Google Shopping står for 65 % af alle Google Ads-kliks og er blevet et must for enhver webshop. Det er på tide at sørge for, at du optimerer dit produktfeed og får mest muligt ud af dine data.
Datafeeds er grundlaget for enhver god Google Shopping-strategi. Hvis dataene er dårlige, ender det med at koste dig dyrt.
Hvis du allerede er en ekspert og ved alt om, hvordan Google Shopping fungerer, så er disse strategier, tips og tricks noget for dig.
Har du brug for en lille genopfriskning af feed-optimering, eller er du lige begyndt, kan du tjekke vores andre artikler: En komplet oversigt over alle feed typerne på Google Shopping eller 8 effektive tips til optimering af dine Google Shopping produkttitler.
Du kan også læse om 10 nemme taktikker til Google feed-optimering.
Global Trade Item Number eller GTIN er blevet en vigtig del af optimeringsprocessen. Gyldige GTIN'er leveres normalt af producenten, og selv om de ikke længere er en obligatorisk egenskab, er de tid og kræfter værd.
Vi har forklaret hvad GTIN'er er, og hvordan man finder dem i vores anden artikel.
Det er vigtigt at kende "hvorfor". Det hjælper til at forstå det fulde billede af optimeringsprocessen. Og det er nemmere at gøre noget, når du ved, at det faktisk passer til dig.
Lad os først se på et par tilfælde, hvor du måske slet ikke har noget tilgængeligt GTIN, som du kunne tilføje:
Relateret: Find GTIN'er til dine produkter
Lad os kigge nærmere på den største fordel: dit tilbud dukker op i søgninger, hvor forbrugeren søger efter præcis det produkt, du sælger, og når shoppere søger efter den bedste version af en bestemt produktkategori.
Google bruger GTIN-nummeret til at trække oplysningerne fra leverandørens katalog og placere din annonce i en auktion sammen med de andre sælgere af det samme produkt. Annoncerne har som standard attributterne fra leverandørens katalog og tilsidesætter optimeringer, der er foretaget i feedet.
GTIN'er giver dig også placering inden for søgninger som "Bedst" og "Top". Disse typer søgninger henviser også til kundeanmeldelser for at bestemme placeringen af din annonce. Jo bedre anmeldelserne er, jo større er dine chancer for at blive vist på toppen.
(Bemærk: Google bruger tredjepartsbedømmelsesfirmaer som Trustpilot, Yotpo, Verified Reviews osv.)
Dit firmanavn vil derefter blive placeret på en prissammenligningsliste i venstre side af siden.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Du ved allerede, at optimering af produkttitler er nøglen til at gøre dine annoncer relevante for brugernes søgninger. Det er en af de vigtigste attributter i feedet, og det er her, vi bør bruge størstedelen af vores tid.
Vi gemmer gerne titlerne til sidst, indtil alle de andre attributter er optimeret, fordi du så kan bruge dem til at sørge for, at titlerne er så optimerede som muligt.
Det, hvilke attributter du vil inkludere afhænger af, hvilken branche du er i.
Nedenfor har vi en guide til hvordan du kan strukturere dine titler baseret på kategori:
Nogle nøglekoncepter for optimering af titler sikrer, at vigtige søgeord er inkluderet. Brug rapporten Søgetermer til at se, hvilke forespørgsler der har konverteret, og brug dem i dine titler.
PRO TIP: Opret søgeordstest i dit google feed for virkelig at undersøge, hvilke søgeord der virker for din butik. Du bør også spejle produktoplysningerne fra hjemmesiden, så når brugerne klikker på annoncen, finder de de samme oplysninger på websitet.
Du kan teste det i dit feed først og derefter overføre det, der fungerer bedst, til dit website.
Placer vigtige oplysninger i begyndelsen af titlerne. I tilfælde af din titel bliver afkortet på resultatsiden, vil de vigtige oplysninger blive vist først.
Her er nogle yderligere tips, som du kan overveje:
Disse brødristere er et godt eksempel på at give relevante oplysninger, som kunderne sandsynligvis er interesserede i:
Tiltræk forbrugere, der har en specifik vision for det produkt, de leder efter. Hvis deres hjerte er indstillet på en bestemt farve, kan du levere varen i den specifikke farve til dem.
I nogle lande er det en obligatorisk attribut for kategorien Beklædning og Tilbehør:
Det plejede at være bedste praksis at ændre lidt dine farver i dit feed til noget, som en bruger ville søge efter.
Et eksempel på dette er at sælge et produkt, hvor farven er "Granatæble" og vi ændrer farven til "lys rød" eller bare "rød". Måske er det noget, du også har gjort.
