Hvert sekund genererer Amazon salg for 4.722 millioner dollars. Det er $283,000 hvert minut, eller $17 millioner hver time. Det viser den utrolige mængde af køb og salg der sker på Amazon.
Hvis du har det som om du går glip af alt det sjove, så er der ingen grund til bekymring. Det er ret meget lige ud af landevejen, at åbne og styre en Amazon sælger konto med den rigtige vejledning.
Hvis du overvejer, at begynde at sælge på Amazon, eller du lige er startet og gerne vil lære mere om platformen, så er denne guide til dig.
I denne artikel gennemgår vi, hvad du skal overveje før du åbner en Amazon sælger konto. Så viser vi dig, hvordan du registrerer en konto og styrer dig gennem Amazon Seller Central. Endeligt så gennemgår vi også basis funktionerne i at sælge på Amazon så du kan komme godt i gang med dit Amazon salgseventyr.
Amazon Seller Central er din sælger hjemmebase i Amazons økosystem. Platformen forbinder dig, som brand og detailhandler, direkte med Amazon markedspladsen og dets kunder.
Gennem internet interfacen i Amazon Seller Central kan du kontrollere dine nøgleaktiviteter såsom, at tilføje produkter der skal sælges, styre dine ordrer, besvare dine kunders spørgsmål, overvåge dit salg og meget mere. Det giver dig også adgang til værktøjer og programmer til sælgere såsom:
Det er helt essentielt, at du forstår, hvordan du navigerer i Amazon Seller Central for at du får succes som sælger på Amazon.
Amazon Seller Central er perfekt for brands, detailhandlere og enkeltpersoner, som ønsker at sælge direkte til kunderne på Amazon.
Amazon Seller Central er populær blandt brands, producenter og “white label”-virksomheder der re-brander produkter. Amazon tilbyder en lang række fordele til virksomheder der ejer et trademark (varemærke) på deres brand.
En anden fordel for brand ejere er Amazons Brand Register.
Om Amazons Brand RegisterDette program sikrer, at det kun er brand ejeren og autoriserede repræsentanter, der kan foretage ændringer i et brands indhold på Amazon. Brand Registeret giver også sælgere mulighed for at beskytte deres produkter (det kaldes gating). Gating forhindrer uautoriserede sælgere og forfalskere i at registrere brand produkter på Amazon. |
Det er en godt valg for brands, der ønsker at sælge direkte til forbrugerne, at åbne en Amazon sælger konto, og på den måde styre shopping oplevelsen og beskytte sine intellektuelle rettigheder.
Relateret artikel: Sådan beskytter du dit Brand på Amazon
Amazon er også et godt sted for detailhandlere, gen-sælgere og forhandlere. Uanset om du har en online eller fysisk butik, så gør Amazon Seller Central det let at tilføje Amazon som en salgskanal.
Detailhandlere kan hurtigt oprette tilbud på de millioner af produkter der findes i Amazons katalog, eller oprette nye produkter der endnu ikke er til salg på Amazon.
Amazon har en række af funktioner der hjælper detailhandlere med at forblive konkurrencedygtige på platformen, som automatiserede prissætnings værktøjer og annoncerings kampagner.
Amazon Seller Central er ikke kun for store firmaer. Individuelle og deltidssælgere kan også få en del af kagen. Amazon er populær blandt alle typer af små sælgere. Håndværkere der fremstiller unikke produkter kan sælge deres ting på Amazon gennem Amazon Handmade programmet. Bands og influencers, der sælger merchandise, kan sælge ved at bruge Merch på Amazon.
Den bedste del er, at Amazon har et gratis individuel medlemskab, der får dig i gang med at sælge med det samme, dog med færre funktioner end det betalte medlemskab.
Tilbage til toppen eller
Afhængig af hvordan du vælger at sælge på Amazon, så skal du betale for nogle af, eller alle, udgifterne.
Amazon tilbyder to typer af selling plans, dvs. abonnementstyper: Den Individuelle Plan og den Professionelle Plan.
