Din titel er med til at identificere det produkt, du sælger. Den er derfor en af de mest betydningsfulde dele af din annonce. En specifik titel giver dig en større chance for, at de rigtige kunder klikker på dit produkt.
Gennem produkttitler afgør Google, om din annonce er relevant for en specifik søgeforespørgsel. Titelattributten er ikke kun afgørende for Googles matchningsalgoritme, men den er også en af de mest iøjnefaldende dele af din annonce.
Hvis du tiplasser produkttitlerne, så de passer godt til de termer, som kunderne søger, kan dine produkter vises i de mest passende forespørgsler.
Tag et kig på vores tips til optimering af produkttitler i Google Shopping, og gå aldrig glip af en potentiel salgsmulighed igen.
Google værdsætter titlen som den næstvigtigste. Kun billedet er vigtigere. Titlen er en af de 4 attributter, som forbrugerne ser på Googles resultatside. Og selv om billedet fortæller meget, er det titlen som skal være overbevisende.
Titler bør fremhæve de mest relevante produktattributter, så kunderne let kan skimme igennem og afgøre, om produktet er værd at klikke på.
Hvis du er en online forhandler, er du forpligtet til at kende dine forbrugeres adfærd. Det er afgørende i denne proces at genkende de vigtigste faktorer, der opfordrer kunderne til at foretage et køb.
Der findes ikke en standardløsning. Især når det kommer til optimering af Google Shopping produkttitler. Hver branche og hver kunde er forskellig. Analyser din målgruppe, da den er nøglen til at forstå dine søgendes search intent.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Produkttitler er en af de feed-attributter, der, når de forbedres, har en umiddelbar indvirkning på dine annoncers performance. Der er blevet foretaget masser af casestudier om dette emne, men mange e-handlere afviser stadig vigtigheden af denne attribut.
Lad os tage et kig på et par eksempler:
For et par år siden præsenterede Search Engine Land et casestudie, der viste, hvor vigtigt det er at optimere dine titler. Der var 3 grupper af produkter - en kontrolgruppe med originale titler og 2 grupper med berigede titler, der indeholdt kategorioplysninger, yderligere attributter og endelig søgefraser.
Resultatet?
De mere søgeordsberigede produkttitler oplevede en CTR-forøgelse på 18 %, mens CTR-forøgelsen på det nøjagtige forespørgselsmatch til frasen, der blev tilføjet til titlen, var 88 %!
kilde: searchengineland.com
Et andet fremragende eksempel er Zoobgear, som formåede at optimere Google Shopping-produkttitlerne så meget, at de oplevede en stigning i antallet af klik på 250 %.
En stor del af deres strategi var at fortage en søgeordundersøgelse. Denne research hjalp dem med at forstå præcis, hvordan deres potentielle kunder søger efter sportsudstyr, og hvilke oplysninger der var mest relevante.
Titeloptimering er en afgørende del af forbedringen af dine Google Shopping-kampagner. Ved at øge antallet af visninger øger du dine annonceindtægter og forbedrer dermed din ROAS. Ved at give passende detaljer i dine titler fungerer de godt ved søgninger med høj købsintention. Det sikrer et bedre match mellem søgeforespørgslen og den annonce, der vises. Dette resulterer så i højere konverteringsrater.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Google har strenge krav til produkttitler. Lad os tage et kig på nogle af de vigtigste af dem:
Vær opmærksom på dine titellængder. Sørg for, at de ikke overstiger den maksimale tegnlængde på 150 tegn. I nogle tilfælde kan der kun vises 70 tegn, f.eks. på en mobilenhed. Hvis du overskrider denne længde, kan din Google Shopping titel blive afkortet.
Google vil vise så meget af din produkttitel som muligt, men den vil ofte blive forkortet. Så sørg for at sætte de vigtigste oplysninger i begyndelsen af titlerne.
Tekst med store bogstaver er noget almindeligt i spam og utroværdige annoncer. Brug kun store bogstaver, når det er nødvendigt. Herunder for forkortelser, telefonnumre eller lande.
Tilføj ikke oplysninger som pris, udsalgspris, salgsdatoer, forsendelse, leveringsdato, andre tidsrelaterede oplysninger eller dit forretningsnavn. Disse oplysninger er reserveret til andre attributter.
Medmindre de er velforstået af alle, kan det at inkludere ord fra fremmedsprog skabe forvirring hos kunderne og påvirke dine annoncers performance negativt.
Du vil måske også finde det interessant: hvordan sælger du online på flere sprog?.
Vær specifik, og tilføj de karakteristiske detaljer for hver variant. Findes dit produkt i forskellige farver eller størrelser? Medtag disse attributter i titlen (og husk at bruge dine variantbilleder!)
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Google bruger attributterne i dine titler som en proxy for søgeord, så optimering af disse søgeord og andre data i dit produktfeed er afgørende for at forbedre kampagnens performance. Shopping-algoritmerne har fælles punkter med SEO, og derfor er det afgørende for optimeringsprocessen at placere de vigtigste søgeord i produkttitlen.
