adidas er en af de 100 mest værdifulde brands i verden. De sælger deres sports & tøj produkter på alle kontinenter og har 2 brands: adidas og Reebok. Deres e-commerce revenue er en vigtig del af firmaets årlige omsætning, og online marketing er vitalt for deres succes. adidas gik sammen med DataFeedWatch for at få mere “praktisk styring” af deres feeds, og for bedre at sikre at deres feeds munder ud i bedre kampagne performancer.
Wychert Oskam er Global Paid Search Manager hos adidas Group, og er ansvarlig for feed aktiviteterne i alle lande.
Vi håndterer hundredvis af data feeds i en hel række af lande. Optimeringen af disse feeds er en konstant process - vi laver ændringer i vores feeds hver eneste dag. Vi optimerer også vores kanal feeds for at få direkte indflydelse på vores kampagners ROI. Her er et par eksempler:
Hver shopping kanal har deres egne produkt kategorier. Det er vigtigt at matche hvert produkt med den mest passende kanal-kategori. Det vil hjælpe kanalerne med at matche vores produkter med søgeforespørgslerne. Eftersom de fleste sammenlignings-shopping sider tillader kunderne at søge efter underkategorier, så er det vigtigt at vores produkter bliver vist i den rigtige underkategori.
Start din 15-Dages GRATIS Prøveperiode i Dag!
DataFeedWatch har oprettet et ekstra felt der hedder “enhanced product type” (fremhævet produkttype) der kombinerer værdierne fra adskillige af felterne. Dataene i disse felter er relevante nok til ordentligt at inddele vores produkter i de matchende kategorier på Google eller andre kanaler.
Det er særdeles vigtigt at have komplette data for alle produkter. Produkter der mangler et par felter resulterer i lavere annonce-kvalitet eller værre: Afvisning.
Visse produkter i vores source feeds har ingen værdier i nogle af felterne. Vi bruger reglerne i DataFeedWatch for at sikre, at alle produkter har den rigtige værdi. Eksempelvis: Tilføj “unisex” til alle produkter uden køn eller “mænd”, hvis det er inkluderet i produkttypen.
Nogle gange vil vil gerne kunne justere vores CPC-bud for visse produkter. Det kan kun gøres med Custom Labels. Vi har oprettet skræddersyede custom labels for adskillige egenskaber der er vigtige for os, for eksempel: Til hvilken sportsgren bruges et bestemt produkt, hvilken type af stof er det osv. Det giver os mulighed for, helt specifikt, at justerer vores bud på Google Shopping.
Vi styrer primært vores kampagner efter underkategori. Vi ved, at der altid er produkter indenfor hver kategori der performer bedre end andre. Vi ved bare ikke nøjagtigt hvilke produkter det er der ikke sælger godt. På nogle kanaler gør vi, men igen: Men ti-tusindvis af produkter per butik, så er det bare ikke muligt at optimere dem.
Med DataFeedWatch-Analytics kan vi gennemgå udgiften og omsætningen for hvert individuelt produkt på hver kanal. Uprofitable produkter kan fjernes fra vores shopping feeds med et enkelt klik, og det samme gælder produkter der får mange klik men ingen konverteringer eller har en CPA der er for høj or en ROAS der er for lav etc.
Noget af vores data optimering sker på regionalt niveau. adidas Western Europe, for eksempel, styrer et dusin online butikker der ofte har brug for ens justeringer. Det er meget tidskrævende at lave små ændringer mange gange, men DataFeedWatch har heldigvis en Enterprise funktion, der giver os muligheden for at ændre den samme ting hos mange butikker og kanaler samtidigt.
Her er nogle eksempler:
Det faktum, at vi kan lave ændringer i alle feeds på samme tid, sparer os en masse tid (både på regionalt og lokalt niveau), og giver os større kontrol samtidigt med at det gør det muligt at arbejde meget hurtigere.
PPC-managere fordelt over 5 kontinenter optimerer nu deres data feeds. For mange af dem var det en helt ny oplevelse. Det var helt essentielt at vores data feed værktøj skulle være intuitivt at bruge, så implementeringen kunne gå hurtig og problemfrit. DataFeedWatch har vist sig at være meget let at bruge; Træningen blev holdt online and på bare 30 minutter, så det var en meget hurtig udrulning. Og supporten var tilgængelig næsten døgnet rundt til at svare på spørgsmål fra adidas’ campaign managers og hjælpe dem med de bedste løsninger.