Markedspladserne fortsætter konstant med at tilpasse og udvikle sig, så det er vigtigt at følge med i de seneste opdateringer. Det er især vigtigt nu, pga. COVID-19 pandemien.
Markedspladserne har været tvunget til at tilpasse sig i et endnu højere tempo end normalt. Så hvad er hoved ændringerne vi har set fra markedspladserne i det første kvartal af 2020? Og hvordan har de tilpasset sig til at håndtere den større strøm af ordrer med kort varsel?
Q2 justeringer og opdateringer
Standardisering af tøjstørrelse
30. juni begyndte Amazon at standardisere størrelsen på listede produkter. Målet med dette er at vise ensartede størrelser til kunderne, så de får en bedre idé om, hvilken størrelse de har brug for, og så de nemt kan sammenligne produkter. For kjoler, trøjer (trøjer) eller frakker er dette valgfrit den 31. juli. Fra den 31. august blev det dog obligatorisk. Amazon har erklæret, at det ville udrulle en lignende standardisering for andre beklædningsprodukttyper i hele 2020.
Betalingsoversigtswidget fjernet
Amazon har besluttet at fjerne betalingsoversigtswidgeten fra Seller Central. Det er ikke helt klart, om markedspladsen har til hensigt at gøre denne ændring permanent eller midlertidig. Imidlertid sagde Amazon, at det skyldtes, at de forbedrede siden.
Den samlede betalingsbalance på tværs af alle konti i hvert land vil nu være synlig i linjen KPI (key performance indicator) øverst på siden. Dette kan blive gjort på følgende måde:
Nyt betalingspanel
I dette kvartal har Amazon introduceret et nyt betalingsdashboard. Dashboardet giver sælgerne et ”overblik” over deres økonomi for at forenkle den økonomiske oplevelse for sælgeren. Med ændringen kan alle økonomiske aspekter af en handelskonto nu ses på en enkelt side.
For at få adgang til betalingsdashboardet skal du vælge 'betalinger' under fanen Rapporter.
Betalingsdashboardet inkluderer din samlede saldo og disponible midler øverst på siden. Ved at vælge kontotype og afviklingsperiode kan du se, hvad der udgør din samlede saldo. Dette inkluderer forskellige elementer såsom salg, refundering og udgifter.
Pause i kontosuspension opretholdt
Pausen til kontosuspensioner for ordreudførelse blev forlænget fra 1. kvartal til 2. kvartal og sluttede den 31. maj. Dette inkluderede satser for sen forsendelse, annullering og ordrefejl. Amazon sagde, at de havde taget denne beslutning på grund af den store mængde forhandlere, der nævnte vanskeligheder i forsyningskæden. Fra den 1. juni gendannede Amazon sine standardordre præstationsstandarder.
For bedre at styre din ordreydelse fra den 1. juni og fremefter anbefaler Amazon, at du gør følgende:
Ferietilstand
Amazon har aktivt opfordret forhandlere, der ikke kan opfylde standardordrer, til at sætte deres konti i ferietilstand. Platformen har erklæret, at enhver forhandler, der gør dette, ikke vil udsættes for yderligere sanktioner for at bruge ferietilstand længere end normalt forventes. Når en forhandler beslutter at begynde at sælge igen, vil de stadig have den samme aktiekapacitet og ratings som før.
Fortsættelse af lagergebyrer frafaldes
Mod slutningen af 1. kvartal begyndte Amazon at afstå fra lageropbevaringsgebyret for produkter, der var lagret i USA, Canada, Storbritannien, Tyskland, Frankrig, Italien, Spanien, Polen og Tjekkiet i 2 uger. Hvis en forhandler i et af disse nationer ikke allerede har draget fordel af dette, får de automatisk deres lageropbevaringsgebyrer frafaldet nu / efter tilmelding.
Amazon har også givet afkald på de langsigtede lagringsgebyrer i de samme lande fra den 15. april.
Pause i tilbagebetaling af lån for forhandlere
Amazon annoncerede også en pause i tilbagebetalingen af udlån for forhandlere med der befinder sig i USA eller Storbritannien. Denne pause var aktiv indtil den 30. april.
Amazon har været opmærksom over for alle COVID-19-relaterede forsyningskædeproblemer i 2. kvartal og har holdt mange af de midlertidige foranstaltninger, der blev implementeret i 1. kvartal, med det formål at hjælpe små virksomheder.
Mens Amazon har bevaret sit fokus på at hjælpe små virksomheder, har de også fokuseret på at foretage mindre justeringer. Disse ændringer blev implementeret med håb om at gøre platformen mere brugervenlig for både købere og sælgere. Tilpasninger som f.eks. Standardisering af tøj og et oversigts dashboard bidrager begge til dette.
