Sam Carr
Hvad er kliksvindel?
Du har sandsynligvis hørt om kreditkortsvindel, men når det kommer til kliksvindel, så løfter du nok øjenbryn ved at læse dette.
For at forklare det enkelt er kliksvindel en type annoncesvindel, der bedrager annoncører fra deres dyrebare annonceudgifter på tværs af forskellige pay-per-click-netværk. Dette kan være alt fra Google Ads til Facebook Ads, Twitter, Instagram og mange flere platforme.
Hvis du vil have en mere teknisk definition af kliksvindel, kan den defineres som:
- Bedragerisk klik på pay-per-click-annoncer for at generere falske afgifter for annoncører.
Som du sikkert ved, bliver annoncører faktureret for hvert klik, de modtager, når det kommer til pay-per-click-netværk. Men hvad sker der, når det er den samme person, der klikker på deres annoncer gentagne gange?
De bliver stadig opkrævet for disse klik! Og derfor er klikbedrageri et så stort problem i reklamebranchen.
Denne type svindel har eksisteret siden oprettelsen af PPC-netværk, men det er først i det sidste årti, at den er vokset betydeligt.
I årenes løb har pay-per-click-netværk som Google indført deres egne systemer til afsløring af svindel for at forsøge at udrydde svindel, men svindlere har simpelthen formået at undvige dem.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Hvem er ansvarlig for kliksvindel?
Nu spekulerer du sandsynligvis på, hvorfor nogen med vilje vil klikke på andres annoncer. Hvilket incitament har de, og hvad får de ud af det?
Interessant nok er der forskellige grunde til, at en person ønsker at klikke på andres annoncer med vilje, hvilket måske ikke er så indlysende for alle brugere.
Som du snart finder ud af, enhver der bevidst klikker på annoncer, enten tjener penge eller dræner deres konkurrenters annoncebudget.
Konkurrenter
Den første mistænkte, der er ansvarlig for kliksvindel, er din ikke så venlige konkurrent. Uanset hvilken niche eller branche du befinder dig i, hvis du kører PPC-annoncer, har du altid konkurrenter.
Med et begrænset antal keywords og over de forskellige annoncepladser at konkurrere om, kan konkurrenter ofte anvende beskidte taktikker såsom kliksvindel.
Ved gentagne klik på dine annoncer kan konkurrenter hurtigt spilde dine penge og forårsage økonomisk tab. I nogle tilfælde, hvis du har indstillet et dagligt budget til dine annoncer, kan de spilde dit budget for dagen og stoppe dine annoncer i at køre helt.
Webmaster
Men konkurrenter er ikke de eneste med et incitament til at klikke på dine annoncer. Som en del af Googles AdSense-program har de i øjeblikket over 2 millioner tredjepartshjemmesider, der er en del af Googles displaynetværk.
Til gengæld for at køre annoncer på deres hjemmesider giver Google webmastere 66% af omsætningen pr. klik. Det betyder, at jo flere klik en webmaster modtager på deres annoncer, jo flere penge tjener de.
Som du kan forestille dig, var det kun et spørgsmål om tid, før webmastere begyndte at klikke på deres egne annoncer og engagere sig i skumle taktikker for at øge deres indtægter.
Svindelringe
Da webmasterne indså, at de kunne klikke på deres egne annoncer for at tjene flere penge, skalerede visse individer denne udnyttelse til store skalaer af svindelringe.
At klikke på dine egne annoncer er meget tidskrævende og kedeligt, men hvad hvis du kunne opbygge noget, der får andre til at klikke på dine annoncer, uden at de ved det?
I løbet af de sidste mange år er der mange store bedragerioperationer, kendt som botnets blevet afsløret. Nogle af dem genererer angiveligt mellem $ 3 og $ 5 millioner om dagen for svindlere.
Som du kan se, kan bedrag fra annoncører være utrolig simpelt og let, hvilket betyder, at næsten alles annonceudgifter er i fare.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Hvordan kliksvindel påvirker annoncører
På overfladen ser det måske bare ud til, at annoncører mister en lille del af deres annonceringsbudget på kliksvindel, så hvad er problemet ved det? Hvis de allerede bruger en masse penge på PPC-annoncer, bemærker de det sikkert ikke engang, vel?
Udover det økonomiske tab kan kliksvindel også påvirke annoncører på mange andre måder.
Ved bedragerisk at klikke på annoncer kan dette ofte føre til forkert analyse. Uden at filtrere de falske og gentagne klik ud, kan dette i sidste ende føre til, at virksomheder træffer marketingbeslutninger baseret på forkerte data.
Remarketing annoncekampagner kan ofte give virksomheder 7 til 8 gange deres ROAS, men når automatiserede bots, konkurrenter og webmastere begynder at klikke, kan dette reduceres betydeligt.
