Anna Hanarz
Amazon FBA versus FBM
FBA (Fullfilled by Amazon) is Amazon’s warehousing and fulfillment service that allows sellers to send inventory to an Amazon warehouse and have their orders shipped by Amazon. FBM (Fulfilled by Merchant) is a fulfillment method in which the seller takes full responsibility for storing inventory and shipping orders.
When you use FBA, Amazon charges a fulfillment fee and a monthly inventory storage fee. With FBM, you can store and ship items yourself or outsource fulfillment to a 3rd-party (that isn’t Amazon).
Deciding which method to choose can be difficult if you don’t understand the pros and cons of each program. In this article, we’ll do our best to explain and demystify FBA and FBM so you can pick the fulfillment option that is best for your business.
Fordele og ulemper ved Amazon FBA
Konceptet i Amazon FBA er, at sælgere sender deres varelager til et Amazon varehus, og når der modtages en ordre på deres produkt gennem Amazon, så bliver ordren automatisk pakket og sendt af Amazon. Amazon tager sig også af den kundeservice og de returforsendelser der relaterer til bestillingen.
Når du bruger FBA, opkræver Amazon et “fulfillment” gebyr og et månedligt beløb for opbevaring af dit varelager.
- Dit fulfillment fee dækker udgifter der relaterer til plukning, pakning, forsendelse og levering af kundeservice.
- Den månedlige udgift for opbevaring dækker udgiften til opbevaring af dit varelager i en af Amazons fulfillment centre.
Udgiften kommer oven i eventuelle henvisningsgebyrer (Amazons kommission for salget på deres markedsplads).
Fordelen ved FBA
Prime Shipping
Varer der sendes gennem FBA er berettigede til Prime shipping. Det betyder, at kunder der har et Amazon Prime abonnement kan modtage din vare indenfor 2 dage uden yderligere udgifter (der er endda 1-dags forsendelser i nogle områder). Det øger salgspotentialet for dine varer, fordi Prime abonnenter er ivrige efter at få fordelen af de hurtige leveringstider.
For at sætte muligheden lidt i perspektiv, så er der mere end 110 million Prime abonnenter alene i USA. Der er langt større sandsynlighed for, at de køber en vare der er Prime mærket, end en vare med standard forsendelse.
Eksempler på Prime mærker, der indikerer at en vare er godkendt til Prime shipping.
Du kan vinde en Buy Box
Når du konkurrerer med de andre sælgere, der tilbyder den samme vare på Amazon, er det helt essentielt at få dit tilbud i en Buy Box.
En Buy Box er der, hvor “Add to Cart” og “Buy Now”-knapperne er placerede på en produktside. På ethvert givet tidspunkt tildeles et salg foretaget via en Buy Box kun til én sælger. 85 % af alt salg sker gennem Buy Boxen.
Fulfillment (opfyldelse af ordren) er en af de vigtigste variabler som Amazon tager i betragtning, når der besluttes hvilken sælger der vinder Buy Boxen. I bund og grund er det sådan, at jo hurtigere, billigere, praktiske og pålidelige dine forsendelser og leveringer er for kunden - jo bedre.
Amazon mener, at FBA har stort set de perfekte målinger på tværs af disse variabler. Det betyder, at hvis du bruger FBA kan det i høj grad forøge dine chancer for at vinde en Buy Box, når du konkurrerer mod FBM sælgere.
Fokus på at sælge, ikke på at pakke og sende
Ansættelse og træning af personale, styring af varelager, forhandling af forsendelsespriser, indkøb af indpakningsmaterialer, afsendelse til tiden, forsendelse af de rigtige varer… når det kommer til at styre dit eget varelager og sende varer så er listen over ansvarsopgaver lang.
Det er hårdt arbejde, at styre en velsmurt maskine der styrer varehuset og forsendelserne. Amazon har allerede en toptunet infrastruktur med en opsat proces der afsender dine ordrer til tiden. Desuden tillader FBA programmet dig let at opskalere siden du ikke får brug for ekstra personale eller plads i varehuset efterhånden som volumen på ordrerne ændrer sig.
Mange Amazon sælgere foretrækker at fokusere på indkøbsprocessen, udviklingen af fantastiske produkter, marketing og salg. De er mere end glade for at lade Amazon styre den daglige drift med pakning og forsendelse for dem.
Amazon SEO
Amazon er forbeholden med at fortælle nøjagtigt hvordan deres A9 søgealgoritme fungerer.
Selvom Amazon ikke officielt oplyser det, så er det generelt set underforstået, at FBA er en faktor i forhold til placeing i søgealgoritmen. Når der foretagers søgninger, er det sandsynligt, at FBA udbydere har en fordel i forhold til FBM udbydere, hvis alle andre parametre er ens.
Kundeservice
Som vi allerede har nævnt, så dækker Amazon alt vedrørende kundeservice og returneringer, når du bruger FBA.
Selvom det betyder, at du går glip af den direkte kontakt med dine kunder, så gør det livet lettere for online detailhandlere, at du ikke skal klare arbejdsbyrden med support.
Multi-Channel Fulfillment (MCF):
MCF programmet er en ekstra tilføjet bonus for multi-channel detailhandlere. MCF fungerer på samme måde som FBA, bortset fra, at Amazon pakker og sender ordrer fra alle salgskanaler og ikke kun Amazon marketplace.
Du kan gøre brug af Amazons fulfillment centre til at sende ordrer fra din egen hjemmeside eller en anden markedsplads. Varelageret i Amazons fulfillment centre kan betjene både Amazon kunder og dine kunder på andre kanaler.
Men du skal være forberedt på at betale. Udgifterne til MCF er højere end FBA.
MCF kan også bruges som en enkeltstående service for de detailhandlere der ikke ønsker at være til stede på Amazons markedsplads.
Ulemperne ved FBA
Udgifterne
Udgifterne kan være en fordel eller ulempe, afhængig af den type af varer du sælger og i forhold til din egen virksomheds mulighed for at pakke og sende.
Små, lette og hurtigt sælgende varer er mere omkostningseffektive i FBA programmet end tunge, uhåndterbare og langsomt bevægelige varer. Derudover fluktuerer opbevarings udgifterne afhængig af sæson, og stiger mellem oktober og december.
Udgifter for varer af standard-størrelse, varer og tøj (apparel)
FBA fees for non-apparel items (standard-size) = FBA gebyrer for ikke-tøj varer (standard størrelse)
FBA fees for apparel items (standard-size) = FBA gebyrer for tøj (standard størrelse)
Månedlige udgifter til opbevaring af varelager
Month = Måned
January - September = Januar-September
October - December = Oktober-December
per cubic foot = per kubikfod (ca. 28,3 liter)
Og selvom Amazon er særdeles effektiv, når det kommer til proceduren med at pakke og sende, så er der også mange detailhandlere der er meget gode til dette.
Detailhandlere der har høj ekspertise i logistik kan måske gøre det billigere end Amazon. For detailhandlere skal fordelene ved FBA altså opvejes mod de ekstra udgifter der er ved at bruge FBA.
Hvis du allerede har en Amazon Seller Central konto, kan du bruge Amazons gratis FBA Revenue Calculator til at sammenligne FBA med dine egne pakke- og forsendelsesomkostninger.
Tab af kontrol
Med FBA kan du ikke gå en tur ned gennem gangen på dit varehus og inspicere dine egne produkter. Og det er højst usandsynligt, at Amazon lader dig få adgang til deres faciliteter så du kan komme på besøg. Du er nødt til at stole på, at Amazon ikke ødelægger eller mishandler dit varelager.
Når du bruger FBA, skal du være forberedt på, at gøre det på Amazons måde. Så hvis du er en sælger der gerne selv vil have fingrene i dit varelager og udsendelsen af dine varer, så er FBA måske ikke noget for dig.
Krav til indpakning og mærkning
Amazon har strenge krav til indpakning og mærkning af produkterne før de accepterer varerne i deres varehuse.
Hvis ikke du forbereder dig ordentligt, så dit varelager opfylder de krav, så risikerer du at Amazon afviser en indgående forsendelse. Så kommer du til at bruge tid og penge på at tilbagesende og ompakke dine varer.
Der er en hel serviceindustri omkring FBA gennemgang og forsendelser der fungerer som mellemmand mellem Amazon og din leverandør. Den tid og udgift der er til at forberede dine varer til FBA bør indkalkuleres, når du evaluerer programmet.
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimatie Google Merchant Center Håndbog
Hvad er FBM? Fordele og ulemper ved Amazon FBM
Med Fulfilled by Merchant modellen (tidligere blev det kaldt MFN eller “Merchant Fulfilled Network”) kan du selv opbevare og afsende varerne, eller outsource funktionen til en 3.part (der ikke er Amazon). Uanset hvad, er det sælgeren der er ansvarlig for at opfylde Amazons serviceniveau i forhold til forsendelser og ordrer. Derudover skal sælgeren sørge for kundeservice og tage sig af returnerede varer for FBM ordrer.
Seller Fulfilled Prime (SFP)
SFP programmet er en variation af FBM, der giver sælgeren mulighed for at deltage i Prime shipping uden at bruge FBA.
For at vise Prime mærket på dine varer, skal du forpligte dig til 2-dages levering uden ekstra udgifter for Prime abonnenter. Performance standarderne for sælgere er højere end FBA, og det er kun de højest performende sælgere der er kvalificerede til programmet.
Sælgere skal bestå en prøveperiode der varer mellem 5 og 90 dage for at bevise, at de kan opretholde de høje standarder der beskrives nedenfor.
SFP krav:
- Forsendelse af 99 % af ordrerne til tiden
- Forsendelse af ordrer placeret sammet dag inden lukketid
- Have en annulleringsrate på ordrer på mindre end 0.5 %
- Bruge Amazon Buy Shipping Services på mindst 99 % af ordrerne
- Sælgere skal overholde Amazons Returneringspolitik
- Tillade at alle kundeservice henvendelser håndteres af Amazon
Seller Fulfilled Prime giver nogle af de samme fordele som FBA, såsom øget salgspotentiale fra Prime abonnenter og fordele frem for standard FBM i en Buy Box.
Fordele ved FBM
Større kontrol over dit varelager og afsendelser
FBA giver dig kontrol over dit eget varelager og pakke- og forsendelses processer.
Detailhandlere har for eksempel større fleksibilitet, når det kommer til påfyldnings rutiner og inspektion af deres varelager. Desuden er Amazon kendt for at ændre FBA processerne og politikerne, hvilket kan være forstyrrende for sælgere.
For andre detailhandlere er det at eje kundeservice oplevelsen vigtigt. Det er kun muligt at bruge indpakning med varenavn og indstik af marketing material ved FBM.
Lavere Amazon udgifter
For virksomheder, hvor logistik er en kernekompetence, er det muligt at øge deres marginer ved at bruge FBM, hvis deres pakke- og forsendelsesomkostninger er lavere end udgifterne til FBA.
Der er også nogle få udgifter vi ikke har nævnt endnu, såsom “returns processing fee” der gælder for visse kategorier, “long-term storage fee” for varer der ikke er solgt inden for seks måneder og “stock removal fee” for at få varelageret ud af Amazons varehuse.
Ulemper ved FBM
Mindre eksponering i Buy Boxen
Hvis alle andre faktorer er lige, så slår FBA tilbuddene standard FBM tilbuddene i Buy Boxen.
FBM sælgere kan forbedre deres odds for at vinde Buy Boxen ved at tilbyde Seller Fulfilled Prime. Men hold dig i mente, at FBA stadigt vil have en lille fordel over SFP når det gælder Buy Boxen. SFP er dog meget bedre end standard FBM.
Hvis Buy Box konkurrencen på dine produkter er hyper-konkurrencepræget, så kan FBA være det bedste valg.
Ingen SEO Fordele
FBA tilbyder et lille boost i søgninger sammenlignet med FBM tilbud. FBA er ikke en magisk tryllestav der gør din søgeordsplacering og SEO indsats overflødig, men det hjælper dog.
Kundeservice og returnerings ansvar
Falder valget på FBM, er det detailhandleren der håndterer kundeservice og varereturneringer, og det tager tid. Men det er ikke altid en dårlig ting.
FBM sælgere kan få en bedre forståelse for kundernes behov og problemstillinger, når de interagerer direkte med dem. Det kan lede til værdifuld indsigt og ideer til deres virksomhed.
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimatie Google Merchant Center Håndbog
Konklusion
For at opsummere, så er der klare fordele ved begge programmer.
FBA tilbyder fordele i forhold til SEO og Buy Boxen mens varerne automatisk er godkendt til Prime. Detailhandlere, især dem der kun sælger på Amazon, kan foretrække en hands-off tilgang til at pakke og sende varer og kundeservice, der giver dem mulighed for at fokusere på salg. For et ekstra gebyr vil Amazon også pakke og sende ordrer fra andre salgskanaler gennem MCF programmet.
Fordelene ved FBA er store, men de kommer med en hel række udgifter.
FBA versus FBM sammenligningsoversigt
Buy Box advantages = Buy Box fordele
Amazon search rant advantages = Amazon søgeplacerings fordele
Customer service = Kundeservice
Refunds and returns = Refunderinger og returneringer
Performance metrics related to order etc = Performance målinger relateret til ordren (ordrer til tiden, annulleringer af ordrer osv.)
Costs = Udgifter
Inventory control = Varelager kontrol
Customer experience = Kundeservice oplevelse
Inbound packaging and labeling requirements = Krav til indgående pakning og mærkning
FBM giver detailhandlere større kontrol og forudsigelighed over deres varelager og pakke- og forsendelses service. Sælgere der har ekspertise i logistik og effektive operationer kan forbedre deres overordnede marginer. Som sælger har man også større kontrol over kundeservice oplevelsen. SFP lader detailhandlere deltage i Prime, som øger salgspotentialet af deres varer.
Mens FBM sælgere mister nogle SEO og Buy Box fordele sammenlignet med FBA, så giver det til gengæld større kontrol til de detailhandlere der er klar til at påtage sig et større ansvar.