Da markedspladser fortsætter med at tilpasse sig og skubbe fremad, er det vigtigt at holde øje med den seneste udvikling. Dette bliver især vigtigt nu på grund af den nuværende COVID-19-pandemi.
Markedspladser er blevet tvunget til at tilpasse sig endnu hurtigere end normalt. Så hvilke vigtigste ændringer har vi set fra markedspladser i første kvartal af 2020? Og hvordan har de tilpasset sig til at håndtere en tilstrømning af ordrer på kort sigt?
Som så mange andre markedspladser, så var Amazon’s hovedmål i første kvartal at slippe så godt som muligt gennem COVID-19. De har forsøgt at gøre det ved at støtte mindre sælgere og ved at løsne op for restriktionerne. Amazon understøtter også den pludselige stigning i brugen af eCommerce ved at tilbyde kunderne tilsvarende løsere restriktioner.
IPI er Amazon’s måde at måle en sælgers evne til at styre sit varelager effektivt. Sælgere opnår en score mellem 1-1000. På grund af udbruddet af Coronavirus, har Amazon hævet deres grænseværdi (Inventory performance index - varelager index) til et maksimalt varelager på 400.
Tidligere var grænseværdien 350. For sælgere betyder en score under grænseværdien, at deres opbevaringskapacitet vil blive begrænset af Amazon. Hævningen i grænseværdien kan betyde at flere sælgere ender med begrænset opbevaringsplads.
Det er den almindelige opfattelse at Amazon har indført ændringen for at gøre det så fair som muligt at sælge på platformen. Med den pludselige stigning i antallet af personer der køber varer online, blev ændringen også indført med det formål at opretholde balancen.
Skulle du ønske at hæve grænseværdien for at sikre dig at du har ubegrænset opbevaring, er det bedst at holde styr på dine data. Sørg for at du har nok varer på lager, men ikke for mange, men du effektivt organiserer returneringerne.
For at sikre at Amazon kan maksimere deres kapacitet til at levere de vigtigste husholdnings- og medicin forsyninger, så er “removal operations” (fjernelse af en vare fra en sælgers varelager) midlertidigt sat på pause. Det betyder at udgifterne til langtidsopbevaring den 15. april er nulstillet for de følgende lande:
USA
Storbritannien
Tyskland
Frankrig
Italien
Spanien
Polen
Tjekkiet
Amazon har også midlertidigt forlænget returnerings perioderne. Det er kun for bestillinger gennem Amazon.com, og det gælder ikke alle varer. Du bør derfor checke Amazon’s politik.
De fleste varer der er bestilt fra Amazon eller deres Sælger-partnere mellem 1. marts og 30. april 2020, kan returneres indtil 31. maj.
For varer der er købt efter 30. april 2020 gælder de normale returnerings regler, som normalt er 30 dage fra afsendelsesdatoen.
Video målinger kan nu findes i dit video management, og det betyder nogle seriøst store muligheder for annoncører.
Det kræver et samarbejde med en Amazon Annoncerings ekspert at opsætte dine Amazon Videoannoncer. Hvis du allerede tidligere har oprettet en annonce konto hos Amazon, bør du kontakte din kontaktperson direkte.
Du kan nu se hvordan videoer der er uploadet via Inventory (Upload & Manage Videos sektionen) påvirker dit seertals engagement. Det er helt essentielt at følge visningerne og dine engagement data, foruden at oprette content der giver nyt salg.
Videoerne kan indeholde produktdetaljer, kundeudtalelser, brand informationer osv. Amazon anbefaler at du holder længden af din video til omkring 15 sekunder for at få maksimal effekt, og at kombinere videoerne med andre typer af annoncer. Detailhandlere kan mikse videoannoncer med on-site displayannoncer, sponsorerede annoncer osv for at få det bedste resultat.
Pga. udfordringerne som mange erhvervsdrivende har fået i kølvandet på Coronavirussen, har Amazon sat konto suspenderingerne pga. ordre performance på pause.
Det betyder at de butikker der er nødt til at annullere en lang række ordrer, eller som sender dem sent, ikke bliver straffet. Ændringerne er aktive fra 20. marts.
Amazon er holdt op med at modtage de fleste indgående forsendelser fra sælgere, for at fokusere på at afsende varer med høj efterspørgsel, såsom medicinal leverancer og husholdningsprodukter. Derudover har Amazon også pauset konto suspenderinger for høje fejlrater fra 15. marts.