I nogle ekstreme tilfælde kan virksomheder måske endda beslutte, at betalte annoncer ikke er investeringsafkastet værd og stoppe med at køre dem helt. Når alt hvad de virkelig havde brug for, var at blokere en håndfuld brugere, der gentagne gange klikkede på deres annoncer.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Sådan bekæmpes kliksvindel
Lige siden den enorme stigning i kliksvindel i det sidste årti har annoncører konstant forsøgt at bekæmpe denne voksende trussel.
Selvom Google har sit eget ugyldige klikcenter, der sigter mod at tackle annoncesvindel, mener mange annoncører, at det ikke er nok og stadig lader masser af falske klik igennem.
For at tage sagen i egne hænder er mange PPC-eksperter kommet med nogle geniale måder at reducere deres svindel ved hjælp af Googles platform.
Disse tricks er blevet opdaget og finjusteret gennem årene for at hjælpe med at forsøge at reducere mængden af svindel, som annoncører modtager. Selvom disse tricks ikke fjerner al svindel helt, kan de have en betydelig indflydelse på, hvor meget annoncører kan spare.
Det bedste er, at disse tricks og tip er helt gratis, hvilket betyder, at alle kan implementere dem på deres egen Google Ads-konto!
Udnyt listen over udelukkelser
Som vi tidligere har undersøgt, er mængden af svindel med klik på Googles displaynetværk meget højere end deres søgeannoncer. Dette skyldes primært, at webmastere modtager indtægter for hvert klik og har et stort incitament til svigagtigt at klikke på deres egne annoncer.
Selvom ikke alle webmastere deltager i kliksvindel, placerer mange ofte annoncer på steder, hvor brugerne sandsynligvis ved et uheld klikker på dem. Selvom klik kan være utilsigtede, skal annoncører stadig betale for hver enkelt!
For at forhindre, at disse hjemmesider af lav kvalitet spilder dine dyrebare annonceudgifter, har Googles platform sin egen specielle ekskluderingsliste. I lighed med negative keywords på søgekampanger er ekskluderingslisten, hvordan annoncører blokerer hjemmesider på displaykampagner.
For nylig på vores blog frigav vi et ark med over 60,000 hjemmesider som annoncører bør udelukke fra deres displayannoncekampagner.
Baseret på data hentet fra vores platform og kunder, fremhævede vi de bedste hjemmesider der har det laveste investeringsafkast og de højeste antal af annoncesvindel.
Installation af listen er meget ligetil. Kopier blot listen, og opret en ny placeringsekskluderingsliste i Google Ads, og vælg derefter, hvilken displaykampagne du vil anvende den på.
Når de er anvendt, vises dine displayannoncer ikke på nogen af hjemmesiderne på listen, hvilket filtrerer de dårlige hjemmesider ud og sparer dig penge på lang sigt.
Ekskluder dine konkurrenter
Hvis du ikke har prøvet placeringsmålretnings indstillingen i Google Ads, går du massivt glip af noget. Det giver dig ikke kun mulighed for at målrette nøjagtigt efter, hvilke brugere der skal se dine annoncer, men det giver dig også mulighed for at målrette mod hvilke områder, der ikke skal se dine annoncer.
Dette lyder sandsynligvis alt sammen meget velkendt, men du undrer dig sandsynligvis over, hvordan dette hjælper med at bekæmpe kliksvindel?
Et af de største problemer for mange virksomheder er, at deres konkurrenter ofte klikker på deres Google-søgeannoncer, når de konkurrerer på de samme vilkår.
Alle disse gentagne klik kan hurtigt samle sig til en del og ende med at koste virksomheden en betydelig del af deres annonceudgifter. Du kunne selvfølgelig ekskludere dine konkurrenter ved hjælp af IP-ekskluderingsmetoden, som vi talte om ovenfor, men chancerne er nok, at du ikke har deres unikke IP-adresse.
Heldigvis er der en meget lettere måde, der giver dig mulighed for at blokere enhver konkurrent uden at skulle spore deres IP-adresse.
Ved simpelthen at få deres fysiske kontoradresse fra deres hjemmeside kan du oprette et ekskluderingsområde for annoncer i Google Ads for at forhindre, at dine annoncer vises til dem. Da de ikke kan se dine annoncer længere, kan de ikke klikke på dem!
Selvom denne teknik på ingen måde er perfekt, kan den i høj grad hjælpe med at narre dine konkurrenter til at tro, at du er stoppet med at køre annoncer, og de har med succes har
“klikket” dig ude af drift.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Sidste tanker
Forhåbentlig har denne artikel givet dig en informativ introduktion til verdenen af annoncesvindel og hvorfor folk gør det. Hvis du har mistanke om, at nogen svigagtigt klikker på dine PPC-annoncer, kan implementering af ovenstående teknikker spare dig for et betydeligt beløb.
Noget af det vigtigste du skal tage med fra denne artikel er dette: stol ikke på Google eller andre PPC-netværk for at beskytte dine annonceudgifter. Tag handlingen i dine egne hænder.