeholder alle produkterne hvor custom_label_0 svarer til “Bestsellers” og den anden med resten af varelageret.
Desuden kan du, ved at bruge Google arkets former, dynamisk ændre værdien af dine custom labels. For eksempel ved, at så snart et produkt ikke er en topsælger mere, så ændres værdien automatisk fra “Bestsellers” til “Low Priority”.
Du kan også dele produktsegmenter op i forskellige kampagner, i stedet for kun i produktgrupper.
På den måde kan du tildele forskellige budgetter snarere end bare bud. Det er i særdeleshed hjælpsomt når du bruger automatiserede budstrategier som Target ROAS eller Maximize Clicks, som ikke tillader manuelle bud.
Du kan bruge den samme strategi (supplerende feeds + custom labels) til at segmentere produkter baseret på deres strategiske værdi, som enten kan handle om margin eller pris.
Igen, du kan enten byde mere aggressivt på værdifulde produkter eller placere dem i en separat kampagne med et højere budget. Du kan også oprette flere forskellige segmenter kun baseret på produktpriserne.
For eksempel, så kan du udskille alle produkter med en pris på under €5, og mellem 5 og 15, mellem 15 og 30 og så videre. Selvom du stadigt ikke er sikker på hvordan du vil byde på dem, så kan segmenter stadigt være effektive for at se hvordan produkterne performer samlet set.
Baseret på det, så er du i stand til at planlægge de optimale bud over tid.
Nogle gange kan det ske, at det feed der genereres af udviklerne ikke er 100 % korrekt. Nogle produkter kan mangle beskrivelsen, hvilket er højst anbefalelsesværdigt at de har, selvom det ikke er obligatorisk.
Eller andre produkter har måske et generisk billede, fordi der ikke var adgang til de rigtige. Store feeds er fulde af uregelmæssigheder som dem netop nævnt. Selvom du kan bruge supplerende feeds til at korrigere nogle af de fejl, så er der en pæn risiko for, at du ikke er i stand til at korrigere dem alle.
Derfor skal du ekskludere, eller i det mindste sætte et lavt bud, på produkter med manglende egenskaber. De ser i bund og grund ikke godt ud sammenlignet med konkurrenternes produkter. Du kan gå ind i diagnostic fanebladet på din Google Merchant Center konto og downloade den fulde liste over produkter, der har udfordringer med egenskaberne.
Så kan du tilføje dem til et supplerende feed, og oprette en kolonne som du bruger til at oprette en custom label egenskab i dit primære feed. Det kan gøres gennem den tidligere nævnte feed regel “set to”.
Før du går i gang med at bruge custom labels, skal du selvfølgelig overveje hvordan du ønsker at organisere dem. Hvis du bruger et skema, som det nedenfor, så hjælper det dig med at definere de rigtige mål og værdier der passer til dine specifikke behov.
Baseret på eksemplerne nævnt tidligere, så kan det se sådan her ud:
Custom Label |
Mål |
Værdier |
0 |
Blockbusters |
Høj omsætning, Lav omsætning |
1 |
Budget Burners |
Høj indtægt, Lav indtægt |
2 |
Særstatus |
Nyheder, Udsalg, Salg |
3 |
Profit |
Høj margin, Lav margin |
4 |
Sæson |
Jul, Sommerferie, Vinter |
Efter dine produkter er blevet segmenterede, så vil du kunne se rapporter og målinger på produktgruppeniveau. Faktisk er det sådan, at når først du har oprettet mange produktgrupper, så vil du være i stand til at se deres performance i et hurtigt overblik.
Rapportering på produktniveau, selvom det er tilgængeligt i Google Ads under fanebladet “products”, er bestemt ikke en brugbar mulighed for store e-handelsvirksomheder med enorme feeds. Rapporterne på produktgruppeniveau er til gengæld meget mere indsigtsfulde og lettere at læse.
Den bedste måde at teste et segments performance mod et andet er gennem produktniveau rapportering.
Du vil, for eksempel, måske gerne se hvordan forsendelsesudgifter påvirker konverteringsraten. Så kan du oprette en produktgruppe der samler alle de produkter der sendes til X pris og en anden gruppe med produkter der sendes til Y pris.
Derefter kan du sammenligne de to gruppers performance. Hvordan kan du segmentere produkterne på den måde? Det er let, du opretter bare en custom label-kolonne baseret på produkternes forsendelsespris.
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
En af mine favorit custom labels til Google shopping er <Product name>.
Det lyder måske sært, men i Google interfacen kan du underopdele produkterne efter brand, produkttype, kanal, vare ID etc. etc. - men du kan ikke underopdele efter produkttitler eller produktnavne. Se screenshot 1.
Så her er et enkelt trick til at underopdele efter produktnavne (titler) i Googles interface ved at bruge custom labels og feed regler.
For at det overhovedet kan lade sig gøre, så skal du lave en lille tilrettelse i dit Merchant Center, hvor du sætter Custom label 0 til at svare til titlen ved at bruge Feed regler. Se screenshot 2.
Ved at gøre dette, kan vi tildele Custom label 0 en værdi fra det eksisterende feed – i dette tilfælde produkttitlen. Efter det er gjort, kan du gå ind i Google Ads interface og underopdele Custom label 0 – og vupti, så har du produktnavnene i din oversigt i stedet for eksempelvis vare ID.
Begrænsninger: Vær opmærksom på, at der er en begrænsning på custom labels, og du kan højst have 1.000 unikke værdier – så dette fungerer fantastisk til konti med mindre end 1000 produkter.
Produkter underopdelt efter vare ID vs. Produkter underopdelt efter produkt titel.
En anden yndlings custom label er price buckets
Price bucket segmenteringen eller gruppering er klassisk, og en fantastisk måde at opdele produkter efter prisniveau. Det er også praktisk, når der er store variationer i produktpriserne.
Ved at gruppere i price buckets (prissegmenter), så kan du nemt få et overblik over hvilke produkter, der giver dig mest værdi i din kampagne og for din virksomhed.
For eksempel bør et produkt der koster $150 være i prissegmentet “$50-$150”.
Du kan definere adskillige prissegmenter, for eksempel:
< $50 $50 - $150 > $150
Du kan oprettet et price bucket custom label direkte i dit Merchant Center ved at bruge feed regler eller et hvilket som helst tredjeparts feed optimeringsværktøj.
Det vi sædvanligvis gør, er at bruge feed regler hvor vi opsætter en betingelse som hvis prisen er højere end “XX” så placeres den i Custom label “ProductPriceOverXX”
Sidst men ikke mindst har vi konkurrencedygtige priser som custom label
Hvis priserne på dine produkter kan konkurrere, hvorfor så ikke få det fulde udbytte af det? For nogle kunder bruger vi “competitor's price” i Custom labels. På den måde kan vi se, om vores konkurrenters produkter er billigere eller dyrere. Når vi ved det, kan vi byde mere aggressivt på de produkter vi ved er billigere end hos konkurrenterne - for vi formoder at de vil performe bedre ☺.
Der er adskillige værktøjer derude, der kan bruges til at få konkurrenternes priser oplyst og vise dem inde i dine Custom labels.
Gobinesan Rajaratnam - Conversio ApS I LinkedIn
For begyndere: En enkel måde at konfigurere custom labels på, er at basere dem på produktets pris, for produktets pris er ofte en god indikator for fortjenesten.
Når jeg bruger custom label til produkt priser, så arrangerer jeg dem som regel i grupper af lave, medium og høje produkt priser: 0-500 kroner, 501-1.500 kroner og 1.501 kroner og op til den maksimale pris i et feed.
Sæt kampagne prioriteten til lav, medium og høj og byd i den rækkefølge.
For eksperter: Ud over at opdele dine produkter efter produkternes pris, så kan du bruge custom labels til at oprette den optimale “3 kampagnes-løsning”: Generisk, Brand og Model/Produkt. Sæt kampagne prioriteten som hhv. høj, medium og lav og byd i omvendt rækkefølge.
Dernæst tilføjes alle model- og brand termer som negativer til den generiske, og alle modeller/produkter til brand kampagnen. Jeg foretrækker et delt budget for alle tre kampagner, for det giver dig mulighed for at byde lavest på den generiske, mere for brand og mest for model/produkter.
Brug af custom labels er også en mulighed for sæsonvarer og hvis du har mere end f.eks. 8 produkter på lager og ønsker dem solgt, så kan du automatisk placere dem i en kampagne med højere prioritet.
Andreas Lang - Search Partners I LinkedIn
Custom labels handler først og fremmest om bud differentiering på tværs af Shopping kampagner og grupper af produkter.
Ved at identificere nøgle forskellene i hvordan produktet forventes at performe, så har du mulighed for at tilpasse dine bud. Nedenfor er nogle af mine favoritter, der kan opsættes ved at bruge DataFeedWatch.
Afhængig af industrien, så kan det være det er nødvendigt at opdatere det ganske ofte (f.eks. for bøger). Det er ikke sikkert det er PPC specialisten, der er bedst informeret om hvad der vil blive et bedst sælgende produkt på forhånd, så ved at basere labels på en “is in list”-regel betyder det, at en anden person med de informationer senere kan opdatere det løbende i et delt regneark.
Thomas Byskov Madsen - Dept I LinkedIn I Facebook
En af mine favorit labels er helt sikkert “On Sale”-labelen. Vi ser ofte, at vores kunder er mere konkurrencemindede sammenlignet med konkurrenterne når de har et produkt på udsalg, og derfor plejer vi at sætte fokus på disse produkter.
Pris er også en placeringsfaktor på Google Shopping, og det er vigtigt ikke at gå glip af konverteringer på grund af, for eksempel, for lave bud.
Nogle af mine favorit labels er vores sæson labels, som vi bruger efter sæsonerne: Black Friday, julesalg, januarudsalg, højsæson/lavsæson osv.
På den måde er det meget lettere at justere buddene til højere eller lavere baseret på sæson - for eksempel, så ønsker vi at byde mere på badetøj når vi nærmer os sommeren, sammenlignet med hvad vi ønsker midt om vinteren.
Desuden er der altid bedre muligheder for at sælge i højsæsonen, når buddene er højere på de varer du måske ikke sælger så meget af normalt. Du kan sige, at vi bruger Custom Labels til at skifte mellem de forskellige sæsoner på en meget lettere og effektiv måde.
Brian Ahle - Searchmind I LinkedIn
Siden "Data-driven" er en del af vores DNA, så arbejder vi altid med så mange data som muligt. Over årene har vi hjulpet mange kunder, inklusiv nogle af de største firmaer i Danmark.
Når vi arbejder med kundernes Google Ads konti, så gør vi aldrig noget der ikke er data-drevet. Vi laver dybdegående analyser af alle de data vi kan finde og vi arbejdet aktivt med vores kunders data. En af de ting vi arbejder med er labels i Google Ads kampagner og custom labels i Google Shopping kampagner.
To af de labels vi elsker mest, og bruger allermest er "Season" og "Margin". De labels er utroligt brugbare når vi arbejder med budstrategier. Hvis ikke du bruger labels og bare vil starte med et enkelt label, så vælg "Margin". Den er et “must” at have.
Hvorfor er de to "Season" og "Margin" så brugbare?
De to labels er en stor hjælp fordi du kan definere værdier såsom "vinter", "forår", "sommer", "efterår" (for sæsoner) eller "LavMargin", "HøjMargin" (for margin) for bedre at målrette de rigtige produkter på det rigtige tidspunkt til dine kunder, og have kontrol over dine bud.
Hvis efterspørgslen efter et produkt ikke ændrer sig over året, så behøver du ikke en "sæson". Hvis du kører Google Ads kampagner, så prøve at checke dine Dimensions data først. Ændrer efterspørgslen sig over året? Hvis svaret er "ja", så bør du bruge "sæson" i dine Google Shopping kampagner.
For at forstå om et produkt er "LavMargin" eller "HøjMargin", så arbejder vi tæt sammen med vores kunder, for de har som regel de data. De informationer er af stor værdi for os, så vi kan beslutte den bedste budstrategi. Det betyder at vi ikke bare får så mange konverteringer som muligt, men også opnår den højeste rentabilitet for vores kunder.
Thomas Jaskov - Jaskov Consult I LinkedIn
Hvis du kaster et objektivt blik på dine kampagner, så vil de formodentligt vise, at det ikke er alle salg foretaget gennem en søgeordsannonce der har en positiv påvirkning på din ROAS. I stedet for at fokusere på antallet af salg, så kan du i stedet vende opmærksomheden mod at øge din profit.
Custom labels er det perfekte redskab til at foretage den ændring. Lad os forestille os, at du sælger sko.
Medium og dyre sko giver dig profit i det her eksempel, mens de billige sko ikke gør. Faktisk kan du endda tabe penge på hvert salg. Ved at segmentere dine produkter i de her 3 kategorier kan du forhindre at det sker.
Du kan opnå det i 3 trin:
Jacques Van Der Wilt - Linkedin | DataFeedWatch
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Brug af custom labels er en måde at “stikke næsen frem” på SERPen. Du skal vise shopperne de produkter der har den største chance for at konvertere. Det betyder også, at du får bedre chancer for at blive vist øverst i resultaterne.
Det giver derudover Google maskinlæringssystemet flere signaler om hvem dine produkter skal vises for. Jo nøjagtigere informationer du kan give, jo bedre.
Derfor skal du segmentere så meget som muligt, også selvom du allerede har fordele ved Googles automatiserede budstrategier eller universelle shopping kampagner.
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog