Pinterest er en rigtig unik platform til at sælge diverse produkter. Ved at bruge Pinterest får du mulighed for at vise dit tilbud med bedste visuelle elementer (svarende til Facebook eller Instagram) og samtidig kan du skabe direkte salg ved hjælp af Pinterests søgefunktion.
Pinterest er dog et lidt overset socialt medie i Danmark når det kommer til annoncering, derfor har vi skrevet denne artikel for at fortælle lidt om, hvordan og hvorfor du bør overveje at køre kampagner på denne platform.
Pinterest er en online platform, som er en blanding af en søgemaskine og et socialt medie. Det ligner lidt den gamle opslagstavle, men selvfølgelig én, der blev omdannet til den digitale verden.
Pinterest er fokuseret på det visuelle, så brugerne kan lede efter nye produkter, idéer og inspirationer gennem billeder og videoer. Hvad der adskiller denne platform fra de andre er, at brugerne kan vælge at “pinne” hvert billede eller video, som de synes er inspirerende, og gemme den i et board (pinboard), som de har oprettet. Det kan være alle mulige brugerdefinerede boards, f.eks. “Smukke brudekjoler” eller “Mit drømmesoveværelse”.
Hvis du lægger nogle billeder op på Pinterest, kan du også tilføje en kort kommentar eller beskrivelse samt hashtags. Fokus ligger dog stadigvæk på den visuelle del.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Der er næsten 460 millioner Pinterest-brugere rundt i verden og over 1 million af dem kommer fra Danmark. Platformen vinder større og større popularitet hvert år. Ifølge Statcounter er Pinterest allerede det næstmest anvendte sociale medie i Danmark, kun overhalet af Facebook. Det er en god grund til at tro, at gennem Pinterest er du i stand til at nå ud til en stor del af den danske befolkning. Samtidig er annoncering på Pinterest ikke så populær i Danmark endnu, så det åbner en mulighed for at køre en ikke så dyr og succesfuld kampagne på denne platform.
Folk, der bruger Pinterest, leder efter nogle visuelle inspirationer. Man kan også godt antage, at de godt kan lide at lave lister og skabe oversigter over ting.
De fleste af Pinterest-brugerne er kvinder. De udgør 60 % af hele globale Pinterest samfund, men det er værd at bemærke, at antallet af mandlige brugere stiger fra år til år.
Langt de fleste bruger Pinterest på mobilen. Det tyder på, at folk søger inspirationen i det øjeblik, når noget vækker deres interesse eller får en spændende idé. Det er godt at tage det i betragtning, når du laver dit indhold til Pinterest, så det er virkelig mobilvenligt.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
I modsætning til Facebook og Instagram, hvor folk for det meste tjekker, hvad deres venner har gang i, bruges Pinterest til at søge inspiration og nogle mere eller mindre specifikke produkter. På Facebook ser brugere ofte annoncerer for produkter, de ikke har bedt om, men på Pinterest viser du ikke indhold til folk, der slet ikke er interesserede i det, du tilbyder. Pinterest-brugere leder efter noget selv, så de er købeklare. Det er Pinterests store fordel i forhold til de andre sociale medier, hvor hovedmålet er anderledes.
Næsten 90 % af Pinterest-brugerne siger, at de bruger Pinterest til at finde købsinspiration og dermed planlægge kommende køb.
Derudover blev der i USA udført en undersøgelse, der viste, at næsten 50 % af brugerne anvendte Pinterest til at købe produkter. Facebook var på andenpladen, og der ver kun 15 %, der brugte platformen med dette formål. Takket være denne undersøgelse kan vi se, at Pinterest faktisk er en af de stærkeste (hvis ikke stærkest) kanalerne for shopping og din virksomhed får en stor mulighed for øget salg her.
97 % af alle søgninger, der blev foretaget på Pinterest, er ikke forbundet med brand. Det betyder, at Pinterest-brugerne er meget åbne for at opdage nye brands via smukke og inspirerende videoer og billeder, de finder på mediet.
Annoncører kan vælge mellem mange forskellige annonceformater på Pinterest, hvilket giver dem fantastiske muligheder for at promovere nye produkter og brands.
Pinterest har rigtig høje interaktionsrate og brugere kan gemme samt re-pinne andres pins. Derfor er levetiden for et organisk Pinterest-opslag 3 måneder og det er værd at bemærke, at på ingen af andre sociale medier er den længere. På Facebook har et organisk opslag en levetid på 2 til 5 timer og på Instagram lever et opslag op til 48 timer. Pinterest er den ubestridelige vinder i denne kategori, og hvis du vælger at annoncere dine produkter på mediet, vil levetiden for dine opslag blive endnu længere.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Selv hvis du er til stede rent organisk på Pinterest, kan du øge din brand awaraness og få mindre eller større succes. Hvis du dog ønsker at udnytte det fulde potentiale af platformen, skabe mange nye kunder og markant øge dit salg, skal du overveje at annoncere på Pinterest. Kun med Pinterest annoncering kan du rette dine produkter mod den rigtige målgruppe.
En god grund til at vælge Pinterest som annonceringsplatform for dine produkter og ikke andre sociale medier, er bare den fordel som Pinterest har i forhold til dem. For at opsummere det, vi skrev tidligere i artiklen, leder Pinterest-brugere efter nogle købsinspirationer. Derfor er de mere tilbøjelige til at gå til din virksomheds hjemmeside end på Facebook eller Instagram. Annoncering på Pinterest er billigere per konvertering end på andre sociale medier. Ifølge statistikkerne er ordreværdien på Pinterest-annoncer samtidig meget højere end på mere populære blandt annoncører på Facebook. Vi synes alt dette er en god grund til at beslutte at annoncere for dine produkter på Pinterest.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Alle virksomheder, som arbejder med smukt og inspirerende indhold, har faktisk en chance for at opnå ønskede resultater på Pinterest. Nøglen til at opnå den største succes er dog at annoncere og sælge produkter, der ofte bliver søgt på nettet og er visuelt tiltrækkende. Det er godt først at analysere, hvor stor efterspørgsel efter dine varer der er på markedet, og om din gruppe er til stede på Pinterest. Når du gør det, skal du huske, at størstdelen af Pinterest-brugerne er kvinder (selv om antallet af mandlige brugere stiger hele tiden), og at der er nogle bestemte kategorier af produkter på Pinterest, som selvfølgelig er mere populære end de andre.
De mest efterspurgte emner på mediet i øjeblikket er: Underholdning, Boligindretning, Have, Kunst, Mad & Drikke, Undervisning, Håndarbejde, Tøj og Mode, Styling. Nye kategorier vinder dog løbende popularitet, så du bør ikke føle dig begrænset med dit produktsortiment.
Svaret er selvølgelig nej. Trends ændrer sig hele tiden, forskellige nyheder dukker op mens andre emner mister sin popularitet med tiden.
Højtider er også et af de mest afgørende aspekter, som bestemmer hvilke emner er “hot” på et givet tidspunkt. Folk pinner andre ting om vinteren, hvor der er jul og vintersportsaktiviteter, og andre ting om sommeren, hvor de rejser og nyder solen. Det er godt at tage det i betragtning, når du planlægger dine kampagner på Pinterest.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Hvis du allerede ved, hvordan at annoncere på Instagram eller på Facebook, bygger Pinterest på det samme system. Det virker som en live auktion, hvor du opsætter dit ønskede budget og du betaler for hvert kilk på en annonce. Annoncering på Pinterest er stadigvæk mindre populær end på andre sociale platforme eller Google. Derfor er klikprisen for Pinterest annoncering i Danmark forholdsvis lav i forhold til de andre platforme. Det kan være en fordel for dig, hvor du kan spare nogle annonceudgifter og på samme tid vise dine produktannoncer blandt stadig ikke så mange andre annoncører.