Nu vil du få afvisninger for uoverensstemmende oplysninger på landingssiden. Google crawler mikrodataene på landingssiderne og vil matche farveattributten i feedet med farveværdien på landingssiden. Hvis du plejede at gøre dette som bedste praksis, er det på tide at skifte tilbage og lade farverne være, hvad de er.
Konkurrencedygtig prissætning kan spille en stor rolle i din e-handelsstrategi.
Der findes dynamiske løsninger, der kan hjælpe med at følge med prisudsvingene i shoppingverden. Hvis du bruger en tredjepartsløsning såsom DataFeedWatch, vil du kunne bruge vores prisovervågningsværktøj (Price Watch) til at foretage prisovervågning for at se, hvordan din prissætning er sammenlignet med dine konkurrenter.
Du kan trække disse data ind i dit feed og oprette et dynamisk prissætningsværktøj til dit feed. Eksporter filen fra prisværktøjet og sammenlæg den med dit Google produktfeed, matchet efter id.
Derefter opretter du brugerdefinerede etiketter for, hvordan du vil byde baseret på, hvor konkurrencedygtig din prissætning er.
Hvis du bruger en feedoptimeringsplatform, kan du oprette regler for disse brugerdefinerede etiketter, så produkterne hopper fra etiket til etiket, efterhånden som de bliver mere eller mindre priskonkurrencedygtige.
Du kan indstille etiketter som f.eks. høj, medium og lav baseret på prisen på det pågældende produkt hver dag. På din Google Ads-konto vil du kunne byde op på de produkter, der har den laveste pris, og byde ned på de produkter, der ikke er priskonkurrencedygtige.
Selv om det lyder godt, skal du være forsigtig med, hvordan du bruger dette. I visse brancher er dette måske ikke den bedste strategi. Hvis en bruger køber dit produkt og vender tilbage næste dag for at se, at prisen er faldet, vil han eller hun måske tro, at han eller hun lige er blevet snydt.
Din strategi for pristilpasning bør afhænge af, hvad dit mål er. Er du et luksusmærke, hvis værdi ligger i at opretholde en konstant pris, eller forsøger du at være konkurrencedygtig i forhold til bestemte detailhandlere?
Hvis du føler dig stresset over at skulle følge med konkurrenternes priser, er det helt normalt. eMarketer gennemførte en undersøgelse om netop dette og fandt ud af, at det var den største hindring, som detailhandlerne sagde, at de stod over for.
Hvis du overvejer at ændre eller oprette din rabatstrategi, kan du læse vores artikel med de vigtigste ting at overveje.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Produktbilleder er det første, som kunderne ser, når din annonce vises, så du skal sørge for, at de ser godt ud.
Her er nogle vigtige punkter for at sikre, at dit billedlink er optimeret:
DataFeedWatch tilbyder et Image Selector-værktøj, som gør det muligt for dig at vælge det bedste billede til hvert produkt i dit Google Shopping produktfeed. Produkterne i dit feed vises i en tabel med alle billeder. Du kan beslutte, hvilket produkt der er bedst egnet til annoncen der.
Hvis dine varianter ikke passer til billedet, kan der ske noget som denne fejlplacerede orange paraply:
Det kan nemt afskrække potentielle kunder, som sandsynligvis ikke vil købe dit produkt.
Tjek vores artikel om Google Shopping-billeder for at få yderligere optimeringstips om, hvordan du vælger det rigtige billede, tilføjer ekstra billeder og meget mere.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Lad dig ikke skræmme af denne her. Selv om det kan virke besværligt i starten, får du nok styr på det.
Regular Expression, eller RegEx (Regulært udtryk), er en sekvens af tegn, der definerer et søgemønster, primært til brug ved mønstergenkendelse med strenge (strings), eller string-matchning-algoritmen, dvs. "find og erstat"-lignende operationer.
Denne funktion er super nyttig i optimering af produktfeed, fordi den giver dig mulighed for at matche med mange tegn, mens du kun bruger én streng.
Du kan bruge regulære udtryk på mange måder, f.eks. for at finde og erstatte ord, der er duplikerede, rette flere størrelser på én gang eller endda bare fjerne for mange mellemrum mellem ord.
Se denne casestudie om, hvordan et bureau brugte RegEx med dynamisk remarketing.
Et eksempel på dette er: hvis din titel indeholder ekstra mellemrum mellem ordene og ikke kun i begyndelsen og slutningen, kan en regex-streng matche med de ekstra mellemrum mellem ordene: replace_pattern( \s, ' ', [title] ).