Dette abonnement inkluderer alle de funktioner der findes på Amazon Seller Central. Det er den løsning vi anbefaler til de fleste detailhandlere og brand-ejere.
Du får adgang til vigtige funktioner for sælgere, som bulk upload tools, hvor du kan uploade mange varer samtidigt, Amazon Advertising (annoncering) og Amazon's API der forbinder til 3.-parts apps. Desuden er nogle produktkategorier kun tilgængelige for sælgere der har en Professionel Plan. Denne abonnementstype koster et fast beløb per måned.
Professional Plan cost: $39.99 per month
Dette abonnement har et begrænset antal funktioner tilgængeligt på Amazon Seller Central. Det er en god løsning for deltidssælgere og dem med få produkter.
Brug dette abonnement hvis du bare vil checke platformen ud og ikke er klar til at sælge endnu. På dette abonnement betaler du et fast beløb per salg, men ellers er det gratis at oprette og vedligeholde.
Selling plan fees for Amazon US
Referral fees, eller henvisning beløb, er den kommission som Amazon opkræver for hvert salg. Beløbet afhænger af produktkategorien og ligger typisk mellem 8% og 15%.
Henvisnings beløbet er baseret på varens totale pris. Det inkluderer varens salgspris, forsendelsesomkostninger og udgifter til indpakning. Der er desuden et minimums henvisnings beløb per kategori.
Husk at henvisnings beløbet opkræves oveni udgiften til dit sælger abonnement (seller plan).
En smart funktion til Amazon sælgere er “Fulfillment by Amazon (FBA)”, hvor Amazon opfylder ordren for dig.
Med FBA sender du dine produkter til en af Amazons fulfillment centre. Når du får et salg, vil Amazon plukke, pakke og sende din ordre for dig. De dækker endda kundeservicen der relaterer til den specifikke ordre. FBA er en frivillig service og du kan altid vælge selv at opfylde dine ordrer.
Senere i denne artikel gennemgår vi fordelene og ulemperne ved at bruge FBA i flere detaljer. Lige gennemgår vi kun de to typer af udgifter du betaler hvis du bruger FBA.
Udgiften dækker plukning, pakning, forsendelse og levering af kundeservice i forbindelse med dine ordrer. Udgiften er baseret på vægten og størrelsen af dit produkt.
Den månedlige udgift dækker opbevaringen af dine varer i Amazons varehuse. Udgiften er baseret på den daglige gennemsnitlige volumen, som dine produkter optager i Amazons varehuse. Udgiften varierer afhængig af tidspunktet på året og bliver betragteligt dyrere i juleshopping sæsonen.
Storage fees for Amazon US
For flere detaljer om priser, så besøg denne side.
Tilbage til toppen eller
Sådan fordobler du dit Amazon Salg med 9 gennemtestede Tips
Nu hvor du har en basis forståelse for hvad Amazon Seller Central er, med tilhørende udgifter, så lad os gennemgå, hvordan du åbner en sælger konto.
Først skal du beslutte, hvilken Amazon markedsplads du vil sælge på. Per 2021 opererer Amazon i14 lokale markedspladser af de største 20 verden rundt (for eksempel Amazon.de i Tyskland og Amazon.ca i Canada). Der er også en ny Amazon markedsplads åbnet i Sverige.
Liste over lokale Amazon markedspladser i verden
Vi dækker det globale salg i detaljer senere i denne artikel.
Vær opmærksom på, at du ikke behøver at være placeret i et af landene ovenfor for at begynde at sælge på Amazon. Amazon accepterer sælger registreringer fra detailhandlere fra over 100 lande. Du kan finde den fulde liste her.
Før du begynder din registrering, så sørg for, at du har dine firma informationer klar.
Du skal bruge følgende:
Afhængig af din geografiske placering kan Amazon spørge efter yderligere informationer såsom:
Hvis du planlægger at sælge produkter i USA, kan du registrere din sælger konto her. Hvis du planlægger at sælge i Europa, så registrer dig her. For andre lande kan du finde links til de relevante registreringssider her.