Som annoncør på Pinterest kan du vælge selv, hvor mange penge du vil bruge på annoncering. Du kan anvende dagligt budget eller levetidsbudget. Hvis du er ny på platformen, kan denne beslutning være nogle gange lidt svært. Derfor forklarer vi det lidt nedenfor:
Du skal opsætte dagligt budget til dine annoncer, hvis du ønsker at skabe en kontinuerlig strømning af dine Pinterest ads. På den måde vil Pinterest bruge cirka det samme beløb på at vise dine annoncer hver dag. Husk, at hvis du beslutter at køre en kampagne baseret på det daglige budget, skal du ikke medtage sæsonprægede produkter eller produkter med et begrænset tilbud i den.
Du skal opsætte levetidsbudget hvis du på forhånd ved, hvor mange penge, du ønsker at bruge på Pinterest annoncer og promovere bestemte produkter eller ydelser, der har et tidsbegrænset tilbud eller er sæsonvarer. Kort sagt, angiver du i dette tilfælde et ønsket budget for en længere tidsperiode.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Annoncer på Pinterest dukker op på en helt naturlig måde i brugerens feed og de ligner meget organiske pins. Ligheden er faktisk så stor, at Pinterest-brugere sjældent ved, at de støder på en annonce.
Når brugeren klikker på annoncen, foldes den ud og man ka se de bestemte produkter med priser.
Man kan også klikke på “se mere” for at blive overført til websitet (foldet ud direkte i appen), hvor den bestemte produkt kommer fra.
Billederne er afgørende for succes af din Pinterest annoncering. Det er vigtigt, at de er stylede, inspirerende og bare spændende at se på for brugeren. Dit produkt skal falde naturligt ind i dit Pinterest billede, så det anbefales, at billederne er af hverdagssituationer.
Hvis du sælger f. eks. sko, er det godt, at du viser en rigtig person, der bærer dine sko på billedet. Denne person kan gå på gaden eller sidde ved bordet på en restaurant. Det skal bare se helt naturligt ud, så din potentielle kunde kan forestille sig sig selv i denne situation med dit produkt.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Det er den mest grundlæggende form for en annonce på Pinterest. Det er bare et billede med at produkt eller en ydelse, samt en kort tekst, der uddyber budskabet. Sponserede pins vises et fremtrædende sted enten i hovedfeedet hos folk, der tilhører annoncørens ønsket målgruppe eller i brugerens relevante søgninger. Der vises også en rigtig lille besked om, at den specifikke pin er sponsoreret.
Afhængigt af hvad annoncøren ønsker, kan brugeren, ved at klikke på en sponsoreret pin, sendes videre til den pågældende hjemmeside, webshop eller til et andet board med yderligere flotte Pinterest billeder af det samme produkt.
Sponsorerede videoer er video-annoncer, som præsenterer dit produkt eller din ydelse. For at få succes med disse skal du sørge for, at dit produkt vises i videoen i inspirerende omgivelser eller, at der er nogle smarte detaljer ved det, der bliver især fremvist. Hovedmålet med Pinterest-sponsorerede videoer er selvfølgelig, at de vækker folks interesse.
Sponserede videopins vises i feedet hos din målgruppe, i folks søgninger eller i “Mere i samme stil”-sektionen.
Der er flere videostørrelser, du kan vælge imellem, men det anbefales, at du anvender den maksimale størrelse på visningen af din video. På den måde kan din annonce skille sig mest muligt ud og skabe Pinterest-brugerens fulde opmærksomhed. Den maksimale størrelse hjælper også med at vise din sponsorerede video i det bedste format til mobiltelefoner. Langt de fleste bruger Pinterest på sin mobil, så det er afgørende, at din video er mobilvenlig.
Ligesom med billede-annoncer kan du også tilføje en kort tekst til din video. Husk, at den skal være søgeoptimeret til søgninger på Pinterest.
Karruseller er ikke bare ét billede, men en række billeder. De viser dit produkt i mange forskellige situationer eller på hvert billede fra en anden vinkel eller bare fortælle en slags historie om dit brand eller produkt.
Du kan tilføje op til 5 billeder til din karrusel. Ligesom med sponserede billeder og videoer, kan promoverede karruseller vises in startfeedet, søgninger eller i sektionen ”Mere i samme stil”.
Det er en speciel form for annoncering for annoncører, der ønsker at promovere sin egen app. En annonce for din app kan vises i brugerens relevante søgninger på Pinterest. Ved at klikke på din pin kan brugere downloade appen fra deres appbutik.
På grund af, at annoncen for din app vises kun i relevante søgninger, er der en stor chance for, at den findes af din ønskede målgruppe.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
For at være i stand til at spore resultaterne af din Pinterest-annoncering, bør du opsætte tracking til Pinterest. På den måde, kan du tracke alle hændelser, der foretages på dit website og du ved, hvilke af dem der tilskrives dine Pinterest-aktiviteter.
Du bør vælge de specifikke hændelser, du ønsker at spore, baseret på den branche du er i og din webshops hjemmesidens struktur. De mest populære er: køb (hvor mange har købt gennem Pinterest), leads (hvor mange har tilmeldt sig dit nyhedsbrev), besøgende (hvor mange og hvem fra Pinterest har besøgt din hjemmeside).
Ved hjælp af Pinterest-tag kan du måle resultaterne af dine kampagner og finde ud af, hvordan du kan optimere dem og spare penge.
Det er den primære kode, som du skal installere på dit website. Uden den kan hændelseskoderne ikke fungere. Basiskoden giver dig mulighed for at tracke trafikken på websitet. Du skal indsætte den mellem taggene samt i HTML-koden på alle relevante websider, hvor du vil tracke hændelser.
Efter du har installeret din basiskode, kan du tracke trafikken på dit website (som kommer fra Pinterest) og lave retargeting kampagner til de personer, der besøger din webshop. Du kan dog efterfølgende installere hændelseskode, og dermed lave mere specifik retargeting til de besøgende, der har foretaget bestemte hændelser på dit website. På den måde vil din annoncering bliver endnu mere effektiv.
Ved hjælp af denne kode forstår du, hvad en bruger gør på dit website, efter han/hun har besøgt en bestemt URL-adresse el. lign på det. Du vil finde ud af, hvor mange der har gennemført de specifikke hændelser på dit website og baseret på disse data, kan du oprette en remarketing kampagner målrettet mod dem.
Et godt eksempel på, hvilken type kampagner kan blive succesfuld, er at målrette mod folk, der har besøgt dit website gennem Pinterest og har lagt et af dine produkter i indkøbskurven, men ikke har foretaget et køb. Den type besøgende er den perfekte gruppe af modtagere for remarketing kampagner.
Du kan også basere dine kampagner på andre hændelser, såsom folk, der foretog en søgning på dit website, folk, der kiggede på en specifik produktside osv.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
For at begynde at annoncere på Pinterest skal du først:
Du skal bestemme, hvordan du ønsker at oprette dine annoncer på Pinterest. Hvis du bare ønsker at annoncere for få produkter, kan du oprette dine annoncer direkte i din virksomhedsprofil på Pinterest (ved at klikke på “Annoncer”) og så målrette dine annoncer, vælge budgettypen og tage alle andre nødvendige trin.
Hvis du dog har din webshop og sælger flere produkter giver dig Pinterest mulighed for at bruge Kataloger.
Den letteste og mest bekvemme måde at annoncere på Pinterest på er ved at bruge et produktfeed. Det skal være i en tsv-, csv- eller xml-fil. Hvis du har det rigtigt optimeret feed, kan du nemt bruge “Kataloger” som er Pinterests feed-indsættelsesværktøj til alle virksomheder, der har en webshop og sælger deres produkter online.
Følg disse yderligere trin for at starte med at annoncere ved at anvende Kataloger på Pinterest:
Ud over de overstående trin, skal du selvfølgelig også vælge kampagnemål, målgrupper, budgettyper osv. Når du har gennemført det hele og tilføjet dit produktfeed får platformen adgang til listen over dine produkter samt alle deres tilhørende attributter. Nu kan Pinterest oprette produktpins til alle dine produkter, hvis de opfylder alle krav og bliver godkendt.
De nedstående 7 felter er obligatoriske, hvis Pinterest skal godkende dit datafeed.
For at undgå afvisning af produkter eller andre fejl vedrørende dit feed, er det en god løsning at bruge hjælp af et feed optimeringsværktøj som f.eks. DataFeedWatch. Det har et par rigtig vigtige fordele. Først og fremmest kan du optimere dit produktfeed til perfektion: ikke glemme om obligatoriske felter og tilføje valgfrie felter, som vil øge dine annoncers synlighed. Du kan også opsætte kampagner direkte i et sådant værktøj. Derudover ved hjælp af det bliver du i stand til at opfylde Pinterests krav til frekvensen af opdateringer af dit feed.
Derudover behøver du ikke at begrænse dig til én salgskanal hvis du anvender et feed management værktøj. Ved hjælp af det, ud over Pinterest, kan du forberede produktfeeds til mange andre salgskanaler og annoncere på samme tid på Prisjagt, Instagram og mange andre platforme.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Metoderne for målretning på Pinterest ligner meget det, som Facebook annoncering tilbyder. Vi gennemgår trin for trin, hvilke beslutninger du skal tage, når du opsætter målretning for din annoncering.
Vælg et brugervenlig kampagnenavn. Hvis du kører flere kampagner er det godt at bruge en slags mønster til navnene, så du ikke farer vildt blandt dem.
På dette tidspunkt skal du beslutte, om du ønsker at opsætte dagligt budget eller levetidsbudget for din kampagne. Du kan enten betale det samme beløb per dag for din Pinterest-annoncering eller angive et budget for en længere periode, så Pinterest selv beslutter hvordan at allokere dine penge hver dag. Mere om det har vi skrevet i afsnittet om Pinterest-annonceomkostninger.
Vælg hvilken form for annoncer du ønsker at vise til dine modtagere. Afhængigt af din branche, din type kunder osv. kan du enten holde dig til billeder eller vælge videoer eller karruseller. Vi anbefaler stærkt, at du vælger karruseller eller videoer, da de stadigvæk er ganske nye formater og ikke vises meget ofte på Pinterest. Sammen med godt visuelt content vil det skabe den interesse omkring dine annoncer, som du vil have.
På Pinterest får du rigtig avancerede muligheder for målgruppesegmentering. Du kan være meget specifik og dermed nå ud til præcis de modtagere, du ønsker. Vi anbefaler dog, at du i starten prøver at målrette dine Pinterest-annoncer ret bredt og derefter løbende indsnævre din målretning baseret på kampagneresultater.
Der er tre måder, du kan målrette dine Pinterest-annoncer på:
Du kan basere din målretning på nogle data, som Pinterest indsamler for dig ved hjælp af Pinterest-tag.
Du kan udvide din målretning ved at at tilføje nogle søgeord, som dine potentielle kunder taster ind på Pinterest. De rigtige søgeord kan du finde baseret på en efterspørgselsanalyse. Derudover kan du også ekskludere nogle søgeord, som du ikke synes, er relevante for dine annoncer (så du ikke taber penge på irrelevante kliks). Hele systemet med målretning ud fra keywords ligner meget den måde du gør det i Google-annoncer på.
På Pinterest kan brugerne vælge sine interesser, så de får brugerdefineret visuelt content, som er relevant for dem. Du som annoncør kan målrette dine annoncer efter brugernes interesser og på den måde ramme de folk, der er interesseret i emner relateret til dine produkter og dit brand. Der er et stort udvalg af interesser på Pinterest, f.eks. arkitektur, boligindretning, dyr, mad og drikke osv.