Du kan også indtaste en lignende regex-regel i DataFeedWatch ved hjælp af indstillingen “Edit Values” (Rediger værdier):
Disse typer matches er meget nyttige, når du arbejder med store datafeeds.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Salgs- og købmandskampagner udløser folks købsvaner og fører normalt til høje klikrate og lavere omkostninger pr. konvertering. Faktisk viste en Google-undersøgelse (i videoen nedenfor), at de kan føre til en stigning på 28 % i konverteringsraten.
Lad os sige, at du er en tøjbutik, og du kører et udsalg på t-shirts med 25 % rabat i forårsferien. Du har oprettet en kampagnekode SAVE25 på dit websted og vil nu bruge denne kode i dine shoppingannoncer.
Først opretter du en attribut kaldet kampagne_id og udfylder kun de t-shirts, du ønsker på udsalg, med promokoden.
Derefter går du ind på din Google Merchant Center-konto og opretter en kampagne under fanen kampagner. Hvis du ikke kan se fanen "Merchant promotions", skal du først udfylde formularen.
Der vil være vejledninger om, hvordan du opretter din kampagne i Google, herunder effektivt start- og sluttidspunkt, specifikke produkter vs. alle produkter, og om du bruger en kampagnekode. Du kan køre disse kampagner i op til 3-4 måneder uden opdatering. Det er godt, hvis du tilbyder gratis forsendelse eller kører et langvarigt udsalg.
Hvis du har flere kampagner og justerer dem ofte, er det måske bedre at bruge et Google kampagnefeed til at uploade dine kampagner til Google Merchant Center.
Et Google Kampagnefeed er et regneark (txt-fil, .xml-fil eller Google-regneark), der indeholder alle dine online kampagner og de tilhørende data.
Dette er alle de attributter, du skal medtage:
Hvis du vil lære mere om de forskellige typer Google Shopping feeds, anbefaler vi denne artikel: Google Shopping Feed-typer.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Du ved sikkert allerede hvordan at bruge brugerdefinerede etiketter med dine produktfortegnelser, men her er der et par anvendelser, som du måske ikke allerede har prøvet. Det gode ved brugerdefinerede etiketter er:
At sælge produkter i forskellige prisklasser, men betale den samme Cost per Acquisition (CPA) for hver enkelt af dem, kan ret hurtigt blive urentabelt. Men hvis du er i stand til at få fat i dine data om fortjenstmargen (eller kan beregne dem), vil en brugerdefinerede etiket virkelig gøre en forskel i dine kampagner. Det vil endda gøre det muligt for dig at optimere din budstrategi yderligere.
Du kan opsætte det i få trin:
Her er et eksempel på, hvordan du kan opsætte det for dine produkter i DataFeedWatch-appen:
Opret brugerdefinerede etiketter baseret på, hvordan dine priser sammenlignes med dine konkurrenters priser. Dette er endnu et eksempel på, at værktøjer såsom Prisovervågning (Price Watch) er nyttige.
Når du har indsamlet dine prisdata, kan du opdele dine produkter i 3 kategorier baseret på, hvor de ligger i forhold til andre forhandlere, der sælger de samme produkter som dig: dårlige, gode og fremragende.
Opsæt en kampagne for hver af disse kategorier. Hvis der er produkter, der er faldet i en lavere kategori, men som faktisk klarer sig godt, kan du oprette separate regler for dem, så de kan fortsætte med at trives.
Nu kan du lege med dit budget og teste for at finde ud af, hvor meget du skal bruge på produkterne i din "fremragende" kategori.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Med tiden vil dine produkters effektivitet akkumulere sig, hvilket kan påvirke deres fremtidige effektivitet negativt. Dette sker især, hvis du har optimeret produkter, som tidligere ikke performede godt. Så du ser måske ikke de ønskede resultater.
Advarsel: Dette tip er ikke godkendt eller anbefalet af Google, men hvis dine produkters tidligere dårlige præstationer påvirker dine kampagner negativt, er der en løsning.
Hver gang du ændrer dit produkts ID, bliver al tidligere historik slettet, og dit produkt behandles som nyt, selv om alt andet forbliver det samme. Normalt er dette ikke en ideel situation, især fordi det tager op til 3 arbejdsdage for produktet at blive godkendt igen.
Men hvis du virkelig er på udkig efter en måde at slette tidligere præstationer på, kan dette være en løsning for dig.
Her er et hurtigt resumé af alle de punkter, vi gennemgik:
Vi håber, at disse 8 eksperttips til feedoptimering hjælper dig med at forbedre dit produktfeed. De skulle også give dig en bedre forståelse for, hvordan du skal håndtere dit produktfeed. Hvis du har spørgsmål eller kommentarer, er du velkommen til at efterlade dem nedenfor.hub