For at begynde registreringen af din konto, så skal du oplyse dit navn, e-mail adresse og et password. Efter din e-mailadresse er verificeret, så bliver du sendt til registreringsområdet hvor du tilføjer dine virksomheds informationer.
Registreringsområdet til din Amazon konto
Amazon vil gennemgå din konto før du bliver autoriseret til at påbegynde dit salg. Den proces kan tage fra 24 timer til adskillige dage. Du skal holde øje med din e-mail i tilfælde af, at Amazon forespørger på yderligere informationer om din virksomhed.
Når først gennemgangen er afsluttet, er du klar til at gå i gang med at sælge.
Tilbage til toppen eller
Vi fortsætter med at gennemgå hovedmenuen i Amazon Seller Central og nøglefunktionerne i hvert område.
Her kan du oprette annoncer ved at søge efter produkter, der allerede er til salg på Amazon, eller du kan tilføje et nyt produkt til Amazons katalog. Du kan også arbejde på din annoncer trinvist ved at gemme og afslutte udkast. Og sidst men ikke mindst, så kræver nogle brands og kategorier tilladelse til at blitove solgt på Amazon. Du kan checke dine salgs ansøgninger i fanen her.
Dette område indeholder nogle af de vigtigste funktioner for sælgere. Her har du adgang til en række værktøjer og rapporter, der kan hjælpe dig med at styre dit varelager og dine annoncer. Du kan:
Hvis du også bruger Fulfillment by Amazon (mere om det emne senere), så styrer du dine ordreopfyldninger og forsendelse af produkter til Amazons varehuse her.
Prissætningen på Amazon kan være en hård kamp. Heldigvis tilbyder Amazon deres sælgere værktøjer, der kan hjælpe dem med at holde dem på toppen i forhold til konkurrenterne.
Dette er et andet vigtigt område for sælgere. Det er her du får en oversigt over alle dine ordrer: Dem der er under behandling, dem der ikke ser sendt, dem der er sendt og dem der er annullerede. Du kan udføre funktioner som at tilføje tracking numre, købe forsendelse, sende ordrer og annullere ordrer. Det er også her du styrer returneringer fra kunderne.
Vi anbefaler også du læser:
5 Måder at få genbestillinger fra Amazon-Kunder
Hovedfunktionen i dette faneblad er din Campaign Manager, og det er her du kan oprette kampagner for dine produkter. Derudover er der A+ Content, som giver brand ejere adgang til muligheden for at få fremhævede produktbeskrivelser. Det er også her du kan oprette kuponer eller tilbud som køb-en-og-få-en-gratis. Du kan også vælge forskellige andre typer for annoncerings- og promoverings programmer som Amazon tilbyder.
Her kan du oprette webshops med undersider på Amazon for at promovere dit brand og dine produkter. Akkurat som med A+ Content, så er denne funktion kun tilgængelig for brand ejere der også deltager i Amazon Brand Registeret.
I dette område kan du udforske og deltage i forskellige programmer der relaterer til, at konsolidere og vækste din virksomhed.
Denne sektion er vigtigt hvis du vil følge detaljeret med i din virksomhed. Der er samlet en række af forskellige rapport her, der relaterer til betaling, virksomhedens performance, annoncering og returneringer. Inde i dit Payments Dashboard har du adgang til informationer om din nuværende totale balance, beløb du kan hæve, de seneste udbetalinger såvel som kontoudtog og transaktionsdetaljer. Business Reports lader dig få et overblik over dit salg og trafik over siden, både over tid og per produkt.
For at sælge på Amazon skal man som sælger opfylde visse præstationsmål. Din Account Health side giver dig et overblik over de kritiske målinger såsom din “Order Defect Rate” (hvor mange fejl der har været på dine varer), Forsendelses Performance og du kan se din performance-baserede egnethed til at deltage i programmer som Seller Fulfilled Prime. Det er også her du kan se feedback og svare på kommentarer fra - og ønsker om tilbageførsler - fra kunderne.