Remarketing kampagner er nogle af de mest effektive der findes. På Pinterest kræver det, at du har installeret basiskoden (og i nogle tilfælde hændelseskoder) for at være i stand til at køre remarketing kampagner. Du målretter de kampagner mod folk, der er sandsynligvis tættest på at konvertere, dvs. de har allerede besøgt en af dit websites landingssider eller gennemført en specifik hændelse på dit website, f.eks. lagt dit produkt i indkøbskurven, men ikke foretaget et køb.
Du kan oprette en helt ny målgruppe, som du målretter dine Pinterest annoncer mod. Den kan bestå af:
Du kan basere denne målretning på din hjemmesidens URL-adressen eller nogle hændelser, der er sket på dit website.
Du kan målrette din Pinterest remarketing kampagne mod folk, der tidligere har klikket, kommenteret eller liket dine pins eller har set i det minste en del af din video.
Du kan uploade en liste med kundeoplysninger i form af en csv-fil til Pinterest. Det kan være kunder, som du har skabt uden for Pinterest, f.eks. som har tilmeldt sig dit nyhedsbrev. På den måde kan du vise dine annoncer til folk, der allerede har interesseret sig for dine produkter og dit brand.
Denne målretning giver dig mulighed til at nå ud til en ny gruppe af brugere, som ligner folk, der f.eks. allerede har besøgt dit website eller købt dit produkt.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Først og fremmest skal dine annoncer og deres indhold være relevante for din valgte målgruppe. Er de ikke relevante, får du ikke noget ud af din annoncering og du risikerer at betale for helt irrelevante kliks. Det er også super vigtigt, at dine annoncer er fremtrædende og iøjnefaldende. Det er svært at skille sig ud blandt alle andre billeder og videoer på Pinterest, derfor skal du fokusere på det visuelle udtryk af dine annoncer, så du kan få brugernes opmærksomhed.
Dit hovedmål med Pinterest-annoncering er helt sikkert, at din annonces modtagere gennemfører en specifik hændelse: tilmelde sig dit nyhedsbrev, se videoen og forstå den eller købe dit produkt. Vær opmærksom på, at dit produkt bør ikke være for dyrt eller ikke have en tidskrævende købsproces, ellers vil dine potentielle kunder ikke købe det med det samme, efter de har set den sponserede annonce.
Afhængigt af produkttypen og branchen, skal du gøre alt for, at dine potentielle kunder føle sig fristet af dit tilbud.
Hvis du også har konti på andre platforme, som har fokus på det visuelle, f.eks. Etsy, Instagram eller Youtube kan det være en god idé at forbinde dem med din Pinterest virksomhedsprofil. Det vil give Pinterest-brugerne mulighed for også at følge med på disse platforme og det kan selvfølgelig påvirke dine salgsresultater positivt.
Ved at tilføje et perfekt optimeret produktfeed til Pinterest (og bruge Kataloger) vil Pinterest oprette annoncerne for dig og du vil ikke behøve at bekymre dig om noget som helst. Hvis du ikke sørger for, at feedet er optimeret med hensyn til platformens krav, risikerer du, at nogle af dine produkter ikke godkendes, og der opstår nogle fejl. Husk på, at du altid kan bruge et feed optimeringsværktøj.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Pinterest er helt sikkert et interessant social medie og en salgskanal med et stort potentielle. Det er ikke alle produkter, der vil klare sig godt på denne platform. Dit annonceindhold skal være på en eller anden måde inspirerende og du skal have fokus på den visuelle del af dine produkter. Hvis du dog har visuelt tiltrækkende billeder og videoer af dine produkter, er det værd at overveje Pinterest, som har jo den højeste salgsrate af alle sociale medier. Med et optimeret produktfeed og gode billeder har du en stor chance for at øge dit salg ved hjælp af Pinterest.