Anna Hanarz
Bud Strategier
At få styr på din bud strategi kan være det sværeste, og også mest givende element i optimeringen af din shopping kampagne. Bud er, som du sikkert allerede ved, en af de vigtigste faktorer i forhold til om dit produkt vinder i auktionssystemet (sammen med kvalitets score, relevans etc. - meget lignende almindelige søge annoncer).
At få din budstrategi sat rigtigt sammen kan betyde at du får vist dine produktannoncer oftere, til de rigtige personer og på det rigtige tidspunkt. Hvis du til gengæld får den forkert sat sammen, kan det betyde at du mister IS (impression share) og i sidste ende går glip af et salg.
Når du styrer dine bud manuelt, har du større chance for at kunne styre din strategi. Med det i baghovedet, er der et antal taktikker du kan bruge for at outperforme dine konkurrenter og styrke dine egne shopping kampagner som for eksempel:
- Tilpassede bud på bestsellere - Prøv at bryde dine produktgrupper op i vare ID’er for på den måde at opdele dem i tilpassede bud på dine bestsellere.
- Sæt de vare ID’er der viser lav ROAS på pause - I den modsatte ende som ovenstående, så er det ikke alle dine varer der viser en rimelig ROAS (afkast på reklame investering). De varer der ikke indbringer stor nok omsætning, skal du simpelt hen ekskludére, baseret på individuelle vare ID-numre.
- Forøg dine bud under et udsalg eller promovering - Normalt vil man kunne set et boost på produkter under et udsalg eller ved en promovering. Ved at øge buddet under en promovering kan du øge din volumen som så, midlertidigt, kan lede til et fald i udgift per konvertering.
Som et alternativ til at gøre dit liv lettere og (forhåbentligt) at spare dig tid, så tilbyder Google automatiserede bud strategier der kan bruges:
Maksimere kliks: Det sætter dine bud til at indeholde et maksimalt antal mulige kliks for det beløb du bruger. Det er perfekt til konti og kampagner der ønsker at drive så meget trafik til siden som muligt, men som ikke nødvendigvis går op i konverteringer eller salg. Løsningen er, selvfølgelig, ikke den mest valgte option blandt online sælgere.
Fremhævet kost-per-klik (ECPC): Det er designet til at hjælpe med at booste dine konverteringer på manuelle bud ved at ændre dit manuelle bud, hvis Google tror der er højere sandsynlighed for et salg. Det er mere populært blandt detailhandlere end ovenstående, af den grund at det fokuserer mere på salgs resultatet end på at få trafik på siden.
Afkast målt på forbrug (ROAS): Det ændrer dine bud til at få den bedste konverteringsværdi. Med den her mulighed kan du sætte en gennemsnitlig pris på forbrug på annoncer som du gerne vil opnå, og så arbejder Google på at nå det mål. Bagsiden er, at det kan begrænse dine kampagner fra at nå så mange personer som muligt, i forhold til de andre automatiske strategier.
Det er værd at tage i betragtning at personer der er specielt godt velbevandrede i Google Shopping, ofte vil anbefale dig ikke at bruge automatiske bud men i stedet se på personlige, men avancerede bud strategier.
For eksempel taler Wordstream om de negative effekter af at bruge automatiske bud gennem Google i deres artikel: 5 Grunde til du ALDRIG skal bruge AdWords Automatiske Bud.
Dinesh Thakur hos Adstriangle offentliggjorde en artikel om forespørgsels baserede bud strategier på Google for nylig. En vigtig artikel som vi ikke kan anbefale nok, hvis du overvejer mere avancerede strategier.
Budgetfordeling
Selvfølgelig er den hårde og hurtige måde til at lave en betragtelig ændring af performancen i din shopping kampagne (bortset fra at slå den fra eller til), at ændre budgettet. Hvor og hvordan du fordeler dit budget er hovedårsagen til om en hel kampagne kan svare sig.
Hvis du bruger for stort et budget for de forkerte kampagner så taber du penge mens, hvis du ikke bruger et stort nok beløb på dine kampagner, så kan du miste værdifulde muligheder, trafik og i sidste ende salg.
Når du først begynder kan det være svært nøjagtigt at estimere det budget du har brug for på en shopping kampagne for at opnå det bedste resultat. Din bedste mulighed er at teste, overvåge dine resultater (helt specifikt din ROAS og dine mistede visnings andele) og så teste igen.
Der er gode chancer for at din bedste ven, når det kommer til at overvåge dine budgetter og resultaterne du kommer til at se, er Analytics. Men at holde øje med din shopping kampagne gennem din AdWords interface alene giver dig ikke mulighed for at få det fulde billede fra dit salg.
Med den viden du har fået ovenfor, kan du se at denne specifikke kampagne går godt og - forudsat at der ikke er mangel på varer at sælge - så kunne det være værd at overveje at tilføje et ekstra budget, eller at flyttet budgettet fra en kampagne der sælger mindre godt til denne her.
Konklusion
Når det kommer til Google Shopping, så er det værd at huske at der ikke er en one-size størrelse der passer alle. Det der fungerer for én detailhandler fungerer måske ikke for en anden. For at få fuld kontrol over alt på din konto, er du nødt til at lave benarbejdet og finde ud af hvad der virker:
- Research af konkurrenter
- Analyse af dine andre kampagner
- Kig på dine søge data
- Følg med i industriens trends
- Test
- Analyser af dine testresultater
- Test igen
Ved at have fokus på de kritiske områder for at få succes på Google Shopping, så vil ovenstående hjælpe dig godt på vej til at få succes med dine shopping kampagner!