I dette område kan du udforske produkter og services der tilbydes af 3.-parts leverandører. For eksempel kan du bruge Service Provider Netværket til at finde en til at hjælpe dig med annoncering eller produktfotografering. I din Marketplace Appstore kan du finde firmaer (som DataFeedWatch) der hjælper dig med at oprette Amazon annoncer direkte fra dit webshops produktkatalog.
Tilbage til toppen eller
Udover hovedmenuen er der nogle få andre områder på Amazon Seller Central, der er værd at nævne.
Her svarer du på spørgsmål fra kunderne. Det er vigtigt at huske, at Amazon måler din svartid overfor kunderne, så det er vigtigt du svarer hurtigt.
I denne sektion kan du finde hjælpe-artikler, adgang til sælger forummer (hvor du kan få hjælp fra andre sælgere) eller du kan kontakte Amazon support. Hvis du har åbne sager hos Amazons support kan du finde dem i din “case log”.
Der er en hel række forskellige ting i denne sektion. Nøgleområderne inkluderer fulfillment-indstillinger til returneringer, forsendelser og “Fulfilment by Amazon”. Området “Permissions” er hvor du autoriserer nye brugere og 3.-parts apps. Du kan også opdatere dine konto detaljer, virksomheds informationer og -politikker her.
Vi nævnte tidligere, at Amazon giver dig mulighed for at sælge globalt. Når du først har en konto registreret, så er det let at registrere flere konti til andre lokale markedspladser.
I toppen af din Amazon Seller Central er der en dropdown-menu der lader dig skifte mellem alle de forskellige markedsplads placeringer, der i øjeblikket er forbundet til din konto. Hvis du ønsker at tilføje en ny markedsplads, så skal du registrere en sælger konto for den lokation.
Din Sell Globally-side og markedsplads dropdown menu
Her kan du se placeringerne af de forskellige markedspladser, organiseret efter region og muligheden for at oprette nye sælger konti. I nogle regioner kan du let få adgang til nye lokale markedspladser med samme konto og virksomhedsoplysninger. For eksempel kan Amazon Nordamerika forbindes med konti i USA, Canada og Mexico.
Hvis du allerede har en sælger konto på en anden lokation, så kan du linke til dine konti på denne side.
Nu hvor vi har brugt noget tid på at udforske de forskellige områder af Amazon Seller Central, så lad os dykke mere detaljeret ned i de vigtigste salgsaktiviteter.
I denne sektion gennemgår vi de to muligheder du har, for at oprette annoncer (matching og tilføjelse af nye produkter til Amazons katalog). Så gennemgår vi metoderne for at generere dine annoncer på din Amazon Seller Central kontoen.
Matching er, når du opretter et salgstilbud for et produkt, der allerede eksisterer i Amazons produktkatalog.
Amazon har et gigantisk katalog med over 350 millioner produkter. Hvis du er en detailhandler der sælger produkter, som andre detailhandlere også sælger, så er der en god chance for at de produkter du sælger allerede findes i Amazons katalog.
Du kan søge i Amazons katalog efter titel, GTIN (UPC, EAN, ISBN) eller ASIN (Amazon's unique product identifier - dvs. Amazons varenummer).
Hvis du kan finde et match, så er alt du skal gøre, at tilføje produktet til din Amazon Seller Central konto sammen med antal og pris. Så vil dit tilbud vises ved siden af andre sælgere med samme produkt.
Hvis det produkt du sælger ikke findes i Amazons katalog (hvilket ofte er tilfældet for brand ejere, white-label sælgere der re-brander produkter og nye produkt leverandører), så kan du oprette et nyt produkt.
Denne proces kræver mere end hvis du skal matche, for her skal du oplyse alle produktets detaljer til Amazon. Here finder du de nøgleinformationer om produktet som Amazon kræver:
Når først produktet er “live” på Amazon, så kan andre sælgere med det samme produkt også begynde at sælge på din annonce.
Bemærk, at det er imod Amazons servicepolitik at tilføje produkter, der allerede eksisterer i Amazons katalog. Hvis der oprettes duplikater, vil de efter al sandsynlighed enten blive blokeret, eller fusioneret.
Hvis du ønsker eksklusiv forhandling af et produkt på Amazon, så er det en forudsætning, at du registrerer dig i Brand Registeret og beskytter dine produkter. Så skal andre sælgere, der ønsker at oprette et tilbud på dit produkt, autoriseres først.
Relateret artikel: Sådan beskytter du dit Brand på Amazon
Amazon giver dig adskillige muligheder for at tilføje og styre dine annoncer i din Amazon Seller Central.
Den enkleste måde at styre dine annoncer på, er gennem Amazon Seller Central's web admin panel. Det gøres i Catalog (katalog) eller Inventory (varelager) områderne, som du finder i hovedmenuen på Amazon Seller Central.
Hvis du bruger denne metode, så skal du indtaste alle produktinformationerne, pris og antal manuelt i din web browser. Det fungerer fint, hvis du kun har nogle få produkter, men det er ikke en skalerbar løsning, der fungerer for de fleste professionelle detailhandlere.
Den næste metode til at styre dine annoncer på, og tilføje produkter, er gennem upload af filer. Amazon tilbyder adskillige forskellige fil-skabeloner, afhængig af dit behov.
Der er basis skabeloner til at opdatere priser og kvalitet på de varer der allerede findes i din Amazon Seller Central konto. Eller du kan downloade en detaljeret kategori-specifik skabelon og uploade alle de informationer, der kræves for at oprette nye produkter i Amazons katalog.
Du kan downloade skabelonerne i “Add Product” via Upload siden på “Inventory” fanen i Amazon Seller Centrals hovedmenu. Når først du har tilføjet de nødvendige data til filen, kan du uploade den igen samme sted. Ændringerne træder i kraft, når Amazon har behandlet din fil.
Med denne metode kan du hurtigt opdatere tusindvis af produkter. Ulempen er, at du skal være god til at styre regneark og metoden er ikke automatiseret.
Der er også en vis læringskurve, når det kommer til at udfylde Amazons skabeloner. Der er en vis sandsynlighed for, at du kommer til at bruge noget tid på at rette Amazon fejl.
Sælgere på Amazon har to muligheder for at opfylde deres kunders ordrer. Det er enten Fulfillment by Merchant (FBM) eller Fulfilled by Amazon (FBA). I denne artikel gennemgår vi grundigt hver mulighed, men hvis du ønsker at dykke dybere ned i emnet så læs Amazon FBA versus FBM artiklen.
FBM er den traditionelle model, hvor sælgeren er eneansvarlig for at styre varelager, sende produkter og håndtere de ordrer der kommer ind. Derudover har FBM sælgere ansvaret for den kundeservice der er relateret til deres ordrer.
Du betaler kun et henvisnings beløb til Amazon for et salg. I denne konstellation har du mere kontrol over din vare opfyldelses proces, men også det ekstra ansvar.
FBA er en 3.-parts opfyldelses service leveret af Amazon. Men denne løsning sender du dine produkter til Amazons varehuse. Når en ordre kommer ind, så sender Amazon produktet til kunden og supporterer med kundeservice der relaterer til den ordre.
Den sidste model er egnet til sælgere der ønsker at fokusere på indkøb, udvikling og at sælge produkter og som hellere vil lade Amazon håndtere det daglige eksekverings ansvar. Ulempen er, at du har mindre kontrol over opfyldelse af ordrerne og du skal betale for den ekstra service hos Amazon.
FBA har også nogle fordele. FBA produkter er automatisk godkendt til Prime Shipping og får et ekstra boost i Buy Box algoritmen og på SEO. Sagt på en anden måde, der er konkurrencemæssige fordele ved at bruge FBA fremfor FBM.
Når du har modtaget dine ordrer og sendt dem, så er du stadigt ikke helt færdig. Du vil skulle håndtere returneringer og holde øje med sælger feedback og produktanmeldelser.
Amazon kræver at tredje-part sælgere enten matcher, eller har en højere standard, end returneringspolitikken hos Amazon.com.
Du skal autorisere returneringer og sørge for hurtige tilbagebetalinger, fordi du skal matche Amazons eget serviceniveau. Amazon har desuden en meget køber-venlig returneringspolitik der betyder, at sælgere ikke har meget frirum, når det kommer til at afvise en forespørgsel på en returnering. Faktisk er det sådan, at hvis du er professionel sælger, så autoriserer Amazon automatisk de fleste returneringer.
Du kan styre forespørgslerne på returneringer på “Manage Returns”-siden i Orders-delen af hovedmenuen.
Hvis din vare er håndteret gennem FBA, så håndterer Amazon forespørgsler på returneringer uden brug for input fra sælgeren.
Både sælger feedback og produktanmeldelser er en vigtig del af en kundes købsbeslutning. Det to ting er ikke det samme, som vi vil forklare nedenfor.
Dette er en offentlig vurdering af din præstation som sælger. Kunderne vurderer dig på en fem-stjernet skala og kan også vælge at skrive en kommentar. Kunderne har op til 90 dage til at skrive feedback på sælger efter placeringen af en ordre.
Andre kunder vil bruge den givne feedback som en målestok på din sælger-troværdighed. Et lavt antal stjerner og negative kommentarer vil gøre, at kunderne tænker sig om to gange før de køber noget fra dig.
Hvis du opfylder dine ordrer præcist og til tiden, og leverer god kundeservice, så er det den bedste måde at få din sælger feedback højt op.
Eksempel på en offentlig Sælger Feedback side
Produkt anmeldelser handler kun om produktet og har intet at gøre med sælgeren. Anmeldelserne er en offentlig vurdering af kundens tilfredshed med et produkt. Kunderne giver en karakter mellem 1 og 5 stjerner og har mulighed for at skrive kommentarer og vise billeder og videoer.
Gode anmeldelser kan hjælpe med produktets søgeords placering og konverteringer. Amazons algoritme vil lede kunderne hen til produkter der har gode anmeldelser, og kunderne har mere tillid til at købe produkter der har gode anmeldelser.
Eksempel på produktanmeldelse
Amazon giver mulighed for, at du forespørger på feedback og anmeldelser fra kunderne. Den letteste måde er at bruge Amazons "Request a Review”-knap.
Knappen er tilgængelig på alle ordrer når først de er blevet leveret. Du kan finde dine ordrer på “Manage Orders”-siden i ordre delen af hovedmenuen.
Når du klikker på knappen, vil Amazon sende en forespørgsel på sælger feedback og en produktanmeldelse via e-mail til kunden. Du kan kun sende den mellem 5 og 30 dage efter varen er leveret.
Amazons "Request a Review"-knap er manuel og ret simpel. Hvis du har brug for noget mere automatiseret, eller en større grad af tilpasning, så er der en række 3.-parts værktøjer til rådighed, der kan hjælpe dig med at styre og pleje dine anbefalinger og feedback.
Tilbage til toppen eller
Indtil nu har vi gennemgået, hvad du skal overveje før du åbner en Amazon sælger konto, hvordan du registrerer en “seller account” og navigerer i Amazon Seller Central, og endeligt grundlaget for at sælge på Amazon.
Som du som sælger vækster, så kan du overveje at gøre brug af flere af Amazons salgsfunktioner som Amazon Advertising og deres “Automate Pricing”-værktøj. Eller du kan beslutte at udvide dine salgsaktiviteter til nye lande.
Hvis du vokser fra din Amazon Seller Central og har brug for hjælp fra en 3.-parts software til at oprette annoncer og styre dine ordrer, så er DataFeedWatch her for at hjælpe dig.
Hvis du har fået udbytte af denne artikel, så kan det være du også finder disse artikler interessante: