Bilal Yasin
Alle, der har bidraget til den endelige succes:
LAZZAWEB:
LAZZAWEB er et landsdækkende digital marketing bureau med speciale i markedsføring på Google. Bureauets arbejde fokuserer udelukkende på at hjælpe vækstparate virksomheder med at skabe succes på Google. Det sker gennem et fokuseret og dybdegående arbejde med Google Ads og SEO.
ProfitMetrics:
ProfitMetrics styrker markedsførings-specialister og webshop-ejeres daglige arbejde gennem real-time overblik over profit, samt et laser fokus på rentabiliteten af webshoppenes ordrer, annoncer, kanaler og kampagner. Ved at udregne og sende profit-data tilbage til de foretrukne marketing-platforme, kan kunderne træffe informerede beslutninger og høste det fulde potentiale af automatiseret profit bidding.
DataFeedWatch:
DataFeedWatch er en løsning for e-sælgere til at håndtere deres produktkatalog på tværs af 2000+ salgskanaler. Der er et sted, hvor du kan oprette, styre, optimere og tilpasse produktfeeds. Ved hjælp af DataFeedWatch kan du desuden oprette universelle feed regler, der fungerer på alle de kanaler, du vælger.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Problem – kundens udfordring
LAZZAWEBs opgave var at hjælpe Lykke by Lykke med at få et overblik over deres indtjening og omkostninger.
- Lykke by Lykke har aldrig haft problemer med at generere overskud. Men på grund af en lang række variable omkostninger såsom kostpriser, fragt, ad spend og emballage havde de svært ved at skabe sig et overblik over hvor overskudet præcist kom frem og hvor der kunne optimeres.
- Lykke by Lykke havde et lignende problem med deres Google Ads- og Google Shopping-kampagner. ROAS var meget god, og det samme var omsætningen. Men den manglende gennemsigtighed gjorde det svært at beregne, hvor mange penge der reelt blev tjent på bunden når de variable omkostninger blev trukket fra, og derfor blev det også svært at vælge den rigtige strategi, samt justere og optimere for at opnå de bedst mulige resultater.
Løsning – kig på kundedata fra et andet perspektiv
ProfitMetrics var løsningen på vores problemer med at få mere gennemsigtige data om både virksomhedens reelle indtjening og de indtægter, der blev genereret af Google Shopping-kampagner.
Sådan gjorde vi det:
Vi kunne connecte Lykke by Lykkes webshop-platform ved hjælp af et modul i Profitmetrics. Herefter connectede vi Profitmetrics med One-click installers til Google Analytics, Google Ads og Facebook. Hvorefter profit-data blev sendt fra server-side til server-side.
Profitmetrics fungerer som udgangspunkt som server-side til server-side tracking, hvilket forbedrer tracking grundlaget.
- Ved at bruge Profitmetrics fik vi live profit data direkte ind i Google Analytics og Google Ads. Det gav os bedre indsigt i ordrer, annoncer, kanaler og kampagner, der skabte profit – og endnu vigtigere – dem, der ikke gjorde det.
- Med ProfitMetrics kunne vi hurtigt danne os et overblik over de variable omkostninger (som kostpriser, emballage og fragt), som Lykke by Lykke har i forbindelse med salget af deres varer. Det gav Lykke by Lykke et langt bedre indblik i, om det, de rent faktisk tjener, er penge på bunden.
- Det samme billede kunne vi hurtigt også se på Google Ads-kontoen, hvor det var tydeligt, at det var svært ikke at tabe penge på tilbudsprodukter, medmindre en kunde lagde flere fuld-pris-produkter i kurven. Det skyldes, at det ofte var udgåede produkter eller produkter fra en ældre kollektion, der var sat ned, hvilket gjorde det ekstra svært at sælge og tjene penge på samme tid.
Med disse oplysninger var vi i stand til at udføre følgende handlinger:
Vi lavede en ny Google Shopping-struktur, hvor vi samlede alle tilbuds-produkterne i en kampagne og alle standard-produkterne i en anden kampagne.
For at gøre det, brugte vi Datafeedwatch. Her blev der oprettet en regel, som samlede produkter, der var på tilbud, og alle der ikke var på tilbud. Produkterne på tilbud fik custom_label 0 og produkterne, der ikke var på tilbud fik custom_label 1.
Efter implementering af ProfitMetrics kunne vi hurtigt på search-delen se i Google Ads-panelet, hvilke søgekampagner Lykke by Lykke tjente penge på, og hvilke de tabte penge på. Derfor benyttede vi os af en mere aggressiv budstrategi på de rentable kampagner, hvor eksponeringsandelen var lav og det modsatte med de ikke-rentable kampagner.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Resultater - op med net-profit!
Ved hjælp af ProfitMetrics, begyndte vi i starten af oktober 2021 at få nok data i profit-kolonnerne. Det betød, at vi kunne begynde at lave strategier efter disse kolonner. Effekten så vi hurtigt, da net-profit-kurven eksploderede.
Efterfølgende og i fremtiden kan vi træffe bedre marketingbeslutninger baseret på reelle data. Lykke by Lykke var tilfreds med den løsning, som vi fandt hos LAZZAWEB. Det var også lettere for dem at forstå virksomhedens reelle økonomiske situation.