Returnér til toppen af siden eller Du kan fordoble dit Amazon Salg med 9 Gennemprøvede Tips
I det første kvartals opdateringer har eBay fortrinsvis fokus på at afbøde virkningen af Corona virussen. Det sker med lempeligere regler for køberne, men også for nogle sælgere. Sælgere kan på den anden side også opleve at nogle restriktioner er strammet for at sikre at sagen bliver løst hurtigt.
Ændringerne bør dog ikke få indflydelse på sælgere der er ansvarlige i forhold til deres salg. Ulig Amazon, så har eBay også lavet nogle få ændringer der ikke er coronavirus relaterede. Mange af ændringerne har til formål at gøre interfacet mere brugervenligt for sælgerne og samtidigt gøre adgangen til data lettere.
eBay har foretaget et større antal ændringer dette forår. Her er nogle af de vigtigste:
Der er introduceret 4 nye kategorier, så køberne lettere kan finde varerne. Det er Business & Industrial (forretning og industri), Watches (ure), Home & Garden (hjem og have) og Sporting Goods (sportsudstyr).
Disse kategorier bliver introduceret i begyndelsen af maj, og er tilgængelige fra den sædvanlige drop down kategori boks (som bruges når der oprettes en produktannonce til et salg). De nye kategorier er frivillige at bruge.
Detailhandlere der tidligere har solgt varer under andre, bredere kategorier, kan vælge at ændre kategorierne eller lade være. Hvis du ønsker at ændre kategorien i DataFeedWatch, så kan det gøres under fanebladet kategorier.
60% af USA's digitale købere siger, at de har brug for at se i gennemsnitligt tre til fire billeder når de shopper online mens 83% af USA's smartphone brugere siger, når adspurgt, at de finder produkt billeder og fotos "meget" og "ekstremt" afgørende.
Fjernelsen af baggrunden er en rigtig god mulighed for sælgere for at vise deres produkter som centrum i reklamen. Ændringen synliggør eBay’s forsøg på at løse den udfordring, at når der uploades af billeder i dårlig kvalitet, så afskrækker det ofte potentielle købere. Optimerede billeder på eBay vil nu få et lignende udseende som dem på Google Shopping.
Baggrunden på dine fotos vil nu øjeblikkeligt blive ændret til hvidt. Før denne funktion blev indført, var baggrundene forskellige. Det krævede at sælgeren brugte tid på selv at fjerne baggrundene for at få et godt resultat. Ændringen af baggrunden foregår automatisk for hvert foto, og er ikke frivillig.
Terapeak er et specialfremstillet eBay værktøj, som indsamler og bruger udbud, efterspørgsel og prisdata til at hjælpe med at give indsigt. Med Terapeak kan du spotte bestemte mønstre i data, og se hvad konkurrenterne gør. Det er en fantastisk måde til at forbedre dine egne annoncer.
Terapeak funktionen kan du finde under research fanen i dit seller hub. Funktionen er tilgængelig for alle brugere der har en basis pakke eller højere.
eBay’s seneste Terapeak funktioner giver adgang til:
Fra marts vil en anden ny Terapeak funktion inkludere type-ahead komponentet, data visualisering og en oversigtsrapport over alle aktive annoncer.
Funktionen “Offer to buyers” er udviklet til at interagere med købere som viser interesse, men som endnu ikke har afsluttet deres køb. Du kan nu tilbyde dine produkter til “vindueskiggere” til en nedsat pris og endda forhandle med dem.
Ifølge eBay konverterer mere end 30% af vindueskiggerne til købere, når de modtaget et tilbud fra en sælger.
Tidligere kunne du kun kontakte 10 købere samtidigt med et tilbud. Det er nu blevet opgraderet til 40 købere.
For at igangsætte forhandlingsprocessen med de interesserede, så skal du simpelt hen sende vindueskiggerne et modbud. Det maksimale antal forhandlinger per potentiel køber er 5.
Returnér til toppen af siden eller Du kan fordoble dit Amazon Salg med 9 Gennemprøvede Tips
Samarbejde og effektivitet er i øjeblikket billedet af den uforudsigelige verden som eCommerce befinder sig i. På grund af den konstant ændrede situation i første kvartal, så har mange af de nye ændringer i de forskellige markedspladser fokus på at løse leverings- og varekæde udfordringerne.
Men det har også været en nødvendighed at hjælpe mindre forretninger med deres egne leverings og varekæde udfordringer. Der er ikke noget der tyder på at efterspørgslen efter eCommerce falder, så markedspladserne vil også være nødt til at tilpasse deres processer langt ind i andet kvartal.