Hvis du kender din branche godt, og du har analyseret kundernes vej, ved du, hvad de gør for at søge efter dine produkter.
Søger de efter brandnavn? Så brug dit brand først. Men hvis dit brand er stort set ukendt, eller hvis du sælger varer uden brand, skal du bruge beskrivende ord først.
Vil de søge efter kategori eller måske efter produktets UPI (som i tilfælde af elektroniske enheder)? Din viden vil hjælpe dig med at forstå din kundes hensigt og finde relevante søgeord til at styrke titlen.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Relevante nøgleattributter og deres rækkefølge i titlen varierer på tværs af produkttyper og brancher. F.eks. er modelnumre en vigtig egenskab for elektronik, men ikke en egenskab, der skal fremhæves, når det drejer sig om tøj.
Heldigvis har vi på baggrund af Googles bedste praksis udarbejdet et smugkig på, hvordan du kan strukturere din produkttitel afhængigt af branchen.
Titlens struktur er lige så vigtig som de oplysninger, der indgår i den. De er to komplementerende komponenter.For at finde ud af, hvilke attributter der skal tilføjes, skal du forstå, hvordan Googles algoritme vælger de produkter, der skal vises for søgeren.
Generelt betragter Google ordene i begyndelsen af produkttitlen som de mest betydningsfulde, når de vælger annoncer, der er relevante for søgeforespørgslen. Så rækkefølgen har også betydning.
Her er nogle anbefalede titelstrukturer, der kan bruges som skabeloner:
Hvis du sælger et produkt med flere varianter, skal hver farve, størrelse, materiale og mønster indsendes som en unik vare med den unikke titel.
Det er her, du skal beslutte, om du vil annoncere for et "moderprodukt" alene eller også for dets varianter. Vær opmærksom på denne detalje, da den er let at overse.
Relateret: Annoncering af varianter eller kun moderprodukter (hovedprodukter) - hvad er bedst?
Når du har gennemført en omfattende analyse af dine rapporter, brancher og produkttyper, kan du derefter kombinere de mest relevante attributter i din titel. I DataFeedWatch kan dette nemt gøres med hjælp fra regelbaseret mapping.
Hvis du vil inkludere alle relevante attributter i din titel, kan du blot kombinere dem, som nedenfor:
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Google har meget strenge regler for brugen af store bogstaver og udråbstegn. Hvis du tilføjer for mange store bogstaver og udråbstegn til din titel, vil Google ikke godkende dine produkter.
For at undgå afvisningen skal du følge Google Shoppings regler til punkt og prikke. Tjek de vigtigste krav til produkttitler her.
Brug rapporten om søgefraser i Google Ads til at se, hvilke forespørgsler der har de bedste resultater, og hvad der førte til konverteringer.
Search console (organiske resultater) og Google Trends kan være yderligere kilder til indsigt.
Google fordøjer dit produktfeed og vælger, hvilke forespørgsler eller søgeord dine shoppingannoncer er mest relevante for. Optimer titlerne på dine produkter ved at placere de vigtigste søgeord øverst i titlerne.
Google vil vise så meget af din produkttitel som muligt, men den vil ofte være forkortet. Sørg for at sætte de vigtigste oplysninger i begyndelsen af dine produkttitler.
Husk, at shoppere ofte bruger disse ord til at præcisere deres søgninger. Det er værd at være så specifik, og detaljeret som muligt. Denne tilgang vil øge dine chancer for at blive vist ved relevante søgninger, og dermed øge din konverteringsrate.
Afhængigt af hvad du sælger, skal du justere din attributtaktik. Prøv at tænke på, hvordan din kunde ville søge, og beslut derefter, hvilke funktioner der er relevante nok til at blive tilføjet. Tjek den anbefalede titelstruktur efter branche her.
Mærkeloyalitet er en af de vigtigste grunde til hvorfor folk foretager et køb. Mange shoppere leder efter specifikke mærkevarer eller kategorier. Hvis dit brand allerede er ret kendt blandt din målgruppe, skal du sørge for at inkludere det i dine annoncer.
En veloptimeret produkttitel kan fordoble eller endda tredoble din klikrate og forbedre din konvertering. Men der er ikke én bestemt måde at skabe produkttitler på. Husk, at forskellige typer forbrugere søger på forskellige måder, og at de alle befinder sig på forskellige stadier i købsprocessen. Prøv at ændre dine titler i henhold til statistikker og resultater.
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Uden en optimeret produkttitel kan du spilde dyrebare annoncebudgetter og gå glip af utallige muligheder for at konvertere købere. En fuld optimering af dine produkttitler er helt klart indsatsen værd. Hvis du har tusindvis af produkter i dit produktfeed, kan det virke som en umulig opgave. Men du kan optimere lidt efter lidt og med tiden se, hvordan dine annoncer bliver mere effektive.
Start med dine 10 bedst sælgende produkter, eller 10 % af de bedst sælgende produkter. Det er sandsynligt, at du vil kunne se den positive effekt af dine ændringer inden for få uger.
Ved at bruge din tid til at optimere dine produkttitler i Google Shopping sikrer du dig, at du altid er et skridt foran konkurrenterne.